Jump to content
  • Sign Up
Guest Jantje

EPS storing pro'ceed

Recommended Posts

kijk smart, zo kom je ook wel aan die 1000 posts :D;):D

Het is ook een hele andere taal h

Het kan altijd wel eens dat het moertje niet goed vastgeschoefd werd in fabriek, net zoals al de batterij klemmen bij nieuwe wagens, die moeten ook altijd extra nagetrokken worden, indien niet, sneuvelen er veel batterijen vroegtijdig.

Zo ben ik enkele maanden geleden na een groot onderhoud in de garage op een nacht zonder electriciteit gevallen, en de pechverhelping was haast bij me toen ik het euvel van de loszittende batterijklem ontdekte en zelf herstelde.. Kan de beste overkomen

Se: Belgische "platte" spreektaal :D

Alex VB heeft het goed, maar hier bij ons zetten ze dat gewoon achter een zin om bevestiging te geven dat we het effectief gaan proberen :D.

Of nog eentje: "Hier se." wil bij ons zeggen ofwel "Kijk hier eens." ofwel als een persoon binnenkomt: "Wie we hier hebben.".

Het is een universeel woord :cool:

Alex VB heeft het goed, maar hier bij ons zetten ze dat gewoon achter een zin om bevestiging te geven dat we het effectief gaan proberen :D.

Of nog eentje: "Hier se." wil bij ons zeggen ofwel "Kijk hier eens." ofwel als een persoon binnenkomt: "Wie we hier hebben.".

Bedankt voor je antwoord, leuk! Ik snap de intentie van het woord nu in zinsverband. Wat dat betreft zijn de Vlamen beter in het Nederlands onderlegd dan de Nederlanders zelf.

Zoals de Belgacom reclame " Who took my Badjas"...:)

Dit is echt geweldig om te zien..

YouTube - Who Took My Badjas? (Belgacom TV)

Edited by Alex VB

Deze storing heb ik ook gehad. EPS lampje ging branden maar de stuurbekrachtiging deed het nog wel. Bij mij was de acculading te laag en de stuurbekrachtiging werkt elektrisch daardoor ging het EPS lampje branden. Ik zou even langs je garage gaan voor controle. Ze kunnen de auto resetten en evt. de accuspanning controleren.

Het EPS lampje gaat inderdaad aan als de accuspanning te laag wordt.

Ik heb geprobeerd om de accu, na telefonisch contact met de KIA hulplijn, zelf te laden met een 'normale' lader en daar kon het systeem niet tegen. De accu mag alleen met een speciale snellader opgeladen worden.

De accu is toen vervangen maar korte tijd na vervanging van de accu ging het EPS lampje weer branden.

Na onderzoek bleek dat de 'body control' module defect was en vervangen moest worden. Daarna heb ik het EPS probleem niet meer gehad. Alleen mijn ISG heeft het nog nooit gedaan...

de plus pool ;)

hierdoor wordt de ecu gereset en is de storing ook weg zoals Jantje zegt.

hebben jullie dit al gelezen?

✽ AANWIJZING

Na het losnemen van de accukabels of

nadat een lege accu opgeladen is, kan

het controlelampje ESP OFF gaan

branden. Draai het stuurwiel in dat

geval 360 graden naar links en 360

graden naar rechts terwijl het contact in

stand ON staat. Start vervolgens de

motor opnieuw nadat het contact in

stand OFF gezet is. Laat het systeem zo

snel mogelijk controleren door een

offici

Guest Jantje
hebben jullie dit al gelezen?

✽ AANWIJZING

Na het losnemen van de accukabels of

nadat een lege accu opgeladen is, kan

het controlelampje ESP OFF gaan

branden. Draai het stuurwiel in dat

geval 360 graden naar links en 360

graden naar rechts terwijl het contact in

stand ON staat. Start vervolgens de

motor opnieuw nadat het contact in

stand OFF gezet is. Laat het systeem zo

snel mogelijk controleren door een

offici

blijkbaar is dit dus niet nodig, misschien handig voor meerdere mensen.

Altijd het proberen waard voordat je de kabels gaat losmaken

Ik heb sinds gisteravond ook een probleem met het EPS lampjes dat steeds aangaat. Maar ik heb een Pro_cee'd zonder ISG (want dat is er niet voor de automaat). En naar mijn idee heb ik niet veel stroom gebruikt, ik had gistermorgen 50 km snelweg en provinciale weg gereden. Geparkeerd en 's avonds toen ik naar huis ging begon het lampje te branden onderweg. Dat kan dan toch niet komen door een te lage accuspanning lijkt me. De stuurbekrachtiging deed het wel gewoon nog. Hopelijk is levert het geen problemen op, want ik kan woensdag pas langs de dealer gaan en moet vanavond en morgen nog best wat kilometers rijden...

blijkbaar is dit dus niet nodig, misschien handig voor meerdere mensen.

