Rick Geplaatst 9 Februari, 2011 Geplaatst 9 Februari, 2011 Met jouw 9 liter zou je dus zonder tegenwind op 7 Quote
Gast asterix Geplaatst 9 Februari, 2011 Geplaatst 9 Februari, 2011 Misschien is deze site leuk om te vergelijken: http://www.werkelijkverbruik.nl/ Het brandstofverbruik zoals gemeld in de auto folders is gebaseerd op een EC norm welke volgens mij (voor "buiten de bebouwde kom") gaat over een test van verschillende snelheden (90km/h, 100km/h, 120km/h). Dat lijkt me dus gunstiger dan een hele rit 120km/h. De test wordt uitgevoerd onder ideale omstandigheden en ik denk dat autofabrikanten de instelling wel net zo zullen doen dat het juist voor die test prima uitkomt maar voor normaal gebruik minder gunstig. Immers, daar wordt je niet op afgerekend. Marcel Quote
cornelis Geplaatst 9 Februari, 2011 Geplaatst 9 Februari, 2011 Heb sinds 4 weken de 1.6 GDI X-ecutive plus pack met panorama dak en NAV. Er is nu bijna 2000 km mee gereden. Mijn benzineverbruik is gemiddeld 1:12 bij veelal kleine ritjes tot 50km in het platteland. Bij een grote rit van 2x 300km kwam ik echter op 1:13.3. Dit is veelbelovend maar deze cijfers zijn slechts een eerste indicatie van wat de motor werkelijk verbruikt. Overigens ben ik zeer tevreden over mijn Sportage. De veel voorkomende problemen uit dit forum ben ik (nog) niet tegengekomen. Wel storend is de voorgeschreven onderhoudsfrekwentie van de dealer (15000km) terwijl het officiele onderhoudsboekje hiervoor 30000km aangeeft bij normaal gebruik. Ze konden me geen verklaring hiervoor geven. Wat moet je nou met zoiets? Quote
bigwade Geplaatst 9 Februari, 2011 Topic Starter Geplaatst 9 Februari, 2011 (aangepast) Welkom hier. Stel je even voor in een ander draadje, deze is voor de cijfertjes en een heel klein beetje geleuter tussendoor. Vul het lijstje zoals deze even in http://www.kiaclub.nl/showpost.php?p=42510&postcount=1 Dan houden we overzicht. btw mooi verbruik. w.b. OH intervallen kunnen we het verder in je voorstel draadje hebben http://www.kiaclub.nl/forumdisplay.php?f=41 9 Februari, 2011 aangepast door bigwade wartaal aanpassing Quote
elmerblues Geplaatst 10 Februari, 2011 Geplaatst 10 Februari, 2011 Heb sinds 4 weken de 1.6 GDI X-ecutive plus pack met panorama dak en NAV. Er is nu bijna 2000 km mee gereden. Mijn benzineverbruik is gemiddeld 1:12 bij veelal kleine ritjes tot 50km in het platteland. Bij een grote rit van 2x 300km kwam ik echter op 1:13.3. Dit is veelbelovend maar deze cijfers zijn slechts een eerste indicatie van wat de motor werkelijk verbruikt. Veelbelovend voor een auto die nog niet eens helemaal ingereden is. Hou ons op de hoogte! Wel storend is de voorgeschreven onderhoudsfrekwentie van de dealer (15000km) terwijl het officiele onderhoudsboekje hiervoor 30000km aangeeft bij normaal gebruik. Tsja...wie heeft het grootste belang bij zo'n onderhoudsfrequentie...de fabriek of de dealer... Quote
