bertbosch Geplaatst 12 Mei, 2025 Geplaatst 12 Mei, 2025 Hallo. Mijn niro EV MY 2023 startte van de week een OTA update. Duurde aantal dagen maar nu krijg ik de melding dat update klaar is voor installatie en dat deze verder zal gaan nadat auto uitgeschakeld is óf dat ik op de button "update uitvoeren" miet drukken. Alleen; deze is "greyed out"/niet actief. Hoe nu verder? Quote
MarcelE Geplaatst 12 Mei, 2025 Geplaatst 12 Mei, 2025 Heb jij via de KIA-store de € 89,00 betaald voor 2 updates? Heb je niet betaald, dan vermoed ik dat het daaraan ligt. Heb je wel betaald, dan weet ik het even niet. Quote
bertbosch Geplaatst 12 Mei, 2025 Topic Starter Geplaatst 12 Mei, 2025 Volgens mij zijn de eerste 2 OTA updates gratis... For new vehicles sold from May 2021, Kia offers, per vehicle, two free-of-charge updates of the maps in the vehicle’s navigation system and of the Head Unit software using the so-called “over-the-air” method (“OTA Updates”). Once the two free-of-charge OTA Updates have been consumed, you will be able to get free-of-charge updates of the maps in the vehicle’s navigation system and of the Head Unit software only (i) by accessing the following web page https://update.kia.com/EU/E1/Main or (ii) at a dealership. Tot nu toe steeds via usb geupdate. Dus dit is eerste OTA-update. Quote
HenkM Geplaatst 12 Mei, 2025 Geplaatst 12 Mei, 2025 Hier is de update via OTA binnen: Grappig dat een update van eind februari nu pas wordt uitgerold. Quote
JosV Geplaatst 18 Mei, 2025 Geplaatst 18 Mei, 2025 Is deze update-versie gedaan via OTA ? Op de KIA update site kan ik deze versie namelijk (nog) niet vinden. Ik heb blijkbaar mijn 2 gratis OTA updates al gehad, en de procedure om via een USB-stick te updaten is simpel, dus waarom extra betalen voor OTA updates? Quote
MarcelE Geplaatst 21 Mei, 2025 Geplaatst 21 Mei, 2025 Ik vermoed dat ze eerst de OTA uitrollen en daarna pas downloadbaar maken via app. Heel irritant. Heb 2 weken geleden ook al een aardige discussie gehad met KIA NL... "Nee het is niet bekend wanneer het te downloaden is. Maar als u een abbo neemt krijgt u het direct via OTA". Het is dus gewoon een verdienmodel geworden. Quote
Rob18 Geplaatst 21 Mei, 2025 Geplaatst 21 Mei, 2025 1 uur geleden, zei MarcelE: Ik vermoed dat ze eerst de OTA uitrollen en daarna pas downloadbaar maken via app. Heel irritant. Heb 2 weken geleden ook al een aardige discussie gehad met KIA NL... "Nee het is niet bekend wanneer het te downloaden is. Maar als u een abbo neemt krijgt u het direct via OTA". Het is dus gewoon een verdienmodel geworden. Ben ik benieuwd hoe je een abonnement moet afsluiten. In de KIA Connect app kan ik met geen mogelijkheid vinden hoe je dat moet doen (voor zover ik dat wil uiteraard!). Bij Welkom in de KIA Connect Store staat enkel maar mijn actieve abonnements periode van 7 jaar. Quote
MarcelE Geplaatst 26 Mei, 2025 Geplaatst 26 Mei, 2025 Via de store in de app kun je een "abonnement" regelen. Kost € 89,00 en daarvoor ontvang je 2 updates OTA Quote
JosV Geplaatst 26 Mei, 2025 Geplaatst 26 Mei, 2025 Klopt, maar dat vind ik de reinste geldklopperij als je de updates 7 jaar gratis zelf via usb stick kan doen. …alleen….kia stelt wel de ota updates beschikbaar, maar niet de dhz usb versie Quote
Rob18 Geplaatst 26 Mei, 2025 Geplaatst 26 Mei, 2025 1 uur terug, zei MarcelE: Via de store in de app kun je een "abonnement" regelen. Kost € 89,00 en daarvoor ontvang je 2 updates OTA Ik zie de store wel, maar kan echt geen abonnement regelen. Omdat ik ook geen pop-melding krijg welke upgrades er zijn, denk ik dat het voor mij niet van toepassing is. Quote
GJ66 Geplaatst 26 Mei, 2025 Geplaatst 26 Mei, 2025 On 5/21/2025 at 9:33 AM, MarcelE said: Ik vermoed dat ze eerst de OTA uitrollen en daarna pas downloadbaar maken via app. Heel irritant. Heb 2 weken geleden ook al een aardige discussie gehad met KIA NL... "Nee het is niet bekend wanneer het te downloaden is. Maar als u een abbo neemt krijgt u het direct via OTA". Het is dus gewoon een verdienmodel geworden. Ik heb vandaag via de support chat gevraagd, en het antwoord was dat over 2 weken de Gen5W update ook offline beschikbaar zou moeten komen. Ik weet niet of er naast de kaarten (gebruik toch eerder Waze als navigatie) nog schokkende vernieuwingen inzitten. Ik kan nog wel even wachten, al vind ik het wel wat slordig dat op de site april als release datum staat (en naar ik begreep is het nog niet zo makkelijk om dat aangepast te krijgen; dat zal dan meer organisatie dan de techniek zijn). Quote
MarcelE Geplaatst 27 Mei, 2025 Geplaatst 27 Mei, 2025 Op 26-5-2025 om 10:56, zei JosV: Klopt, maar dat vind ik de reinste geldklopperij als je de updates 7 jaar gratis zelf via usb stick kan doen. …alleen….kia stelt wel de ota updates beschikbaar, maar niet de dhz usb versie ...en dat is nou precies de discussie die ik met die dame had, ze hebben er een verdienmodel van gemaakt. Ik heb het ook steeds zelf gedaan. Nu wordt de software maar niet vrijgegeven. Quote
JosV Geplaatst 27 Mei, 2025 Geplaatst 27 Mei, 2025 Helemaal eens met MarcelE, en hoewel ik redelijk optimistisch (en goedgelovig:-) ben, heb ook ik eerdere toezeggingen van de klantenservice-chat gekregen zoals GJ66…..maar komt er (nog steeds) niets. Ik kan me nog een enquete van een jaar of 3 geleden herinneren waarin Kia peilde of er interesse in abonnementsvormen van functionaliteit was. Daar heb ik ook al aangegeven dat ik dan snel afscheid zou nemen van het merk. Nu verhoogt Kia op slinkse wijze de druk om abonnementen te nemen op zaken waarvan ze eerder toezegden dat het gratis zou zijn (updates). Quote
Rob18 Geplaatst 27 Mei, 2025 Geplaatst 27 Mei, 2025 Als ik andere topics, o.a. van de Sportage, lees dan ga ik nu begrijpen dat de OTA updates nog helemaal niet de Gen5 update is. Het zijn enkele minuscule aanpassingen, meer niet. Een OTA update van Gen5 is er niet, zelfs als je ervoor zou willen betalen. Quote
HenkM Geplaatst 27 Mei, 2025 Geplaatst 27 Mei, 2025 21 minuten geleden, zei Rob18: Een OTA update van Gen5 is er niet En deze dan? 12 mei binnengekomen via OTA: Quote
Rob18 Geplaatst 27 Mei, 2025 Geplaatst 27 Mei, 2025 (aangepast) Dat is een software update (Infotainment o.a)., maar geen navigatie update. Bij de navigatie versie zie je dan ook wel een nieuwere datum. Maar volgens mij is dat niet een nieuwe versie, tenzij je een OTA abonnement kon afsluiten. Maar hoe ik zou willen, ik kan dit niet eens. 27 Mei, 2025 aangepast door Rob18 Quote
MarcelE Geplaatst 28 Mei, 2025 Geplaatst 28 Mei, 2025 19 uur geleden, zei JosV: Helemaal eens met MarcelE, en hoewel ik redelijk optimistisch (en goedgelovig:-) ben, heb ook ik eerdere toezeggingen van de klantenservice-chat gekregen zoals GJ66…..maar komt er (nog steeds) niets. Ik kan me nog een enquete van een jaar of 3 geleden herinneren waarin Kia peilde of er interesse in abonnementsvormen van functionaliteit was. Daar heb ik ook al aangegeven dat ik dan snel afscheid zou nemen van het merk. Nu verhoogt Kia op slinkse wijze de druk om abonnementen te nemen op zaken waarvan ze eerder toezegden dat het gratis zou zijn (updates). Ik ben ook altijd wel goedgelovig, hoewel toch iedere keer het tegendeel bewezen wordt. Dat je er dus niet op kunt vertrouwen. Ik denk dat de volgende stap is dat je garantie in gevaar komt, wanneer je niet update (lees: betaald voor de update). Helaas moet ik nog 3 jaar in mijn Kia rijden (leasecontract), anders had ik hem al ingeleverd. Hoewel ik fijn rijd in de Niro, heeft