elsinga Geplaatst 4 December, 2024 Geplaatst 4 December, 2024 Genoemde functie vertraagt automatisch de adaptive cruise snelheid (uit de handleiding): [quote]Bij hoge rijsnelheden helpt de functie Highway Auto Curve Slowdown u veilig door bochten te rijden door uw auto tijdelijk te vertragen op basis van bochteninformatie van de navigatie.[/quote] Geef je op zo'n moment gas bij om de ingestelde snelheid te handhaven, dan verschijnt onderin het instrumentencluster de melding "Rij voorzichtig". Dit gedrag is erg vervelend, met 130km/u houdt de auto in een erg flauwe bocht ongeveer 5km/u in, terwijl dat helemaal niet nodig is. Maar ik zie ook geen optie om dit uit te schakelen, staat ook niet genoemd in de handleiding en ook Google levert niets op. Weet iemand toevallig toch hoe dit uit te schakelen is? Quote
Ben Wouters Geplaatst 4 December, 2024 Geplaatst 4 December, 2024 Heb net mijn nieuwe Sportage binnen, en ben door het instructieboekje aan het bladeren. In de 2022 versie van het instructieboek hoofdstuk 6 pag 114 staat het een en ander. Quote
Geer00 Geplaatst 4 December, 2024 Geplaatst 4 December, 2024 Voor mij de ideale (neem dit gerust letterlijk) oplossing: Tomtom Go Navigation. Altijd goed en je houdt zelf de regie. Quote
Gast Geplaatst 4 December, 2024 Geplaatst 4 December, 2024 (aangepast) Veel van die functies zijn niet uit te schakelen, zo ook deze niet helaas. Het reageert iets minder heftig als je geen route hebt ingesteld. Maar de GPS ontvanger leest vrolijk mee in de achtergrond, ook als je een ander apparaat gebruikt om te navigeren. Ik heb behoorlijk wat onderzoek gedaan hoe diverse (veiligheids-) functies zijn geïmplementeerd. En inmiddels tot de conclusie gekomen dat het prut programmeerwerk is. Speelgoed oplossingen. Half af. En nee, ik verwacht geen M, A of B kwaliteit, maar voor 50 K mag je wel iets verwachten. Ook totaal niet geregionaliseerd. In Z. Korea is de situatie en zijn de wensen immers anders dan in de US en in de EU bijvoorbeeld. Plus de diverse modules (radar, sensoren in het stuur, navigatie, versnelling, snelheid, wiel omwentelingen, temperatuur, etc.) zijn niet of bijzonder slecht aan elkaar gekoppeld en gerelateerd. Het zijn allemaal losse systemen die maar wat doen. Intelligentie is ver te zoeken. ChatGPT-achtige AI is in bij Kia nog ver weg en staat nu gelijk aan een peuter met persoonlijkheidsstoornis die haar/zijn zin niet krijgt. En machine learning kent men niet. Dus ook het systeem wat zgn. veiliger zou werken in bochten. Dom en niet uit te schakelen. Of ik zie iets over het hoofd? Ik ben wat contacten aan het leggen met gebruikers in andere landen. Wellicht gaat dat nog wat info opleveren. Het kan en mag niet zo zijn dat systemen die bedoeld zijn voor extra veiligheid juist meer gevaar opleveren. Dealers en Kia NL doen er niets aan. De reactie was, is en blijft: "het zijn maar hulpsystemen". En je kent me en mijn posts hier. De lijst van irritaties is lang en groeit elke week. En zo ook de bizar gevaarlijke ingrepen van de diverse systemen. Er stond een leuk stuk over in een recente Kampioen van de ANWB. Het zijn geen klachten over de vingerafdruk magnetische pianolak plastics. Maar absurde rem ingrepen. Bizarre vertragingen. Schokkend tot stilstand komen. Allemaal het prut ACC. En sinds deze week een nieuwe comedy act: bij inhalen en dus accelereren vanuit EV modes (de ICE helpt mee) valt af en toe de stoel - en stuur verwarming uit terwijl het rechter scherm wit flitst... 4 December, 2024 aangepast door Fumbler Quote
elsinga Geplaatst 5 December, 2024 Topic Starter Geplaatst 5 December, 2024 21 uur geleden, zei Geer00: Voor mij de ideale (neem dit gerust letterlijk) oplossing: Tomtom Go Navigation. Altijd goed en je houdt zelf de regie. Dit is ook bij gebruik van andere navigatie, ik gebruik Waze (ook als dit gebeurt). Quote
elsinga Geplaatst 5 December, 2024 Topic Starter Geplaatst 5 December, 2024 Op 4-12-2024 om 13:09, zei Ben Wouters: Heb net mijn nieuwe Sportage binnen, en ben door het instructieboekje aan het bladeren. In de 2022 versie van het instructieboek hoofdstuk 6 pag 114 staat het een en ander. Dat was het deel wat ik al had gequote. Helaas lijkt het niet uitschakelbaar te zijn en moet ik gas bijgeven om de ingestelde snelheid te behouden. Quote