cobus Geplaatst 10 Februari, 2011 Geplaatst 10 Februari, 2011 Misschien is deze site leuk om te vergelijken: http://www.werkelijkverbruik.nl/Het brandstofverbruik zoals gemeld in de auto folders is gebaseerd op een EC norm welke volgens mij (voor "buiten de bebouwde kom") gaat over een test van verschillende snelheden (90km/h, 100km/h, 120km/h). Dat lijkt me dus gunstiger dan een hele rit 120km/h. De test wordt uitgevoerd onder ideale omstandigheden en ik denk dat autofabrikanten de instelling wel net zo zullen doen dat het juist voor die test prima uitkomt maar voor normaal gebruik minder gunstig. Immers, daar wordt je niet op afgerekend. Marcel Ik heb wel eens gehoord dat de verbruikscijfers in de folder gebaseerd zijn op testen op een rollerbank, kan dus niet anders dat het werkelijke verbruik hoger ligt lijkt me Quote
bigwade Geplaatst 10 Februari, 2011 Topic Starter Geplaatst 10 Februari, 2011 Misschien is deze site leuk om te vergelijken: http://www.werkelijkverbruik.nl/ Dit is op basis van tankpassen van leaserijders, die zal het hun reet roesten wat zo'n auto verbruikt, denk je ook niet ? Terug naar de lijstjes dan maar weer..... Quote
luc1 Geplaatst 11 Februari, 2011 Geplaatst 11 Februari, 2011 Hoi,Zie hier reeds veel reacties wat het verbruik bij de benzine betreft. Iemand reeds info over de sportage 2.0crdi? Bestelt op 15/01 kia sportage evogue 2.0crdi 2WD Darkgun metal interieur:alpinegrey Quote
cycloon60 Geplaatst 11 Februari, 2011 Geplaatst 11 Februari, 2011 Hoi,Zie hier reeds veel reacties wat het verbruik bij de benzine betreft.Iemand reeds info over de sportage 2.0crdi? Bestelt op 15/01 kia sportage evogue 2.0crdi 2WD Darkgun metal interieur:alpinegrey Dan moet je even terug bladeren. Ik heb hiervan een melding gemaakt en dan wordt je niet blij hahaha. Maar ik ben nog aan het inrijden dus misschien wordt het beter. Momenteel doet die 1 op 11. Quote
Gast asterix Geplaatst 11 Februari, 2011 Geplaatst 11 Februari, 2011 Dit is op basis van tankpassen van leaserijders, die zal het hun reet roestenwat zo'n auto verbruikt, denk je ook niet ? Dat klopt ... maar daardoor krijg je dus een beeld, zeker als je het met andere merken en typen vergelijkt, hoe het gemiddelde gebruik (van leaserijders) zich verhoudt ten opzichte van de opgave van fabrikanten. Dat geeft dan een gevoel hoeveel afwijking er per merk is en dat het bij sommige merken meer is dan bij anderen. Overigens lekker generaliserend om alle leaserijders met tankpassen over 1 kam te scheren. Er zitten genoeg ondernemers tussen de leaserijders die echt zelf nog steeds de boel uit hun eigen zak betalen en genoeg medewerkers die wel, vanuit welk ideaal dan ook, zuinig proberen te rijden. Ik betaal zelf de factuur van mijn eigen tankpas bijvoorbeeld. Terug naar de lijstjes dan maar weer..... Ja, maar beetje jammer op zich dat de lijstjes nogal vervuild worden door incorrecte metingen (de EUR 50 aflever tankbeurt), verkeerde berekeningen, onvolledige informatie en niet te vergelijken rijgedrag. Tenzij je bezig bent met "Driving Miss Daisy" is in ieder geval duidelijk dat het gebruik minder gunstig is dan de fabrieksopgave. Marcel Quote
luc1 Geplaatst 11 Februari, 2011 Geplaatst 11 Februari, 2011 Sorry,had dit even niet gezien.Laat ons hopen dat dit in de toekomst nog verbeterd. Houd ons op de hoogte:-) Quote
