elsinga Posted January 10, 2024 Posted January 10, 2024 Allen, lees net ergens dat er bij de Kia Sportage in het nieuwere jaarmodel(?) aanpassingen zijn qua vermogen. Even de prijslijsten er bij gepakt van 2023 (april en november) en 2024 (januari) en in de 2024 prijslijst is ineens het vermogen en trekgewicht n.n.b., de 0-100 is 8.4s ipv 8.0s, topsnelheid van 193km/u naar 183 en het brandstofverbruik gelijk. Ik hoorde via-via al van trekgewicht van 1650kg naar 1350kg, wat eigenlijk de meest onhandige verandering is. Prijs is in de prijslijst wel identiek, maar dus minder auto voor evenveel geld. Ik gok dat dit allemaal te maken heeft met de verandering van CO2-emissie klasse, die van Euro 6d-ISC-FCM met OBD-norm Euro 6-2 naar Euro 6e gaat. Dat is verplicht voor alle nieuwe auto's vanaf september 2024. Aangezien de levering van mijn Sportage rondom het moment van modelaanpassing is (daar wordt overal op 1 juli gerekend) kan het dus zijn dat ik in de auto met mindere specs terechtkom... 1 Quote
Marinus 22 Posted January 11, 2024 Posted January 11, 2024 Op 10-1-2024 om 12:04, zei elsinga: Allen, lees net ergens dat er bij de Kia Sportage in het nieuwere jaarmodel(?) aanpassingen zijn qua vermogen. Even de prijslijsten er bij gepakt van 2023 (april en november) en 2024 (januari) en in de 2024 prijslijst is ineens het vermogen en trekgewicht n.n.b., de 0-100 is 8.4s ipv 8.0s, topsnelheid van 193km/u naar 183 en het brandstofverbruik gelijk. Ik hoorde via-via al van trekgewicht van 1650kg naar 1350kg, wat eigenlijk de meest onhandige verandering is. Prijs is in de prijslijst wel identiek, maar dus minder auto voor evenveel geld. Ik gok dat dit allemaal te maken heeft met de verandering van CO2-emissie klasse, die van Euro 6d-ISC-FCM met OBD-norm Euro 6-2 naar Euro 6e gaat. Dat is verplicht voor alle nieuwe auto's vanaf september 2024. Aangezien de levering van mijn Sportage rondom het moment van modelaanpassing is (daar wordt overal op 1 juli gerekend) kan het dus zijn dat ik in de auto met mindere specs terechtkom... Trek gewicht heeft te maken met uitvoering van de auto. Trekgewicht is voor alle uitvoeringen 1650km BEHALVE voor de PHEV uitvoering die is 1350kg. Heeft schijnbaar te maken met extra gewicht van de accu die er dan afgehaald wordt. Quote
Theo0225 Posted January 11, 2024 Posted January 11, 2024 Volgens mijn dealer worden alle in 2023 bestelde auto's met de oude specs geleverd. Hij bevestigde dat bij de nieuwe versie het trekgewicht terug gaat naat 1350 kg. Voor wat het waard is. Quote
elsinga Posted January 12, 2024 Author Posted January 12, 2024 Kijk, dat zou goed nieuws zijn, de mijne is zeker in 2023 besteld. Inmiddels via mijn manager de vraag bij de leasemaatschappij neergelegd. Hij snapte dat ik de verlaging van het trekgewicht niet fijn zou vinden. Dat vermogen en de 0-100 tijd of de max snelheid maken we niet zo uit... @Marinus 22 ik doelde op de HEV en de komende wijzigingen. Dat de PHEV minder trekgewicht had wist ik al. Quote
Renzo4000 Posted January 16, 2024 Posted January 16, 2024 Zie bijgevoegde documenten > auto's die in april 2024 worden geproduceerd zullen met de nieuwe (slechtere) specs geleverd worden. Op de site van Kia staan inmiddels ook de aangepaste specificaties. Quote
elsinga Posted January 17, 2024 Author Posted January 17, 2024 Dan hoop ik dat de leverende dealer gelijk krijgt en mijn Sportage HEV nog voor april geproduceerd wordt, de dealer zegt dat ik nog de MY24 versie ga krijgen. Afwachten dus en de leasemaatschappij (die hier netjes doorgeefluikje speelde) weet dus dat die verlaging van het trekgewicht voor mij negatief gaat uitpakken. Mocht het al een MY25 worden met Euro 6e en lager trekgewicht, dan maar eens zien wat de leasemaatschappij gaat doen. Quote
