Hugovdb Posted August 11 Share Posted August 11 Dec 22 besteld (België) - nu aangekomen bij dealer - Sportage HEV Gt Line in Orange Fusion. met o.a. pack premium Zeer benieuwd, want nog geen enkele in deze kleur gezien. Iemand anders wel? De topics in dit forum lezen maakt me wel wat ongerust - nogal wat problemen lijkt me Wat zijn hier de meningen over de kwaliteit van de Harman Kardon installatie? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charley Kurvers Posted August 12 Share Posted August 12 6 uur geleden, zei Hugovdb: Dec 22 besteld (België) - nu aangekomen bij dealer - Sportage HEV Gt Line in Orange Fusion. met o.a. pack premium Zeer benieuwd, want nog geen enkele in deze kleur gezien. Iemand anders wel? De topics in dit forum lezen maakt me wel wat ongerust - nogal wat problemen lijkt me Wat zijn hier de meningen over de kwaliteit van de Harman Kardon installatie? Ik vind dat de bas wat minder is, had wat meer power verwacht. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri497 Posted August 12 Share Posted August 12 Ach ik zou niet ongerust worden hoor. Als ik het goed lees zit er een echt probleem in de PHEV's en de rest zijn allemaal wat bijzaken. En ik lees hier ook meer dan genoeg comments van mensen die nog geen enkel probleem zijn tegen gekomen. Het enige wat ik heb gehad is dat de GPS tijdsaanduiding een middagje van slag was, dat is alles in precies een jaar tijd. Laat je vooraf niet te veel beïnvloeden door de "problemen" die je hier leest. Ga lekker rijden en als je iets tegenkomt wat je niet bevalt of wat vreemd is ga dan pas hier lezen wat anderen er van vinden. Ben wel heen benieuwd naar de kleur, want die heb ik eerlijk gezegd nog niet in het echt gezien. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrick T. Posted August 12 Share Posted August 12 Ik vind het Harman Kardon geluid toch wat tegenvallen als ik voor mij persoonlijk spreek. Wat ook niet correct is, is dat dit onder een 'premium' pack zit. Het geluid is verre van premium vooral als men hierop gefocust is. Ik had in mijn vorige wagen ook Harman Kardon en dit was al heel wat beter. Wat ik wel denk is dat er een verschil zit tussen HEV en PHEV want de laatste heeft geen echte sub-woofer wat direct betekent onvoldoende bas. Op dit forum denk ik dat dit ook meest vermeld worden. Anderzijds als men geen echte geluids-/muziek 'freak' dan is dit eigenlijk helemaal ok en voldoende. Ben er nu na 9 maand eigenlijk gewoon aan geworden. Ik mag enkel niet in de 2023 XC60 van mijn zoon stappen met een Bowers & Wilkins.... beetje pijnlijk dan.... maar gaat dan wel weer over... Wat Henri497 schrijft klopt eigenlijk helemaal. Ik denk dat een grote meerderheid heel tevreden is over hun/de Sportage 5. Ik heb de PHEV en inderdaad nu zijn er enkele problemen nav een fout in de laatste software-update. Niet leuk omdat we als eigenaar niet correct op de hoogte worden gehouden mbt de oplossing. Grootste reden van de commotie is dat er verschillend gereageerd wordt door dealers en KIA NL en KIA BE (zoals in mijn geval). Maar, dit doet niets af van het ontzettend fijne rijden met deze auto. Ik zou hem in ieder geval niet meer willen ruilen. Deze krijgt als auto en rijgedrag een 9. Dit is uiteraard subjectief en wederom heel persoonlijk. Heeft men het dan over de Kia Connect app , inderdaad zal men daar ook nog een tandje moeten bijsteken maar met de update die ik hier vandaag heb gekregen zijn ze toch constant aan het evolueren/optimaliseren. Lost men nu ook nog de onterechte foutmeldingen op door de bug in de laatste softwareupdate van 01/06/2023 'enkel bij PHEV's een probleem', dan zal ook dit uiteindelijk ook tot het verleden behoren. Dan blijft enkel het genot van het rijden. Ik feliciteer u na al met uw aankoop en super kleurkeuze. Benieuwd naar een foto! Veel succes en vooral, geniet er van zoals velen van ons in dit forum. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hugovdb Posted August 13 Author Share Posted August 13 Dank voor de reacties. Ik heb door omstandigheden slechts kort kunnen testrijden en heb redelijk impulsief gekocht...vandaar nu enige ongerustheid, maar ik lees ook veel goeds... (dank Patrick) Als ik het goed begrijp heeft de HEV dus wel een subwoofer? Ik ben zeker geen geluids "freak" Ik besef dat je dan andere middelen moet inzetten. Dus dan zal het wel los lopen. Nog een extra vraagje voor wie het weet - kan het dat een reservewiel (zelfs een thuiskomertje) niet mogelijk is onder de koffervloer? In de accessoires is een set te koop tot 17" - voor 18" is er dus geen oplossing? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hugovdb Posted August 13 Author Share Posted August 13 En, oh ja, een Orange fusion nog nergens tegengekomen - ook niet in de foto's van dit forum. Ben ik dan echt de enige??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pumar Posted August 13 Share Posted August 13 Ik hoop binnenkort ook een orange fusion te krijgen. De dealer heeft er een in deze kleur als demoVerzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NilsG Posted August 14 Share Posted August 14 Ik heb sinds twee maanden een Sportage PHEV in Orange Fusion, ben hem ook nog nooit tegengekomen en geen moment spijt gehad van de kleur! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hugovdb Posted August 14 Author Share Posted August 14 hey Nils - top hoor! - kijk er nu nog meer naar uit In elk geval eens iets anders dan de overgrote meerderheid van saaie kleurtjes op de weg ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri497 Posted August 14 Share Posted August 14 Kijk en ineens hebben we al twee orange fusions in ons midden. In de configurator had ik zo mijn bedenkingen bij deze kleur, maar vind het op die foto's een prima kleur hoor! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fumbler Posted September 13 Share Posted September 13 Op 12-8-2023 om 01:17, zei Hugovdb: Dec 22 besteld (België) - nu aangekomen bij dealer - Sportage HEV Gt Line in Orange Fusion. met o.a. pack premium Zeer benieuwd, want nog geen enkele in deze kleur gezien. Iemand anders wel? De topics in dit forum lezen maakt me wel wat ongerust - nogal wat problemen lijkt me Wat zijn hier de meningen over de kwaliteit van de Harman Kardon installatie? Inmiddels 2 weken sturen in deze machine verder. De Harman Kardon geluidsinstallatie valt zwaar tegen. Het is absoluut niet in lijn met de GT-Line + (noem het premium) uitvoering. Ik geloof niet, dat er veel verschil zit in de standaard audio set en deze. En natuurlijk wel qua (subwoofer) in HEV en PHEV. Want De PHEV laadinstallatie is wel heel knullig in de auto geplaatst. 'Goh, laten we ook een PHEV maken, maar waar laten we die bende?'. Ik begrijp dat het platform niet voor PHEV of EV werd ontwikkeld, maar de implementatie geeft mij een wat belegen after-market gevoel. Het is ook wat mij het meest tegenvalt aan deze nieuwe auto, naast de stommiteiten in het navigatie systeem, de bugs in de rij assistenten en - in mijn geval - de vanaf dag 1 niet werkende en defecte laad installatie. Geluid valt zwaar tegen. Waarom? Ik mis diepte, dynamiek, vermogen en bovenal instel mogelijkheden. Het klinkt behoorlijk schel en iel allemaal. De equalizer heeft alleen hoog, midden en laag, en ook nog eens op niet muzikale frequenties. Als je wat meer banden zou hebben (een grafische EQ met 7, 21 of 31 banden, ipv. 3), zou je het geluid beter op de ruimte en de middelmatige speakers kunnen afstellen. En inderdaad is er het gemis van een echte subwoofer, die alle audio onder de - pak 'm beet - 80 Hz op zich neemt. Treble flink naar beneden, Mid een stukje lager en Bass wat omhoog, helpt gelukkig wat. Achtergrond? Harman Kardon stond altijd voor kwaliteit in HiFi installaties. En een paar pro audio units. Maar sinds meneer Kardon uitstapte en Harman zijn Harman Group vormde, is het sterk achteruit gegaan. De Harman Group heeft ook de pro audio merken JBL, Lexicon en DBX onder zich. Ook die laatste zijn deels afgelegen van high-end studio apparatuur, naar mediocre spulletjes. En sinds de overname van Harman door Samsung, is het een echt consumenten merk geworden. Van premium, klasse en echte High Fidelity is geen sprake meer. Sorry, ik liet mij even gaan als geluidstechnicus... Prachtige en zeer, zeer fijn rijdende en comfortabele auto verder! Zeer blij mee. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rob18 Posted September 13 Share Posted September 13 Die subwoofer maakt beslist het verschil, maar neemt in mijn Niro ook behoorlijk wat plaats in beslag. Zonder subwoofer zou er eigenlijk geen merknaam op de speakers mogen staan vind ik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenniani Posted September 13 Share Posted September 13 6 uur geleden, zei Fumbler: Inmiddels 2 weken sturen in deze machine verder. De Harman Kardon geluidsinstallatie valt zwaar tegen. Het is absoluut niet in lijn met de GT-Line + (noem het premium) uitvoering. Ik geloof niet, dat er veel verschil zit in de standaard audio set en deze. En natuurlijk wel qua (subwoofer) in HEV en PHEV. Want De PHEV laadinstallatie is wel heel knullig in de auto geplaatst. 'Goh, laten we ook een PHEV maken, maar waar laten we die bende?'. Ik begrijp dat het platform niet voor PHEV of EV werd ontwikkeld, maar de implementatie geeft mij een wat belegen after-market gevoel. Het is ook wat mij het meest tegenvalt aan deze nieuwe auto, naast de stommiteiten in het navigatie systeem, de bugs in de rij assistenten en - in mijn geval - de vanaf dag 1 niet werkende en defecte laad installatie. Geluid valt zwaar tegen. Waarom? Ik mis diepte, dynamiek, vermogen en bovenal instel mogelijkheden. Het klinkt behoorlijk schel en iel allemaal. De equalizer heeft alleen hoog, midden en laag, en ook nog eens op niet muzikale frequenties. Als je wat meer banden zou hebben (een grafische EQ met 7, 21 of 31 banden, ipv. 3), zou je het geluid beter op de ruimte en de middelmatige speakers kunnen afstellen. En inderdaad is er het gemis van een echte subwoofer, die alle audio onder de - pak 'm beet - 80 Hz op zich neemt. Treble flink naar beneden, Mid een stukje lager en Bass wat omhoog, helpt gelukkig wat. Achtergrond? Harman Kardon stond altijd voor kwaliteit in HiFi installaties. En een paar pro audio units. Maar sinds meneer Kardon uitstapte en Harman zijn Harman Group vormde, is het sterk achteruit gegaan. De Harman Group heeft ook de pro audio merken JBL, Lexicon en DBX onder zich. Ook die laatste zijn deels afgelegen van high-end studio apparatuur, naar mediocre spulletjes. En sinds de overname van Harman door Samsung, is het een echt consumenten merk geworden. Van premium, klasse en echte High Fidelity is geen sprake meer. Sorry, ik liet mij even gaan als geluidstechnicus... Prachtige en zeer, zeer fijn rijdende en comfortabele auto verder! Zeer blij mee. Heeft weinig met het merk Harman Kardon te maken, maar meer met de auto zelf, dat is allemaal wat minder materiaal, en klinkt dus ook een stuk minder als klankkast, en waarschijnlijk zijn ze ook totaal niet op elkaar afgestemd, maar is er gewoon een setje samengesteld en erin gezet zonder enige optimalisatie. Waarom klinkt de Harman Kardon in een BMW wel echt premium? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
elsinga Posted September 14 Share Posted September 14 Op 14-8-2023 om 18:25, zei Henri497: Kijk en ineens hebben we al twee orange fusions in ons midden. In de configurator had ik zo mijn bedenkingen bij deze kleur, maar vind het op die foto's een prima kleur hoor! En de derde voor hier is in bestelling. Nu een Skoda Kodiaq met premium audio en daar zit in elk geval meer volume in en een meer aanwezige subwoofer. De HK audio in de GT-Plusline is inderdaad wat minder krachtig, maar valt voor in een auto niet erg tegen. Heb bewust even wat nummers die ik vaak afspeel in de Kodiaq ook in de Sportage beluisterd. High end... tja... in een auto kan dat nauwelijks, veel te veel een compromis in de ruimte. Maar het klinkt goed genoeg voor tijdens het (proef)rijden. Wellicht moet ik mijn mening nog bijstellen als ik 'm geleverd heb gekregen en er dagelijks in rijd, maar de indruk tot nu toe is vrij aardig (maar niet top). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fumbler Posted September 18 Share Posted September 18 Op 13-9-2023 om 19:16, zei Kenniani: Heeft weinig met het merk Harman Kardon te maken, maar meer met de auto zelf, dat is allemaal wat minder materiaal, en klinkt dus ook een stuk minder als klankkast, en waarschijnlijk zijn ze ook totaal niet op elkaar afgestemd, maar is er gewoon een setje samengesteld en erin gezet zonder enige optimalisatie. Waarom klinkt de Harman Kardon in een BMW wel echt premium? Door de akoestiek van een auto, de krappe ruimte, de stoor geluiden van buiten, interferentie van allerlei elektronica, kan geen enkele auto echt 'goed klinken', ook een BMW niet. En zeker met het huidige HK niet. Het is een kwestie van optimalisatie inderdaad, van veel DSP processing, van opgefokt mindere speakers, minder grote klankkasten, maar bovenal minder optimale akoestiek en ruimte compenseren. Zo klonk Bose en klinkt een Sonos speaker, een HomePod en een JBL Bluetooth speaker aardig, maar dat komt door FIR filtering en andere DSP processing en een beetje door wave pipes/guides & poorten. Inmiddels is dat in pro audio land gelukkig wat aan het afnemen en worden er weer goede kasten gebouwd. Maar inderdaad de kast is belangrijk. Ergo, als er wat betere speakers gebruikt werden, wat meer demping, wat meer vermogen, een subwoofer en wat meer DSP mogelijkheden, is het wat beter. En bij BMW besteden ze daar meer aandacht aan en daar betaal je ook voor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenniani Posted September 19 Share Posted September 19 Ja het is jammer dat je bij KIA geen losse opties kan kiezen, dan zouden ze een duurdere set kunnen aanbieden, maar ja dat zal allemaal wel een reden hebben, zo kunnen ze de prijs lekker laag houden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fumbler Posted September 19 Share Posted September 19 3 uur geleden, zei Kenniani: Ja het is jammer dat je bij KIA geen losse opties kan kiezen, dan zouden ze een duurdere set kunnen aanbieden, maar ja dat zal allemaal wel een reden hebben, zo kunnen ze de prijs lekker laag houden. Helemaal mee eens. Als je de machine vergelijkt met Volvo, BMW, Audio, etc. van hetzelfde auto type, krijg je bij Kia wel heel veel extra opties, waar je bij voorgenoemde merken flink voor moet bij betalen. Maar dat wisten wel al. Het is net als met alle rij-assistent opties. Het is het allemaal net niet bij Kia. Bij mij wisselen de 'Ik schrik me wezenloos', 'Huh, wat doet ie nu?' en 'Ik lach me gek' reacties zich af, bij de automatische kapriolen van de Sportage. Die kan wel wat meer AI gebruiken... Het zou leuk zijn, als er een extra EQ optie in zou komen met meer banden dan alleen treble, mid en bass. Misschien kan iemand dat eens 'erin hacken'. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
elsinga Posted September 19 Share Posted September 19 Ik heb tijdens de proefrit het HK geluid vergeleken met mijn huidige Kodiaq met premium geluid. Die heeft een echte subwoofer in het reservewiel liggen, dus gekoppeld aan het chassis. En de speakers in de deuren zijn redelijk groot. Dus als ik daar iets afspeel met veel bas dan merk je dat wel. Bij de Sportage was in elk geval de geluidsdruk lager (tenzij ik nog ergens het ingangsvolume over BT moet opschroeven), maar dat is op zich niet heel erg. Klinkt het net zo goed als in een dedicated luisterruimte? Uiteraard niet, maar dat is bij de Kodiaq ook niet zo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenniani Posted September 19 Share Posted September 19 Bij KIA is het inderdaad bij veel dingen net niet, maar ik moet zeggen het rijden zelf is meer dan prima heb geen fijnere auto gehad. Kan ook aan Hybride liggen dat ik hem zo fijn vind rijden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts