Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Praktijk Verbruik Nieuwe Sportage

Aanbevolen Berichten

Gast studioph
Geplaatst

2 liter automaat Exclusive exact gemeten euro 95 verbruik over 693 km waarvan 224 km B wegen en de rest autosnelweg met heuvels door Frankrijk 1 liter 13.01 km Snelheid B wegen 50-110 km per uur Max

Verbruik uitsluitend autosnelweg met cruise controle op 110 km en rijdend in 6 manual ter voorkoming onnodig terug schakelen van de automaat over ruim 500 km non stop 1 liter 14.08 km.

Verkeer in Frankrijk België en NL lijkt rustiger te rijden wellicht vanwege hoge benzineprijs.

Benzine in NL voor 1.759 getankt in België 1.61 in Luxemburg 1.412 en Frankrijk 1.639

Prima verbruik gelet op belading van twee volwassenen en auto verder volgeladen met bagage

PH

Geplaatst

Heb nu 600 km gereden met een1.6 gdi. Altijd 2 volwassenen in de auto. De kilometers gereden in en om Amsterdam (stad, ringweg a10 (80km pu), a8 zaandam (100 km pu). Gemiddeld verbruik 1:13,5. Ik schakel redelijk snel door, ontkoppel- bij naderen stoplicht en gebruik start go. Dit lijkt alsof ik als een slak rij maar dat valt erg mee.

• 2 weken later...
Geplaatst

Hallo

Ik heb sinds 14 dagen een sportage met een 1.6 benzinemotor.

Hij rijdt nu 1 op 11. Niet echt zuinig dus. Moet veel beter kunnen volgens de producent.

Maar ik ben niet boven de 3500 toeren geweest en het merendeel van de kilometers heb ik rond de 100 kilometer per uur gereden.

Valt me niet mee, moet ik zeggen.

Vandaag weer een tank volgegooid, de auto is nu ruim een halfjaar oud en heeft bijna 7000km gelopen, is rustig ingereden maar niet oudemanne/zondagrijdersstijl. Er wordt nu rustig tot behoorlijk vlot mee gereden, toch spaar ik hem niet en laat hem zo af en toe als hij warm is vol in de toeren komen, dat houd hem soepel. Tanken zoals altijd weer een drama, ging tanken toen het lampje alweer een paar kilometer had gebrand, bij 45 liter sloeg de pomp af, met veel geduld er toch nog ruim 16 liter bijgedruppeld. Auto met deze tank heel divers gebruikt geweest, veel kleine ritjes alleen, met 2 en met vier personen wat langere ritjes, en ook een paar ritten over 120 km snelweg en dat wordt dan ook gereden. Getankt 61,39 liter, gereden 684,9 km, maakt 1 op 11,156 en dat kostte met me met de weer iets gedaalde prijzen maar €105,71 oftwel €0,154 cent per gereden kilometer alleen aan benzine :wink: Valt me alles mee, men vorige auto, met kleinere motor en kleiner frontoppervlak was maar iets zuiniger onder dezelfde omstandigheden.

Geplaatst

Hallo,

Na 3000 km gereden te hebben met mijn sportage 1.7 dieselmotor sta ik momenteel op 6,1 L / 100km

Geplaatst

Hallo,

Na 3000 km gereden te hebben met mijn sportage 1.7 dieselmotor sta ik momenteel op 6,1 L / 100km

ik bekijk het altijd per tank ik gooi er meestal 54 liter in en daar rij ik dan rond de 980 kilometer op dus dat is 1op18 dus dat is best zuinig
Geplaatst

Heb nu 600 km gereden met een1.6 gdi. Altijd 2 volwassenen in de auto. De kilometers gereden in en om Amsterdam (stad, ringweg a10 (80km pu), a8 zaandam (100 km pu). Gemiddeld verbruik 1:13,5. Ik schakel redelijk snel door, ontkoppel- bij naderen stoplicht en gebruik start go. Dit lijkt alsof ik als een slak rij maar dat valt erg mee.

Inmiddels zit ik volgens de BC op 1:14.1 op basis van tanken en bonnen zit ik op 1:13,8. Klopt aardig.

Geplaatst

Hoi iedereen!

Ik heb mijn Kia Sportage sinds 28/3/2012 en heb er tot op vandaag een 6000 km opstaan.*

Wat het verbruik betreft, viel me dit in het begin tegen aangezien ze me hadden verteld dat ik aan 120 km/u op de autosnelweg rond de 6 liter zou verbruiken.

Als ik op mijn dashboard het huidige verbruik bekijk, zit ik rond de 7-8 liter / 100 km denk ik.

Moet wel zeggen dat ik het verbruik wel al heb zien dalen gelukkig, ik ga nu tanken voor een 60 euro en kan hiermee een dikke 600 km rijden.

Wel erbij zeggen dat de airco altijd opstaat bij me (anders krijg je schimmels blijkbaar) en dat ik vrij sportief rijd :)

Maar de auto rijdt echt super! Heel tevreden over! :)

Geplaatst

mja, verbruik valt wa tegen, gemiddeld 7,6L tot 8L / 100 km volgens Bc

ik heb een 2,0 crdi 136 aut. awd - doe voor 80% enkel snelweg aan een gemiddelde van +/- 110 km/u op CC.

wat ook een vervelende factor is, zodra je een (kleine) helling hebt, op bv de snelweg, dat de automaat steeds een terugschakeling doet en dan tuurlijk het toerental de hoogte in duwt.

