Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Ik heb sinds november 2022 en Kia Sportage PHEV. Normaal gesproken doe je na het opladen eerst de paal ontgrendelen door je pasje ervoor te houden. Dan haal ik de stekker uit de laadpaal, rol de kabel op (met behulp van de EV-reel) en ontgrendel ik de deur en haal de stekker uit de auto.  Sinds het begin van dit jaar moest ik wat vaker de deur weer op / van het slot doen omdat niet meteen de laadkabel ontgrendeld werd aan de auto kant.  Sinds vorige week ben ik met 3 laadsessies ca 45 minuten bezig geweest om de kabel eraf te krijgen.  Vergrendelen/ontgrendelen via het portierslot werkt niet meer uiteindelijk gaat hij na veel pogingen wel weer los als ik vergrendel/ontgrendel via de KIA Connect app...  Gisteren ben ik bij de garage geweest en die kunnen niks vinden. Ze constateren de klacht wel maar alles zit vast wat vast moet zitten en nergens is een storing geregistreerd.  Nou heb ik een 1 fase laadkabel meegekregen omdat ze vermoeden dat de laadpoort niet tegen de zware kabel kan (ik moet de stekker ook altijd optillen voordat die vergrendelen wil) maar gisteravond merkte ik helaas geen verschil bij het ontkoppelen....     Iemand anders ideeën of dezelfde klachten ????

Geplaatst

Ik heb op een Duits forum gelezen dat de vergrendelingspin te strak achter het noktje valt in de stekker. Sommige leden hebben het daar iets ruimer geschuurd in de laadkabel waardoor hij makkelijker ontgrendeld. Of dit de juiste oplossing is weet ik natuurlijk niet.

Volgens mij heb ik deze oplossing ook hier ergens voorbij zien komen. Ik dacht dat dit gedaan is door de pech hulp van ANWB als ik het me goed herinner!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Geplaatst
8 uur geleden, zei MaikelHer:

Ik heb op een Duits forum gelezen dat de vergrendelingspin te strak achter het noktje valt in de stekker. Sommige leden hebben het daar iets ruimer geschuurd in de laadkabel waardoor hij makkelijker ontgrendeld. Of dit de juiste oplossing is weet ik natuurlijk niet.

Volgens mij heb ik deze oplossing ook hier ergens voorbij zien komen. Ik dacht dat dit gedaan is door de pech hulp van ANWB als ik het me goed herinner!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Dank je dat had ik nog niet gevonden, ga ik zeker meenemen naar de garage

• Like 1
Geplaatst

Iets heel simpels, ik heb ook in het begin gehad dat ik vaak dacht dat de stekker niet ontgrendeld was, totdat ik gegeven moment iets harder aan de stekker trok en hij meteen los kwam

Je weet maar nooit.

Geplaatst
10 uur geleden, zei BarneyRubble:

Iets heel simpels, ik heb ook in het begin gehad dat ik vaak dacht dat de stekker niet ontgrendeld was, totdat ik gegeven moment iets harder aan de stekker trok en hij meteen los kwam

Je weet maar nooit.

Nee de kabel zit echt goed vast......maar dat het nokje te strak achter de kabel vast zit is in mijn geval ook zo (in combinatie met zware kabel waardoor de stekker dus schuiner hangt) want als ik de stekker omhoog/recht duw en ontgrendel via de afstandsbediening gaat hij wel meteen open.  De garage mag dus gaan vijlen 😄

• 2 weken later...
Geplaatst
Op 28-1-2023 om 06:18, zei ldzwolle:

Nee de kabel zit echt goed vast......maar dat het nokje te strak achter de kabel vast zit is in mijn geval ook zo (in combinatie met zware kabel waardoor de stekker dus schuiner hangt) want als ik de stekker omhoog/recht duw en ontgrendel via de afstandsbediening gaat hij wel meteen open.  De garage mag dus gaan vijlen 😄

Helaas het vijlen heeft niet geholpen (je kan ook niet teveel wegvijlen). Maar de kabel iets omhoog bewegen en licht aanduwen en dan ontgrendelen geeft nu altijd 100% resultaat in de eerste keer....

• Like 1
  • 4 maanden later...
Geplaatst (aangepast)

Mijn dealer gaf eerst aan dat ik moest wachten op een oplossing van KIA Nederland voor het probleem van de schuinhangende kabel. Maar het probleem is al veel anger bekend en de mededeling "er wordt aan gewerkt" accepteer ik niet.

(de kabel is te zwaar en hangt schuin, waardoor het palletje niet vergrendeld en er dus niet geladen kan worden. Door de kabel/stekker heen en weer te bewegen, hoor en voel je hem er in schieten. Maar soms vergeet je dat of gaat het niet goed en heb je niet geladen)

Na aandringen kon ik ineens wel langs bij de dealer voor een volgens hun degelijke oplossing.

