Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Afgelopen middag ben ik mij kapot geschrokken toen de auto onder het rijden een soort van plotselinge noodstop maakte.

Hij ging fors op de rem om dan vervolgens weer de snelheid op te pakken.

Voor mij reed verkeer, maar op een zodanige afstand dat dit geen probleem mag zijn. Gelukkig reed het verkeer achter mij ook op afstand anders was een aanrijding het onvermijdelijke gevolg geweest.

Mijn vraag is of iemand hetzelfde met zijn Kia Sportage HEV ervaren heeft die mij kan vertellen wat dit zou kunnen zijn.

In de garage hadden ze hier nog niet niets over vernomen en ze wisten mij ook niet te vertellen waar dit vandaan zou kunnen komen.

Hoor het graag.

Geplaatst

Phantom braking is een voorkomend "probleem" bij auto's met de huidige veiligheidssystemen. Helaas niet onvermijdbaar, de ene fabrikant heeft er meer last van dan de ander. Google er maar eens op.

• Like 1
Geplaatst

Meerdere malen meegemaakt (PHEV). Je schrikt je een 'ongeluk' (bijna letterlijk).

Het is voornamelijk de soft- en firmware van diverse modules in deze auto die bugs hebben, niet goed zijn afgesteld en 'nog niet af' zijn. 

Mijn idee: al die functies uitzetten, dat rijdt een stuk relaxter. ;-)

Rijden en rij eigenschappen: prima, functies waar software achter zit: dodgy & vervelend.

OT: Laadproblemen gelukkig opgelost door een nieuwe, lange en veel dunnere en beter passende kabel.

Geplaatst
18 uur geleden, zei Headlong:

Phantom braking is een voorkomend "probleem" bij auto's met de huidige veiligheidssystemen. Helaas niet onvermijdbaar, de ene fabrikant heeft er meer last van dan de ander. Google er maar eens op.

Bedankt voor de tip. Ga het uitzoeken.

Geplaatst
14 uur geleden, zei Fumbler:

Meerdere malen meegemaakt (PHEV). Je schrikt je een 'ongeluk' (bijna letterlijk).

Het is voornamelijk de soft- en firmware van diverse modules in deze auto die bugs hebben, niet goed zijn afgesteld en 'nog niet af' zijn. 

Mijn idee: al die functies uitzetten, dat rijdt een stuk relaxter. ;-)

Rijden en rij eigenschappen: prima, functies waar software achter zit: dodgy & vervelend.

OT: Laadproblemen gelukkig opgelost door een nieuwe, lange en veel dunnere en beter passende kabel.

Bedankt voor de reactie.

• 1 jaar later...
Geplaatst

Ja, ik heb hier ook last van in mijn Kia Sportage. De auto is van Okt 2024 en tot op heden nu 5 keer in een noodstop tot stilstand gekomen. Afgelopen zaterdag was het weer raak tijdens het volgen van het verkeer bij een verkeerslicht. Ik heb het twee keer midden in een druk Monaco gehad, maar telkens met mooi weer zonder direct voorgaand verkeer. Ik heb bij de Kia dealer hier melding van gemaakt, maar daar kunnen ze er niets mee als ze het niet zien. Ik heb ook de importeur aangeschreven maar die doen werkelijk helemaal niets. Wat het allerergste is, is dat niet alleen het vertrouwen in de auto weg is, maar ook je zelf vertrouwen loopt een flinke deuk op.
Wat ook heel erg is dat je achter een auto staat te wachten bij een verkeerslicht en de auto begint te piepen voor een botswaarschuwing, ja, niemand beweegt en toch gebeurt het. Ik zou graag willen weten wat er nu vervangen zou moeten worden? Is het de radar of ook de ogen van de voorruit? Of wellicht een combinatie?

Ik heb mijn auto al op autoscout gezet om hem te verkopen maar dat kost nogal wat qua afschrijving. Ik heb nu mijn hoop maar gevestigd op het dievengilde nadat ik las dat het naast de Toyota rav4 de meest gestolen auto is. Van mij mogen ze hem meenemen, het liefst vandaag nog. En Kia, ja natuurlijk nooit meer.

Geplaatst (aangepast)

Zijn moeilijke casussen om een vinger op te leggen....of dit of dat aan te wijzen. 

Misschien is er nog een update omtrent deze systemen die je op dealer/garage niveau moet laten plaats vinden om dit fenomeen te minimaliseren. 

Ik lees je reactie....maar ik (en kia) weten niet de details. Hoe hard reed je? Hoe dicht zat je op je voorganger? Had je gaspedaal iets gedrukt? Je rijstijl gewoontes? etc..

Maar als je het niet vertrouwt, dan zijn het aannemelijke reden om hem van de hand te doen...

aangepast door ehombie
Geplaatst

Dankjewel voor uw reactie. Natuurlijk snap ik dat u de omstandigheden niet kent. Dat zegt de garage natuurlijk ook. Op mijn vraag om dan (tijdelijk) een dashcam te installeren wordt gelachen. Tja, dan wordt bewijzen heel moeilijk he. Wat ik niet begrijp, ze kunnen uit die auto een schat aan informatie uitlezen, maar niet wanneer er een noodstop in komt. Dat is toch raar hè? 
Maar goed, ik ben een rustige rijder. Afgelopen zaterdag zaten we met zijn drieën in de auto en reed ik ca 20 km achter een auto waardig ruim een auto tussen paste. Het verkeerslicht stond op rood, ik wilde al gaan afremmen (dus niet de voet op het gaspedaal) en toen greep de auto in.

in Monaco reed er niemand voor mij. Het was prachtig weer, de auto was net helemaal gewassen en gezeemd. Vanuit het niets met ca 35 km een noodstop. Het achterop komende verkeer was zich een ongeluk geschrokken en ik kreeg heel wat Franse verwensingen naar mij toe geslingerd.

