Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

zoekerig sturen bij hogere snelheden

Aanbevolen Berichten

Geplaatst (aangepast)

Ik heb mijn Niro DL HEV uit 2021 nu bijna 3 maanden in bezit en heb er een kleine 4.000 km mee gereden. De auto heeft in totaal 23.000 km gereden.

Wat mij opvalt, is dat de auto ‘zoekerig’ is bij een snelheid van ongeveer 100 km/h en hoger.

Ik heb de rijhulpsystemen Lane Follow Assist (LFA) al permanent uitgezet in het menu en de Lane Keep Assist (LKAS) druk ik ieder keer uit (links achter het stuur) als ik wegrijd.

Zoals gezegd merk ik, dat ik vanaf 100 km/h continu met het stuurwiel aan het corrigeren ben. Hele kleine beweginkjes zijn het , maar ik merk het wel. Ik stel ook vast, dat ik bij 100 km/h en hoger continu beide handen aan het stuur moet houden, terwijl ik met mijn vorige auto’s beurtelings een elleboog op de middenconsole of het portierconsole kon houden.

Het gekke is, dat het eigenlijk niet consequent gebeurt. De ene dag rijdt de auto zoekeriger dan de andere, maar helemaal weg is het nooit. Ik vergelijk het dan op de ritten van en naar mijn werk, dus de omstandigheid van het wegdek is dan hetzelfde. En natuurlijk vergelijk ik tijdens die ritten ook steeds de factoren regen, natheid van de weg en eventuele  wind(vlagen).

Wat mij dan soms ook opvalt, is dat er bij die snelheid af en toe een ‘dood’ punt in het stuur zit op de 12-uur stand. Je rijdt rechtuit, wilt een fractie corrigeren en voelt dan een kleine weerstand in het stuur, gevolgd door een paar millimeter waarin er niets gebeurt en dan grijpt het stuur weer aan. Het klinkt misschien heel dramatisch en gevaarlijk, maar dat is het niet hoor. Het is alleen irritant en het lijkt op het alsnog actief zijn van de LKAS, terwijl dat systeem dan al vanaf het wegrijden uit staat. Dat laatste omschrijf ik wel goed zo, bemerk ik. Het is net alsof er dan toch nog een of ander rijhulpsysteem mee- of tegen zit te sturen.

Op het Britse Kia-forum vind ik soortgelijke verhalen van Sportage-bezitters. Zij noemen dat ‘notchy steering’ (nokkerig sturen) en bij een aantal bezitters is het opgelost door een lik vet door de dealer ergens in de stuuroverbrenging en bij anderen werd het hele stuurhuis vervangen….

Voordat ik ermee naar de dealer ga, wil ik wel beslagen ten ijs komen en mijn vraag op dit forum aan jullie is: herkennen jullie mijn klacht?

Update: ik vind op dit forum een gelijksoortige klacht met een Ceed....  Het is precies hetzelfde als wat ik ook ervaar...

aangepast door Rowicom
Geplaatst

Kan het niet zo zijn dat de uitlijning niet helemaal lekker staat? Er zijn wel veel gevallen bekend waarbij die af fabriek erg slecht staat uitgelijnd vaak pas laat te merken na het cuppen van de banden..

Geplaatst

Ik herken de stuurklacht -nokkerig sturen- ook in mijn Hybride Niro uit eind 2016 met nu circa 89k op de teller. Ook dat het niet altijd voorkomt maar kan geen variabele zoals bijvoorbeeld buitentemperatuur of warme/koude motor of het kortstondig rijden op de accu vs de benzine motor vinden.

Auto staat op nieuwe Goodyear Vector 4seasons 3-Gen banden en is uitgelijnd.

Volg deze post met interesse..

Geplaatst (aangepast)

Leuk dat je reageert, Robbert Jan. Heb jij dan ook dat zoekerige in het sturen bij ca. 100 km/h en hoger?

Ik ben gisteren bij de dealer geweest en heb een proefrit gemaakt met een monteur. Hij reed. Op de snelweg 100 gereden en de monteur vond het wel meevallen, dat zoekerige. Ik niet en zoals gezegd, het is de ene keer erger dan de andere. Vooral op natte wegen en in geval van spoorvorming. De monteur stelde voor, om binnenkort eens de voorwielen met de achterwierlen te verwisselen, om te kijken of dat verschil maakt. De achterbanden hebben namelijk 2 tot 3 mm meer profiel dan voor. Ik heb er een hard hoofd in, maar ja, om later nog eens geloofwaardig bij de dealer te komen, moet je wel alle mogelijkheden om iets uit te sluiten, aangegrepen hebben.

Het nokkerige heb ik nu al weer een tijdje niet gehad. Heb jij dat vaak, Robbert Jan en merk je dat het in de loop der tijd erger is geworden? 

Als je het Engels een beetje machtig bent, lees je hier een identiek geval met een Kia Niro: https://www.kianiroforum.com/threads/on-center-steering-feels-notchy-above-50mph.7535/  En hier met een Ceed: https://www.kiaownersclub.co.uk/threads/notchy-steering-wheel-at-motorway-speed.26146/

aangepast door Rowicom
Geplaatst (aangepast)
16 uur geleden, zei Rowicom:

Leuk dat je reageert, Robbert Jan. Heb jij dan ook dat zoekerige in het sturen bij ca. 100 km/h en hoger?

Ik ben gisteren bij de dealer geweest en heb een proefrit gemaakt met een monteur. Hij reed. Op de snelweg 100 gereden en de monteur vond het wel meevallen, dat zoekerige. Ik niet en zoals gezegd, het is de ene keer erger dan de andere. Vooral op natte wegen en in geval van spoorvorming. De monteur stelde voor, om binnenkort eens de voorwielen met de achterwierlen te verwisselen, om te kijken of dat verschil maakt. De achterbanden hebben namelijk 2 tot 3 mm meer profiel dan voor. Ik heb er een hard hoofd in, maar ja, om later nog eens geloofwaardig bij de dealer te komen, moet je wel alle mogelijkheden om iets uit te sluiten, aangegrepen hebben.

Het nokkerige heb ik nu al weer een tijdje niet gehad. Heb jij dat vaak, Robbert Jan en merk je dat het in de loop der tijd erger is geworden? 

Als je het Engels een beetje machtig bent, lees je hier een identiek geval met een Kia Niro: https://www.kianiroforum.com/threads/on-center-steering-feels-notchy-above-50mph.7535/  En hier met een Ceed: https://www.kiaownersclub.co.uk/threads/notchy-steering-wheel-at-motorway-speed.26146/

Hi Rowicom,

Bij hogere snelheid valt het meer op, en komt en gaat per rit. Zoals gezegd kan ik -nog- niet achterhalen wanneer het wel en wanneer het niet voorkomt.

Mijn banden zijn nog redelijk nieuw, circa 4.500km meegereden. 

Het is in mijn beleving dan ook iets in de stuurinrichting. Deze is voor zover ik weet deels elektronisch (de bekrachtiging zelf, deze heeft geen pomp die moet draaien) en uiteraard een fysiek deel die de wielen doet verdraaien.

In de door jou genoemde link bij de Ceed staat ergens het volgende: They took apart the steering column and found the joint to be very dry, so have lubricated it and all seems ok. They also said that the strange feeling of running on tracks could have been caused by this issue too.

Daar lijkt mij dat de oplossing gezocht moet worden. Niet in banden cq profiel diepte verschillen voor en achter. Dit ontstaat namelijk altijd, banden slijten eigenlijk nooit alle vier geheel gelijk matig. 

Ik zou de betrokken dealer dus wijzen op wellicht droge draaipunten in de stuurinrichting als mogelijke oorzaak. (Waarbij de dealer de partij met kennis moet zijn en jij dus slechts een suggestie die kant op doet op basis van informatie die je zelf hebt gevonden...)

Hoor graag hoe het verder bij je loopt!