Geer00 Geplaatst 5 December, 2024 Geplaatst 5 December, 2024 (aangepast) 9 minuten geleden, zei elsinga: Dit is ook bij gebruik van andere navigatie, ik gebruik Waze (ook als dit gebeurt). Heb ik iets gemist dan? Ik heb van deze functie nog nooit gehoord. Heb ook nooit van enige vertraging iets gemerkt, en ik gebruik TT toch regelmatig. Waar kan ik deze functie vinden (staat bij mij dan al kennelijk 2,5 jaar uit zonder dat ik het weet). Ik ging er vanuit dat deze functie slechts werkt bij gebruik van het Kia navigatie systeem (wat ik dus nooit gebruik). 5 December, 2024 aangepast door Geer00 Quote
Ben Wouters Geplaatst 5 December, 2024 Geplaatst 5 December, 2024 4 uur geleden, zei elsinga: Dat was het deel wat ik al had gequote. Gemist Het instructieboekje dat ik meekreeg is van 2024. Heb de bijpassende PDF nog nergens kunnen vinden. Er zijn behoorlijk wat veranderingen zo te zien. Quote
elsinga Geplaatst 6 December, 2024 Topic Starter Geplaatst 6 December, 2024 Hier de 2024 handleiding. Handleiding Kia Sportage HEV MY2024 - 252.pdf Quote
Ben Wouters Geplaatst 6 December, 2024 Geplaatst 6 December, 2024 (aangepast) 46 minuten geleden, zei elsinga: Hier de 2024 handleiding. Handleiding Kia Sportage HEV MY2024 - 252.pdf 15.9 MB · 1 download Is niet de 2024 handleiding: "© 2022 Kia Slovakia s. r. o. Alle rechten voorbehouden. Niets in deze uitgave mag worden vermenigvuldigd, in welke vorm dan ook, zonder de schriftelijke toestemming van Kia Slovakia s. r. o. Gedrukt in Slowakije" In mijn papieren boekje staat "© 2024 Kia Slovakia s. r. o. " etc. Bijv. hfdstuk 7 was "Wat te doen in een noodgeval" en is nu "Bestuurdershulpsysteem". Zoals gezegd, heb de PDF versie nog niet gezien/kunnen vinden. 6 December, 2024 aangepast door Ben Wouters Quote
PhaseShifter Geplaatst 10 December, 2024 Geplaatst 10 December, 2024 Is de werking in energie-mode “auto” + “navigatie” + “adaptive cruise control” niet de reden dat de acc ingrijpt op traject-bocht/snelheidsbord? Bij mij gebruik ik nooit de navi van KIA (kutsysteem) en heb Waze aanstaan. Quote
elsinga Geplaatst 11 December, 2024 Topic Starter Geplaatst 11 December, 2024 Ik gebruik ook Waze, met mode Eco en HDA (ACC). Volgens de handleiding wordt wel de eigen navigatiedata gebruikt, maar gebruik als navigatie is dus niet een voorwaarde voor deze feature. Quote
Ben Wouters Geplaatst 11 December, 2024 Geplaatst 11 December, 2024 In mijn scherm kan ik dit aanpassen: - Voertuiginstellingen - Bestuurdershulp - Rijcomfort - Snelheid automatisch veranderen (snelweg) Van het laatste item kan ik het vinkje aan / uit zetten. Dit is niet wat je zoekt? Quote
elsinga Geplaatst 13 December, 2024 Topic Starter Geplaatst 13 December, 2024 Ik heb daar HDA staan en Automatsche snelheidsaanpassing (snelweg), maar de tekst erbij is "Vertraagt automatisch in zone van snelheidscontrole op de snelweg". Dat lijk niet op wat ik zoek, maar kan ook een kromme vertaling zijn. Ik heb dat nu uitgezet en gat ervaren of het helpt. Dank! Quote
elsinga Geplaatst 14 December, 2024 Topic Starter Geplaatst 14 December, 2024 Vandaag stukje snelweg gereden met bochten er in, waar de auto altijd inhield. Dat was nu niet meer het geval! Het is dus kennelijk een beroerde vertaling, waar : in zone van snelheidscontrole" eigenlijk "bij bochten" moet zjn oid. Dank voor de aanwijzing, @Ben Wouters! Quote
Gast Geplaatst 14 December, 2024 Geplaatst 14 December, 2024 Nice! Nuttige info. Weer wat geleerd vandaag. Dank! Quote
Ben Wouters Geplaatst 14 December, 2024 Geplaatst 14 December, 2024 6 uur geleden, zei elsinga: Vandaag stukje snelweg gereden met bochten er in, waar de auto altijd inhield. Dat was nu niet meer het geval! Mooi. Lijkt dat mijn papieren 2024 instructieboekje toch wat duidelijker is dan de oudere 2022 pdf. Blijf zoeken naar de 2024 pdf. Quote
PhaseShifter Geplaatst 15 December, 2024 Geplaatst 15 December, 2024 18 uur geleden, zei elsinga: Vandaag stukje snelweg gereden met bochten er in, waar de auto altijd inhield. Dat was nu niet meer het geval! Het is dus kennelijk een beroerde vertaling, waar : in zone van snelheidscontrole" eigenlijk "bij bochten" moet zjn oid. Dank voor de aanwijzing, @Ben Wouters! Dank voor de tip en testresultaat heren! Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.