JeroenvL Posted March 5, 2024 Posted March 5, 2024 Collega's van mij die een Ceed SW in bestelling hadden staan werden ook geconfronteerd met de verminderde specs, maar tevens een flinke verhoging van de prijs. Zij konden op basis van het verminderde trekvermogen de bestelling afblazen. Maar zij wachten dan ook al sinds Maart 2023 en de levering van de auto werd onlangs weer uitgesteld tot nader order. Quote
MB1988 Posted April 10, 2024 Posted April 10, 2024 Goedemiddag, Ook ik werd geconfronteerd met een belletje van de dealer waar de leasemaatschappij in augustus 2023 de bestelling van mijn nieuwe Kia Ceed Sportswagon GT PlusLine 1.5 heeft gedaan. Ivm nieuwe normen wordt de auto niet geleverd met 160pk maar 140pk en tevens wordt het trekvermogen terug geschroefd van 1410kg naar 1210kg. Ik ben hier natuurlijk ook niet blij mee en ben in contact met de leasemaatschappij en dealer om te kijken hoe dit opgelost kan worden en wat de mogelijkheden zijn om de auto evt. te annuleren. Quote
elsinga Posted April 10, 2024 Author Posted April 10, 2024 Hier 1 april nagevraagd en het zou nog steeds een MY24 worden, dus met hogere trekgewicht. Ik ben erg benieuwd of dat gaat kloppen, want er werd niet bij verteld dat ze al een VIN hadden.... Quote
Renzo4000 Posted April 10, 2024 Posted April 10, 2024 (edited) @elsingaIk zou er ernstig rekening mee houden dat je de omlaag bijgestelde specs gaat krijgen. Mijn dealer gaf aan dat de auto's vanaf april echt met deze specs uitgeleverd gaan worden. Maar wie weet heb je geluk Edited April 10, 2024 by Renzo4000 Quote
pands Posted April 23, 2024 Posted April 23, 2024 (edited) Oei. Ik lees het nu ook. De mijne is besteld op 1 november. Gister dealer gesproken en die gaf aan dat hij in de haven staat. Morgen maar even bellen welk model jaar het gaat worden. Als dit inderdaad 25 is dan heb ik een probleem.. naja de leasemaatschappij want dan hoef ik 'm niet meer te hebben. Mag ervanuit gaan dat als ik een bepaalde spec bestel dat ze dat niet zomaar zonder bericht aan kunnen passen Edited April 23, 2024 by pands Typo Quote
pands Posted April 24, 2024 Posted April 24, 2024 13 uur geleden, zei pands: Oei. Ik lees het nu ook. De mijne is besteld op 1 november. Gister dealer gesproken en die gaf aan dat hij in de haven staat. Morgen maar even bellen welk model jaar het gaat worden. Als dit inderdaad 25 is dan heb ik een probleem.. naja de leasemaatschappij want dan hoef ik 'm niet meer te hebben. Mag ervanuit gaan dat als ik een bepaalde spec bestel dat ze dat niet zomaar zonder bericht aan kunnen passen Vandaag dealer gebeld. Hij ziet staan model jaar 2024.. dan zou het goed moeten gaan.. denk ik.. hoop ik Quote
Renzo4000 Posted April 24, 2024 Posted April 24, 2024 (edited) @pands Als je een kenteken hebt gekregen dan kan je op de rdw.nl zien welke trekgewichten/vermogens er zijn afgegeven voor je auto. ps. ik zie dat er een Kia Sportage HEV kenteken is uitgegeven op 20-04-2024 en dat is nog met de oude specs (MY24). Maar het omslagpunt zit er wel aan te komen. Edited April 24, 2024 by Renzo4000 Quote
pands Posted April 24, 2024 Posted April 24, 2024 41 minuten geleden, zei Renzo4000: @pands Als je een kenteken hebt gekregen dan kan je op de rdw.nl zien welke trekgewichten/vermogens er zijn afgegeven voor je auto. ps. ik zie dat er een Kia Sportage HEV kenteken is uitgegeven op 20-04-2024 en dat is nog met de oude specs (MY24). Maar het omslagpunt zit er wel aan te komen. Ik neem aan dat bouw moment /chassis bepaalt wat het uiteindelijke model is waar een kenteken voor aangevraagd wordt.. mag ik hopen. Dus als de fabriek zegt dit is een 2024 model dat het kenteken dus ook gewoon op basis van dat model zal zijn. Kenteken was in ieder geval nog niet bekend bij de dealer. Dealer geeft aan ook niet veel anders te kunnen zien anders dan bouw, transport en huidige locatie en dus chassis en modeljaar. Quote
Renzo4000 Posted April 24, 2024 Posted April 24, 2024 @pands Dat klopt inderdaad; mijn post was vooral bedoeld om een indicatie af te geven dat er op dit moment nog steeds MY24 modellen op kenteken worden gezet. Maar zoals gezegd, het omslagpunt voor de MY25 ligt in april 2024 aldus mijn Kia dealer. Dus de kans is zeer aannemelijk dat nu geproduceerde auto's als MY25 uitgeleverd gaan worden. Quote
