Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallo,

ik heb deze melding al vaker gezien maar ik weet niet wat dit betekent. Er staat in het display nadat ik de auto geladen heb: “opladen niet gestart. Laadstand van accu is al hoger dan oplaadlimiet” . Zie ook de foto.

Kan iemand mij vertellen wat dit betekent?

Grtz

IMG_2938.jpeg

Posted
Dit heeft te maken met het laden van de ‘normale’ (kleine) accu.

eba0d881589d3d96fa9e85baecdeced8.jpg

Je plaatst een afbeelding van de LEDs op het dashboard, de vraag gaat over het dashboard.
Daarnaast geeft de afbeelding slechts 1 referentie aan de 12V-accu. En aangezien die geen instelbare limiet heeft gaat het daar zeker NIET over.

Lijkt mij eerder dat -wat eerder al is gezegd- de auto is ingesteld op laden tot maximaal bijv. 90% en dat de accu (door regenereren?) al boven die limiet zit en dus niet werd opgeladen.
Voelt best logisch eigenlijk...
Posted

De auto is geladen tot (bijvoorbeeld) 80%, maar het was koud tijdens het laden, dan kan bij een iets hogere temperatuur de ladingsgraad iets boven die 80% komen.

Maar ook bij strak 80% zul je die melding af en toe te zien krijgen: de HV accu is eenvoudig vol genoeg.

Vreemd genoeg zie je de melding dan ook als je de laadkabel al hebt losgekoppeld, het computersysteem in en van de auto 'slaapt' dan nog een beetje.

Ik zie die melding ook af en toe in mijn huidige EV, een Ioniq 5, maar had 'm ook weleens in de E-Soul die ik hiervoor had.

Posted

Ik heb een oplaadlimiet van 80% ingesteld voor het opladen aan de laadpaal thuis. Om de laadkabel aan te kunnen sluiten op de auto, moet ik de ontgrendelknop op mijn autosleutel indrukken. Na een korte tijd is de kabel vergrendeld. Het opladen kan beginnen. Als de 80% behaald is, moet ik weer de ontgrendelknop op mijn autosleutel indrukken. Daarna kan ik de laadkabel lostrekken uit de auto. Als ik daarna de auto weer ontgrendel en de startknop indruk om te gaan rijden, krijg ik de melding “Opladen niet gestart. Laadstand van accu is al hoger dan oplaadlimiet”. Ik vermoed dat dit komt door het ontgrendelproces als de laadkabel nog aan de auto bevestigd is terwijl het laadproces voltooid is. Het lijkt of er dan opnieuw geprobeerd wordt te laden, en alvorens dit te starten, er eerst gecontroleerd wordt in welke mate de batterij gevuld is. Limiet is bereikt, dus opladen wordt niet gestart.

• Like 1