Ga naar inhoud

Aanpassingen Sportage obv nieuwe Euro-6e norm?


elsinga

Aanbevolen Berichten

Allen, lees net ergens dat er bij de Kia Sportage in het nieuwere jaarmodel(?) aanpassingen zijn qua vermogen. Even de prijslijsten er bij gepakt van 2023 (april en november) en 2024 (januari) en in de 2024 prijslijst is ineens het vermogen en trekgewicht n.n.b., de 0-100 is 8.4s ipv 8.0s, topsnelheid van 193km/u naar 183 en het brandstofverbruik gelijk. Ik hoorde via-via al van trekgewicht van 1650kg naar 1350kg, wat eigenlijk de meest onhandige verandering is. Prijs is in de prijslijst wel identiek, maar dus minder auto voor evenveel geld.

Ik gok dat dit allemaal te maken heeft met de verandering van CO2-emissie klasse, die van Euro 6d-ISC-FCM met OBD-norm Euro 6-2 naar Euro 6e gaat. Dat is verplicht voor alle nieuwe auto's vanaf september 2024.

Aangezien de levering van mijn Sportage rondom het moment van modelaanpassing is (daar wordt overal op 1 juli gerekend) kan het dus zijn dat ik in de auto met mindere specs terechtkom...

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 10-1-2024 om 12:04, zei elsinga:

Allen, lees net ergens dat er bij de Kia Sportage in het nieuwere jaarmodel(?) aanpassingen zijn qua vermogen. Even de prijslijsten er bij gepakt van 2023 (april en november) en 2024 (januari) en in de 2024 prijslijst is ineens het vermogen en trekgewicht n.n.b., de 0-100 is 8.4s ipv 8.0s, topsnelheid van 193km/u naar 183 en het brandstofverbruik gelijk. Ik hoorde via-via al van trekgewicht van 1650kg naar 1350kg, wat eigenlijk de meest onhandige verandering is. Prijs is in de prijslijst wel identiek, maar dus minder auto voor evenveel geld.

Ik gok dat dit allemaal te maken heeft met de verandering van CO2-emissie klasse, die van Euro 6d-ISC-FCM met OBD-norm Euro 6-2 naar Euro 6e gaat. Dat is verplicht voor alle nieuwe auto's vanaf september 2024.

Aangezien de levering van mijn Sportage rondom het moment van modelaanpassing is (daar wordt overal op 1 juli gerekend) kan het dus zijn dat ik in de auto met mindere specs terechtkom...

Trek gewicht heeft te maken met uitvoering van de auto.

Trekgewicht is voor alle uitvoeringen 1650km BEHALVE voor de PHEV uitvoering die is 1350kg.

Heeft schijnbaar te maken met extra gewicht van de accu die er dan afgehaald wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Kijk, dat zou goed nieuws zijn, de mijne is zeker in 2023 besteld. Inmiddels via mijn manager de vraag bij de leasemaatschappij neergelegd. Hij snapte dat ik de verlaging van het trekgewicht niet fijn zou vinden. Dat vermogen en de 0-100 tijd of de max snelheid maken we niet zo uit...

 

@Marinus 22 ik doelde op de HEV en de komende wijzigingen. Dat de PHEV minder trekgewicht had wist ik al. ;) 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Zie bijgevoegde documenten > auto's die in april 2024 worden geproduceerd zullen met de nieuwe (slechtere) specs geleverd worden. Op de site van Kia staan inmiddels ook de aangepaste specificaties.

PTYZefK4DUuGpLE5wMg9mWX2.jpg?f=user_large

ZNed9fKhwNX1te9I9dmKSguJ.jpg?f=user_large

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dan hoop ik dat de leverende dealer gelijk krijgt en mijn Sportage HEV nog voor april geproduceerd wordt, de dealer zegt dat ik nog de MY24 versie ga krijgen. Afwachten dus en de leasemaatschappij (die hier netjes doorgeefluikje speelde) weet dus dat die verlaging van het trekgewicht voor mij negatief gaat uitpakken. Mocht het al een MY25 worden met Euro 6e en lager trekgewicht, dan maar eens zien wat de leasemaatschappij gaat doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 1 maand later...

Collega's van mij die een Ceed SW in bestelling hadden staan werden ook geconfronteerd met de verminderde specs, maar tevens een flinke verhoging van de prijs. Zij konden op basis van het verminderde trekvermogen de bestelling afblazen. Maar zij wachten dan ook al sinds Maart 2023 en de levering van de auto werd onlangs weer uitgesteld tot nader order.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 1 maand later...

Goedemiddag,

Ook ik werd geconfronteerd met een belletje van de dealer waar de leasemaatschappij in augustus 2023 de bestelling van mijn nieuwe Kia Ceed Sportswagon GT PlusLine 1.5 heeft gedaan. Ivm nieuwe normen wordt de auto niet geleverd met 160pk maar 140pk en tevens wordt het trekvermogen terug geschroefd van 1410kg naar 1210kg.

Ik ben hier natuurlijk ook niet blij mee en ben in contact met de leasemaatschappij en dealer om te kijken hoe dit opgelost kan worden en wat de mogelijkheden zijn om de auto evt. te annuleren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hier 1 april nagevraagd en het zou nog steeds een MY24 worden, dus met hogere trekgewicht. Ik ben erg benieuwd of dat gaat kloppen, want er werd niet bij verteld dat ze al een VIN hadden....