Ik zal zelf ook naar mijn dealer -in Utrecht- gaan maar wil eerst nog proberen te achterhalen wanneer het nokkerig sturen zich voor doet. Dit om de dealer wat meer info te geven. 

aangepast door Robbert Jan
Geplaatst (aangepast)

Hallo Robbert Jan, wat mij nu nog niet precies duidelijk is, is of jij één of beide klachten hebt. Zoekerig sturen of het nokkerige rond de middenstand. Of beide? 

Het nokkerige heb ik nu al weer een hele tijd niet meer gevoeld, maar het zoekerige is er vrijwel altijd. Bij 100 km/h en sneller.

Ja, dat van het smeren van een draaipunt bij het stuurhuis, heb ik ook gelezen. De vraag is, of de dealer daar makkelijk bij kan, of dat er veel ge(de)monteerd moet worden. Ik bedoel: een likje vet is zo aangebracht, maar als er heel veel arbeid aan te pas komt voordat je erbij kunt, dan zou dat de dealer wellicht ervan weerhouden om dat advies op te volgen. Het is in mijn geval gewoon nog garantie na aankoop zelfs, want heb de auto (occassion) pas 3 maanden. 

En natuurlijk weet ik ook wel dat het wisselen van de wielen geen oplossend resultaat zal hebben en dat slijtage vóór altijd anders is dan achter. Maar de monteur dacht dat het zoeken daar in zou kunnen zitten, dus ja, laten we dat dan maar een keer doen, dan is dat discussiepunt uit de wereld. 

In de link die ik hier in de startpost plaatste is de slotreactie wel opzienbarend. 

Yup, stuurkolom vervangen. Wij hebben twee jaar rondgereden met het idee alsof er een rubberen klem om de stuurkolom zat. Toen wij het probleem benoemden bij onze dealer Kia Werkhoven in Houten is het euvel direct verholpen door de stuurkolom te vervangen. Dat had ik 2 jaar eerder moeten doen....

Het is mij echter niet duidelijk welke klacht er met 'een rubberen klem' beschreven wordt.... Het zoekerige of het nokkerige? In ieder geval is het prettig om te weten dat een dealer in Houten van een dergelijke klacht op de hoogte is. Hoewel dit voorval al weer drie jaar geleden is. Jij gaat naat Kooijman in Utrecht neem ik aan? En je doet dan een aanspraak op de 7 jaar garantie?

Gr. Ron

ps: nu ik de reactie van het Britse forum nog een keer lees (jij haalde het aan), blijkt dat de stuurkolom (stuurhuis?) inderdaad gedemonteerd moet worden om erbij te kunnen. 

aangepast door Rowicom
Geplaatst

Hi Ron,

Bij mij is het meer het nokkerig sturen, voornamelijk vanuit de middenstand. Wat op zich logisch lijkt aangezien je vanuit die stand het minst stuurt/draait.

Gevolg is dan wel dat je door het licht corrigerend bijsturen wel meer lijkt de dweilen. En -of misschien wel meer ‘maar’ het is daarbij ook vermoeiend rijden.

De expertise ligt bij de dealer -in Houten lijkt dat wel duidelijk maar het is de vraag wat daar het eigenlijke probleem/klacht was.

De oplossing lijkt dus bij de dealer te liggen en de wijze waarop iets moet worden opgelost is niet aan de berijder/eigenaar zou ik zo zeggen.

Wordt nog interessant vervolg..

Keep me posted!

• 1 jaar later...
Geplaatst

Deze klacht had ik ook met mijn Kia Niro uit 2017. De dealer heeft een calibratie uitgevoerd op de 0 stand van de stuurinrichting. Probleem opgelost.

Geplaatst
1 uur geleden, zei Dick52:

Deze klacht had ik ook met mijn Kia Niro uit 2017. De dealer heeft een calibratie uitgevoerd op de 0 stand van de stuurinrichting. Probleem opgelost.

