Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Kastje muur door Kia en dealer... HULP GEZOCHT met de Niro-EV


Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Ik heb net vijf jaar in de Kia E-Niro gereden. HEERLIJKE auto. Ik had hem graag nóg vijf jaar willen rijden, maar het is een lease-auto en dan mag dat niet. En hij was dus ook niet meer verkrijgbaar. Je moet immers nu de Niro-EV nemen, de opvolger. Waarvan je dan verwacht dat die beter is. Die genomen, na een korte proefrit. En na bijna een jaar wachten heb ik hem nu een kleine maand. EN IK WORD ER GEK VAN. Wat een shitauto. Kan het niet anders zeggen. Het lijkt er op dat hij is gemaakt door totaal andere ontwerpers dan de E-Niro. Waar bij de E-Niro alles op gebruikersgemak was gericht, lijken ze bij de Niro-EV in te hebben gezet op wegligging (lekker boeien met zo'n familie auto) en alle praktische dingen zijn de deur uit. Het bedieningspaneel is onlogisch, ver weg, lastig switchen tussen bijv geluid en warmte, de zichtlijnen zijn slechter, het dakraam voegt niets nuttigs toe, maar zorgt er wel voor dat je amper ruimte boven je hoofd hebt, waardoor je (ik ben 1.83m) lager moet zitten, waardoor je benen dus weer in een knik omhoog zitten, ipv dat je lekker comfortabel zit. Zelfs het gaatje dat er in de E-Niro zat voor je telefoonkabel om die netjes weg te werken zit niet in deze nieuwere auto. Die ligt dus de hele tijd op de grond half waardoor je 'm kapot trapt. Super. Net als de deurknop; het knopje daarop reageert super slecht. Ene keer wel, andere keer niet als je wilt afsluiten. Bij de E-Niro hoefde je er bij wijze van spreken maar naar te kijken en hij deed het al. 

Maar goed: naast dit soort kleine irritaties is er één grote: de geluiden. Ik word gek van de piepjes. Dat ik koffie moet drinken. Dat ik te hard ga. Dat de gordel achter niet vast zit. Dat de maximale snelheid op de weg wijzigt. Dat ik opzij wil gaan. De meeste piepjes ‘snap’ ik wel, maar die van 'u rijdt te hard' en die van 'neem een pauze zijn gekmakend'. Ze kloppen heel vaak niet! Snelheid is soms 100 en dan zegt de auto 80. Piep piep piep. En zowel overdag als in het donker gaat de koffiepiep vaak spontaan aan, terwijl ik gewoon naar de weg kijk! Gisteren in een rit van 30km gebeurde dat negen (!) keer. En altijd onverwacht: als ik gewoon naar de weg kijk: piep piep piep. Als ik twee seconden opzij kijk omdat ik op de radioknop moet drukken gaat het alarm soms aan. En soms ook niet. Ik staarde gister expres in de verte: piep piep piep. Daarna deed ik dat nog een paar keer: niks. Ik keek lang opzij: niks. Later keek ik naar de weg gewoon: piep piep piep. Compleet random. In het donker gebeurt het nóg vaker. Ik ben er mee naar Kia Zeeuw en Zeeuw geweest en die zeggen dan: is software, kunnen we niks mee. Dat is echt onacceptabel. Software die vanaf dag 1 niet goed werkt en dan dat gepiep niet uit kunnen zetten… Een vriendin van me heeft sinds een half jaar ook een niro ev en bij haar kon het wél uit! 

Ik heb ook Kia gemaild: die verwijzen terug naar de dealer (kastje, muur) én ze melden dat de geluiden voor te snel rijden en de koffiepauze niet uit kunnen, want Europese verplichting. Dit is onzin, want de Europese regel zegt dat je gewaarschuwd moet worden, maar niet hóe. Dat mag met trilling zijn, met visuele weergave of met geluid. Maar het hoeft niet allemaal. En bij het ene automerk kun je het standaard uit zetten en bij het andere -Kia- moet je bijvoorbeeld die snelheidslimietoverschrijding elke rit opnieuw uitzetten. Zelfs met de shortcut/bookmark op het stuur duurt dat lang en is het mateloos irritant en dat die 'u moet pauze nemen' piepjes helemaal niet uit kunnen, terwijl de sensor overduidelijk gewoon overactief is (!!!!!) dat vind ik echt bizar. Iemand een gouden tip? 

 

 

Geplaatst

Ik rijd weliswaar een Niro HEV DL maar herken niet alles wat jij meemaakt. Ik heb (nog) geen last van piepjes dat ik te hard rij, misschien komt dat nog (auto is van jan 2023) bij een volgende update? (Ik rij altijd +2 km boven de toegestane snelheid op de snelheidsmeter)Het bedienen van warmte en/of radio vond ik in het begin ook lastig maar ik heb het zo ingesteld dat standaard de warmte "knoppen" zichtbaar zijn. Wil ik toch iets met geluid dan is het een simpele druk op het "pijltje" om te switchen zodat de muziek knoppen zichtbaar zijn. Gebruik je ze niet dan schakelt deze terug naar de warmte. Uiteraard kun je er ook voor kiezen om juist de muziek knoppen "default" te maken. Het koffie icoontje voor het nemen van rust heb ik tot op heden nog niet gezien, wel af en toe in mijn vorige Niro.

