masimo Posted August 16, 2010 Posted August 16, 2010 Gezien zwabberende wegligging van de Sorento ben ik van plan een aantal wijzigingen in het onderstel aan te brengen. De rit naar Frankrijk met dakbox, bagageruimte vol en 5 mensen aan boord is me qua wegligging erg tegen gevallen. De auto zwabberde naar eigen gevoel, en ook volgens mijn schoonbroer die achter me reed, vaak over de weg. Op de smalle, bochtige en bergachtige wegen in de Luberon was het vaak flink aanpoten om de auto goed onder controle te houden. Allereerst wil ik de auto voorzien van Koni FSD schokdempers. De gebruikservaringen hiervan zijn zeer positief. Dus daarover hoeft niks gezegd te worden. Verder wil ik de auto voorzien van andere veren. Een verhoging m.b.v. H&R veren maakt de auto zo'n 4 cm hoger. Daarnaast heb ik hier nog nieuwe H&R verbredingsset liggen die het dan optisch helemaal af moet maken. Iemand ervaring met de verhoging? Quote
josua Posted August 16, 2010 Posted August 16, 2010 Hoi ik heb de FSD van koni in combinatie met het verhogings set van MAD 30 mm. De Sorento ligt als een blok op de weg, maar je moet dan wel weer op het banden merk letten. Dit i.v.m. goede grip in bochten en op trekken. gr. Jos Quote
woskam Posted August 16, 2010 Posted August 16, 2010 (edited) Ik denk dat verhogen de stabliteit niet ten goede zal komen. Verbreden wel en ook beter schokbrekers zullen de stabiliteit wel verhogen. Edited August 17, 2010 by woskam Quote
masimo Posted August 17, 2010 Author Posted August 17, 2010 Van het verhogen ga ik waarschijnlijk al afzien. Ik heb een nu verhoogde Sorento gezien maar dan vind ik de standaard 17" velgen wel erg klein lijken. Tsja, en om dat weer te corrigeren ...... Ik heb wel een offerte gevraagd bij de lokale schokdemperboer voor de Koni's. Die komt in eerste instantie terug met een prijs die hoger is dan bij de dealer?! Dus daar moet ik eerst nog maar eens een onderhandelingsronde uitvoeren. Als iemand een goedkoop adresje heeft, dan graag!! Quote
masimo Posted August 17, 2010 Author Posted August 17, 2010 (edited) Zijn er mensen met ervaring met de Monroe Adventure schokdempers? Die zijn nu in de aanbieding (4 halen, 2 betalen). Met de Kia dealer gebeld. Vanwege het faillisement van Kia Nederland kan hij de FSD's voor de Sorento facelift niet meer leveren. Als ik ze zelf aanlever wil hij ze wel voor me monteren. Dus als er nog iemand een setje heeft liggen....... Edited August 18, 2010 by masimo Quote
willem1 Posted August 19, 2010 Posted August 19, 2010 Een week nadat Koni met de FSD's op de markt kwam een paar jaar geleden deze door de dealer gemonteerd, oeff! Kan er een lang verhaal maken maar 't komt er hierop neer: direct doen! Over dit onderwerp is er overigens al heel wat geschreven....Succes! Quote
masimo Posted August 19, 2010 Author Posted August 19, 2010 Ik ben al op zoek naar een goede aanbieding voor een set. Mocht iemand iets weten, hoor ik het graag. Quote
willem1 Posted August 22, 2010 Posted August 22, 2010 dat zal niet meevallen, koni garandeert levenslange garantie en ik sloop de mijne er echt niet van af. ik was iets van 900 euri incl. montage kwijt destijds, weet dat niet meer precies, inmiddels al weer iets van 2 jaar geleden. spaarpot omdraaien en gewoon die fsd's bestellen, tja!......succes! Quote
masimo Posted August 24, 2010 Author Posted August 24, 2010 Chips, ben net terug van een weekendje in Bruinisse. Had ik geweten dat je Koni's onder je Sorento hebt, was ik even een nachtje komen sleutelen Ik krijg al hulp van een mede forumlid. Hopelijk komt daar iets uit. En anders inderdaad het spaarvarkentje slachten. Quote
rob4b4 Posted August 26, 2010 Posted August 26, 2010 Ik zit momenteel nog in Frankrijk. Dit was de eerste echt lange rit die ik gemaakt heb en ik moet zeggen dat ik van waggelen of duiken zoals hier en op het Duitse forum geklaagt wordt niets gemerkt heb. Wat de mijne wel heeft is dat hij als een verlaagde Golf op de weg ligt. En dat bedoel ik dus negatief. De slechte wegen hier aan de Franse kust zijn echt moordend voor mijn hele auto. Heb ik dan al andere schokdempers erop liggen? Ik weet ik kan er even onder gaan liggen maar ik heb geen overall bij Rob Quote
masimo Posted August 26, 2010 Author Posted August 26, 2010 Ik denk dat jij dan een Sorento I rijdt. Mijn vorige Sorento was een 2.4 uit 2003, en die was te hard afgeveerd. Weggedrag precies zoals jij beschrijft. Mijn huidige Sorento is een facelift uit 2007. En die is weer veel te zacht afgeveerd (echt op zijn Amerikaans). Van de Koni FSD is bekend dat ie bij beide Sorento's het veergedrag / wegligging verbeterd. Bij de eerste modellen, minder strak, waardoor je meer comfort, maar toch een goede wegligging behoud. Bij de facelift, strakker afgeveerd, zonder verlies aan comfort en veel betere wegligging. Quote
josua Posted August 27, 2010 Posted August 27, 2010 Hoi heb nu laats geconstateerd dat een koni (fsd) rechts achter defect is na 2 jaar, er komt nl olie uit. Heb bij Koni garantie aangevraagd, ben eens benieuwd. gr. Jos Quote
rob4b4 Posted August 28, 2010 Posted August 28, 2010 Klopt Masimo! Ik rij een 2.4 EX uit 2003. Ik heb er al de 20" velgen vanaf gehaald omdat ik dacht dat het daaraan lag. Ik heb er nu 18" onder liggen en het maakt inderdaad niet veel uit. Blijft stug. De 20" ATP truck velgen staan nog altijd te koop. zie "te koop" @ Willem1; Welke Sorento reed/rij jij toen je deze om gezet hebt? Quote
willem1 Posted August 30, 2010 Posted August 30, 2010 Rob4B4: heb nog steeds m'n Sorento VGT, d.i. dus een type 2 zoals we zeggen. Dat type is de voorganger van de laatste Sorento die nu op de markt is. De mijne is van 10/06, inmiddels 100.000 kms gedraaid, rij niet meer zoveel (vlieg daarentegen veel), spaar 'm niet, rij stevig door, voor drempels rem ik zelden, echt nooit problemen, gewoon de reguliere beurten; in 't kort dijk van een bolide enne...met fsd's. Zoals besproken kost iets van 900 euri bij de dealer toentertijd, de af-fabriek dempers eraf (heb die nog steeds liggen, opgeborgen in de oorspronkelijke doos van de fsd's....) en de goudkleurige fsd's gemonteerd. Dit onderwerp is al vaak aan de orde geweest en degenen die dergelijke fsd's specifiek voor de Sorento ontwikkeld hebben gemonteerd zijn prima tevreden, dat laat zich raden....! Succes! Quote
masimo Posted September 17, 2010 Author Posted September 17, 2010 (edited) Ik heb op Marktplaats een set 2100-4072 weten te bemachtigen voor een zeer goede prijs. Worden morgen geleverd. Afspraak met monteur maken en dan de Koni's en de H&R 25mm spoorverbreders eronder. Edited September 17, 2010 by masimo Quote
masimo Posted September 17, 2010 Author Posted September 17, 2010 (edited) Links verwijderd. Aanbiedingen uitverkocht. Edited September 22, 2010 by masimo Quote
NonkelSimon Posted September 18, 2010 Posted September 18, 2010 Ach gdver* sorry massimo, ik was je helemaal vergeten. Ik lees hier net dit verhaal en ik zal er maandag eens achteraan gaan of we die eventueel kunnen leveren en tegen welke prijs. Quote
masimo Posted September 18, 2010 Author Posted September 18, 2010 Nier erg hoor, ik ben er niet kwaad om Voor mij hoef je niet meer te kijken, maar misschien kun je anderen wel nog blij ermee maken. Dus clubleden, hou die NonkelSimon even in gaten. Beetje vergeetachtig, maar verder een behulpzame vent :-) Quote
masimo Posted October 10, 2010 Author Posted October 10, 2010 (edited) Nog iemand interesse in Koni FSD's? Nog twee sets te krijgen voor een goede prijs. Ik heb ze ook van deze verkoper. Nieuw spul en werden snel geleverd!! 2 sets 2100-4023 voor Sorento 02-06 ( 2.4-16V, 2.5 CRDi, 3.5V6) Voor Sorento 06-09 (set 2100-4072) zijn ze inmiddels op. Hij verkoopt ook dubbele uitlaten Update 20-12: Alles uitverkocht Edited December 20, 2010 by masimo spullen uitverkocht / links verwijderd Quote
supergroover Posted October 14, 2010 Posted October 14, 2010 rob4b4 schrijft de velgen zijn nog te koop, zie te koop"""maar waar vind ik hier de verkoopafdeling kan iemand mij helpen Quote
masimo Posted October 14, 2010 Author Posted October 14, 2010 Afdeling Aangeboden/Gezocht HIER Ik heb trouwens vandaag de Koni FSD's en de H&R spoorverbreders (50 mm per as) gemonteerd. Ben net terug. In 1 woord: FANTASTISCH. Wegligging enorm verbeterd. Lekker strak in de bochten en goede demping op hobbelige wegen. Voelt nu eindelijk aan als een normale auto i.p.v. een schuit op wielen. Die dingen zijn echt hun geld waard. Verder geeft de verbreding een heel stoer uiterlijk. Buitenkant van de band is nu vrijwel gelijk met de bovenkant van de wielkast. Errug cool. Quote
masimo Posted October 14, 2010 Author Posted October 14, 2010 (edited) Yep. Maar nu is het te donker buiten Foto's toegevoegd. Ik hoop dat ze duidelijk genoeg zijn. Ik heb pas nog een set 17" Dezent M hg velgen met winterbanden gekocht die er nog op moeten. Die hebben een iets andere velgdiepte waardoor het geheel nog een centimetertje breder wordt. Dan staan de banden echt helemaal gelijk met de wielkastrand. Edited October 15, 2010 by masimo Foto's toegevoegd. Quote
rob4b4 Posted October 16, 2010 Posted October 16, 2010 Hallo Supergroover, In het hoofdmenu staat de rubriek Kopen/verkopen. Of direct http://www.kiaclub.nl/showthread.php?t=4505 Prijs is bespreekbaar Quote
Ton054 Posted November 2, 2010 Posted November 2, 2010 Heb vorige week ook Koni FSD's onder mijn Sorento laten zetten. Een enorme verbetering van comfort en een veel rustiger gedrag op de weg. Ik vond mijn auto erg stuiteren op korte oneffenheden en had het gevoel dat ik beide handen goed aan het stuur moest houden om de auto in bedwang te houden. Het kan niet genoeg herhaald worden maar deze schokdempers zijn de investering meer dan waard. Verdenk de Kia importeur ervan ze onder test auto's te monteren die ze aan journalisten meegeven voor een review Quote
Recommended Posts