Dus laat je niet afschepen met het komt in orde. Laden is essentieel bij een PHEV en daar moet op redelijke termijn een oplossing voor komen.
Omdat het probleem al heel lang bekend is bij KIA is de redelijke termijn al voorbij  naar mijn mening.

aangepast door Robert de Niro
Geplaatst
11 minuten geleden, zei Robert de Niro:

(de kabel is te zwaar en hangt schuin, waardoor het palletje niet vergrendeld en er dus niet geladen kan worden. Door de kabel/stekker heen en weer te bewegen, hoor en voel je hem er in schieten. Maar soms vergeet je dat of gaat het niet goed en heb je niet geladen)

Na aandringen kon ik ineens wel langs bij de dealer voor een volgens hun degelijke oplossing.

Ik heb precies het zelfde probleem met dat de kabel nooit lekker aansluit, altijd beetje optillen en dan pas vergrendelt die.

Wat voor oplossing had jou dealer je aangeboden ?

Geplaatst
3 uur geleden, zei Sjb34:

Sluit me graag bij deze vraag aan.

Geplaatst
57 minuten geleden, zei Wim-A:

Sluit me graag bij deze vraag aan.

Wat ze precies gaan doen weet ik niet, maar toen ik vroeg of dit een solide oplossing is zeiden ze dat dit goed werkte en al bij meerdere Sportages te hebben toegepast. Over 4 weken wordt het uitgevoerd, dan weet ik het. Het is igg geen Kia Nederland oplossing.

Geplaatst

Top voor jullie dat er een oplossing komt/is.

Ikzelf heb hier geen problemen mee.

Kunnen jullie mij vertellen ( voor diegene die dit nog niet vermeld hebben hier ) op hoeveel km stand hij bij jullie bij 100% opgeladen staat.🤔

Geplaatst
1 minuut geleden, zei BarneyRubble:

Top voor jullie dat er een oplossing komt/is.

Ikzelf heb hier geen problemen mee.

Kunnen jullie mij vertellen ( voor diegene die dit nog niet vermeld hebben hier ) op hoeveel km stand hij bij jullie bij 100% opgeladen staat.🤔

100% = meestal 69 km. Varieert tussen 65 en 70.

Geplaatst

Zoals ik eerder verteld heb kom ik dus niet hoger dan 60 km, al vanaf de eerste dag dat ik de PHEV rijd en het maakt niet uit op welke manier ik hem laad en welke laadpaal ik gebruik.

Deze dagen heeft mijn zoon hem mee en laad hem op zijn werk ook tot max. 60km 🤔

Geplaatst
2 uur geleden, zei Robert de Niro:

Over 4 weken wordt het uitgevoerd, dan weet ik het.

Ik hoor graag tegen die tijd.

Geplaatst
Op 23-6-2023 om 11:48, zei Sjb34:

Ik heb precies het zelfde probleem met dat de kabel nooit lekker aansluit, altijd beetje optillen en dan pas vergrendelt die.

Juist hetzelfde hier kabel een beetje optillen aan kia kant en je hoort hem vergrendelen.

Ik ben op zoek naar een nieuwe langer laadkabel, maar i.p.v. 3 fase kabel nu 1 fase kabel van 32A en rond de 7 meter.

welke kabel hebben jullie bij gekocht en ben je er tevreden van?

Ik dacht aan deze kabel -  https://evplug.eu/collections/laadkabels-type-2-en-type-1/products/erock-laadkabel-type-2-32a-1-fase-7-4-kw?_pos=2&_fid=d840ec0f5&_ss=c&variant=40660283392161

Geplaatst
Op 23-6-2023 om 16:40, zei BarneyRubble:

Zoals ik eerder verteld heb kom ik dus niet hoger dan 60 km, al vanaf de eerste dag dat ik de PHEV rijd en het maakt niet uit op welke manier ik hem laad en welke laadpaal ik gebruik.

Deze dagen heeft mijn zoon hem mee en laad hem op zijn werk ook tot max. 60km 🤔

Als ik oplaad zit die tussen de 65km en 69km, maar laatste tijd meer de 65km als die 100% geladen is..

Geplaatst

Vanochtend me auto afgegeven bij Kia dealer in den haag. Kleine beurt en wat andere dingetjes die ze voor me gaan nakijken.

Ook had ik het met de monteur uitvoerig gehad over het laden probleem, vanuit KIA Nederland is de oplossing voor dit probleem als volgt.

1: eerst de kabel aan de laadpaal en vervolgens je pasje/druppel tegen het authenticatie systeem houden om te beginnen met laden.
2: dan pas de kabel erin te stoppen in de auto en terwijl je de kabel aansluit "beetje" omhoog houden zodat de vergrendeling goed in zijn systeem sluit.