Altijd het proberen waard voordat je de kabels gaat losmaken

Maar dit topic ging toch over het EPS lampje ?

Dat is wat anders dan het 'ESP Off' lampje.

Mijn auto heeft geen ESP maar het EPS lampje ging wel branden...en de accu pool loshalen hielp niet.

OutOfFocus: heb je, na het losmaken van de plus-pool, een paar minuutjes gewacht?

Blijkbaar moet hij de tijd krijgen om zich te resetten, zoals ik heb kunnen verstaan in de garage...

Maar die oplossing die jij geeft Venga gaat over een storing met het lampje ESP off, dit gaat over het stabilisatiesysteem. EPS is de electronische stuurbekrachtiging...

Ik had dit probleem ook, maar heb geen ISG op mijn Pro_cee'd. Ben er mee naar de dealer geweest en die kon niet zien wat het probleem was. Na overleg met Kia Nederland heeft die het systeem gereset en nu is het lampje bij mij weer uit. Mocht het weer gaan branden moet ik opnieuw naar de dealer en dan gaan ze een grondig onderzoek starten naar de oorzaak van het probleem.

OutOfFocus: heb je, na het losmaken van de plus-pool, een paar minuutjes gewacht?

Blijkbaar moet hij de tijd krijgen om zich te resetten, zoals ik heb kunnen verstaan in de garage...

Hij heeft voor controle en dag bij de garage gestaan. Toen kreeg ik hem weer mee met een nieuwe afspraak; de Body control module is daarbij vervangen maar moest eerst besteld worden. Daarna heb ik het probleem niet meer gehad.

Bij mij brand het EPS lampje nu ook, de stuurbekrachtiging werkt wel. Ik heb de dealer gebeld, ik kan gewoon blijven rijden en over een paar weken wordt de module vervangen. Deze zit in het stuur!

Bij mij is het lampje na het resetten van het systeem een dag later weer gaan branden. Vrijdag gaat mijn auto nu naar de dealer en moet ik m daar een dag laten en gaan ze het definitief proberen op te lossen.

Guest Jantje

ik heb gelukkig geen last meer gehad

Even een update: mijn auto is donderdag/vrijdag naar de garage geweest. Op het moment dat ik m wegbracht was de storing natuurlijk uit, dat zul je altijd zien :?

Maar goed, ze zijn aan t onderzoeken geweest en kwamen er niet uit wat het probleem was, ook is er overleg geweest met Kia Nederland die ook niet weet waar het aan ligt. Er is toen besloten dat dan maar de hele stuurkolom vervangen moet worden. Die is besteld en als het ding binnen is gaan we een afspraak maken voor de vervanging. Wordt dus grondig aangepakt, ik mag tot die tijd wel gewoon met de auto rijden, het is geen probleem dat gevaar oplevert bij het rijden.

Guest Jantje

Helaas is het lampje bij mij ook weer gaan branden na een rit van bijna 120km.. Ik geloof er dus helaas niks van dat het vooral te maken heeft met een te lage accu spanning.

Even een update: mijn auto is donderdag/vrijdag naar de garage geweest. Op het moment dat ik m wegbracht was de storing natuurlijk uit, dat zul je altijd zien :?

Maar goed, ze zijn aan t onderzoeken geweest en kwamen er niet uit wat het probleem was, ook is er overleg geweest met Kia Nederland die ook niet weet waar het aan ligt. Er is toen besloten dat dan maar de hele stuurkolom vervangen moet worden. Die is besteld en als het ding binnen is gaan we een afspraak maken voor de vervanging. Wordt dus grondig aangepakt, ik mag tot die tijd wel gewoon met de auto rijden, het is geen probleem dat gevaar oplevert bij het rijden.

@Pieter78: was het vervangen van de stuurkolom inderdaad de oplossing voor het probleem? Ik ben erg benieuwd naar de uitkomst. Alvast bedankt voor je reactie.

Hoi

mijn “ervaring”

laatst tijdens rijden met ceed sw plotseling geen stuurbekrachtiging en lampjes aan ESP en EPS, naar Kia dealer, uitslag stuurbekrachtiging unit is stuk en moet vervangen worden, kosten €2000,-!!

een laten monteren van autodemontagebedrijf kosten €800,-

ESP bleef branden, zou nog ?? Stuurunit?! Stuk zijn, kosten €310,- incl montage, heb ik niet laten doen,

na week ging EPS weer branden!!

accuklem vanmiddag los genomen en na 60 sec terug gezet EPS is uit!! (Hoe lang nog?)

zojuist tip gedaan met op contact stuur 360 gr links, 360 gr rechts op gedaan toen contact uit gezet en gestart, alle lampjes uit!!

ben zeer benieuwd hoe lang dit blijft!!