Wim-A Posted September 26 Share Posted September 26 Sinds mijn iPhone de upgrade naar OS 18 heeft gehad merk ik dat mijn BT naar de Sportage af en toe wegvalt. Ik heb al een andere telefoon geprobeerd (ook met OS 18) en daar gebeurt het ook mee. Zijn er nog meer mensen die dit gemerkt hebben? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rick O Posted September 27 Share Posted September 27 Ik heb ook OS18 maar herken het probleem niet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenvL Posted September 27 Share Posted September 27 Ik werk eigenlijk alleen via Carplay, en daarmee heb ik in ieder geval geen dropouts. Ook niet via draadloze Carplay met een Carlinkit 5.0 dongle. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Murcielaygo Posted September 27 Share Posted September 27 Ik heb dan wel een Picanto ipv een Sportage, maar ook hier geen problemen met BT zonder iOS 18.Heb je je device al eens verwijderd (zowel op telefoon als in de radio) en opnieuw gekoppeld? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wim-A Posted September 27 Author Share Posted September 27 (edited) 2 uur geleden, zei JeroenvL: via draadloze Carplay met een Carlinkit 5.0 dongle. Die heb ik dus ook. Ik vermoed nu dat het geen bluetooth-probleem is, maar een wifi-probleem. Ik heb het met twee iPhones 16 geprobeerd en bij beiden valt af en toe het signaal kort weg; met een iPhone 15 geen centje pijn (allemaal met OS 18). Het enige verschil tussen de iPhone 15 en 16 is de WiFi: de een heeft WiFi 6, de iPhone 16 heeft WiFi 7. Maar ja; hoe dat op te lossen .... Edited September 27 by Wim-A Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Murcielaygo Posted September 27 Share Posted September 27 Dat de iPhone een bepaalde versie van WiFi "heeft" zou geen verschil moeten maken, omdat oudere versies nog steeds ondersteund worden.WiFi 6 begint nu eindelijk redelijk verkrijgbaar te worden, maar met WiFi 7 is er nog nauwelijks apparatuur.Die dongle gebruikt ws WiFi 5 of lager, dus dat moet gewoon werken.Overigens werkt draadloos CarPlay via zowel BT als WiFi tegelijk als ik het me goed herinner; BT voor audio en commando's/bediening en WiFi voor beeld, omdat dat meer bandbreedte heeft. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wim-A Posted September 27 Author Share Posted September 27 @Murcielaygo Maar: met een iPhone-15 geen probleem en met 2 stuks iPhone-16 steeds drop-outs. En het enige verschil tussen de iPhone 15 en 16 is de WiFi: de een heeft WiFi 6, de iPhone 16 heeft WiFi 7. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Murcielaygo Posted September 27 Share Posted September 27 Helaas kun je het zo simpel niet stellen. De gehele telefoon is anders, niet alleen de WiFi.Ook de antennes, processor, plaatsing van diverse onderdelen en versies van chips zijn anders.Ik zeg niet dat het niet gerelateerd is aan iets van de draadloze voorzieningen, maar puur dat de telefoon WiFi 7 aan kan lijkt me sterk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wim-A Posted September 28 Author Share Posted September 28 Ik ervaar het 'probleem' dus met de Carlink-dongle. In de instellingen daarvan kun je kiezen voor 5.0 of 2.4 GHz; standaard staat dat op 5.0 Ik ga eens kijken of 2.4 verschil maakt (hoewel ik niet precies snap wat het betekent, maar ik wil gewoon tenminste iets geprobeerd hebben). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Murcielaygo Posted September 28 Share Posted September 28 Ik ervaar het 'probleem' dus met de Carlink-dongle. In de instellingen daarvan kun je kiezen voor 5.0 of 2.4 GHz; standaard staat dat op 5.0 Ik ga eens kijken of 2.4 verschil maakt (hoewel ik niet precies snap wat het betekent, maar ik wil gewoon tenminste iets geprobeerd hebben).5 GHz is een andere frequentieband dan 2,4 GHz. Een hogere frequentie kan grotere doorvoersnelheden aan, maar heeft een kleinere golflengte, waardoor deze gevoeliger is voor storingen.Voor CarPlay zou 2,4 GHz ruim genoeg moeten zijn, dat kan met het juiste protocol tot 600 Mbps aan, terwijl 5 GHz tot wel 1300 Mbps aankan, wat voor CarPlay niet nodig is. Je internetverbinding thuis zal ws niet eens die snelheid halen...Veel mobiele apparaten ondersteunen steeds snellere netwerken, maar dan heb je wel de juiste routers nodig en op de juiste plekken. Thuis heb ik alles Dual Band met 5 GHz en 2,4 GHz naast elkaar en een scheiding welke apparaten op welke band zitten.Maar nogmaals, voor CarPlay is 2,4 GHz voldoende en in een auto met best veel storingsvrije waarschijnlijk de beste keuze.Wel positief dat die dongle de keus überhaupt heeft! Veel kleinere apparaten of IoT-devices hebben enkel 2,4 GHz. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wim-A Posted September 28 Author Share Posted September 28 1 uur geleden, zei Murcielaygo: in een auto met best veel storingsvrije waarschijnlijk de beste keuze. Dat gaan we dan dus proberen! Dank voor de uitgebreide en heldere uitleg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wim-A Posted September 29 Author Share Posted September 29 Het zat in de planning om dit weekend die poging met 2,4 te gaan doen. Maar: sinds zaterdagmorgen niet een keer meer een uitval geconstateerd. Ik ga dus nog even afwachten (hoewel ik het nu helemaal niet meer begrijp ....) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wim-A Posted September 30 Author Share Posted September 30 Ah. Ik vermoed dat hier de oorzaak van het probleem ergens tussen staat, en anders geeft dit bericht voldoende aanleiding om te denken dat een en ander een gevolg is van iOS18; We gaan dus maar eens wachten op een update van iOS. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Allard Uiterwijk Posted September 30 Share Posted September 30 Ik heb het zelfde probleem en gebruik de Ottocast u2 x pro, deze wordt niet meer geupdate, iemand nog tips welke ik het beste kan gebruiken voor mijn sportage PHEV GT uit 2023? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rick O Posted October 1 Share Posted October 1 Ik merkte wel dat mijn Carlink kastje een stuk stabieler werkte na de laatste update van Kia zelf, hebben jullie die al? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wim-A Posted October 1 Author Share Posted October 1 15 uur geleden, zei Allard Uiterwijk: Ik heb het zelfde probleem en gebruik de Ottocast u2 x pro, deze wordt niet meer geupdate, iemand nog tips welke ik het beste kan gebruiken voor mijn sportage PHEV GT uit 2023? Op zich werkt de Carlinkit prima. Afgelopen week een paar keer uitval gehad (zie de berichten hierboven) maar die zijn nu 'even weg'. Vermoedelijk zal een update van iOS18 de problemen helemaal oplossen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenvL Posted October 1 Share Posted October 1 Ik had van de week wel opeens een bevroren Carplay scherm, terwijl de muziek gewoon door bleef spelen. Lijkt er inderdaad op dat IOS 18 niet helemaal bugvrij is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts