Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Weet iemand of de smartkey van de nieuwe KIA Sportage gevoelig is voor de "Relay Attack". De vraag is dus, of de sleutel zichzelf na 3-5 minuten uitzet als die niet beweegt. Dus als je b.v. je sleutel even op je voorwiel leg 5-10 minuten wacht en dan de deur probeert open te doen. Als de deur dan open gaat, dan is de auto dus gevoelig voor de "Relay Attack" en kan gemakkelijk gestolen worden. Als dat zo is, zou je de sleutels kunnen beveiligen met de "Keyless Protector". Dit is iets duns om de batterij van de sleutel heen die de doorvoer van de batterij afsluit als de sleutel 3 minuten niet bewogen heeft. Je hoeft de sleutels dan niet meer in een blikken doosje te bewaren of zo. In de manual die ik kan downloaden of via de KIA site kan ik hier niets over vinden. En als het niet nodig is spaar ik liever de 329 euro voor de beveiliging uit.

Geplaatst

Zojuist even ruim 5 minuten de sleutel op de kliko gelegd voordat ik de auto ontgrendeld heb. De auto bleef te openen (spiegels bleven al die tijd naar buiten geklapt staan). Na ruim 5 minuten de auto met de hand geopend en toen pas de sleutel van de kliko gepakt.

Dus er zit geen beveiliging op of het moet zijn dat de sleutel nog langer dan 5 minuten geen beweging moet detecteren.

Ik heb een HEV DynamicPlus. Of het op andere modellen dan eventueel wel zit is wat lastig te bepalen, maar waarschijnlijk is het voor elk model wel gelijk?????

Geplaatst

Bedankt voor het uittesten! Ik denk niet dat een HEV en een PHEV hierin verschillen, die sleutels gaan gewoon in bulk. De auto wordt maandag om 11:00 afgeleverd en ik heb nu gelijk om 15:30 een afspraak staan om de twee sleutels met een keyless protector te beveiligen. Ik woon in Helmond en de auto wordt geleverd door de plaatselijke dealer en de distributeur van de keyless protector zit in Nuenen, dus vlak bij.

Voor diegene die meer info hierover willen hebben hieronder een link, want ik kan mij voorstellen dat meer mensen zich wat veiliger willen voelen mbt het heel eenvoudig stelen van hun auto:

https://www.fleetaccess.nl/keyless-protector/ 

Geplaatst

Is het niet zo dat je sleutel buiten bereik van je auto moet zijn om uit te schakelen, niemand legt zijn auto toch binnen bereik, dan kan je hem sowieso open doen en starten.

Geplaatst
22 minuten geleden, zei Kenniani:

Is het niet zo dat je sleutel buiten bereik van je auto moet zijn om uit te schakelen, niemand legt zijn auto toch binnen bereik, dan kan je hem sowieso open doen en starten.

Klopt, maar slimmeriken pikken het signaal van jouw sleutels die lekker thuis op het aanrecht liggen op, kopiëren het en lopen er mee naar je auto.  En die denkt, hee daar is de baas met de sleutels, laat ik maar opendoen.

Geplaatst
22 uur geleden, zei Jimmy Venema:

Bedankt voor het uittesten! Ik denk niet dat een HEV en een PHEV hierin verschillen, die sleutels gaan gewoon in bulk. De auto wordt maandag om 11:00 afgeleverd en ik heb nu gelijk om 15:30 een afspraak staan om de twee sleutels met een keyless protector te beveiligen. Ik woon in Helmond en de auto wordt geleverd door de plaatselijke dealer en de distributeur van de keyless protector zit in Nuenen, dus vlak bij.

Voor diegene die meer info hierover willen hebben hieronder een link, want ik kan mij voorstellen dat meer mensen zich wat veiliger willen voelen mbt het heel eenvoudig stelen van hun auto:

Wat ik me wel afvraag is hoe de auto reageert als de sleutel in de "slaapstand"  gaat als je gewoon aan het rijden bent.  Krijg je dan ook niet die melding "let op sleutel niet meer in voertuig aanwezig" ??

@Jimmy, in Helmond stelen ze geen auto's, daar zijn ze veel te lui voor😊

Geplaatst
12 minuten geleden, zei Henri497:

Klopt, maar slimmeriken pikken het signaal van jouw sleutels die lekker thuis op het aanrecht liggen op, kopiëren het en lopen er mee naar je auto.  En die denkt, hee daar is de baas met de sleutels, laat ik maar opendoen.

Ja ik ken het principe, maar dan moet sleutel wel echt dicht bij je deur liggen, het bereik is maar heel kort.

Geplaatst
Zojuist, zei Kenniani:

Ja ik ken het principe, maar dan moet sleutel wel echt dicht bij je deur liggen, het bereik is maar heel kort.

Ah oke, verkeerd begrepen.  Heb eigenlijk geen idee hoe sterk dat signaal is?

