Jump to content
Onderdelenshop24.com

Keuzeprobleem: pro_cee'd 1.4 of 1.6? (benzine)

Recommended Posts

• Replies 70
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Een mogelijkheid is de 1,4 en die electronisch oppimpen met een aantal PK...

Is dat wel mogelijk bij een benzine? Want de diesel kan je chippen heb ik gezien op ziptuning. Maar van benzine lees ik niks hoor...

Posted

Mag ik eerst eens vragen hoeveel km je maakt op jaarbasis?

Afhankelijk daarvan zou ik kiezen of voor een benzine uitvoering of diesel..

Bij de benzine uitvoering raad ik de mensen de 1.6 aan. De pro cee'd is toch redelijk zwaar ven ik heb persoonlijk geen vertrouwen in de 1.4.. Daarbij maakt het voor de verkeersbelasting ook niet veel uit volgens mij..

Posted (edited)

1.4 lijkt mij ook redelijk licht, zeker nu het vermogen terug gegaan is van 109 naar 90 pk. Om mee te kunnen met de verkeersstroom zal het wel gaan, maar meer moet je volgens mij ook niet verwachten. En als je dan uit zo'n sportieve lancia met 2.0 liter motor komt, zal het je zwaar tegenvallen.

Chippen is geen optie voor een atmosferische benzinemotor, zal amper te merken zijn, dus als je meer power wilt zul je de 1.6 moeten nemen.

Maak niet dezelfde fout als ik, ik heb zelf de 90 pk diesel genomen (omdat dit stock auto's waren met gigantische kortingen) terwijl ik een proefrit had gemaakt in de 115 pk diesel versie. Bleek dus achteraf een verschil van dag en nacht te zijn. Zo fel en vinnig de 115 pk is bij hogere toeren, zo dood is de 90 pk versie (trekt overigens wel als een beer bij lage toeren :wink: ). Inmiddels is ie wel gechipt (dat is dan wel het voordeel van een diesel dat dat mogelijk is) en dat is gelukkig een hele verbetering :-).

Ik zou nooit meer de 90 pk versie kiezen maar gelijk voor de 115 pk versie (alhoewel ze in de laatste Autogids in de Venga niet tevreden waren over de tweede generatie van deze motor :-( ). Moest je toch nog twijfelen, zoek dan even een dealer die wel de 90 pk heeft staan voor proefritten, dan kun je zelf beoordelen of het voor jou voldoende is.

Waarom kies je eigenlijk sowieso de diesel niet, qua verkeersbelasting maakt het toch niet uit en diesel is nog altijd goedkoper als benzine.

Edited by Leon
Posted
1.4 lijkt mij ook redelijk licht, zeker nu het vermogen terug gegaan is van 109 naar 90 pk. Om mee te kunnen met de verkeersstroom zal het wel gaan, maar meer moet je volgens mij ook niet verwachten. En als je dan uit zo'n sportieve lancia met 2.0 liter motor komt, zal het je zwaar tegenvallen.

Chippen is geen optie voor een atmosferische benzinemotor, zal amper te merken zijn, dus als je meer power wilt zul je de 1.6 moeten nemen.

Maak niet dezelfde fout als ik, ik heb zelf de 90 pk diesel genomen (omdat dit stock auto's waren met gigantische kortingen) terwijl ik een proefrit had gemaakt in de 115 pk diesel versie. Bleek dus achteraf een verschil van dag en nacht te zijn. Zo fel en vinnig de 115 pk is bij hogere toeren, zo dood is de 90 pk versie (trekt overigens wel als een beer bij lage toeren :wink: ). Inmiddels is ie wel gechipt (dat is dan wel het voordeel van een diesel dat dat mogelijk is) en dat is gelukkig een hele verbetering :-).

Ik zou nooit meer de 90 pk versie kiezen maar gelijk voor de 115 pk versie (alhoewel ze in de laatste Autogids in de Venga niet tevreden waren over de tweede generatie van deze motor :-( ). Moest je toch nog twijfelen, zoek dan even een dealer die wel de 90 pk heeft staan voor proefritten, dan kun je zelf beoordelen of het voor jou voldoende is.

Waarom kies je eigenlijk sowieso de diesel niet, qua verkeersbelasting maakt het toch niet uit en diesel is nog altijd goedkoper als benzine.

Merci voor je duidelijke reactie, het probleem is dat ik nog jong ben en dus niet teveel geld te besteden heb.

Ik maak maar rond de 8 a 10.000 kilometers, waardoor een benzine dus gunstiger is. Probleem is dat ik nu een benzine met 115pk heb voor 16.000 euro ongeveer, een diesel zal denkelijk wel een duizend a tweeduizend euro duurder zijn...

Posted

Ik heb een pro'ceed 1.4.. die keuze heb ik gemaakt op basis van de kosten van de aanschaf en wat er op voorraad stond.

Als het financieel gezien niet uitmaakt zou ik toch voor een 1.6 gaan. Met als hoofd reden dat de 1.4 toch er hard voor moet werken om vlot met het verkeer mee te komen. Hij redt het wel maar het houdt niet echt over.

Posted
Merci voor je duidelijke reactie, het probleem is dat ik nog jong ben en dus niet teveel geld te besteden heb.