Opa Geplaatst 12 Februari, 2011 Geplaatst 12 Februari, 2011 Dat klopt ... maar daardoor krijg je dus een beeld, zeker als je het met andere merken en typen vergelijkt, hoe het gemiddelde gebruik (van leaserijders) zich verhoudt ten opzichte van de opgave van fabrikanten. Dat geeft dan een gevoel hoeveel afwijking er per merk is en dat het bij sommige merken meer is dan bij anderen.Tenzij je bezig bent met "Driving Miss Daisy" is in ieder geval duidelijk dat het gebruik minder gunstig is dan de fabrieksopgave. Marcel Ik ben het met Asterix eens dat de door hem aangegeven website (www.werkelijkverbruik.nl; was nieuw voor mij) een goede indicatie kan geven van welk verbruik je kunt verwachten (bij niet al te zuinige rijstijl) en daarmee een goede basis geeft voor vergelijkingen. Mijn Sportage is net in bestelling dus ik kan zelf geen cijfers laten zien. Wel van mijn Kia Ceed 1.6 CRDi van 2007 (diesel) waarvan het normverbruik 4.70 zou moeten zijn en het werkelijk verbruik volgens die site 6.32. Mijn feitelijk verbruik (gemeten over ca 80000 km (de km's zonder caravan) ligt exact op 5.0/100. Dus veel dichter bij het normverbruik dan de leaserijders ! Uiteraard speelt daarbij de rijstijl en omstandigheden een grote rol. Ik rijdt rustig, volg "Het nieuwe rijden" al voordat het werd uitgevonden, houd me aan de snelheidsbeperkingen en rijdt op de snelweg niet harder dan 100 bij overwegend lange ritten; maar ja, ik ben met pensioen, dus heb de tijd. (Driving miss Daisy ?) Ik ben wel geschrokken van het verbruik dat Cycloon 60 met zijn Sportage 2.0 CRDi had: 11.5 km per liter (8.7/100). Tenzij er een metingsfout in zit is dat extreem hoog voor een diesel. Ik verwacht een dergelijk verbruik als ik de caravan er achter heb hangen ! Ik reken er o.b.v. de vergelijking met mijn cijfers van de Ceed op dat ik met mijn bestelde Sportage 2.0 CRDi AWD op ca 6 liter/100 km moet kunnen uitkomen (Normverbruik 5.7 leaserijders 7.13) Zijn er meer dieselrijders met verbruikservaring met de Sportage (bij voorkeur over iets langere periode dan Quote
bigwade Geplaatst 12 Februari, 2011 Topic Starter Geplaatst 12 Februari, 2011 Dames heren. Een oproep aan de 1.6 B en de 2.0 en 1.7 dieselrijders sec het lijstje in te vullen: motorinhoud: Getuned: J (waar?)\N brandstof: B\D Versnellingsbak: hand\auto Stand kilometerteller: aantal kilometers gereden: aantal liters getankt: aantal liters\kilometer: aantal kilometers\liter: Quote
viking16 Geplaatst 14 Februari, 2011 Geplaatst 14 Februari, 2011 EERSTE TANKBEURT motorinhoud: 1,7 CRDI Getuned: N (wel van plan, maar tegen het eerste levensjaar van de auto) brandstof: DIESEL Versnellingsbak: hand Stand kilometerteller: 697 aantal kilometers gereden: 687 aantal liters getankt:50 aantal liters\kilometer: BC = 5,7L/100km aantal kilometers\liter: 1:15,.. Ik moet er wel bij vermelden dat het "brandstofreservelichtje" pas is opgelicht; dus ik reken dat er ongeveer 5l reserve is: 50l getankt min 5l reserve dus ongeveer 45l aan boord (misschien zat er wel nog ergens een literke of 1 Quote
viking16 Geplaatst 14 Februari, 2011 Geplaatst 14 Februari, 2011 nog effe terug, maar toch klopt er iets niet !! nl. ik vulde de tank en na de eerste klik van het tankpistool liep hij bijna over...dan toch volle tank van 58l?? dan is het verbruik veel hoger Quote
