Dennis1 Geplaatst 17 Maart Geplaatst 17 Maart Vraagje: Binnenkort loopt mijn zakelijk leasecontract af en ik ben waarschijnlijk in de mogelijkheid om mijn kia e niro over te nemen. Mocht de prijs van de leasemaatschappij schappelijk zijn. Omdat er 10 jaar garantie op de auto zit zou ik na mijn leasecontract nog recht hebben op 5 jaar garantie. Echter ik heb niet helemaal voldaan aan de voorwaarden voor de garantie. De 1e onderhoudsbeurt is uitgevoerd na 17 maanden bij 8000 km i.p.v. 12 maanden. Dit was tijdens Covid en destijds zijn er veel prive omstandigheden geweest waardoor k niet aan onderhoud van de auto heb gedacht. Toen ik eraan dacht was het 15 maanden en ik kon pas 2 maanden later terecht bij de dealer voor onderhoud. Daarna zijn de onderhoudsbeurten jaarlijks uitgevoerd zonder bijzondere reparaties. Zou ik nu helemaal geen garantie meer kunnen claimen mocht dat in de toekomst nodig zijn of is men (kia) in dit geval wel coulant? Als ik geen garantie meer zou krijgen dan moet ik toch goed nadenken of ik de auto wel zou willen overnemen. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Alvast bedankt! Quote
ehombie Geplaatst 17 Maart Geplaatst 17 Maart Ga ermee naar je lokale dealer en leg het voor zou ik zeggen, dan weet je het... ze hebben met die 17mnd mogelijk wel een stok achter de deur om niet aan die voorwaarden te voldoen... Quote
Dennis1 Geplaatst 17 Maart Topic Starter Geplaatst 17 Maart 3 minuten geleden, zei ehombie: Ga ermee naar je lokale dealer en leg het voor zou ik zeggen, dan weet je het... ze hebben met die 17mnd mogelijk wel een stok achter de deur om niet aan die voorwaarden te voldoen... Dank voor je reactie. Dat was ik ook al van plan maar dacht even ervaringen polsen. En die stok achter de deur is en blijft dan wel een dingetje Quote
Stefan9 Geplaatst 17 Maart Geplaatst 17 Maart Omdat dit voor jou een belangrijke overweging is, zou ik dit inderdaad navragen bij de dealer en schriftelijk laten bevestigen, je wilt er namelijk achteraf geen gezeur over krijgen. Ik kan me niet voorstellen dat ze hier moeilijk over doen als ze de auto zelf in onderhoud hebben gehad, maar mochten ze dat nu al wel doen, dan weet je genoeg... Quote
Dennis1 Geplaatst 17 Maart Topic Starter Geplaatst 17 Maart 10 uur geleden, zei Stefan9: Omdat dit voor jou een belangrijke overweging is, zou ik dit inderdaad navragen bij de dealer en schriftelijk laten bevestigen, je wilt er namelijk achteraf geen gezeur over krijgen. Ik kan me niet voorstellen dat ze hier moeilijk over doen als ze de auto zelf in onderhoud hebben gehad, maar mochten ze dat nu al wel doen, dan weet je genoeg... Inderdaad handig om het ze schriftelijk te laten bevestigen. Vandaag nog niet iemand aan de lijn gehad die gaat over de garanties. Quote
chippie777 Geplaatst 18 Maart Geplaatst 18 Maart Wanneer je garantie nog geldig is en/of verlengt wordt krijg je altijd zo'n kaartje voor achter je zonneklep. Hierop staat of je nog garantie het en tot wanneer. Ben je in het bezit van zo'n kaartje? Je krijgt altijd na de onderhoudsbeurt en je kan het dan achter je zonneklep doen. Quote
Dennis1 Geplaatst 18 Maart Topic Starter Geplaatst 18 Maart 9 uur geleden, zei chippie777: Wanneer je garantie nog geldig is en/of verlengt wordt krijg je altijd zo'n kaartje voor achter je zonneklep. Hierop staat of je nog garantie het en tot wanneer. Ben je in het bezit van zo'n kaartje? Je krijgt altijd na de onderhoudsbeurt en je kan het dan achter je zonneklep doen. Geen idee. Ik zal morgen eens kijken. Bedankt voor de tip! Quote
Murcielaygo Geplaatst 19 Maart Geplaatst 19 Maart Zo'n kaartje kan ook op de zijkant van je dashboard zitten, effectief alleen zichtbaar als je je deur open hebt. Quote