Geplaatst
1 uur terug, zei Kenniani:

Nee dus, daar hebben ze vrij sterke richting gevoelige ontvangers voor, het systeem van dieven gilde bestaan uit twee delen een deel wat ze bij je huis houden, deur raam etc met peil antenne en deel wat ze bij auto houden, kijk maar naar de filmpjes die hierover zijn. Sleutels thuis eind van auto vandaan is echt niet veilig, blikken goed afgesloten doos weer wel b.v.

Geplaatst
1 uur geleden, zei Kenniani:

Ik denk dus dat als hij contact heeft met de auto hij niet uitschakelt

Feit is dat de meeste keyless entry sleutels niet uitschakelen dichtbij auto of ver weg, vandaar dat er op deze manier heel veel auto’s gestolen worden. Pas vrij recent zijn een paar autofabrikanten begonnen met tegen maatregelen zoals uitschakelen als sleutel tijd niet heeft bewogen. Het is niet zo dat de auto of sleutel continue aan het zenden zijn. Als er iets bij auto gebeurt dan gaat de auto een signaal sturen en de sleutel daarop reageren met een antwoord. Zit vaak ook een volgnummer in zodat de replay attack niet werkt. De eerste systemen waren gevoelig voor de replay, dat gat is gedicht en nu zijn de meeste nog gevoelig voor de relay attack. Er is ergens wel een lijst van fabrikanten te vinden die dit gat weer heeft gedicht, maar dat is er maar een enkeling.

Geplaatst
4 uur geleden, zei Henri497:

Dat is de replay attack, die is nu wel over, maar daar is weer een nieuwe variant van. Om te voorkomen dat je signal kan opnemen en weer afspeel, zit er naast een uniek identificatie die de sleutel uitzend, ook een nummer dat oploopt. De auto wil dan een nummer zien dat gelijk is aan wat hij verwacht, danwel hoger. Elke keer dat je sleutel van auto gebruikt, gaat een teller in de sleutel omhoog.

Echter dit kan wel eens fout gaan en hiervoor hebben fabrikanten meestal een extra iets ingebouwd, dat als er een aantal keer een oplopend nummer gestuurd wordt, dat de auto zijn nummer reset. Dus als er ooit iets raars gebeurt, dat je niet buiten je gesloten auto blijft staan. 

Wat de dieven vervolgens doen, is als jij je auto wil opendoen een stoorsignaal sturen, zodat de auto niet opengaat. Omdat de auto niet opengaat, druk jij een aantal keren op de knop, mede uit frustratie. Dat wat de sleutel dan uitzend, nemen ze op en vervolgens s' nachts spelen ze de riedel af. Dit is de laatste kwetsbaarheid die recent bij een conferentie openbaar gemaakt werd. Voor sommige merken moesten ze vijf oplopende nummers opnemen en later afspelen, bij andere was dit al na twee keer bingo.

Het is natuurlijk wel lastig om zowel de auto te storen, maar wel signaal van de sleutel op te nemen.

Geplaatst

Nou, ik woon 5 hoog en de auto staat op de bg in een garage. Volgens mij moet dat wel goed gaan.

• Like 1
Geplaatst
18 minuten geleden, zei Wim-A:

Nou, ik woon 5 hoog en de auto staat op de bg in een garage. Volgens mij moet dat wel goed gaan.

Dat de auto in de garage staat op de begane grond maakt niets uit, daar staat een mannetje met een device bij je autodeur. Het andere mannetjes met een ander apparaat pakt de lift naar de 5e verdieping. Hun twee apparaten kunnen honderden meters uit elkaar zijn en dan werkt het nog. Het is wat je in de cryptografie noem, de klassieke "Man in de Middle" attack, alleen zijn het nu twee mannetjes met ieder een ander devices. Let wel de autofabrikant maakt de zenders relatief zwak en de ontvangers niet zo gevoelig, zodat de boel dicht bij elkaar moet zijn. De devices van het dieven gilde hebben geen zwakke signalen en ongevoelige ontvangers. Het device bij de auto deur is daar dicht bij, want die man stapt in je auto. Het andere device bij je huis heeft een veel sterkere zender dan je auto en de ontvanger is ook veel gevoeliger dan je auto, mede ook door betere antenne. Dus die mag best wel 20-30 meter bij je sleutel vandaan zijn. De vraag is of ze deze moeite doen voor een kia, maar voor wat duurdere auto, waar ze een klant voor hebben, gaan ze heel gericht te werk. Het is niet voor niets dat afhankelijk van de verzekeringsmaatschappij als de waarde van de auto wat hoger is, dat er extra alarm systemen aanwezig moeten zijn en dat een keyless entry zonder extra maatregelen een No Go is. 

Geplaatst

Wat een prijzen voor zo'n ding! En dan die montage al helemaal! Ik kan me voorstellen dat mensen zich hier zorgen om maken, maar dan zou ik nog eerder een "aan/uit" schakelaar in mijn sleutel maken...
Geplaatst
21 minuten geleden, zei Murcielaygo:

Wat een prijzen voor zo'n ding! En dan die montage al helemaal! Ik kan me voorstellen dat mensen zich hier zorgen om maken, maar dan zou ik nog eerder een "aan/uit" schakelaar in mijn sleutel maken...