Opa Geplaatst 14 Februari, 2011 Geplaatst 14 Februari, 2011 (aangepast) Viking, Als ik je goed lees heb je er geen (of onvoldoende) rekening mee gehouden dat de dealer de auto niet met volle tank aflevert doch slechts (in NL) met € 50 = ca 40 liter in de tank, dat is 18 liter minder dan een volle tank (van 58 liter). In dat geval is 18 liter van de 50 die je hebt getankt NIET door je verbruikt. Je verbruik is dan 32 liter (50-18 ) op 687 km = 1 : 21.5 of 4.7 liter/100 km. Dit zou extreem zuinig zijn (normverbruik voor buiten = 4.8. Inderdaad de volgende tankbeurt zal meer duidelijkheid geven. 14 Februari, 2011 aangepast door Opa Quote
woskam Geplaatst 14 Februari, 2011 Geplaatst 14 Februari, 2011 Des te meer kilometers op de teller en het totaal aantal getankte brandstof, zal resulteren in een nauwkeuriger uitslag. :idea: Quote
TopperW Geplaatst 15 Februari, 2011 Geplaatst 15 Februari, 2011 Na 150 km eerste keer vol gegooid, nu tweede keer getankt en kan nu zien hoeveel de SP verbruikt. motorinhoud: 2.0 Getuned: J (waar?)\N N brandstof: B\D B Versnellingsbak: hand\auto Auto Stand kilometerteller: 675 aantal kilometers gereden: 524 aantal liters getankt: 47.1 aantal liters\kilometer: BC 8.9/100 aantal kilometers\liter: 11.1 Ritten: eigenlijk gemiddeld, stad, lokaal en snelweg. Quote
viking16 Geplaatst 15 Februari, 2011 Geplaatst 15 Februari, 2011 opa, je hebt het verkeerd gelezen: ik had 50 liter getankt, niet voor 50 euro de tijden dat de dealer je een volle tank kado doet, zijn al lang vervlogen denk ik... gisteren terug volgetankt; terug 50 liter (reserve stond al op; dus er moet nog ca. 8l in de tank geweest zijn) reken ik die 8l bij de 685 die ik gereden heb, kom ik boven de 800 uit, toch nog altijd 1:13 of 7,..l/100km,niet zo geweldig dus... de BC geeft nu 720km actieradius aan, na de eerste tankbeurt was dit 520km... we zien wel... Quote
smetjesmee Geplaatst 15 Februari, 2011 Geplaatst 15 Februari, 2011 opa,je hebt het verkeerd gelezen: ik had 50 liter getankt, niet voor 50 euro In NL krijgen de wagens 50,- Quote
bigwade Geplaatst 15 Februari, 2011 Topic Starter Geplaatst 15 Februari, 2011 Ben nu met de Benzine automaat 2.0 4000 km verder en het gemiddelde is 1:11,3 Als ik de korte stukken met vorst van de tankbeurten aftrek kom ik op 1:12 (laatste 4 tankbeurten) Quote
Opa Geplaatst 16 Februari, 2011 Geplaatst 16 Februari, 2011 Ben nu met de Benzine automaat 2.0 4000 km verder en het gemiddeldeis 1:11,3 Als ik de korte stukken met vorst van de tankbeurten aftrek kom ik op 1:12 (laatste 4 tankbeurten) Dat lijkt me een keurig verbruik, Bigwade. Tussen het normverbruik (1:12.6) en de leaserijders (1:10.9) in. Quote
Opa Geplaatst 18 Februari, 2011 Geplaatst 18 Februari, 2011 Hallo Bigwade, Wat betekent "gepind" ? Ik dacht discussie gesloten, maar kennelijk kan ik toch nog een vraag invoegen: Ga jij nog proberen de uitvoerige (overigens niet altijd even terzake doende resp. juiste) reacties in kaart te brengen en een verbruikscijfer van de forum leden geven met de 4 Sportage motortypes ? Of is dat een onmogelijkheid ? Quote
elmerblues Geplaatst 18 Februari, 2011 Geplaatst 18 Februari, 2011 Gepind wil zeggen dat het onderwerp altijd bovenaan staat, ook al worden er geen (nieuwe) berichten in geplaatst. Ze noemen het ook wel 'sticky'. Handig, dan hoef je populaire onderwerpen niet steeds pagina's terug te zoeken. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.