Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Beste kia rijders.

In onze kia rio 15. v16. zit airco in.

Nu is mijn vraag als ik de airco aan zet heb ik het gevoel dat de motor

iets inhoud tijdens het rijden. en iets snokt. :?:

is dat bij jullie ook zo.

MVG.IVV.

Edited by ivv
Posted

het is mogelijk dat je er iets van merkt bij het inschakelen.

want een airco verbruik vermogen (aantal Wats) en die moeten opgebracht worden door de motor. ook zal het verbruik van je brandstof omhoog gaan. kan wel 8 tot 10 % zijn.

Posted

Klopt ik heb er ook last van, dacht eerst aan een motor probleem, echter zet de airco uit en alles werkt weer. Motor moet idd de airco inschakelen en bij elke inschakeling voel je dat de motor iets inhoudt.

Ik merk het echt bij het rijden op de snelweg.

Posted

Ik heb een Cee'd (oude model) en heb er ook last van. Met optrekken m.n. met koude motor in de lage toeren, en bij warme motor ook in de hogere toeren.

Schijnt normaal te zijn bij Kia.

Klopt ik heb er ook last van, dacht eerst aan een motor probleem, echter zet de airco uit en alles werkt weer. Motor moet idd de airco inschakelen en bij elke inschakeling voel je dat de motor iets inhoudt.

Ik merk het echt bij het rijden op de snelweg.

Posted
Ik heb een Cee'd (oude model) en heb er ook last van. Met optrekken m.n. met koude motor in de lage toeren, en bij warme motor ook in de hogere toeren.

Schijnt normaal te zijn bij Kia.

Bij onze kia Venga 1.4 merken we wel dat de motor iets meer aan moet trekken, schokken heb ik niet echt last van, ten minste ik heb het niet zo in de gaten, wel bij de eerste 1800 km, toen leek het wel of de motor er extra hard aan moet trekken, zeker op de snelweg.

Posted

Venga 1.4 heeft hetzelfde blok als de Cee'd 1.4 (naar wat ik heb begrepen). Ik merk het met name bij het optrekken vanaf de ongeveer 3500 tot 5000 toeren. Hoe hoger de toeren, des te meer het inhouden.

Bij onze kia Venga 1.4 merken we wel dat de motor iets meer aan moet trekken, schokken heb ik niet echt last van, ten minste ik heb het niet zo in de gaten, wel bij de eerste 1800 km, toen leek het wel of de motor er extra hard aan moet trekken, zeker op de snelweg.
Posted

Bijna alle auto's hebben er last van, tenzij je er een dikke motor in hebt liggen. Ik had een Mercedes E-klasse en diverse Amerikanen waar ik geen verschil merkte als de airco aansloeg. Bij mijn Rio voel ik het wel licht, maar dat staat in geen verhouding tot een Ford Mondeo (diesel) die ik had, dat was echt irritant.

Posted

Ik reed vanmiddag naar huis (boorcomputer: 31 graden buiten, cruisecontrol 90 km/h) en ik voelde ELKE 6 SECONDEN een schokje!!!

Ik ben nu aan het overwegen of ik hier de dealer op aan ga spreken.

Van alle auto's die ik nieuw heb gereden (o.a. VW Polo, Golf 4/5, Octavia) heb ik NOOIT maar dan ook echt NOOIT iets van de airco gemerkt.

En die auto's hadden allen minder vermogen dan de 109 pk die er nu onder ligt. Volgens mij is er gewoon niet goed nagedacht over de airco aansturing.

Posted (edited)

Hou es op....

vroeger draaide een airco misschien altijd mee met CC systemen, nu alleen wanneer nodig.

Ook ik ervaar schokjes met mijn Sportage 2.0 en de Venga waar ik van de week mee heb gereden. (simpele airco, geen CC)

ook onze Joendaai i10 doet hetzelfde, boeie.....

Mijn ex Chevy Van 5.7 V8 had een relais schakeling, merkte je bij het rijden geen reet van (gek h

Edited by bigwade
Guest CeedDriver
Posted

Heel erg veel auto's hebben hier ''last'' van. Als de airco pomp aan slaat mis je gewoon een paar pk van de motor die de airco onder je voet weg trekt. Ik heb er bijna met al mijn auto's ''last'' van gehad. Ook mijn Venga heeft dit, is normaal en ik maak me er niet druk om.

De enige auto die er bij mij geen last van had was mijn Honda Civic met VTEC motor.... maar ja, dat was ook een kanon en dus niet te vergelijken met mijn andere auto's.

Posted

Ik heb dit vroeger nooit gehad/gekend. Zodoende was mijn eerste reactie dat er iets mis was. Dan vraag ik me wel af of bijv. bij een Golf V TDI van 2005 de airco ook continu mee draait. Dat is een van de meest recente (moderne, mag ik toch hopen) auto's die ik voor de Cee'd reed. Die had werkelijk nergens last van. Alle oudere (wel allemaal nieuwe) auto's daarvoor ook niet. Zodoende.

Maar ik ga me wat verder verdiepen in auto's anno 2010 en werking van de airco.