Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Kia Sportage 5 bouwjaar 2022: gaspedaal werkt plotseling niet meer.

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Ik sta op een naar boven hellende weg, voet op de rem, verkeerslicht op rood. Verkeerslicht wordt groen, laat de rem los, trap het gaspedaal in om gas te  geven en de motor slaat niet aan en de auto begint naar achteren te rollen. Snel voet op de rem en rem weer los laten om gas te geven: geen reactie van motor: auto rolt weer achteruit. Bij een derde poging ging de motor weer aan en kon ik wegrijden. 

bijzonderheden: van te voren 3 uren stilstaan, stukje rijden, stilstaan bij verlaten parkeerplaats met meer dan 3000 auto's (formule 1 Spa-Francorchamps). Batterij was helemaal leeg en reed dus op benzine.

Geplaatst

Stond die niet op "auto hold" vervelende functie wat soms raar doet.. 

Geplaatst

Ik heb het omgekeerde meegemaakt, de auto-hold ging niet uit bij optrekken. Klinkt erg intererssant... Even opnieuw remmen en gasgeven was overigens de oplossing.

Geplaatst
23 uur geleden, zei Rick:

Stond die niet op "auto hold" vervelende functie wat soms raar doet.. 

Wat vind je vervelend aan die Auto hold Rick?  Heb die zelf namelijk zelf altijd aan staan, behalve in de wasstraat dan🤭

Geplaatst (aangepast)

Wat de Auto Hold betreft heb ik er een haat/liefde verhouding mee. Bij parkeren zet ik die altijd uit; niet lekker doseren vind ik, veel te schokkerig. Voor stoplichten etc. verrekte handig. 

aangepast door Rob18
Geplaatst
12 uur geleden, zei Rob18:

Bij parkeren zet ik die altijd uit; niet lekker doseren vind ik, veel te schokkerig. 

Om van onze parkeerplek af te komen moeten we drie keer steken in een erg kleine ruimte voor we de straat in kunnen rijden en we hebben altijd gewoon de autohold aan staan.  Vind dat zelf wel handig eigenlijk, maar ben wel altijd benieuwd naar bevindingen van anderen.👍

Geplaatst

Ik wil niet anders meer. Heb altijd autohold aan. Je hoeft gas maar aan te raken en laat ie los.
Maar goed iedereen heeft zijn eigen ervaringen

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Geplaatst
Op 1-8-2024 om 17:33, zei Henri497:

Wat vind je vervelend aan die Auto hold Rick?  Heb die zelf namelijk zelf altijd aan staan, behalve in de wasstraat dan🤭

Vreselijk met bijvoorbeeld parkeren. Bij stoplichten etc gebruik ik adaptive cc, werkt net zo fijn en houd ook vanzelf afstand en trekt weer op.
Verder is het gewoon jaren gewenning van "rem loslaten is vooruit rollen".

Geplaatst
50 minuten geleden, zei Rick:

Bij stoplichten etc gebruik ik adaptive cc, werkt net zo fijn en houd ook vanzelf afstand en trekt weer op.

Ik heb die adaptive CC alleen op de snelweg aan en zelfs dan vind ik het niks.  Als je even niet oplet ben je de langzaamste auto op de hele snelweg samen met je voorganger.

Ik ben niet zo'n pionier maar hoe werkt dat dan, als je remt gaat die CC toch uit of niet?

Geplaatst
56 minuten geleden, zei Rick:

Verder is het gewoon jaren gewenning van "rem loslaten is vooruit rollen".

Dit is mijn eerste automaat en in het begin was ik doodsbang dat ik voor of achteruit zou schieten zonder mijn vertrouwde koppeling🙈
Vandaar dat om te wennen die autohold voor mij een uitkomst was en sindsdien ben ik er aan gewend en weet niet beter.

Geplaatst
14 uur geleden, zei Henri497:

Ik heb die adaptive CC alleen op de snelweg aan en zelfs dan vind ik het niks.  Als je even niet oplet ben je de langzaamste auto op de hele snelweg samen met je voorganger.

Ik ben niet zo'n pionier maar hoe werkt dat dan, als je remt gaat die CC toch uit of niet?

Bij een adaptive CC moet je pas remmen als er geen voorligger meer is. Als je in een file duikt niet remmen; de CC remt automatisch en gaat weer rijden als je voorligger vertrekt.   

• Like 1
Geplaatst
Op 2-8-2024 om 18:45, zei Henri497:

Precies wat @Rob18 zegt, niet remmen als alles groen en paars is :P (wel opletten haha). Ik zet het altijd aan, altijd handig om automatisch afstand te houden indien je ook maar even niet zou opletten etc.

Geplaatst
12 uur geleden, zei Rob18:

Als je in een file duikt niet remmen; de CC remt automatisch en gaat weer rijden als je voorligger vertrekt.   

Ja, maar wel blijven opletten: een enkele keer moet je toch zelf ingrijpen.

Geplaatst
Op 3-8-2024 om 20:25, zei Rick:

Precies wat @Rob18 zegt, niet remmen als alles groen en paars is :P (wel opletten haha). Ik zet het altijd aan, altijd handig om automatisch afstand te houden indien je ook maar even niet zou opletten etc.

Oké dus CC aanzetten en als je een voorganger op je radar krijgt zelf niets doen maar de auto zijn werk laten doen.  Wat gebeurt er dan als je helemaal tot stilstand komt, springt hij dan op de parkeerrem of hoe moet ik dat zien?. En als je voorganger optrekt doet de CC opnieuw zijn werk.

Is dat een goede samenvatting ;-)

Geplaatst
12 minuten geleden, zei Henri497:

Oké dus CC aanzetten en als je een voorganger op je radar krijgt zelf niets doen maar de auto zijn werk laten doen.  Wat gebeurt er dan als je helemaal tot stilstand komt, springt hij dan op de parkeerrem of hoe moet ik dat zien?. En als je voorganger optrekt doet de CC opnieuw zijn werk.

Is dat een goede samenvatting ;-)

Inderdaad, niets doen. CC aan laten staan. Als je stil staat wordt de rem ingeschakeld. Rijd je voorganger weg, dan trekt de auto automatisch op. Hooguit als je te lang stil staat moet je de CC weer inschakelen.

• Thanks 1
Geplaatst
1 uur geleden, zei Rob18:

Hooguit als je te lang stil staat moet je de CC weer inschakelen.

Om precies te zijn: dan staat in je display dat je met gaspedaal of schakelaar weer weg kunt rijden.

• Like 1
  • Thanks 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...