Ik maak maar rond de 8 a 10.000 kilometers, waardoor een benzine dus gunstiger is. Probleem is dat ik nu een benzine met 115pk heb voor 16.000 euro ongeveer, een diesel zal denkelijk wel een duizend a tweeduizend euro duurder zijn...

De diesel versie is inderdaad ongeveer 1.500 Euro duurder dan de benzine versie.. Maar als je maar ongeveer 16k wilt uitgeven is de SOUL dan geen optie? Of valt deze niet helemaal in je smaakpatroon? De procee'd is dan wel sportiever maar de SOUL is dan weer "stoerder"... En is goedkoper dan de procee'd...

Posted
De diesel versie is inderdaad ongeveer 1.500 Euro duurder dan de benzine versie.. Maar als je maar ongeveer 16k wilt uitgeven is de SOUL dan geen optie? Of valt deze niet helemaal in je smaakpatroon? De procee'd is dan wel sportiever maar de SOUL is dan weer "stoerder"... En is goedkoper dan de procee'd...

De Soul heeft een te gewaagd uiterlijk naar mijn smaak. Mijn voorkeur gaat dus eerder uit naar de pro_cee'd.

Probleem is wel dat ik liever rond de 15.000 zat en de 1.6 dus al rond de 16.000 euro zat. Maja, eind januari is het autosalon in Belgi

Posted
wat een gaaf ding zeg! wordt die gebruikt voor uphill/downhill racen? :shock:

Nope.. Dit is de BTCC (Belgian Touring Car Championship) Uitvoering.. Hiermee worden de Belgische "DTM" Races mee gereden.. Franchorchamps is toen door KIA gewonnen..En ze hebben eeb bekende vlaming als piloot. Nl. Koen Wauters van Clouseau..

Posted
Nope.. Dit is de BTCC (Belgian Touring Car Championship) Uitvoering.. Hiermee worden de Belgische "DTM" Races mee gereden.. Franchorchamps is toen door KIA gewonnen..En ze hebben eeb bekende vlaming als piloot. Nl. Koen Wauters van Clouseau..

jammer van die iets te overdreven achterspoiler, maar wel een mooi ding om te zien :)

Posted

Hij ziet er inderdaad goed uit, de spoiler aan de achterkant is iets grotern dan normaal om dat het gewicht van de KIA meer aan de voorkant zit en bovendien voorwiel aangedreven is. Door de relatief grotere spoiler wordt er meer balans gebracht

Posted

Hallo Private,

Ik heb wel beide motoren kunnen vergelijken de 1.4 kom je goed mee vooruit in de stad en op de snelweg als je jezelf aan de regels houd en niet teveel inhaal acties hoeft te doen.

Ik heb toch gekozen voor de 1.6 nu nog met 126 Pk omdat het inhalen wat vlotter gaat en wat reserves onderin hebt als je het nodig hebt.

hierbij wel even aantekenen dat de 1.6 beslist niet zuinig is met de benzine !!!!!

Maar het is natuurlijk wel een sportieve auto om te zien en om in te rijden.:-D

Groeten Ronald

Posted
Hallo Private,

Ik heb wel beide motoren kunnen vergelijken de 1.4 kom je goed mee vooruit in de stad en op de snelweg als je jezelf aan de regels houd en niet teveel inhaal acties hoeft te doen.

Ik heb toch gekozen voor de 1.6 nu nog met 126 Pk omdat het inhalen wat vlotter gaat en wat reserves onderin hebt als je het nodig hebt.

hierbij wel even aantekenen dat de 1.6 beslist niet zuinig is met de benzine !!!!!

Maar het is natuurlijk wel een sportieve auto om te zien en om in te rijden.:-D

Groeten Ronald

Nja, ik hoop toch ongeveer op een verbruik van 7 liter uit te komen. Nu verbruik ik 10 liter, dat is wat veel...

Posted

Nu jullie weer over btcs beginnen,

Ik heb bijna alle races gevolgt van btcs in de kia tent,

na lang aandringen bij mijn vader hebben we voor onze garage een witte pro cee'd helemaal in de stickers van btcs laten kleuren, enkel de reclame van de sponsors van kia op btcs is vervangen door reclame van onze garage,

En 3 weken later was hij verkocht aan maat van me, die er nu nog steeds mee rondrijdt

Foto's zullen volgen :)

Posted

Ik heb beide motoren kunnen testen van de kia Pro_cee'd (1.6crdi 90 Pk en 1,6 crdi 115 Pk). Ik heb gekozen voor de 115 Pk daar ik vond dat er toch wel een verschil was. Veel meer power:-)

Dus ik zou gaan voor meer PK:-)

Posted

Zelf rij ik met de pro_cee'd 1.4 benzine.

Had ook eerst mijn twijfels qua motorinhoud maar kan er zeker niet van klagen, gaat zalig vooruit...

Posted
Nja, ik hoop toch ongeveer op een verbruik van 7 liter uit te komen. Nu verbruik ik 10 liter, dat is wat veel...

Ik zelf heb een Pro Ceed 1.6 Diesel, Standaart 115 pk en ik heb die bij Ziptuning.com naar 147,6pk pk laten chippen, En ik moet toegeven dat is gewoon zalig om met de rijden. En ja hij is zuiniger geworden (Bij normaal rijgedrag natuurlijk).

Een Benzine motor valt niet makkelijk te Chippen, Je zal niet zoveel extra pk's krijgen dus ik zou toch wel voor de Benzine 1.6 motor gaan.