Rowicom Geplaatst 19 Maart Geplaatst 19 Maart Op 17-3-2025 om 10:23, zei Stefan9: Omdat dit voor jou een belangrijke overweging is, zou ik dit inderdaad navragen bij de dealer en schriftelijk laten bevestigen, je wilt er namelijk achteraf geen gezeur over krijgen. Ik kan me niet voorstellen dat ze hier moeilijk over doen als ze de auto zelf in onderhoud hebben gehad, maar mochten ze dat nu al wel doen, dan weet je genoeg... Uit ervaring weet ik, dat Kia hier wel degelijk moeilijk over gaat doen. De dealer heeft 'niets' over de fabrieksgarantie te zeggen, want dat is puur een aangelegenheid voor Kia Nederland. Want als er sprake is van een defect en er wordt 'gerepareerd onder garantie', dan worden de kosten door de dealer verhaald op Kia Nederland. Tot 2.500 euro mag de dealer direct al uitvoeren, daarboven is het wachten op de beslissing van KNL. Maar ook beneden dat bedrag zal de dealer zijn vingers niet branden als hij ziet dat de garantievoorwaarden niet conform zijn nageleefd. Want dan moet de dealer achteraf de klant teleurstellen en alsnog om betaling vragen en dat doen ze liever niet natuurlijk. Voor wat betreft kilometrage is er coulance als er éénmalig overschreden is met 1000 km. Voor wat betreft het tijdvak heeft men coulance met 1 maand, maar niet met 5 maanden. Quote
Fred v Haasteren Geplaatst 19 Maart Geplaatst 19 Maart Op 17-3-2025 om 07:29, zei Dennis1: Vraagje: Binnenkort loopt mijn zakelijk leasecontract af en ik ben waarschijnlijk in de mogelijkheid om mijn kia e niro over te nemen. Mocht de prijs van de leasemaatschappij schappelijk zijn. Omdat er 10 jaar garantie op de auto zit zou ik na mijn leasecontract nog recht hebben op 5 jaar garantie. Echter ik heb niet helemaal voldaan aan de voorwaarden voor de garantie. De 1e onderhoudsbeurt is uitgevoerd na 17 maanden bij 8000 km i.p.v. 12 maanden. Dit was tijdens Covid en destijds zijn er veel prive omstandigheden geweest waardoor k niet aan onderhoud van de auto heb gedacht. Toen ik eraan dacht was het 15 maanden en ik kon pas 2 maanden later terecht bij de dealer voor onderhoud. Daarna zijn de onderhoudsbeurten jaarlijks uitgevoerd zonder bijzondere reparaties. Zou ik nu helemaal geen garantie meer kunnen claimen mocht dat in de toekomst nodig zijn of is men (kia) in dit geval wel coulant? Als ik geen garantie meer zou krijgen dan moet ik toch goed nadenken of ik de auto wel zou willen overnemen. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Alvast bedankt! Quote
Fred v Haasteren Geplaatst 19 Maart Geplaatst 19 Maart Ik heb een ev9 gekocht, welke in mei wordt geleverd. De dealer vertelde mij dat deze iedere 2 jaar of 30000km een beurt zou lieten hebben, misschien jou e Niro ook? Quote
Dennis1 Geplaatst 20 Maart Topic Starter Geplaatst 20 Maart Op 18-3-2025 om 10:42, zei chippie777: Wanneer je garantie nog geldig is en/of verlengt wordt krijg je altijd zo'n kaartje voor achter je zonneklep. Hierop staat of je nog garantie het en tot wanneer. Ben je in het bezit van zo'n kaartje? Je krijgt altijd na de onderhoudsbeurt en je kan het dan achter je zonneklep doen. Helaas nergens iets te vinden Quote
Dennis1 Geplaatst 20 Maart Topic Starter Geplaatst 20 Maart Op 19-3-2025 om 12:35, zei Murcielaygo: Zo'n kaartje kan ook op de zijkant van je dashboard zitten, effectief alleen zichtbaar als je je deur open hebt. Hier ook niet Quote
Dennis1 Geplaatst 20 Maart Topic Starter Geplaatst 20 Maart 22 uur geleden, zei Fred v Haasteren: Ik heb een ev9 gekocht, welke in mei wordt geleverd. De dealer vertelde mij dat deze iedere 2 jaar of 30000km een beurt zou lieten hebben, misschien jou e Niro ook? Da's een hele mooi auto. Voor de e niro geldt 1 jaar en 15000 km Quote
Dennis1 Geplaatst 20 Maart Topic Starter Geplaatst 20 Maart 22 uur geleden, zei Rowicom: Uit ervaring weet ik, dat Kia hier wel degelijk moeilijk over gaat doen. De dealer heeft 'niets' over de fabrieksgarantie te zeggen, want dat is puur een aangelegenheid voor Kia Nederland. Want als er sprake is van een defect en er wordt 'gerepareerd onder garantie', dan worden de kosten door de dealer verhaald op Kia Nederland. Tot 2.500 euro mag de dealer direct al uitvoeren, daarboven is het wachten op de beslissing van KNL. Maar ook beneden dat bedrag zal de dealer zijn vingers niet branden als hij ziet dat de garantievoorwaarden niet conform zijn nageleefd. Want dan