Ik ben een stuk langer dan jij maar heb geen last van te weinig hoofdruimte. Jij hebt de versie met panorama dak, dan is de hoofdruimte inderdaad minder. (Ooit een Nissan Quasqai gehad met dakraam waar ik ook krap met mijn hoofd zat)
Mijn telefoon ligt met een kabel in de bekerhouder, niet op de grond. Ik weet niet meer hoe ik dat in het vorige model had. Het is wat rommelig maar stoort mij verder niet. Je kan ook een korter kabeltje gebruiken en dan kan die in het vakje voor de start/stop knop.

Geplaatst

Ik wilde helemaal geen panoramadak, maar zonder was niet eens een optie. Sinds 1 juli zijn die regels voor piepjes er zeg maar, alleen Kia interpreteert die regels echt super extreem. EN geluid EN beeld. Dat hoeft helemaal niet. Maar los daarvan: de sensor werkt gewoon niet goed dus..

Geplaatst (aangepast)
33 minuten geleden, zei Locloc:

"Kia interpreteert die regels echt super extreem"; "Dat hoeft helemaal niet".

Veel fabrikanten doen het zelfde als KIA: piepen en niet permanent uit te schakelen.

De piepjes zouden (in de laatste software update) uit te schakelen zijn door de Mute knop op het stuur langer vast te houden (moet wel telkens na start voertuig), i.i.g. sneller als in het menu te moeten graven:

KLIKKERDEKLIK

 

aangepast door HenkM
Geplaatst
1 hour ago, HenkM said:

Veel fabrikanten doen het zelfde als KIA: piepen en niet permanent uit te schakelen.

De piepjes zouden (in de laatste software update) uit te schakelen zijn door de Mute knop op het stuur langer vast te houden (moet wel telkens na start voertuig), i.i.g. sneller als in het menu te moeten graven:

KLIKKERDEKLIK

 

Ga ik proberen, dank, maar gaat zo te zien alleen over snelheid. Juist die pauzemeldingen kunnen helemaal niet uit 😕

  • Thanks 1
Geplaatst

Ok. die mute knop doet helaas niets. Althans: niets anders dan het geluid op mute zetten. :(

In de tussentijd: het valt me op dat de batterijcapaciteit nogal eh... minder lijkt te zijn dan de E-Niro? Het was gister 4 graden, maar vanmorgen was de auto volgeladen en dat was dan 292km...?? Normaliter had ik als het vriest zelfs wel 340-350km bij de E-Niro, en nu met een gloednieuwe Niro-EV dus maar 292km? Herkenbaar?

  • 2 weken later...
Geplaatst

Hier lotgenoten! Wat een verschil tussen de E-Niro en de Niro-EV…

Ook wij werden al snel gek van alle piepjes, sommige kun je permanent uitzetten, andere moeten iedere rit opnieuw. De pauze piep is de ergste, die is echt om gestoord van te worden en kan niet uitgezet worden.
De radius is een stuk lager, en loopt ook veel sneller terug. Ook het laden gaat een stuk langzamer. Waar je bij de E-Niro op 50 kw zat komen we nu meestal niet verder dan 39. Een reis naar Groningen ging prima in één keer, nu hebben we 2x moeten bijladen en dat duurt dus ook nog veel langer.
Ook reageert het beeldscherm traag, geef ons de knopjes maar weer terug!

Hoofdruimte hebben we niet zoveel last van, mijn man ervaart meer beenruimte. En inderdaad was het dakraam voor ons ook een verrassing.

Heel erg jammer dit, waar we heel blij waren met de E-Niro en die iedereen aanraadden, weet ik niet of de volgende voor ons nu weer een Kia wordt.

  • Like 1
Geplaatst

Nou precies dit alles dus. Ik weet zelfs 100% zeker dat ik géén Kia meer neem als ze die *{%{} piepjes niet oplossen. En ik was echt heel erg fan van de E-Niro… 

intussen nog steeds geen oplossing. Over paar weken ofzo kan ik pas bij de dealer terecht weer. Maar verwacht er weinig van. 

Geplaatst

Inmiddels heb ik de onderhoudsbeurt gehad inclusief navigatie update. Ik krijg nog steeds geen piepjes bij overschrijding van de max snelheid. Zou dat toch een update zijn op de nieuwe geleverde modellen? Mijne is geleverd in januari 2023 en heb hier dus (nog) geen last van. OF krijg je deze waarschuiwingspiepjes alleen als je rijdt met de ingebouwde navigatie? Ik gebruik deze nauwelijks, gebruik voornamelijk Waze via AppleCar.