Een andere keer sloeg een auto linksaf naar een inrit van een benzine station. Ik kom er makkelijk langsen we waren net bij het verkeerslicht opgetrokken. Snelheid 20-30 km. Bam! Noodstop. Niet eerst even een signaal of zo, maar direct rood op het dashboard, de rem er volledig op en gepiep.

Als iemand weet hoe ik de noodstop buiten werking kan stellen, dan hou ik mij aanbevolen. 
Ben ik nu de enige die een programmeerknop in de auto wil hebben? Dus auto starten, alle presets zo zetten waar je gelukkig mee ben en dan in de knop programmeren zodat bij de volgende keer starten alleen die knop gebruik hoeft te worden. Vanaf Juli komt daar de DAW (driver attension warning) weer bij die je ook weer uit moet gaan zetten. Het wordt echt te gek in Europa. En dan dat gepiep omdat ik een pauze moet nemen. Nee, als ik dit allemaal had kunnen opmerken in een proefrit van een uurtje, had ik deze auto nooit genomen. Maar hij is zo mooi vind ik, dus neem je een dingetje voor lief.

ik hoop van ganse harte dat Kia zelf ook dit soort kanalen leest en er wat mee doet. Mijn Kia dealer is drie keer achter elkaar de beste Kia dealer van Nederland, maar ze laten mij mooi in de kou staan. Maar ja, het is ook maar € 48.000,- wat je ervoor neer telt hè.

Ik heb beleefd de Kia dealer gevraagd om een redelijke prijs voor deze auto terug te geven, maar dat willen ze niet omdat ze dan weer een andere klant die deze auto koopt met hetzelfde probleem opzadelen. Dit waren hun eigen woorden. Dus Kia de Beer, niet tot een volgende keer, en nooit meer!

Geplaatst (aangepast)

Mijn Niro beschikt over Forward Collision Avoidance. Ik ken de specs niet van uw auto, maar ik ga ervan dat u dat ook heeft. Gaandeweg is het overal standaard. De detectie sensor daarvan bevindt zich in de voorruit en mogelijk dat die niet goed functioneert of wordt door iets geblokkeerd. Bij een ruit vervanging moet dit altijd opnieuw worden gekalibreerd. De dealer moet dit zeker kunnen. Het is maar een mogelijkheid om u te helpen.

aangepast door Rob18
Geplaatst

Dankjewel voor uw reactie. De dealer zegt dit nagekeken te hebben en het was oké. Ze hebben als coulance nieuwe ruitenwissers geplaatst. Maar ja, dat is in mijn ogen ook een beetje raar als je op een zonnige dag met een schone auto, niets voor je, een noodstop hebt.

Geplaatst

Ik zit nog te denken.....Bij mij kon je deze Forward Collision Avoidance instellen qua gevoeligheid dacht ik. Ergens in je centraal display. Ik meen op ?3?  levels o.i.d. omschrijving weet ik niet meer precies... maar zoiets als HIGH, medium en uit...? Ik heb deze ook op medium gezet zodat hij in iedergeval niet onnodig REMT, maar wel melding geeft! Die casus jes komen mij ook bekend voor. Bij elke gevoeligheid of indivudule instellingen stond een beschrijving wat hij WEL of NIET gaat doen.

Wil je wat meer controle...dan moet je die een standje lager zetten om een compromis te hebben tussen valse ingrepen. Het blijven computers, de ene fabrikant heeft het misschien beter onder controle als de andere. 

Kia gaat geen heel proces aanpakken o.b.v. enkele gebruikers

Er zit nog geen blackbox in de auto....

Geplaatst

Instellen van de FCA is volgens mij niet mogelijk. Dat geldt wel voor alle andere ultrasoonsensoren die in de bumpers en zijkant van de auto zitten. Maar het is te proberen.

Geplaatst

Volgens mij heeft die generatie een vergelijkbaar menu....loop hier eens doorheen qua instellingen.

IMG_20260127_125130813_HDR.jpg

Geplaatst

Ik zie een paar dingen in de handleiding:
-Plaats nooit reflecterende voorwerpen (bv. wit papier, spiegel) op het dash board?
-Breng nooit accessoires of stickers op de voorruit aan en deze mag ook niet worden getint?
Verder staat er in dat je de melding ook snel of later kunt krijgen en dat je het zelfs uit kunt zetten.  En als je de ESC uit zet(met toets) gaat ook de FCA uit.

Hier op het forum heeft iemand een handleiding gepost, zoek die eens op en kijk bij hoofdstuk 6-44 en verder. misschien heb je daar nog wat aan.

Geplaatst

Ja, ik had dat van de Esc ook gelezen op internet. Ik zal het instructieboekje er eens op naslaan. Bedankt voor de tip in ieder geval.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...