moet de dealer achteraf de klant teleurstellen en alsnog om betaling vragen en dat doen ze liever niet natuurlijk. Voor wat betreft kilometrage is er coulance als er éénmalig overschreden is met 1000 km. Voor wat betreft het tijdvak heeft men coulance met 1 maand, maar niet met 5 maanden. Bedankt voor het delen van je ervaring. Ik ben natuurlijk wel benieuwd wat die ervaring inhoudelijk was en waarom dat Kia moeilijk heeft gedaan. Ik begrijp dat de dealer dealerover de fabrieksgarantie te zeggen heeft en dat Kia Nederland uiteindelijk beslist. Zou een belletje naar Kia Nederland nog niets op kunnen leveren? Vadaag contact gehad met de dealer en het e.e.a. uitgelegd. Hij gaf aan dat als er iets aan de auto zou zijn dat zij altijd een garantieaanvraag bij kia uitzetten. Uiteindelijk is het kia die het laatste woord heeft. Hij gaf wel aan dat omdat alleen de eerste onderhoudsbeurt later is uitgevoerd in tijd en daarna alle jaarlijkse onderhoudsbeurten netjes op tijd zijn uitgevoerd dat de kans wel redelijk groot is dat kia de garantieaanvraag goed zal keuren. Zeker ook gezien het feit dat in 5 jaar tijd nog geen 25.000 km op de teller. Hij kon niets garanderen of schriftelijk vastleggen maar hij gaf me wel een goed gevoel. Het is maar de vraag wat dit uiteindelijk waar zal zijn in de toekomst.TT Tevens zei hij met het verhaal dat ik heb waarom de 1e onderhoudsbeurt later is uitgevoerd, dat dit ook wel positief door kon werken. Het blijft natuurlijk een risico maar aan de coulance van de dealer zal het waarschijnlijk niet liggen, die is wel meewerkend. Hij zei ook dat alle niet onderhoudsgerelateerde onderdelen sowieso onder de garantie zouden vallen. Alle onderhoudsgerelateerde onderdelen zouden mogelijk een discussie op kunnen leveren. Hij gaf als tip nog mee voordat ik zou beslissen om de auto over te nemen om even een State of Health van de accu uit te laten voeren. Voor 40 euro ben ik dan op de hoogte van de conditie van de accu. In de afgelopen 5 jaar haar heb ik de auto nagenoeg altijd via mijn thuislader opgeladen tot max 80%. Daarnaast heb ik 2 keer bij een snellader geladen. Ik verwacht niet dat de accu in slechte staat is maar controle voordat ik een groot bedrag ga investeren in de auto kan geen kwaad. Nu eerst even wachten waar de leasemaatschappij volgende maand mee komt als verkoopprijs. Ik moet dan goed overwegen of ik overname van de auto waard vind met het risico dat bij eventuele garantie issues Kia Nederland nog wel eens moeilijk zou kunnen doen. Eerlijk gezegd vind ik dit wel een lastig ding. Wellicht dat jullie met met argumenten kunnen overtuigen om het wel of niet te doen. Als de prijs zeer interesant (=laag) is dan zou dat 1 argument kunnen zijn. Als ik de kia niet overneem dat zal ik een andere auto moeten kopen met wellicht een half jaar of jaar garantie en met een geschiedenis van de auto die ik niet ken. De kia heb ik nu bijna 5 jaar gereden en weet ik precies wat eraan is geweest. Op een niet inklapbare buitenspiegel en een bestuurdersstoel die niet van rugleuning stand wilde veranderen, eigenlijk helemaal niets. En ik ben ook wel heel erg tevreden met de kia. Het is een comfortabele auto en het elektrisch rijden bevalt me wel erg goed. Dus ja, wat is wijsheid Quote
Hanz99 Geplaatst 7 September Geplaatst 7 September Ik heb dezelfde ervaring met Kia als Rowikom. Men doet moeilijk vanuit Kia Nederland Quote
Rowicom Geplaatst 7 September Geplaatst 7 September 1 uur geleden, zei Hanz99: Ik heb dezelfde ervaring met Kia als Rowikom. Men doet moeilijk vanuit Kia Nederland Kun je je verhaal nog wat specificeren? Want dit is wel erg kort door de bocht. Wat is je ervaring geweest? Quote
zundappboy Geplaatst 9 September Geplaatst 9 September (aangepast) Ik heb gelezen dat je bij kia een instapkeuring kunt laten doen ( 99 euro), om weer in aanmerking te komen voor de fabrieksgarantie, mits goedgekeurd. Zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben? 9 September aangepast door zundappboy Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.