Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst
Hallo Peter,

Nederlanders vallen onder de NL Verkeerswetgeving en niet onder het Duitse 'Verkehrsgesetz', ...

Het is al een ouder citaat, maar ik zou dat wel eens willen lezen in een duits wetboek.

Ik geloof hier dus helemaal niets van.

Welke land dan ook, je valt i.m.o. onder de plaatselijke wetgeving.

Geplaatst
Het is al een ouder citaat, maar ik zou dat wel eens willen lezen in een duits wetboek.

Ik geloof hier dus helemaal niets van.

Welke land dan ook, je valt i.m.o. onder de plaatselijke wetgeving.

Dat citaat is niet van mijzelf, maar heb ik gelezen op de site van de ANWB. Inmiddels moet dat citaat inderdaad bijgesteld worden, dat ben ik wel met je eens.

Vanmorgen hoorde ik toevallig een collega vertellen, dat Nederlanders net 300 meter over de grens met Duitsland (Bocholt) werden gecontroleerd door de Duitse politie op winterbanden. Er werden geen waarschuwingen gegeven, maar direct verbaliseert. Een hele zielige vertoning, temeer er momenteel schaarste is m.b.t. winterbanden. Daarnaast is het onmogelijk om iedereen in NL en DLD van winterbanden te voorzien, eenvoudigweg omdat er niet zoveel winterbanden zijn of worden geproduceerd.

Geplaatst
Dat citaat is niet van mijzelf, maar heb ik gelezen op de site van de ANWB. Inmiddels moet dat citaat inderdaad bijgesteld worden, dat ben ik wel met je eens.

Vanmorgen hoorde ik toevallig een collega vertellen, dat Nederlanders net 300 meter over de grens met Duitsland (Bocholt) werden gecontroleerd door de Duitse politie op winterbanden. Er werden geen waarschuwingen gegeven, maar direct verbaliseert. Een hele zielige vertoning, temeer er momenteel schaarste is m.b.t. winterbanden. Daarnaast is het onmogelijk om iedereen in NL en DLD van winterbanden te voorzien, eenvoudigweg omdat er niet zoveel winterbanden zijn of worden geproduceerd.

nederlanders die in duitsland zijn en of rijden moet zich houden aan de duitse wetgeving. andersom natuurlijk ook. doorboven geld de europeese wetgeving die boven de landswetgeving gaat. ook is het normaal dat je meteen een boete krijgt als je geen winterbanden in duitsland hebt als dat word vereist. er is genoeg over geschreven en gepubliceerd. als je nu over de grens gaat zonder winterbanden dan bega je met voorbedacht rade een overtreding van de wet. een gewaarschuwt man telt voor twee.

mvg Hank

Geplaatst
nederlanders die in duitsland zijn en of rijden moet zich houden aan de duitse wetgeving. andersom natuurlijk ook. doorboven geld de europeese wetgeving die boven de landswetgeving gaat. ook is het normaal dat je meteen een boete krijgt als je geen winterbanden in duitsland hebt als dat word vereist. er is genoeg over geschreven en gepubliceerd. als je nu over de grens gaat zonder winterbanden dan bega je met voorbedacht rade een overtreding van de wet. een gewaarschuwt man telt voor twee.

mvg Hank

Wel eens in Bocholt geweest of b.v. Dinxperlo. De ene kant van de straat is Nederlands en de andere kant is Duits. Als je wegrijdt bij je huis vandaan moet je soms over een paar meter Duits grondgebied. En om nou daar te gaan controleren....... Het is in ieder geval Gr

Geplaatst
Zo de winterbanden met velgen zitten erop.

Heb wel nieuwe wielmoeren gekregen.

ZOu ik er 5 in mijn auto moeten laten liggen voor het reserve wiel?

Hallo Ronald

Ik vind het er goed uitzien!

Kan jij me vertellen hoeveel de velgen naar buiten steken?

Misschien laat ik mijn zomer banden er wel op zetten, maar ik zou graag willen weten hoe groot de kans van stoepranden raken is

Geplaatst

Ik vind ze er niet uit steken.

Zal straks even een foto voor je maken.

Trouwens iedereen heeft gelijk dat winterbanden op dit moment fantastisch rijden!

Geplaatst
Don't panic! Even logisch nadenken is vereist!

Er bestaan bij de automaterialenhandel zoiets als een telescopische wielsleutel voor 17/19 mm of 21/23 mm wielmoeren/-bouten (zie foto's!). Door het omkeren van de dop kun je verschillende diameters bedienen. Volgens mij heb jij de versie 17/19 mm nodig.

Te koop voor rond de

Geplaatst

Ja, ook caravanzigeuner Ger heeft verstand van banden/velgen.:mrgreen:

Geplaatst
Wel eens in Bocholt geweest of b.v. Dinxperlo. De ene kant van de straat is Nederlands en de andere kant is Duits. Als je wegrijdt bij je huis vandaan moet je soms over een paar meter Duits grondgebied. En om nou daar te gaan controleren....... Het is in ieder geval Gr
Geplaatst

Ben er overigens wel voorstander van dat er in Nederland onder winterse omstandigheden ook die plicht op winterbanden mag komen.

Je merkt het verschil z

Geplaatst
Ik ben daar geen voorstander van Peter, ik rij maar een 8000km per jaar waarvan de meeste km in het voorjaar, zomer. In de winter tank ik niet eens 1 per maand terwijl ik met mijn huidige auto maar 350 km kan rijden met een tank. Chronisch zieken hebben het al zwaar genoeg door de hoge medische kosten en een laag inkomen. Als ik dan ook nog eens een paar honderd euro moet spenderen aan een complete set velgen, banden en opslag en dat voor die paar lokale km die ik rij in de winter.

Ik zal de laatste zijn die zal zeggen dat het niet veiliger is met winterbanden, maar ik pas gewoon mijn rijgedrag goed aan en rij niet op versleten zomerbanden. Zo kijkt iedereen natuurlijk naar zijn of haar eigen omstandigheden en de centjes.

Tsja je HOEFT ook geen extra set velgen en banden te gaan aanschaffen. Je kunt bijvoorbeeld uitsluitend investeren in andere banden om de huidige velgen. Dat scheelt je zeker al een 500 euro in aanschaf van de staalvelgen.

Om het jaarlijkse bandenwisselen (en de kosten voor dubbele bandensets, opslag etc.) te beperken kun je namelijk kiezen voor 4 seizoenenbanden met het (o.a. in Duitsland) vereiste keurmerk.

Als je op dit soort banden de grens over gaat, krijg je bij controle g

Geplaatst

Voor chronisch zieken is er dus wel degelijk de mogelijkheid om bij een dergelijke landelijke plicht in de winter, te voldoen aan die eisen, door bewust te kiezen voor zo'n 4 seizoenenband.

.

Het is natuurlijk wel mogelijk alleen gebeurt het te weinig. Bij het kopen van een nieuwe auto is het wel degelijk mogelijk in de onderhandelingen mee te nemen dat je een bepaald merk/soort banden wilt. Dealers zijn hier niet blij mee en vragen meestal de hoofdprijs (doen ze sowieso voor banden als je het vergelijkt met de bandenboer) Maar met een beetje doorzeuren kom je een heel eind

Geplaatst

Even om misverstanden te voorkomen.

Punt A ik heb geen nieuwe maar een 2 jaar jonge auto gekocht.

Punt B Mijn reactie was op El-Rio dat hij voorstander is om de regeling van Duitsland ook in Nederland in te voeren.

Met de Duitse regeling heb ik absoluut geen probleem mee. Ik ga gewoon niet naar Duitsland in de wintermaanden iets wat ik buiten de wintermaanden wel doe.

Geplaatst
Geplaatst
mensen uit grensplaatsen weten als geen ander hoe de wet is in beide landen en zullen zeker niet nalaten om winterbanden te hebben. ook kost het hun niet zoveel ze kunnen de kosten makkelijk terug verdienen door boodschapen te doen in het land dat het goedkoopste is.ook zullen ze daar tanken waar de kosten het minst zijn

mvg Hank

Een aparte vergelijking die volgens mij niet juist is. Alsof mensen in de grensstreek daarmee de kosten van winterbanden willen of kunnen ophoesten, lijkt mij erg sterk.

Daarnaast, niet iedereen kan of wil winterbanden aanschaffen om uiteenlopende redenen.

Geplaatst
Een aparte vergelijking die volgens mij niet juist is. Alsof mensen in de grensstreek daarmee de kosten van winterbanden willen of kunnen ophoesten, lijkt mij erg sterk.

Daarnaast, niet iedereen kan of wil winterbanden aanschaffen om uiteenlopende redenen.

was geen aanval op mensen in de grensstreek. eerder een grapje. weet zeker dat als je in de grensstreek met duitsland woont je bij de aldi in duitsland boodschappen doet. waar je ook woont het moet je bevallen. vind alleen dat je de wetten in het land waar je woont of waar je naar toe wil reizen moet weten. zeker als het in de media is geweest.

mvg Hank

Geplaatst
was geen aanval op mensen in de grensstreek. eerder een grapje. weet zeker dat als je in de grensstreek met duitsland woont je bij de aldi in duitsland boodschappen doet. waar je ook woont het moet je bevallen. vind alleen dat je de wetten in het land waar je woont of waar je naar toe wil reizen moet weten. zeker als het in de media is geweest.

mvg Hank

Smart is zonder twijfel AH klant:mrgreen:

Geplaatst (aangepast)

Het blijft een mooi onderwerp de winterbandjes. En vooral als je ze niet hebt of je nu wel of geen bekeuring krijgt als je 50 meter over (vooral) de Duitse grens gaat. Val je dan onder de Nederlands of de Duitse wet?

Die winterbandjes in Duitsland is nu eindelijk iets helderder. Tot 1 dec 2010 waren in Duitsland (in tegenstelling tot wat vele organisaties onze wilde laten geloven) winterbanden nooit wettelijk verplicht. Je moest “toegerust te zijn op de weersomstandigheden”. En dat was geen wet maar “regelgeving”. Lekker vaag. Vriest het 30 graden of is het 40 graden boven nul dan is het wel duidelijk, maar bij 7 graden, ben je dan “toegerust” met zomerbandjes of winterbandjes? Bij een ongeluk bepaalde de dienstdoende diender of je wel of niet “toegerust” was en zijn oordeel bepaalde dan hoe het betaal gedrag van de verzekering mocht zijn.

IK HAD HIER WAT TEKST OVER DE REGELGEVING, MAAR DEZE IS VOLLEDIGER IN DE LINK DIE VERDEROP STAAT.

Krijg je een bon 50 meter over grens met de verkeerde bandjes. Ja dat kan en mag. 1 meter over de grens of 50 km over de grens, het is en blijft “over de grens”. Vindt je dat kinderachtig ? Tja, jouw tuintje of balkon heeft ook een begin en eind. Daar beginnen en eindigen jou huisregels. We kunnen er dus moeilijk over doen, maar als je als Nederlands staatsburger in Duitsland rijdt dan heb je op dat moment je te houden aan de lokale wet en regelgeving. Bij mijn weten zijn er slechts een paar uitzonderingen geweest (en die hadden niets met veiligheid te maken). 1 daarvan is bv die (ook) veel besproken 80 km sticker op een aanhanger in Itali

aangepast door Gerard K
Geplaatst (aangepast)

Even voor de duidelijkheid. Je bent in Duitsland alleen verplicht om met winterbanden te rijden tijdens WINTERSE OMSTANDIGHEDEN, zoals sneeuw of ijzel. Wanneer dat niet het geval is, zijn zomerbanden nog steeds mogelijk.

De ANWB schrijft op haar site het volgende:

Wet winterbanden Duitsland aangescherpt

Automobilisten die door Duitsland rijden moeten sinds maandag 4 december winterbanden onder bij sneeuw of ijzel. Een Duitse rechter oordeelde deze zomer dat de geldende wetgeving betreffende winterbanden te vaag was. Deze onduidelijkheid is nu weggenomen.

De Bundesrat heeft ingestemd met een verordening van verkeersminister Peter Ramsauer. Daarin staat nu een definitie opgenomen van de begrippen ‘winterbanden’ en van ‘winterse omstandigheden’. Het gaat niet om nieuwe wetgeving maar om verduidelijking van de al bestaande wet. Wel worden de boetes verdubbeld: 40 euro voor het rijden in winterse omstandigheden met zomerbanden, 80 euro als het verkeer wordt gehinderd.

Omdat het hier om een gedragsregel gaat (geen voertuigeis) die verplicht is voor alle motorvoertuigen, is hij ook verplicht voor Nederlandse voertuigen. Ook motorfietsen moeten winterbanden hebben bij winterse omstandigheden. Dat er weinig aanbod is van winterbanden voor motorfietsen maakt geen verschil.

Winterse omstandigheden

Winterse omstandigheden zijn ijzel, gladheid door sneeuw, sneeuwmodder en gladheid door ijs- of rijpvorming.

Winterbanden

Winterbanden zijn in de Duitse wet banden met het sneeuwvlok symbool. All weatherbanden (of vier seizoenenbanden) zijn ook toegestaan. Volgens de Duitse wet geldt dat ook voor banden met logo M+S banden.

Uit de ANWB winterbandentest blijkt echter dat alleen het M+S logo (modder en sneeuw) niet in alle gevallen iets zegt over de wintereigenschappen van een band. Het logo is niet beschermd en kan ook voorkomen op een zomerband.

Het profiel moet minimaal 1,6 mm zijn, aanbevolen wordt 4 mm.

aangepast door Smart
Geplaatst
Hier zoals beloofd de foto.

Kijk maar voor jezelf.

Veel succes met je beslissing.

Dank je wel voor de foto

Ziet er inderdaad minder uit als ik gedacht had, dit vwb het uisteken van de velgen.

Ik ga er denk ik in februari even naar kijken

Even een vraag aan de (ATU) deskundigen,

komen er in de zomer andere velgen, of zijn winter en zomer velgen het zelfde alleen met een laklaagje meer?

Geplaatst

Smart;

4 mm wordt in Duitsland niet "aanbevolen" maar een minimale profieldiepte van 4 mm is verplicht !!

Voor winterbanden geldt de zg. 4x4x4 regel;

• winterbanden op de 4 wielen
  • minimale profieldiepte van 4 mm
  • maximaal 4 jaar in gebruik

Wij rijden al 20 jaar op winterbanden (in het winterseizoen uiteraard) en bestuurders die dat nog nooit hebben gedaan zouden het verschil eens moeten ervaren.

Verzekeraars in NL zouden het verplicht moeten stellen, dan kan ook de verzekeringspremie omlaag.

Geplaatst

De info wordt door de ANWB doorgegeven en is letterlijk overgenomen van de Duitse ADAC site. Dus het zal wel kloppen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...