Jump to content
  • Sign Up
Guest Jantje

EPS storing pro'ceed

Recommended Posts

Guest Jantje

wil ik vandaag van me werk (hilversum) naar groningen rijden voor een weekendje weg. Gaat als ik net op de snelweg zit me EPS lampje branden.

Dus ik stop bij de benzinepomp en bel mijn kia dealer: dan moet u uw stuurolie bijvullen en anders maar even de kia wegenwacht service bellen.

Dus ik zoeken, nergens een oliereservoir te vinden voor de stuur bekrachtiging.

Kia wegenwacht service gebeld met de vraag of ik gewoon door kon rijden of niet. Ze zou zo terug bellen over of dat kon of dat de dichts bijzijnde dealer langs zou komen.

Bellen ze na 3 kwartier!! eindelijk is terug met de boodschap dat ik even mijn plusklem van me accu moet demonteren, 5 minuten eraf moet laten en dan weer monteren dan moet het verholpen zijn.

Op de vraag hoe ik hier onderweg het gereedschap voor kon krijgen hadden ze natuurlijk ook geen antwoordt.

Dus na paar telefoontjes iemand langs gekomen met wat gereedschap en probleem nog niet opgelost.

Ben beetje boos op het moment, maandag de auto maar bij de dealer neer zetten en dit weekend maar de auto van me vader meenemen.

Niet zo blije groetjes van Jan ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Jantje

Vervelend voor je.

Volgens mij bedoelde je echter ESP (Electronic Stability Program)!;)

Edited by Smart

Share this post


Link to post
Share on other sites
wil ik vandaag van me werk (hilversum) naar groningen rijden voor een weekendje weg. Gaat als ik net op de snelweg zit me EPS lampje branden.

Dus ik stop bij de benzinepomp en bel mijn kia dealer: dan moet u uw stuurolie bijvullen en anders maar even de kia wegenwacht service bellen.

Dus ik zoeken, nergens een oliereservoir te vinden voor de stuur bekrachtiging.

Kia wegenwacht service gebeld met de vraag of ik gewoon door kon rijden of niet. Ze zou zo terug bellen over of dat kon of dat de dichts bijzijnde dealer langs zou komen.

Bellen ze na 3 kwartier!! eindelijk is terug met de boodschap dat ik even mijn plusklem van me accu moet demonteren, 5 minuten eraf moet laten en dan weer monteren dan moet het verholpen zijn.

Op de vraag hoe ik hier onderweg het gereedschap voor kon krijgen hadden ze natuurlijk ook geen antwoordt.

Dus na paar telefoontjes iemand langs gekomen met wat gereedschap en probleem nog niet opgelost.

Ben beetje boos op het moment, maandag de auto maar bij de dealer neer zetten en dit weekend maar de auto van me vader meenemen.

Niet zo blije groetjes van Jan ;)

Dit vind ik dus niet zo'n bijster goede service :-(

Hebben meer mensen ervaring met de Kia "storingsdienst" ?

Vanwege de kilometerheffing-nee actie had ik mijn ANWB lidmaatschap op willen zeggen maar daar was ik sowieso te laat voor en heb dat dus nog voor een jaar........

Als ik Jantjes verhaal zo lees is dat ook wel handig.....

Vanuit Kia vind ik dit NIET ok

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Jantje
@Jantje

Vervelend voor je.

Volgens mij bedoelde je echter ESP (Electronic Stability Program)!;)

nee EPS, electronic power steering.. Ik heb ook geen stuur bekrachtiging meer. Tevens blijft sinds het resetten het lampje op me ISG off knopje knipperen, die is normaal gesproken gedoofd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmm blijkbaar is het toch wel handig om rekening te houden met een slechte wegenservice van KIA. Dan maar de ANWB lidschap gaan aanvragen...oei oei

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het lijkt om een probleem te gaan met de zekeringen of niet?, is het geen nieuwe auto dan? Je zou verwachten dat ze gelijk het probleem kunnen verhelpen ter plekke wel verstaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
nee EPS, electronic power steering.. Ik heb ook geen stuur bekrachtiging meer. Tevens blijft sinds het resetten het lampje op me ISG off knopje knipperen, die is normaal gesproken gedoofd.

Ok

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan iemand vertellen hoe de Kia wegenwacht (niet) werkt?

Zijn dit dealers uit de buurt, of wordt de wegenwacht ingeschakeld.

Hoe lang krijg je dit erbij?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een KIA-leven lang volgens mij.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niet helemaal,

Op mijn kia kom ik dit tegen:

"Kia-rijders kunnen vertrouwen op een compleet pakket diensten voor vele onbekommerde kilometers. Dit keer besteden we extra aandacht aan de Kia Internationale Wegenhulpgarantie.

1 Ik wilde de auto starten, maar hij deed het niet. Kan ik op zo’n moment een beroep doen op de Kia Internationale Wegenhulpgarantie (KIW)?

Jazeker! Startproblemen doen zich vaak thuis voor. Daarom kunt u ook voor pechhulp thuis gebruik maken van de KIW. Het enige dat u nodig hebt is uw MijnKia klantenkaart. Dat is namelijk uw lidmaatschapsbewijs en daarmee wordt u kosteloos geholpen zolang deze geldig is.

2 Wat houdt de KIW precies in?

U bent in heel Europa verzekerd van pechhulp ter plaatse. Als reparatie niet mogelijk is, wordt uw auto en een eventueel aangekoppelde aanhanger gratis vervoerd naar de dichtstbijzijnde dealer/reparateur. Wanneer uw auto niet binnen 8 uur kan worden gerepareerd, dan wordt er samen met u naar een oplossing gezocht om deze periode te overbruggen al naar gelang de situatie. Hieronder valt onder andere ook een vervangende auto, zo nodig en indien beschikbaar met trekhaak, voor de duur van maximaal 4 kalenderdagen. Alle details over de KIW vindt u in de hiernaast getoonde brochure die bij de Kia-dealer te verkrijgen is of klik hier voor een digitale versie.

3 Welk nummer moet ik bellen?

Wanneer u strandt als gevolg van mechanische of elektronische pech, dan belt u het centrale hulpverleningsnummer: +31 (0) 888 KIA KIA / +31 (0) 888 542 542.

4 Kan ik ook na de fabrieksgarantie gebruik blijven maken van de KIW?

Na aankoop van een nieuwe Kia heeft u zonder enige aanvullende voorwaarde 3 jaar lang recht op de Kia Internationale Wegenhulpgarantie. Wanneer uw Kia ouder is dan 3 jaar heeft de erkende Kia-dealer de mogelijkheid u een verlenging van de Kia Internationale Wegenhulpgarantie aan te bieden. De dekkingsperiode wordt dan telkens tot de volgende voorgeschreven onderhoudsbeurt verlengd met een maximum van

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanx Bigwade voor deze uitvoerige uitleg.

Ik heb geen MijnKia, dus dat wist ik allemaal niet. Wel dat na drie jaar je na een onderhoudsbeurt bij KIA gebruik kunt blijven maken van hun wegenwachtservice in binnen- en buitenland. Dat gold ook bij Hyundai.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Jantje

Ja ik ga maandag hier wel melding van maken bij mijn kia dealer. Zij hebben zich, gezien de afstand tussen mijn strandings plaats en hun vestigings plaats, zo goed mogelijk geholpen.

Ik ga er vanuit dat het normaal gesproken niet zolang duurt via kia wegenwacht service en dat je normaal gesproken wel iemand op bezoek krijgt van een andere dealer eventueel.

Maar goed, maandag gaat de auto naar de dealer voor de isg-storing en de eps storing.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Jantje

Mijn vader had vandaag de auto nog even geprobeerd...

Hij start de auto EPS lampje is uit, isg lampje is uit. Dus hij neemt hem mee om even boodschappen te gaan doen en een een stuk te rijden om te kijken wat hij doet, hij stopt bij een stoplicht ISG systeem schakelt de motor uit en de motor gaat nooit meer aan. Niet via de koppeling en ook niet via de sleutel starten.

auto is nu definitief door een sleepdienst naar een dealer in de buurt gebracht.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat lijkt toch nog te wijzen op een probleem met de electrnica. Waarschijnlijk moet hij opnieuw geinstalleerd worden. Hou je ons op de hoogte van de uitkomsten? Succes ermee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kia Korea is al enkele weken bezig met oplossing voor die lampjes die aangaan van isg en eps.

Dit heeft geen gevolgen voor de werking, alles werkt zoals het hoort alleen de lampjes branden.

Zodra er nieuwe software is komt er een terugroep-actie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Jantje

De auto is weer terug :eek:

Het probleem met het starten was een draadje bij de startmotor die los lag wat ik er van begrepen heb.

Het probleem van de EPS wordt inderdaad aangewerkt zoals Simon al zei. Ik blijf het wel vreemd vinden dat bij mij de stuur bekrachtiging echt niet meer werkte, maar goed op dit moment werkt alles weer dus ik kan weer verder met km's vreten :eek:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nauw gelukkig maar, hebben ze je ook verteld wat de oorzaak is van het losraken van het draadjes van de start motor?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Jantje

Nee, dat helaas niet.