Link naar reactie
Delen op andere sites


@elsingaIk zou er ernstig rekening mee houden dat je de omlaag bijgestelde specs gaat krijgen. Mijn dealer gaf aan dat de auto's vanaf april echt met deze specs uitgeleverd gaan worden. Maar wie weet heb je geluk 🤞

aangepast door Renzo4000
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 2 weken later...

Oei. Ik lees het nu ook. De mijne is besteld op 1 november. Gister dealer gesproken en die gaf aan dat hij in de haven staat.

Morgen maar even bellen welk model jaar het gaat worden. Als dit inderdaad 25 is dan heb ik een probleem.. naja de leasemaatschappij want dan hoef ik 'm niet meer te hebben. Mag ervanuit gaan dat als ik een bepaalde spec bestel dat ze dat niet zomaar zonder bericht aan kunnen passen

aangepast door pands
Typo
Link naar reactie
Delen op andere sites


13 uur geleden, zei pands:

Oei. Ik lees het nu ook. De mijne is besteld op 1 november. Gister dealer gesproken en die gaf aan dat hij in de haven staat.

Morgen maar even bellen welk model jaar het gaat worden. Als dit inderdaad 25 is dan heb ik een probleem.. naja de leasemaatschappij want dan hoef ik 'm niet meer te hebben. Mag ervanuit gaan dat als ik een bepaalde spec bestel dat ze dat niet zomaar zonder bericht aan kunnen passen

Vandaag dealer gebeld. Hij ziet staan model jaar 2024.. dan zou het goed moeten gaan.. denk ik.. hoop ik 😀

Link naar reactie
Delen op andere sites


@pands Als je een kenteken hebt gekregen dan kan je op de rdw.nl zien welke trekgewichten/vermogens er zijn afgegeven voor je auto.

 

ps. ik zie dat er een Kia Sportage HEV kenteken is uitgegeven op 20-04-2024 en dat is nog met de oude specs (MY24). Maar het omslagpunt zit er wel aan te komen.

 

aangepast door Renzo4000
Link naar reactie
Delen op andere sites


41 minuten geleden, zei Renzo4000:

@pands Als je een kenteken hebt gekregen dan kan je op de rdw.nl zien welke trekgewichten/vermogens er zijn afgegeven voor je auto.

 

ps. ik zie dat er een Kia Sportage HEV kenteken is uitgegeven op 20-04-2024 en dat is nog met de oude specs (MY24). Maar het omslagpunt zit er wel aan te komen.

 

Ik neem aan dat bouw moment /chassis bepaalt wat het uiteindelijke model is waar een kenteken voor aangevraagd wordt.. mag ik hopen. Dus als de fabriek zegt dit is een 2024 model dat het kenteken dus ook gewoon op basis van dat model zal zijn.

Kenteken was in ieder geval nog niet bekend bij de dealer. Dealer geeft aan ook niet veel anders te kunnen zien anders dan bouw, transport en huidige locatie en dus chassis en modeljaar.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


@pands Dat klopt inderdaad; mijn post was vooral bedoeld om een indicatie af te geven dat er op dit moment nog steeds MY24 modellen op kenteken worden gezet. Maar zoals gezegd, het omslagpunt voor de MY25 ligt in april 2024 aldus mijn Kia dealer. Dus de kans is zeer aannemelijk dat nu geproduceerde auto's als MY25 uitgeleverd gaan worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ook de mijne, af te leveren vanaf 7 mei, zou nog MY24 zijn. Moet er in elk geval tot 1 juni op wachten ivm aflopen huidige lease contract.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Voor zover ik nu nog kan zien lijken alles Sportage Hybrid modellen (F5P41) die nu nog op kenteken gezet worden allemaal nog MY24 te zijn met het hogere trekgewicht. Er staan varianten F5P54 tussen met trekgewicht 1350 maar dat is volgens mij de PHEV

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb zojuist ook nog even bij de RDW gesnuffeld en inderdaad, tot nu toe is de laatste HEV GT-Plusline 2 dagen geleden op kenteken (Z624KP) gezet en met trekgewicht 1650. Inmiddels zijn het trouwens ruim 1400 van de NQ5 HEV GT-Plusline, waarvan 10 in Orange Fusion (de kleur waarin de mijne besteld is). 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Heeft iemand al een keer een 'vertaal' tabelletje gevonden voor type en uitvoering?

Als ik naar andere gegevens kijk dan  kan ik volgens mij stellen dat de

Kia Sportage Hybrid DynamicPlusline is:

Type: NQ5E
Variant: F5P41
Uitvoering: A61E24

Variant F5P54 is dan volgens mij de PHEV gezien de max massa en lagere trekgewicht

Maar dat kan ik nergens met zekerheid valideren..

aangepast door pands
Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb een filter lopen op de RDW data, waar ik o.a. de BPM moet gebruiken om alleen de HEV GTPlusline te zien. Maar daar kloppen type/variant/uitvoering met jouw opgave.  Maar die nummers horen dus o.a. ook bij de GTPlusline, niet alleen de Dynamic Plusline. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...