Opa Geplaatst 18 December, 2011 Geplaatst 18 December, 2011 Ben nog even aan het pionieren geweest en heb een grafiekje gemaakt van mijn verbruik over de laatste 6100 km (zie bijlage). Het verbruik lag in deze periode wat hoger onder invloed van de winter en meer korte ritten. Gemiddeld verbruik 1 : 15.5 met als max. en min. 1 op 13.6 resp. 17.4. Beperkte uitschieters dus en verklaarbaar als gevolg van andere rijomstandigheden. Diesel verbruik.doc Quote
woskam Geplaatst 18 December, 2011 Geplaatst 18 December, 2011 Beste Opa Ik lees op dit forum, dat de een wel 65 ltr in de tank krijgt en de ander nog geen 55, dus dat zijn zulke grote verschillen dat het verbruik per tankbeurt niet echt betrouwbaar is. De blauwe lijn is het verbruik per tankbeurt ( in km/l ) en wel zodanig dat ik niet altijd tijd en zin heb om hem tot de rand toe vol te druppelen. De stand rond 7000km ( de horizontaal ) is gedurende de vakantie met de caravan ( 1350kg ) van 3200km de gemiddelde waarde en de uitschieter naar boven is van een paardagen vakantie in Duitsland, zonder caravan maar wel met 2 fietsen op de drager,waar ik dus in 1 dag de tank heb leeggereden. En zoals je in mijn avatar kunt zien is dit een 2.0 ltr Benzine. De rode lijn is het totale gemiddelde van alle getankte benzine en de laatste km-stand. Hartelijke groet, Wil. Quote
Kofferbak Geplaatst 20 December, 2011 Geplaatst 20 December, 2011 Beste Opa Ik lees op dit forum, dat de een wel 65 ltr in de tank krijgt en de ander nog geen 55, dus dat zijn zulke grote verschillen dat het verbruik per tankbeurt niet echt betrouwbaar is. De blauwe lijn is het verbruik per tankbeurt ( in km/l ) en wel zodanig dat ik niet altijd tijd en zin heb om hem tot de rand toe vol te druppelen. De stand rond 7000km ( de horizontaal ) is gedurende de vakantie met de caravan ( 1350kg ) van 3200km de gemiddelde waarde en de uitschieter naar boven is van een paardagen vakantie in Duitsland, zonder caravan maar wel met 2 fietsen op de drager,waar ik dus in 1 dag de tank heb leeggereden. En zoals je in mijn avatar kunt zien is dit een 2.0 ltr Benzine. De rode lijn is het totale gemiddelde van alle getankte benzine en de laatste km-stand. Hartelijke groet, Wil. Mijn verbruik per tankbeurt is zeer betrouwbaar, ik druppel hem nu helemaal vol en heb ook bij vorige tankbeurten dit probleem onderkent en deze met de opgaven aangegeven. Mijn verbruikscijfers zijn dan ook zeer realistisch, omstandigheden vermeld en dan krijg je een eerlijk verbruikscijfer, hij is inderdaad niet zo zuinig als mijn vorige auto, maar die was wat lichter, had 1 cilinder minder en 400cc minder motorinhoud. Begin alleen bang te worden dat de motor wat olie lust en heb daar een nieuw topic voor gestart. Houd van eerlijke en duidelijke berichtgevingen en wil dan ook op dit forum bijdragen leveren waar een ieder wat aan heeft. Quote
Opa Geplaatst 20 December, 2011 Geplaatst 20 December, 2011 De meting per tankbeurt kan redelijk betrouwbaar zijn als je maar iedere keer op dezelfde wijze tankt. Zoals Kofferbak beschrijft, steeds helemaal volpersen. Of zoals het instructieboek aangeeft (en ik ook doe) steeds tanken totdat het tankpistool vanzelf afslaat. (in dat geval heeft de tank ook een inhoud van 58 liter.) Quote
Bert Jan Geplaatst 31 December, 2011 Geplaatst 31 December, 2011 Motorinhoud: 1.6 GDI Getuned: nee Brandstof: benzine Versnellingsbak: handgeschakeld Stand kilometerteller: 4927 Aantal kilometers gereden: 3914 Aantal liters getankt: 363,6 Aantal kilometers\liter: 1:10.8 Veel de airco aangehad en ook veel korte stadritjes. Laatste maanden winterbanden eronder. Ook op een langere rit (2x 150 km met 120 op de cruise control) werd het verbruik niet veel beter dan 1:11.6 (op de BC, overigens). Verbruik valt me nog tegen, zeker als ik zie dat anderen hier makkelijk 1:12 en beter halen. We zien wel wat het nieuwe jaar brengt Quote