Geplaatst

De snelheidspiepjes zijn alleen geactiveerd bij auto's geleverd/geïmporteerd na 1 juli 2024. Dat is een Europese verplichting, dus alle nieuwe auto's hebben dat, niet alleen Kia. Deze kun je wel uitzetten, maar dat moet iedere rit opnieuw. Je ziet bij sommige auto's dat daar een knop voor geprogrammeerd is waarmee je het uit kunt zetten, of direct in het juiste menu zit. Als je er gek van wordt kun je denk ik maar 1 ding doen, en dat is de auto inruilen op een exemplaar van voor 1 juli 2024. Of je moet een programmeur/hacker zoeken die het permanent kan uitzetten.

  • Like 1
Geplaatst

Doe mij die hacker. Het is dus -nogmaals- GEEN verplichting. De verplichting stelt dat je een waarschuwing moet geven met geluid, beeld of trillingen. Dus alleen beeld kan ook. Dat geluid hoeft niet.. 

Geplaatst

Ik rijd nu een tijdje in een geleende proceed van de dealer(2024 model), maar de piepjes hoor ik al niet eens meer, het is maar net waar je gevoelig voor bent denk ik.

Geplaatst

Mijn Niro is van juli '23. Ik heb de piepjes godzijdank niet. Aan de andere kant vind ik het nog arg irritant dat er veel piepjes zijn die door de slechte werking van de auto zijn.

Rijd ik 's avonds na 19u op een weg waar dan 120 is toegestaan, dan:

A. snapt de snelheidsborden herkenning de borden 100 en 120 boven elkaar niet. Dan blijft hij dus maar 100 aangeven. Ik rij dan 120 dan ga ik zoveel te snel dat de Niro toch weer begint te piepen. En

B. begrijp ik ook niet waarom de achterlichten niet bij de dagrijverlichting is toegevoegd.

Bijzonder vind ik ook dat als ik punt A bij de dealer aangeef dan zeggen ze het wel te begrijpen dat het lastig is voor de auto ivm het borden gebruik in Nederland. Ik heb van 2014 t/m 2023 in 2 Peugeot 308 SW T9 variant gereden. Beide punten werkte perfect omdat de navigatie van TomTom was en dit naadloos werkte met de snelheidsherkenning. Tevens kon ik bij de eerste via de diagbox de achterlichten koppelen aan de dagrijverlichting. In de facelift variant die ik vanaf 2028 bereed, was dat vanuit Peugeot zelf al geregeld.

Helaas moet ik nog 48 maanden in de Niro vertoeven, maar de volgende wordt zeker weer een Europese auto.

  • 2 weken later...
Geplaatst
On 12/1/2024 at 7:56 PM, Emmie said:

Hier lotgenoten! Wat een verschil tussen de E-Niro en de Niro-EV…

Ook wij werden al snel gek van alle piepjes, sommige kun je permanent uitzetten, andere moeten iedere rit opnieuw. De pauze piep is de ergste, die is echt om gestoord van te worden en kan niet uitgezet worden.
De radius is een stuk lager, en loopt ook veel sneller terug. Ook het laden gaat een stuk langzamer. Waar je bij de E-Niro op 50 kw zat komen we nu meestal niet verder dan 39. Een reis naar Groningen ging prima in één keer, nu hebben we 2x moeten bijladen en dat duurt dus ook nog veel langer.
Ook reageert het beeldscherm traag, geef ons de knopjes maar weer terug!

Hoofdruimte hebben we niet zoveel last van, mijn man ervaart meer beenruimte. En inderdaad was het dakraam voor ons ook een verrassing.

Heel erg jammer dit, waar we heel blij waren met de E-Niro en die iedereen aanraadden, weet ik niet of de volgende voor ons nu weer een Kia wordt.

Die 39 W is heel weinig. Heb je wel de DC aangemeld in de KIA navigatie als eindbestemming? En bovendien moet de batterij-voorverwarming dan wel aanstaan. 

  • 1 maand later...
Geplaatst

Hallo, Mijn Niro EV is van maart 2024 en ik kan alle piepjes gewoon uitschakelen. Ik herken de andere klachten van jou niet. Ik ben 189 lang en ik heb hiervoor ook een 2018 E-Niro gehad. Ik zit er prima in en het dashboard functioneert gewoon goed. Wel heb ik geen glazen dak dus dat kan wat ruimte uitmaken.  De ergonomie van de Niro-EV is zonder meer in orde en dat wordrt ook overal in de autopers erkend. Los van het piepjes-verhaal herken ik jouw klachten niet. De wegligging kun je ook niet echt sportief noemen. Het is nou juist een "one size fits all" gezinsauto met een gemiddelde wegligging voornamelijk gericht op comfort.  De ANWB noemt het zelfs een volkswagen verwijzend naar de VW Golf die origineel ook in alles gemiddeld was.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...