Het is geld ja, maar eh er zijn nauwelijks montage kosten, weet niet waar je dat vandaan haal. Twee sleutels inclusief montage en SCM certificaat is 329 Euro een enkele sleutel zelf doen is dacht ik 159. En het is feitelijk inderdaad een aan/uit schakelaar die gestuurd wordt door een bewegingssensor met timer. Thuis de sleutel in een blikje opbergen (kooi van Faraday) is goedkoper. Alternatief is een echte alarm met een extra startonderbreker en een aparte token, dan praat je over ongeveer 800 euro of meer. Als je auto meer ls 75.000 of 85.000 euro, dan moet dat van de verzekering dat is dan een klasse 3 systeem en soms verplichten ze een klasse 5, dan moet er dus een voertuig volgsysteem in zitten. Dan betaal je los van de inbouw nog eens ongeveer 20 euro per maand, voor het simkaart abonement en de centrale die erachter zit. Heel irritant als dan een keer per ongeluk alarm af gaat, dan bellen ze je.

Geplaatst (aangepast)
19 uur geleden, zei Jimmy Venema:

Het andere mannetjes met een ander apparaat pakt de lift naar de 5e verdieping.

Dat zou in theorie kunnen, maar dan moet je wel weten wie de eigenaar is van die auto op plaats XX in een gebouw met 92 appartementen. De nummering van de parkeerplaatsen is namelijk volledig willekeurig en heeft geen relatie met huisnummers. Ik denk dat het risico voor mij erg meevalt.

aangepast door Wim-A
Geplaatst (aangepast)
27 minuten geleden, zei Wim-A:

Dat zou in theorie kunnen, maar dan moet je wel weten wie de eigenaar is van die auto op plaats XX in een gebouw met 92 appartementen. De nummering van de parkeerplaatsen is namelijk volledig willekeurig en heeft geen relatie met huisnummers. Ik denk dat het risico voor mij erg meevalt.

Voor een KIA rond de 50.000 zal het wel loslopen, maar met een mercedes van 2 ton zoeken ze het wel uit, als ze die willen hebben. Ze hoeven alleen maar uit te zoeken wie de eigenaar is van een auto met een bepaald kenteken. Ze hoeven niet uit te zoeken wat de relatie is tussen parkeer nummer en appartement nummer. 

Er zijn websites, waar je kenteken kan ingeven en waarbij je tegen betaling een rapport kan krijgen, waarin ook eigenaar gegevens staan. Dus als ze je auto op oog hebben en ze noteren het kenteken dan ben je te achterhalen. Dit gebeurt als ze gericht een bepaald type willen hebben, zijn dan vaak de wat duurdere auto’s waarvoor dan een “opdracht” is. 

Daarnaast heb je bendes die gewoon een “goede” wijk in gaan en daar meenemen wat ze tegenkomen en wat ze voldoende oplever. Vaak worden die gestript voor hun onderdelen. 

aangepast door Jimmy Venema
  • 5 maanden later...
Geplaatst

Momenteel is er ook een knoopcelbatterij op de markt met een ingebouwde bewegingssensor, deze is een stuk voordeliger dan de Keyless Protector en makkelijk te installeren. Deze kun je gewoon verwisselen met de batterij die nu in je sleutel zit.

Werkt super!

Website: https://www.sleepingbattery.com/

Geplaatst
48 minuten geleden, zei rickvv:

Momenteel is er ook een knoopcelbatterij op de markt met een ingebouwde bewegingssensor, deze is een stuk voordeliger dan de Keyless Protector en makkelijk te installeren. Deze kun je gewoon verwisselen met de batterij die nu in je sleutel zit.

Werkt super!

Website: https://www.sleepingbattery.com/

maar dat werkt alleen als je thuis bent en dus meteen de sleutels uit je zak haalt....   als je onderweg bent (boodschappen doen of naar de film) dan heb je de sleutel altijd bij je en gaat die niet in de slaapstand want je beweegt.....  ja handig maar niet waterdicht dus

Geplaatst

De praktijk is dat de meeste auto’s thuis nachts voor de deur gestolen worden en dan is de sleutel niet zo beweeglijk. De dieven gaan gewoon een goede straat langs met leuke auto’s om the shoppen. 

Geplaatst
6 uur geleden, zei Jimmy Venema:

De praktijk is dat de meeste auto’s thuis nachts voor de deur gestolen worden en dan is de sleutel niet zo beweeglijk. De dieven gaan gewoon een goede straat langs met leuke auto’s om the shoppen. 

Mee eens dat dat gebeurd... maar dan ben ik het ook met je eens dat 2 metalen blikjes a 1 euro bij de action heel wat goedkoper zijn dan 2 sleep-in batterijen van bijna 100 euro

Geplaatst

Klopt, auto's worden vaak nachts gestolen wanneer de sleutel binnen in huis ligt. Uiteraard is een blikje of tasje een alternatief, maar het blijkt dat deze soms toch signaal doorlaten. Ook vergt dit ijzeren discipline, als je het 1x vergeet kan je auto al gestolen worden.

Voor een auto van bijna €50.000 vind ik het die €100 euro wel waard. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...