Ik dacht altijd dat dit vast geschroeft zat met een moertje. Ik denk dat als die losgeschoten is dat het bij kia een stekkertje zal zijn?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het kan altijd wel eens dat het moertje niet goed vastgeschoefd werd in fabriek, net zoals al de batterij klemmen bij nieuwe wagens, die moeten ook altijd extra nagetrokken worden, indien niet, sneuvelen er veel batterijen vroegtijdig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij mij heeft de EPS storing zich ook voorgedaan en waarschijnlijk zullen meer cee'd rijders met een ISG-systeem dit probleem gaan krijgen.

Ik had al last van een niet of slecht werkend ISG-systeem de laatste paar weken. Zie onderstaande verhaal wat ik ook gepost heb in dit topic http://www.kiaclub.nl/ceed/3120-werking-isg-systeem.html.

Gisteren bij de garage geweest voor o.a. de ISG-storing.

Bij het niet werken van het ISG systeem was na een aantal weken nog een storing opgetreden in de elektrische stuurbekrachtiging (EPS). Het EPS lampje was gaan branden. Dit alles werd veroorzaakt door een accu die niet genoeg geladen was.

De garage heeft het probleem (tijdelijk) opgelost door de auto enkele uren stationair te laten draaien zonder te veel stoom te vragen (zonder verlichting, radio enz.). Een speciale acculader voor de accu van een cee'd met ISG systeem hadden ze nog niet. Na het laden van de accu hebben ze de cee'd gereset door de accuklem los te halen.

Dit was pas de de 2e cee'd die ze er mee terug kregen maar wel in 1,5 week. Omdat dit nu de 2e keer in 1,5 week was heeft de garage een speciale acculader besteld en zet men een geladen reserve accu op voorraad zodat het probleem snel op kan lossen door de accu te wisselen. Een echte oplossing hebben ze niet. Dit euvel doet zich volgens de garage alleen voor bij autos die veel korte stukken rijden. Ik zelf rijd altijd stukken van 16 km. Volgens de garage is door het zuinig maken van de motor, de dynamo cappaciteit zo minimaal mogelijk gehouden. De dynamo zou pas optimaal laden de motor echt warm is en dit is pas als men 50

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat dit probleem zich ook kan voordoen bij de Venga met ISG. Of Kia heeft inmiddels het probleem voldoende erkend en vanaf fabriek een betere gel-accu ge

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Jantje
Bij mij heeft de EPS storing zich ook voorgedaan en waarschijnlijk zullen meer cee'd rijders met een ISG-systeem dit probleem gaan krijgen.

Ik had al last van een niet of slecht werkend ISG-systeem de laatste paar weken. Zie onderstaande verhaal wat ik ook gepost heb in dit topic http://www.kiaclub.nl/ceed/3120-werking-isg-systeem.html.

Gisteren bij de garage geweest voor o.a. de ISG-storing.

Bij het niet werken van het ISG systeem was na een aantal weken nog een storing opgetreden in de elektrische stuurbekrachtiging (EPS). Het EPS lampje was gaan branden. Dit alles werd veroorzaakt door een accu die niet genoeg geladen was.

De garage heeft het probleem (tijdelijk) opgelost door de auto enkele uren stationair te laten draaien zonder te veel stoom te vragen (zonder verlichting, radio enz.). Een speciale acculader voor de accu van een cee'd met ISG systeem hadden ze nog niet. Na het laden van de accu hebben ze de cee'd gereset door de accuklem los te halen.

Dit was pas de de 2e cee'd die ze er mee terug kregen maar wel in 1,5 week. Omdat dit nu de 2e keer in 1,5 week was heeft de garage een speciale acculader besteld en zet men een geladen reserve accu op voorraad zodat het probleem snel op kan lossen door de accu te wisselen. Een echte oplossing hebben ze niet. Dit euvel doet zich volgens de garage alleen voor bij autos die veel korte stukken rijden. Ik zelf rijd altijd stukken van 16 km. Volgens de garage is door het zuinig maken van de motor, de dynamo cappaciteit zo minimaal mogelijk gehouden. De dynamo zou pas optimaal laden de motor echt warm is en dit is pas als men 50

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dit verhaal gaat in mijn geval dus niet helemaal op. ik heb de auto sinds begin oktober en heb nu al bijna 7000km op de teller staan.

Als je even goed gelezen had, dan had gezien dat het juist gaat over het maken van korte ritten en dat de accu daardoor onvoldoende wordt bijgeladen. Dus wanneer jij 7000 km rijdt in twee maanden, gaat het voorgaande verhaal inderdaad voor jou niet op.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het probleem van het EPS lampje is het volgende: het is een zuivere elektronische fout die zich voordoet in het instrumentenpaneel, men kan de fout verhelpen door de dubbele zekering (in zekeringskast kant bestuurder) een gele, enkele seconden achteruit ter trekken en erop in te plaatsen; dan zou het probleem tijdelijk opgelost zijn. Het probleem komt enkel voort op wagens met ISG funktie. Tot vandaag geen problemen meer met gehad.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...