truton1 Posted June 3, 2010 Posted June 3, 2010 Als er een probleem is met de KIA Venga en KIA Nederland is geinformeerd, hoe snel volgt er een reactie van KIA Nederland? Quote
Guest Jantje Posted June 3, 2010 Posted June 3, 2010 net zolang als het duurt om het juiste antwoord te kunnen geven? Quote
patten Posted June 3, 2010 Posted June 3, 2010 (edited) Ik heb al diverse vragen aan Kia.NL gesteld, en meestal volgt er binnen een dag of 3 antwoord. /EDIT: ik had de vraag niet helemaal goed gelezen.... Dacht dat het over e-mail ging. Dus negeer mijn opmerking. Edited June 3, 2010 by patten Quote
bigwade Posted June 3, 2010 Posted June 3, 2010 (edited) Je hebt je auto gekocht bij de dealer. Heb je een probleem met die auto dan moet je naar de dealer. De dealer geeft die problemen door aan Kia NL, die lappen immers de garantie werkzaamheden. Zijn er opmerkelijk veel dezelfde klachten, dan verzameld Kia NL deze en trekt eens aan de bel bij de fabrikant. Fabrikant, bekijkt het aantal overeenkomende klachten en kijkt naar andere landen. Dan krabt de fabrikant eens op het hoofd en gaat eventueel zoeken naar een oplossing. Die oplossing wordt aangeboden aan de importeurs die het weer doorschuiven naar de dealer. Waar moet je dus zijn ? Bij de dealer. Hoe lang kunnen structurele dingen duren ? Dat zullen we nooit weten. Verhalen van "dat doet die anders nooit, en ach god meneer, u bent de eerste" zijn immers wereld beroemd. Pas als de remmen het niet doen zijn ze er als de kippen bij voor terugroep acties. Ik kan er helemaal naast zitten, maar zo gaat het dacht ik. Zoek hier op het forum naar jouw soort auto en eventuele tekortkomingen en kijk eens of anderen dat ook hebben. Edited June 3, 2010 by bigwade Quote
masimo Posted June 4, 2010 Posted June 4, 2010 (edited) Anderhalve week geleden bij de delar geweest met een probleem. Ik was echter niet tevreden met zijn antwoord. "Normaal. Ik moest er maar aan wennen". Toen heb ik eerst voldoende informatie omtrent het probleem verzameld en op eigen initiatief telefonisch kontakt met Kia Nederland opgenomen. Probleem uitgelegd en besproken. Kia Nederland heeft meteen de zaak opgepakt en kontakt opgenomen met de dealer. Die had ik wel meteen ingelicht over wat ik gedaan had om boze gezichten te voorkomen. De dealer heeft vervolgens weer met mij gebeld. Zaak rond binnen twee uurtjes. Over twee weken wordt de auto opnieuw doorgelicht op basis van de aanwijzingen van Kia Nederland. Conclusie: als je je voldoende informeert (hier, andere forums, dealer, KGIS systeem van Kia USA (AANRADER!!!)), krijgen ze geen kans om op het standaard protocol terug te vallen. Antwoorden zoals "U bent de eerste met dit euvel" en "daar hebben we nog nooit van gehoord" zijn dan niet meer aan de orde. Er blijft dan weinig anders over dan je te helpen. Het wordt tijd dat de Nederlandse consument zich eens wat kritischer opstelt t.o.v. bedrijven. Dat dwingt bedrijven tot betere serviceverlening en daar schort het in Nederland vaak enorm aan. Ik laat me in ieder geval nergens meer met lulverhalen afschepen. Ik heb in mijn zoektocht naar informatie ook kontakt gehad met Kia USA. Daar gelden andere normen m.b.t. klantbenadering. Ik werd meteen gebeld en kreeg de in de USA gebruikelijke "Thanks for calling", "We're sorry that you experience trouble with your Kia" termen te horen. Maar daarna was het meteen "How can we be of assistance" en werd ik verder geholpen. Edited June 4, 2010 by masimo Quote
Smart Posted June 5, 2010 Posted June 5, 2010 Netjes Masimo. Ik kan wel met je meegaan in jouw verhaal. Helaas is niet iedereen zo mondig. Wanneer we met elkaar deze ervaringen delen, dan heeft iedereen er wat aan. Jouw ervaring leert anderen ook weer om in actie te komen en zich niet te laten afschepen. Quote
ger.w. Posted June 5, 2010 Posted June 5, 2010 Goed verhaal. Onderstreept de discussie van afgelopen week om als Kiaclub eens contact te leggen met Kia Nederland. Zoals bekend gaan we hiervoor op korte termijn een poging wagen om met ze te spreken. Zie: http://www.kiaclub.nl/showthread.php?t=4649&highlight=bestuur Quote
masimo Posted June 5, 2010 Posted June 5, 2010 Perfect initiatief. Het delen van nuttige informatie levert voordelen op voor klanten EN dealers / onafhankelijke autobedijven. Het blijft natuurlijk altijd wel moeilijk, omdat het ene probleem net weer niet het andere is. Maar belangrijk is, denk ik, dat de kennis en kunde bij Kia Nederland gerichter aangeboord wordt. Met name het intiatief vanuit de dealers is daarbij van belang, omdat zij in principe de ingang zijn naar Kia Nederland. Het serieus nemen van de klacht en, indien nodig, hulp vragen. Met name dat laatste is soms nogal een drempel. Je eigen zwaktes onderkennen is altijd moeilijk. Zoals uit mijn ervaring blijkt, is de bereidheid er wel. De informatie of oplossing is er soms al, maar er moet gericht om gevraagd worden. Uiteraard zullen commerciele belangen altijd op de achtergrond blijven spelen. Maar goede service en oplossingsgericht werken zijn altijd belangrijke pluspunten. Quote
truton1 Posted June 10, 2010 Author Posted June 10, 2010 Als er een probleem is met de KIA Venga en KIA Nederland is geinformeerd, hoe snel volgt er een reactie van KIA Nederland? Ja, er is een reactie gekomen na ruim 1 week. Langer dan verwacht maar toch antwoord gekregen. Dealer (Bleekergroep uit Hengelo ) heeft het probleem perfect opgelost, een pluimpje zeker waard en vanuit KIA Nederland mogen ze van mij welke extra bonuspunten toekennen aan het bedrijf. Quote
truton1 Posted June 15, 2010 Author Posted June 15, 2010 Zelf ben ik niet technisch, ik kan dus niet instaan voor de juiste uitleg, maar wat ik begrepen heb is dat de koelvloeistof slang losgeschoten is, koelvloeistof weg en de motor oververhit geraakt is. Gevolgen, motor vastgelopen. De slang kan er bij een koude motor niet verwijderd worden, echter bij een warme motor zou deze los kunnen schieten. Dit is voor zover ik het begrepen heb! Door de dealer perfect met ons opgelost. Wat ik wel begrepen heb zal er een terugkom aktie gestart worden voor de Kia-Venga om dit te controleren bij alle venga's. Quote
scorpioshuma Posted June 15, 2010 Posted June 15, 2010 De slang kan er bij een koude motor niet verwijderd worden, echter bij een warme motor zou deze los kunnen schieten. Zou dit ook de oorzaak kunnen zijn voor de lage stand van de koelvloeistof ? Misschien dat er onder druk een minimale lekkage is ? Quote
Smart Posted June 15, 2010 Posted June 15, 2010 Zou dit ook de oorzaak kunnen zijn voor de lage stand van de koelvloeistof ?Misschien dat er onder druk een minimale lekkage is ? Mogelijk dat je gelijk hebt. De garage meldde mij nadat zij de koelvloeistof hadden bijgevuld in de Venga, dat zij ook gecontroleerd hebben op lekkage, maar niets hadden kunnen ontdekken!! Ik heb er eerlijk gezegd niet echt op gereageerd, want ik dacht nog wat overdreven om dat te controleren. Misschien was toen al bekend dat er een zgn. recall zou komen. Quote
truton1 Posted June 17, 2010 Author Posted June 17, 2010 Ik denk dat men nu pas begrepen heeft waar zich eventueel een probleem voor kan doen. Quote
truton1 Posted June 19, 2010 Author Posted June 19, 2010 wat ik inmiddels heb begrepenis dat er meer rijders met een venga problemen hebben met de koelvloeistof slang, er komt inderdaad binnen korte termijn een recall van Venga op dit "probleempje" (voor ons met grote gevolgen ) op te lossen. We hebben van de dealer een nieuwe auto gekregen ! omdat we nog geen 250 km hadden gereden metde Venga. In de "oude " komt een nieuwe motor en zal als demo auto worden ingezet. Motoren staan in backorder (zeker 6 - 8 weken), vandaar de snelle reactie van mijn dealer. Ik kan niet anders zeggen dan dat KIA assist voorde hulp bij pech onderweg en mijn dealer beiden zeer goed werk hebben verricht en alles naar volle tevredenheid hebben opgelost. Quote
gert Posted June 21, 2010 Posted June 21, 2010 (edited) Niet dus, ruim 2 weken geleden op de kia site een menings verschil tussen mij en een kia dealer gemeld. Totaal geen reactie. Update 12-07: Kia nederland heeft inmiddels gereageerd, menings verschil met de dealer besproken. Oplossing ik krijg mijn geld terug van de dealer. Edited July 12, 2010 by gert Quote
Recommended Posts