cornelis Geplaatst 5 Januari, 2012 Geplaatst 5 Januari, 2012 Ik heb mijn Sportage 3, 1.6 GDI, panoramadak, trekhaak nu een jaar in mijn bezit. De auto bevalt mij uitstekend en ik herken geen van de problemen die in dit forum veelvuldig zijn genoemd (stuurbekrachtiging ed.) In deze periode heb ik ruim 27000 km gereden. Van alle tankbeurten, welke bijna allemaal bij dezelfde pompstation zijn gedaan heb ik de ODO en de getankte liters netjes bijgehouden. Wijze van aftanken was altijd hetzelfde: bij 1e afslag stoppen. Het verbruik per rit is dan het ODO-verschil / getankte liters. In de grafiek is te zien dat in het afgelopen jaar het verbruik ruwweg tussen de 12 en 14 km per liter benzine ligt. Daarbij valt het op dat verbruik in de winter wat hoger ligt dan in de zomer. Overall heb ik in het afghelopen jaar 2030 ltr getankt om 27354 km te kunnen rijden. Een gemiddelde dus van 13.5 km / liter benzine. Voor een auto zoals deze sportage is dit geweldig zuinig. Waarom andere sportage 3 gebruikers dit meestal niet halen weet ik niet. Ik denk dat de rijstijl een relatief grote factor is bij dit type auto. Quote
elmerblues Geplaatst 5 Januari, 2012 Geplaatst 5 Januari, 2012 Als je nu nagaat dat de eerste 1.6GDI nu inmiddels een jaartje oud zijn (ietsje meer) rij je aardig wat kilometers. Een diesel was rendabeler geweest volgens mij (hoewel het wel even duurt voordat je de hogere aanschafprijs er uit hebt). Je hebt een 1.6GDI met al wat ervaring dus. Mooi, want die heb je nog niet veel. Nog problemen meegemaakt? Quote
sharky Geplaatst 5 Januari, 2012 Geplaatst 5 Januari, 2012 Sportage 1.7 Crdi. Bijna 9000km gereden. Gemiddeld 5.5 per 100km. Heb al 5.1 gehaald! Motor is wel gekieteld met een module... Quote
Kofferbak Geplaatst 5 Januari, 2012 Geplaatst 5 Januari, 2012 Sportage 1.7 Crdi. Bijna 9000km gereden. Gemiddeld 5.5 per 100km. Heb al 5.1 gehaald! Motor is wel gekieteld met een module... Dat is heel mooi, al is er voor de diesels een ander plekje...... kun je de benzinerijders niet zo makkelijk de ogen uitsteken Vandaag ook weer een tank tot de nok toe volgedruppeld, ja nog steeds die 1.6 GDi met handgeschakelde 6 bak. Omstandigheden: 620 km op de tank, daarvan 500km over 120km snelwegen en de helft daarvan met een beste wind tegen, de andere 120 km waren vooral korte ritjes in de stad of iets daarbuiten. Lekker vlot doorgereden, af en toe eens wat forser om hem los te maken, maar zeker niet in de nieuwe oude mannetjes stijl. Getankt: 61 liter met 620 kilometer maakt dan een verbruik van bijna 1 op 10,2 Heel eerlijk, zit nu rond de 1 op 10 en vind dat een heel reëel verbruik voor deze maat auto Quote
bigwade Geplaatst 5 Januari, 2012 Topic Starter Geplaatst 5 Januari, 2012 Heel veel mensen denken daar heel anders over, haha. Ik deed ca 1:12 met de 2.0l AUT, soms 1:13 Nu met korte ritten 10km heen, 10 km terug idd 1: 9,9 Quote
bahema Geplaatst 7 Januari, 2012 Geplaatst 7 Januari, 2012 benzine 2.0 X-Ecutive plus pack 163 pk hand geschakeld Na 1 jaar en 14000 km op de teller, haal ik net geen 1 op 10. Boordcomputer geeft zuiniger aan als wat het werkelijk verbruik is. Heb benzine verbruik per tank bijgehouden en per jaar. Het getankte aantal liters in 1 jaar op 14000 km, haalt de auto net geen 1 op 10. Quote
woskam Geplaatst 3 Februari, 2012 Geplaatst 3 Februari, 2012 Vandaag weer getankt, nu nog net geen 1ltr op 9 km overall. Zal wel niet beterder worden. Zie plaatje voor details. Quote
bigwade Geplaatst 3 Februari, 2012 Topic Starter Geplaatst 3 Februari, 2012 dat moeten dan eigenlijk allemaal ritjes zijn van minder dan 15-20 minuten. Dan is zo'n auto gewoon niet warm. Quote
woskam Geplaatst 3 Februari, 2012 Geplaatst 3 Februari, 2012 Die zitten er ook tussen, maar over het algemeen zijn de trajecten meer dan 30km en ik rij op de snelweg eigenlijk nooit harder dan 105-110 km/uur. Voor de korte trajecten neem ik eigelijk altijd de fiets. Mij rijgedrag is niet veranderd dan toe ik een Mondeo had en daar haalde ik makkelijk 1 ltr op 12 km mee, maar die was 1260 kg en de Sportage 1425 kg, maar dan nog vindt ik hem niet zuinig rijden. Maar ja, dat is niet anders. Groeten Wil. Quote