elsinga Posted April 25, 2024 Author Posted April 25, 2024 Ook de mijne, af te leveren vanaf 7 mei, zou nog MY24 zijn. Moet er in elk geval tot 1 juni op wachten ivm aflopen huidige lease contract. Quote
pands Posted April 26, 2024 Posted April 26, 2024 Voor zover ik nu nog kan zien lijken alles Sportage Hybrid modellen (F5P41) die nu nog op kenteken gezet worden allemaal nog MY24 te zijn met het hogere trekgewicht. Er staan varianten F5P54 tussen met trekgewicht 1350 maar dat is volgens mij de PHEV Quote
elsinga Posted April 26, 2024 Author Posted April 26, 2024 Ik heb zojuist ook nog even bij de RDW gesnuffeld en inderdaad, tot nu toe is de laatste HEV GT-Plusline 2 dagen geleden op kenteken (Z624KP) gezet en met trekgewicht 1650. Inmiddels zijn het trouwens ruim 1400 van de NQ5 HEV GT-Plusline, waarvan 10 in Orange Fusion (de kleur waarin de mijne besteld is). Quote
Fam v. IJperen Posted April 27, 2024 Posted April 27, 2024 Z623KP EN Z622KP zijn groen. Ik hoop dat 1 van deze 2 voor mij is. 30 april 6 maanden in bestelling. Ik wist dat ik 1 van de laatste zou krijgen. Het zal toch niet de allerlaatste zijn? Alles prima als het maar my24 is. Quote
pands Posted April 29, 2024 Posted April 29, 2024 (edited) Heeft iemand al een keer een 'vertaal' tabelletje gevonden voor type en uitvoering? Als ik naar andere gegevens kijk dan kan ik volgens mij stellen dat de Kia Sportage Hybrid DynamicPlusline is: Type: NQ5E Variant: F5P41 Uitvoering: A61E24 Variant F5P54 is dan volgens mij de PHEV gezien de max massa en lagere trekgewicht Maar dat kan ik nergens met zekerheid valideren.. Edited April 29, 2024 by pands Quote
elsinga Posted April 29, 2024 Author Posted April 29, 2024 Ik heb een filter lopen op de RDW data, waar ik o.a. de BPM moet gebruiken om alleen de HEV GTPlusline te zien. Maar daar kloppen type/variant/uitvoering met jouw opgave. Maar die nummers horen dus o.a. ook bij de GTPlusline, niet alleen de Dynamic Plusline. Quote
elsinga Posted May 15, 2024 Author Posted May 15, 2024 Zojuist werd er een nieuwe oranje Sportage HEV GT-Plusline getoond op het RDW portal, de Z870NK. Dat zou de mijne kunnen zijn. Ook hier nog 1650kg trekgewicht, dus MY2024. Er zijn nu 11 oranje versies van de 1473 in totaal, blijft nog een aardig exclusieve kleur. Verder nog geen lager trekgewicht gespot bij de HEV GT-Plusline. Quote
Renzo4000 Posted May 15, 2024 Posted May 15, 2024 4 minuten geleden, zei elsinga: Zojuist werd er een nieuwe oranje Sportage HEV GT-Plusline getoond op het RDW portal, de Z870NK. Dat zou de mijne kunnen zijn. Ook hier nog 1650kg trekgewicht, dus MY2024. Er zijn nu 11 oranje versies van de 1473 in totaal, blijft nog een aardig exclusieve kleur. Verder nog geen lager trekgewicht gespot bij de HEV GT-Plusline. Dat zou wel mooi zijn als dat nog net gelukt is! Maar heb je dan nog geen bericht gehad van je dealer? In de regel worden de auto's eerst afgeleverd bij de dealer en "rijklaar" gemaakt en wordt tijdens dat proces een kenteken aangevraagd. In mijn geval had ik eerst een VIN nummer doorgekregen en een paar weken later stond ie op kenteken. Dus ik zou het even checken bij je dealer. Quote
pands Posted May 15, 2024 Posted May 15, 2024 Ik hou er al een paar in de gaten die wel een registratie hebben maar nog geen tenaamstelling. Wat ik begrepen heb, maar weet niet of dat klopt, is dat zodra ze in de haven staan ze een registratie krijgen. Zodra ze naar de dealer gaan dan krijgen ze een tenaamstelling. Wat ik zie voor de auto die ik in de gaten hou dat er nu nog een aantal met registratie eind april staan die nog op naam moeten komen Quote
Alle Posted May 18, 2024 Posted May 18, 2024 Weet iemand wanneer de KIA-Sportage hybrid Dynamicplusline my25 wordt uitgeleverd. Zover ik weet is de typegoedkeuring nog niet afgerond. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.