Hier reageerde ik nogal lacherig op dat dit als hun officiële oplossing was aangeboden, helaas is hier dus verder "officieels" niks aan te doen. De monteur sluit niet uit dat er wel in de toekomst met een terug roep actie zou komen, feitelijk is de kabel gewoon te zwaar om de bocht te maken aan de aansluiting van de auto.

Geplaatst (aangepast)

11 Juli krijg ik de eerste beurt.

Mijn punten zijn dan.

Volledig opladen lukt maar tot uiterlijk 60 km

De " opvul/demping " stukjes links en rechts onder de achterraam spoiler vallen er bijna tussen uit.

ADCC via Snelheidsborden via de navigatie klopt na iedere update nog voor geen meter, stel je hem precies in op 100 dan is het nu 4 x gebeurd dat hij plots naar de 120km doortrekt, gewoon overdag dus niet na 19.00 uur want dan klopt het wel op sommige wegen. kijk je dan op de kaart dan staat daar ook het 120km snelheidsbord, je schrikt je echt de kolere.

Tijdens het op benzine wegrijden ( heb de phev ) duurt het vanaf de eerste versnelling erg lang tot ie naar zijn 2 doorschakelt met als gevolg een hoop toeren en motorgeluid.

Je ziet, nu na 14 maanden toch wat belangrijke puntjes.

aangepast door BarneyRubble
Geplaatst
3 uur geleden, zei Sjb34:

Vanochtend me auto afgegeven bij Kia dealer in den haag. Kleine beurt en wat andere dingetjes die ze voor me gaan nakijken.

Ook had ik het met de monteur uitvoerig gehad over het laden probleem, vanuit KIA Nederland is de oplossing voor dit probleem als volgt.

1: eerst de kabel aan de laadpaal en vervolgens je pasje/druppel tegen het authenticatie systeem houden om te beginnen met laden.
2: dan pas de kabel erin te stoppen in de auto en terwijl je de kabel aansluit "beetje" omhoog houden zodat de vergrendeling goed in zijn systeem sluit.

Hier reageerde ik nogal lacherig op dat dit als hun officiële oplossing was aangeboden, helaas is hier dus verder "officieels" niks aan te doen. De monteur sluit niet uit dat er wel in de toekomst met een terug roep actie zou komen, feitelijk is de kabel gewoon te zwaar om de bocht te maken aan de aansluiting van de auto.

Ik zou en ben er niet mee akkoord gegaan. Het is toch idioot dat zo’n belangrijke functie niet werkt? Als mijn dealers het op kan lossen dan Kia zelf toch ook?  Dit probleem is al heel lang bekend en je hebt recht op een oplossing op redelijke termijn.

Geplaatst
18 uur geleden, zei Robert de Niro:

Als mijn dealers het op kan lossen dan Kia zelf toch ook?

Ik ben nog steeds benieuwd wat je dealer gaat doen; ik blijf het volgen.

Geplaatst
4 uur geleden, zei Wim-A:

Ik ook! Het zou een solide oplossing zijn. Hopelijk geen ingekort of afgevijld palletje wat ik ergens las.

Geplaatst

Hallo allen,
Sinds juni 2023 (originele afleverdatum was december 2023) ben ik eigenaar van een Sportage PHEV en door oplaadproblemen ben ik op dit forum terecht gekomen.
De dealer adviseerde mij ook om eerst de laadkabel aan te sluiten aan de laadpaal en de laadsessie te starten om vervolgens de kabel aan te sluiten aan de auto ondersteund door het beschermkapje van de kabel. Vooralsnog werkt dit naar behoren maar daar ging wel wat irritatie aan vooraf. 
Mijn ervaring is dat 65km volledig elektrisch haalbaar is.
Het is voor mij de eerste Kia en de eerste PHEV en het rijdt heerlijk in de comfort modus, nodigt niet uit tot een zware rechtervoet. Voor sommige zal het vast normaal zijn maar ik blijf verrast hoe soepel de auto schakelt tussen EV en de verbrandingsmotor. Dit is een hele andere ervaring als bij een Lync&Co die ik tijdelijk heb gereden.
Is er een mogelijkheid om Lane assist permanent uit te schakelen? Ik woon in de polder met veel eenbaanswegen en het is voorgekomen dat de auto mij midden op de weg wil laten rijden terwijl er een tegenligger (op ruime afstand) nadert.

• 2 weken later...
Geplaatst
Op 4-7-2023 om 13:37, zei Wim-A:

Vandaag is mijn PHEV bij de garage geweest. Ze hebben het palletje van de vergrendeling recht gezet. (vaag)

Meer informatie gaven ze niet. 
Heb het nog niet kunnen testen, dus ben heel benieuwd. Ze zijn er bijna 45 minuten mee bezig geweest.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...