bigwade Geplaatst 3 Februari, 2012 Topic Starter Geplaatst 3 Februari, 2012 Grappig is wel, naar mate de Kia duurder wordt de verbruikscijfers minder belangrijk zijn, haha. Heb een Sorento user nog nooit horen klagen. Toch een stukje ervaring en verwachting die de bijv. Picanto mensen niet hebben, misschien Quote
Kofferbak Geplaatst 16 Februari, 2012 Geplaatst 16 Februari, 2012 Zo, weer een volle tank met de 1.6 GDi, nu onder winterse omstandigheden, veel zeer korte ritjes met voornamelijk stadsverkeer. Wel veel met lage snelheid, maar dat zal niemand verbazen met de af en toe barre omstandigheden die we hebben gehad. Het was tevens mijn meest ongunstige verbruik, maar dat zal niemand echt verbazen. Had 547 km gereden en kon er met heel veel geduld 57,23 liter inpersen, dat maakt een verbruik van net geen 1liter benzine op 9,6km. Het kan nu alleen maar beter worden......hoop ik toch met de huidige benzineprijzen Quote
bigmac Geplaatst 16 Februari, 2012 Geplaatst 16 Februari, 2012 Dat stadsverkeer nekt 'm. Het duurt met dat koude weer ook langer om de motor op optimale bedrijfstemperatuur te krijgen. Maar 1 op 9,6.. dat kan alleen maar beter worden de rest van het jaar. Quote
sennarob Geplaatst 23 Februari, 2012 Geplaatst 23 Februari, 2012 woonwerk verkeer met de 1.6 sportage zit ik op 7.4 liter op 100 km. Is niet verkeerd toch Quote
chrichri Geplaatst 24 Februari, 2012 Geplaatst 24 Februari, 2012 woonwerk verkeer met de 1.6 sportage zit ik op 7.4 liter op 100 km. Is niet verkeerd toch Is zeker niet verkeerd maar vergeet dit maar als je sportief rijdt.Ik zit dan meer naar de 9 liter op 100km Quote
bigwade Geplaatst 24 Februari, 2012 Topic Starter Geplaatst 24 Februari, 2012 sportief rijden doe je op een fiets. Er is niets sportiefs aan hard auto rijden in het normale verkeer....HAHA! btw ik haat fietsen.. Quote
wotje Geplaatst 25 Februari, 2012 Geplaatst 25 Februari, 2012 2 weken in het bezit van mijn Sportage 1.6 GDI. Nu net 1000 km erop zitten. Met een volle tank 536 km gereden, bij het tanken konden er 44 litertjes benzine bij. Het verbruik ligt dan 1 op 12,18. Dit vind ik best redelijk voor de eerste keer. Ik ga er vanuit dat dit in de toekomst nog wel wat beter wordt. We gaan het bijhouden. Quote
MrBubbels Geplaatst 26 Februari, 2012 Geplaatst 26 Februari, 2012 De sp3 nu ongeveer 3 weken in bezit en is mee geweest naar Oostenrijk en is dus gelijk ingereden. motorinhoud: 1.6 GDI Getuned: N brandstof: B Versnellingsbak: hand Stand kilometerteller: 2336 aantal kilometers gereden: 2336 aantal liters getankt: 211,76 aantal liters\kilometer: 8,6 liter per 100 km aantal kilometers\liter: 11,6 kilometer per liter. De gereden kilometers zijn hoofdzakelijk in Duitsland en Oostenrijk gereden dus met klimmen en dalen en uiteraard met hogere snelheden dan in Nederland waarvan de top op 170 kilometer lag. Tot op heden eigenlijk geen klagen (alhoewel!!!!) Quote
chrichri Geplaatst 27 Februari, 2012 Geplaatst 27 Februari, 2012 sportief rijden doe je op een fiets btw ik haat fietsen.. Daarom dat je minder sportief rijdt . 1 Quote
Edwin63 Geplaatst 4 Maart, 2012 Geplaatst 4 Maart, 2012 Ben hem nog aan het inrijden, dus veel stadswerk, optrekken en schakelen. Nu 550 km gereden, computer geeft aan 7,5 ltr/100km = 1 op 13,3. Niet gek voor een begin. Ik vind trouwens de computer nauwkeurig genoeg, de computer weet precies wat hij inspuit. Gezien de problematiek van het helemaal voltanken, weet je ook niet of je er nu net zoveel in doet als dat er uit is gegaan, het kan per tankbeurt best wel een paar liter schelen, en dan heb je een ander gemiddeld verbruik. Betreft trouwen een 1.6 GDI benzine, handgeschakeld. Quote
woskam Geplaatst 4 Maart, 2012 Geplaatst 4 Maart, 2012 Wellicht een idee om het topic te splitsen in type motor en soort bak en aandrijflijn, om zo appels en appels te kunnen vergelijken. Groeten Wil Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.