Hallo Dick, dank voor je bijdrage. Ik denk dat je het nu over het zoekerig rijgedrag hebt en niet zozeer over het nokkerige of schokkerige sturen rond de 0-stand? Want dat is wat Robbert Jan en ik er ook nog eens bij hebben. De calibratie die jij beschrijft is bij mijn Niro een jaar geleden ook gebeurd, maar heeft de klacht niet of niet geheel opgelost. 

@Robbert Jan  in een van mijn vorige posts schreef ik, dat ik binnenkort (een jaar geleden haha) naar de dealer zou gaan met het euvel, maar dat is er door allerlei omstandigheden nog niet van gekomen. Daar kwam bij, dat de klacht van het nokkerige sturen in voorjaar en zomer zich eigenlijk niet heeft voorgedaan. Zo'n twee maanden geleden merkte ik het weer (nokkerig sturen rond de middenstand bij pakweg 100 km/h en hoger). Het bleef toen bij 1 keer, maar de laatste weken merk ik het toch weer steeds vaker. Nou ja, sinds kort met pensioen dus ik ga er vanaf februari echt werk van maken richting de dealer. Heb al aardig wat links verzameld (nationaal en internationaal) waar over dit fenomeen gesproken wordt. Bij Kia is het voornamelijk de Sportage die er last van heeft. Maar ook bij merken als Skoda en Seat (de VAG-groep) en Renault komt het voor. De remedie is in bijna alle gevallen een nieuw stuurhuis. Nou, dat moet dan maar, dat zal toch zeker gedekt worden door de 7 jaar Kia-garantie, is het niet?

@Robbert Jan hoe ben jij gevaren in het afgelopen jaar met de klacht en het eventueel claimen daarvan?

Geplaatst

Hallo iedereen, ik was net wat aan het rondneuzen op dit forum en het viel me op dat er nog altijd recente kia's rondrijden met dat stuurprobleem.

Zelf rijd ik met een ceed uit 2013 die aan vervanging toe is, ik had/heb ook last van dat plakkerige stuurgedrag in de 0 - stand.

Stuurkolom werd onder garantie vervangen jaren terug maar toen het kouder werd was dat probleem terug.

Zijn er van het laatste model ceed ook zo'n stuurproblemen bekend?

Groet

Geplaatst

Ook jij dank voor je input, Tomte. Dacht ik een jaar geleden nog, dat ik vrij uniek was met mijn klacht, nu blijkt dat het zeker bij Kia toch een gekend probleem is. Het laat zich ook best wel op veel manieren omschrijven: plakkerig/schokkerig/nokkerig stuurgedrag rond de 0-stand oftwel de middenstand. De Engelstaligen noemen het ''sticky''. En jawel, het lijkt ook met de buitentemperatuur te maken te hebben. Niet voorkomend in voorjaar, zomer en begin herfst, maar wel in de wintermaanden wanneer het rond 5 graden of kouder is. Ik sla er maar een slag naar hoor, want heb het nooit ècht vast kunnen stellen. 

@Tomte Je boort een beetje mijn hoop de grond in door te stellen dat het na vervangen van de stuurkolom toch weer terugkwam. Ik mag toch hopen dat dat toch zeker een paar jaar later was?

Geplaatst

Je bent zeker niet alleen met je klacht, ik heb de laatste jaren veel naar dit probleem op andere forums (internationaal) gezocht en het is echt niet zeldzaam, ook andere merken hebben er last van sinds er massaal van hydraulische naar elektrische stuurbekrachtiging is overgeschakeld.

Het gekke is dat er nooit een oplossing ten gronde is uitgekomen voor dit probleem, ik bedoel de oorzaak ervan. Men vervangt in het beste geval de stuurkolom nadat er eerst andere dingen zijn geprobeerd zoals software-updates, kalibreren, onderdelen opnieuw smeren of invetten... .

Om op uw vraag te antwoorden, bij mij werd de stuurkolom vervangen maar tegen dan was het opnieuw voorjaar en dus warmer en had ik het hele seizoen geen problemen meer, maar in die winter begon het weer. Twee keer prijs dus.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...