Jump to content

Recommended Posts

Posted

Een vraagje van deze kant.

Als ik mijn gas los laat hoor ik een soort ratelend geluid. Het is niet hard.

Zodra ik weer gas geef is het weer weg. Het heeft dus met het gas te maken. Heef hier iemand ook last van? Het is niet constant.

Gr Yolanda

• Replies 95
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Ik heb er gelukkig geen last van, maar als het constant is als je het gas los laat, zou ik gewoon naar de deaker gaan. Je hebt toch garantie.

Posted

Kan het vliegwiel van de koppeling zijn. Even laten checken: voorkomen is beter dan genezen.

Posted

Eh, ik ben geen expert, maar mijn huidige auto had daar wel last van (Opel Zafira). Ik wacht met smart op mijn Kia, hoe eerder die Opel de deur uit kan hoe beter :wink:

Posted
Eh, ik ben geen expert, maar mijn huidige auto had daar wel last van (Opel Zafira). Ik wacht met smart op mijn Kia, hoe eerder die Opel de deur uit kan hoe beter :wink:

Waar heb ik dat vaker gehoord........:shock:

Posted

De Kia Cee'd Sporty Wagon staat al klaar. Maar de leasemaatschappij weigert mijn Opel in te nemen voordat het contract is uitgediend. Nog vier weekjes doorbijten...

Guest Jantje
Posted
Ik zou eerder zeggen een drukgroep, maar ik zou er mee naar de dealer terug gaan!

Ik heb er een vraagteken achterstaan omdat iemand anders met dat idee kwam, ik vond het ook al een raar idee een vliegwiel dat ratelt. (tenzij de startmotor blijft hangen)

Posted
Ik heb er een vraagteken achterstaan omdat iemand anders met dat idee kwam, ik vond het ook al een raar idee een vliegwiel dat ratelt. (tenzij de startmotor blijft hangen)

haha maakt niet uit denk dat het belangrijkste is dat de wagen naar de garage gaat en dat er iemand naar kijkt die er verstand van moet hebben.

Posted

Hij moet toch binnenkort voor zijn 1e beurt zal het gelijk aankaarten.

Ik denk misschien hebben er meer last van gehad, Dan had ik het gelijk kunnen benoemen. Je zult zien op het moment dat ik naar de garage ga dat het niet hoorbaar is. Net als bij de tandarts :-(

Posted

Ik kan je jammergenoeg alles vertellen over een ratelend vliegwiel. Het was de reden om mijn 3 jaar jonge Hdi te verkopen voor een Kia.

Het dubbel-massa vliegwiel bestaat uit 2 delen die verbonden is met een as en veren. De veren 'vangen' de schokken op die de motor veroorzaakt. Dit spaart de versnellingsbak (minder schokken en een vloeierende beweging) en het zorgt tijdens het rijden in lage toerentallen voor minder vibraties.

Gevolg van een defect dmf-vliegwiel zijn een typisch ratelend geluid (mes in een conservenblik) en veel vibraties bij het aanzetten en tijdens het rijden bij constante snelheid.

Ik denk niet dat bij uw Kia zich hetzelfde voordoet.

Wanneer ik met mijn Kia (crdi 115pk) het gas loslaat en in 4e versnelling de wagen laat uitbollen en het toerental zakt rond de 1000tpm, dan doet er zich ook een 'geratel' voor, maar dit komt uit de versnellingsbak denk ik.

Posted
Ik kan je jammergenoeg alles vertellen over een ratelend vliegwiel.

Aha, ik was dus toch niet helemaal gek.... begon me al zorgen te maken.

Posted

Je hebt het over gas, je bedoelt als gas geven of LPG?

Wanneer het kleppen zijn is het heel moeilijk te horen.

Als de auto koud is geef je gas, laat dan het gas los en je hoort een ratel dan zijn het de kleppen.

Dan kan ik je verzekeren dat je de pineut bent, want de garantie is prima als het om een paar honderd euro gaat maar is het duurder dan gaan ze heel moeilijk doen.

Dus ik hoop voor je dat het het vliegwiel is.

Succes!

Guest Jantje
Posted

Echt even serieus mensen, ik ben nu toch al 6 jaar automonteur en ik heb in me hele leven nog nooit een vliegwiel horen ratelen, zelfs een dubbel-massa vliegwiel niet..

Posted
Echt even serieus mensen, ik ben nu toch al 6 jaar automonteur en ik heb in me hele leven nog nooit een vliegwiel horen ratelen, zelfs een dubbel-massa vliegwiel niet..

Man, ik heb 100.000km met een ratelend vliegwiel gereden. Mijn wagen was nog geen 6 maand oud of de boel was al tot 2x toe volledig uit elkaar hehaald.

Ik nodig je uit om eens op youtube te kijken en te luisteren, of google maar eens.

Guest Jantje
Posted

als het 2x uit elkaar gehaald is en niet opgelost is, je zegt zelf dat je er 100.000km mee hebt gereden, dan hebben ze dus niet de juiste diagnose gesteld.

elke iveco daily heeft zo'n vliegwiel en ik heb ze vaak zat gezien dat ze niet goed meer werkten, maar er kwam echt geen geratel vanaf.

Posted

Elke dieselmotor heet zo'n vliegwiel en het zijn vooral de diesels van VAG (VW, Seat Skoda, AUdi, ...) en PSA (Peugeot, Citroen, Ford, Volvo, ...) waar er problemen mee kunnen optreden, en ik had er zo een vast.

Het begint stilletjes met lichte vibraties, tot ik er op het einde bijna niet meer mee durfde rijden.

Ik wil hier niet de ganse lange discussies die ik gehad heb met de dealer/invoerder opnieuw uit de doeken doen, maar neem gerust van me aan dat het wel degelijk het dmf-vliegwiel was.

Posted

Vliegwiel of niet, bedankt voor de reacties. Als ik bij de garage geweest ben en ze zijn er achter wat het is dan laat ik het hier even weten. Het is ook niet constant.

Ik heb trouwens een benzinemotor....

Posted

in mijn 10 jaar als 1e monteur, heb ik diverse 2 massa vliegwielen vervangen voor rattelen en klapperen ( bij merk toyota ) ( D4D motoren)

dus het kan wel

maar ik denk dat een cee'd geen 2 massa vliegwiel heeft.

en een gewone kan niet rammelen of klapperen.

Posted

Ik heb er ook last van (soms) ik denk zelf dat het een probleem is met de uitlaat of spruitstuk.. Trillingen door toerentallen... Ik zal eea navragen bij de dealer. Tevens hoor ik een ratelend geluid uit mij dashboard aan de passagierszijde af en toe!!!!!!!!!!!! Alle vakjes al leeggehaald mr niks helpt! Wie heeft dit ook??????????????????

Guest Jantje
Posted

How wacht even.. wat ik trouwens wel heb mee gemaakt bij me pro ceed is dat er een steentje in het sierstukje van de uitlaat zat.. dit rammelde verschrikkelijk als je gas gaf en weer los liet.. dit steentje is van de achterband erin gevlogen ofzo denk ik.

• 1 month later...
Posted

Wanneer ik gas geef en het gas wr loslaat dan hoor ik OOK een ratelend/tikkend geluid!!!!!!!! Weet zeker dat het niet de hitteschild is van de uitlaat. Ga as vrijdag nr de dealer... ben erg benieuwd... Heb nu 6000 km op de teller (1.4 pro-ceed) en hoor dit pas sinds een weekje.

Je hoort het het beste als je stil staat en gas geef en weer loslaat..

Benieuwd naar jullie ervaringen hiermee..