deze auto toch teveel dingetjes waar ik me aan irriteer. Dingen die niet of niet goed werken. Veel kan met AppleCarPlay worden opgelost, maar als het standaard op de auto zit, moet het ook gewoon werken. En dat is nu niet het geval. Ik noem: Geen verkeersmeldingen in navi, slechtwerkende snelheidsbordenherkenning, POI tonen op kaart werkt niet, kraakjes zo her en der in de auto... Ik heb alle instellingen al nagelopen en aangevinkt, maar het werkt gewoon niet. Reactie van de dealer: "Sja, in Nederland is het natuurlijk een ratjetoe aan snelheidsborden en verkeersopstoppingen. Bij welke auto werkt dat wel goed...". Nou bij mijn vorige 2 auto's, beide Peugeot 308 met TomTom navi. Werkte alles feilloos. Nee volgende auto wordt weer een Europese, zeker ook met de houding van Kia Nederland. Quote
HenkM Geplaatst 28 Mei, 2025 Geplaatst 28 Mei, 2025 23 uur geleden, zei Rob18: Dat is een software update (Infotainment o.a)., maar geen navigatie update. Zowel software als kaart zij anders van versie. Quote
Rob18 Geplaatst 29 Mei, 2025 Geplaatst 29 Mei, 2025 19 uur geleden, zei HenkM: Zowel software als kaart zij anders van versie. Is wel anders, maar dat is nog geen volwaardige Gen5 update. Gewoon een paar kleine aanpassingen. Die heb ik ook al gehad. Quote
neho Geplaatst 29 Mei, 2025 Geplaatst 29 Mei, 2025 Vanmiddag kreeg ik na het uitzetten van de motor een melding dat er een update geïnstalleerd kon worden. Ik koos de optie direct installeren en het duurde hooguit 5 minuten. Zoals door anderen al gemeld, het is een software update en geen navigatie update. Quote
JosV Geplaatst 15 Juni, 2025 Geplaatst 15 Juni, 2025 Op 26-5-2025 om 16:57, zei GJ66: Ik heb vandaag via de support chat gevraagd, en het antwoord was dat over 2 weken de Gen5W update ook offline beschikbaar zou moeten komen. Ik weet niet of er naast de kaarten (gebruik toch eerder Waze als navigatie) nog schokkende vernieuwingen inzitten. Ik kan nog wel even wachten, al vind ik het wel wat slordig dat op de site april als release datum staat (en naar ik begreep is het nog niet zo makkelijk om dat aangepast te krijgen; dat zal dan meer organisatie dan de techniek zijn). De 2 weken zijn inmiddels ruim voorbij, is er iemand die de USB update al heeft weten te vinden ? ....of worden we door Kia ondersteuning aan het lijntje gehouden ? Ik gebruik trouwens ook Waze voor navigatie, maar die vertoont kuren via CarPlay sinds een aantal weken. Waze scherm blijft in CarPlay hangen bij de melding 'start navigatie' en herstart dan na verloop van tijd zelf, waarna Waze dan wel werkt (beetje onhandig als je haast hebt) Quote
fiddler Geplaatst 25 Juni, 2025 Geplaatst 25 Juni, 2025 waar vind ik de laatste nav update voor mijn 2021 Niro, en welke GEN versie heb ik nodig? Quote
JosV Geplaatst 3 Juli, 2025 Geplaatst 3 Juli, 2025 Op 25-6-2025 om 21:04, zei fiddler: waar vind ik de laatste nav update voor mijn 2021 Niro, en welke GEN versie heb ik nodig? De algemene update site : https://update.kia.com/EU/NL/Main en een overzicht van de verschillende KIA modellen en hun software : https://update.kia.com/EU/NL/updateNoticePopup/owEq3v Als je de 'Navigation Updater' software op je PC of iMac installeert dan kun je het model aangeven en wordt de juiste software automatisch voor je gekozen. Denk er wel aan dat je een lege USB (64GB) gebruikt (en kiest in de Navigation Updater) om te voorkomen dat je je (USB) harde schijf wist. Succes ! Quote
JosV Geplaatst 9 Juli, 2025 Geplaatst 9 Juli, 2025 Op 28-5-2025 om 16:30, zei HenkM: Zowel software als kaart zij anders van versie. Er is inmiddels een juli 2025 update beschikbaar. Nog niet geïnstalleerd, maar ik denk dat de USB update er nu eindelijk is Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.