• 2 weken later...
Geplaatst

Verleden week vrijdag mijn nwe Kia (1,6) opgehaald.

Gisteren even naar Duitsland gereden en "gespeeld" tussen de 2500 en 3000 toeren.

Verbruik 6,6 lit./per 100 km.

Ben blij verrast en hoop dat het verbruik zo blijft.

Mijn Sportage 1 verbruikte op zo'n ritje 9.2 lit./ 100 km.

Verder heerlijke kar, zit prima.

Mis toch wel wat zaken uit de 1

Geplaatst

@Nokia,

Welke zaken mis je uit de 1.

Ben hier erg benieuwd naar !!!!

Grtz.

Specialmade

bv.

Het platte gedeelte op het dashboard

De haken in de auto waar je dingen aan kon ophangen (vuilniszakje voorzijde bv)

De rugleunigen achter die in verschillende standen kon worden gezet

Een asbak

Constante spanning op de 12V contacten.

Zal er best nog een paar vergeten zijn, want ik ben de auto nog aan het ontdekken.

Erg positief vind ik dan wel weer de mogelijkheid tot koeling van het dashboardkastje.

• 2 weken later...
Geplaatst

De 1.6 GDi heeft nu ruim 8000km op de teller staan en heeft bij zijn laatste tank heel netjes 1 op 11.73 gedraaid. Getankt nadat het lampje is gaan branden, bij ongeveer 48 liter sloeg de pomp af en met veel geduld tot de rand volgedruppeld, de meter op de pomp stond nu op 65,2 liter, de euro meter meter even over de 110 en dat valt toch weer mee met de gedaalde benzineprijzen :-) De tank is voornamelijk leeggereden op lange afstanden, zo'n 400km snelweg met 120km en 130km stukken en dat daar ook gereden, zelfs hele stukken met wind tegen. De rest is gedraaid op 80 en 100km wegen, slechts een 15tal wat korte ritjes gemaakt, bij elkaar zo'n 764km met deze tank gedaan. Rijstijl aan de zeer vlotte kant, het gaspedaal werd tijdens het optrekken en versnellen vaak tegen de bodem getrapt, wat soms ook echt nodig is om er een beetje de gang in te krijgen. Het grootste deel van de rit heeft de airco meegedraaid, denk dat ik niet mag klagen. De boordcomputer die van het begin af aan niet gereset is voor wat betreft het verbruik, geeft nu 8.8liter per 100km aan, heeft tijden op zo rond de 9.1 a 9.2 gestaan.

• 3 weken later...
Geplaatst

2.0 Diesel 136 PK 2WD

Handgeschakeld

Niet getuned

Tot op heden +2500km en ik kom uit op een gemiddelde van 7,7ltr/100km.

Details tankbeurten staat in handtekening.

Groetjes,

Neo.

Gast Timo0103
Geplaatst

Wat een zuipschuiten hier allemaal, :wink: ;-)

2.0 crdi 2WD

Handgeschakeld

Getuned

Tot nu toe 33000km gereden gemiddeld 6.6 ltr/100km met een stevige rijstijl.

Geplaatst

Wat een zuipschuiten hier allemaal, :wink: ;-)

2.0 crdi 2WD

Handgeschakeld

Getuned

Tot nu toe 33000km gereden gemiddeld 6.6 ltr/100km met een stevige rijstijl.

Sorry, maar kan dat verbruik van een 2liter niet geloven, of je moet alles op 80km wegen rijden.

Maar als je doet voorkomen dat een tuning zoveel helpt, wat denk je dat mijn verbruik na een tuning zou worden, of is een 1.6 niet zuinig te tunen :cool:

Overigens, zal een stevige rijstijl niet meevallen, de meeste medeweggebruikers rijden als ouwewijven met een dik kussen onder het gaspedaal, vlot rijden valt echt niet mee in dit zuinige landje als alles voor je zich als een stelletje bejaarden met rollators voortbeweegt :mrgreen:

Geplaatst

De 1.6 GDi heeft nu ruim 8000km op de teller staan en heeft bij zijn laatste tank heel netjes 1 op 11.73 gedraaid. Getankt nadat het lampje is gaan branden, bij ongeveer 48 liter sloeg de pomp af en met veel geduld tot de rand volgedruppeld, de meter op de pomp stond nu op 65,2 liter, de euro meter meter even over de 110 en dat valt toch weer mee met de gedaalde benzineprijzen :-) De tank is voornamelijk leeggereden op lange afstanden, zo'n 400km snelweg met 120km en 130km stukken en dat daar ook gereden, zelfs hele stukken met wind tegen. De rest is gedraaid op 80 en 100km wegen, slechts een 15tal wat korte ritjes gemaakt, bij elkaar zo'n 764km met deze tank gedaan. Rijstijl aan de zeer vlotte kant, het gaspedaal werd tijdens het optrekken en versnellen vaak tegen de bodem getrapt, wat soms ook echt nodig is om er een beetje de gang in te krijgen. Het grootste deel van de rit heeft de airco meegedraaid, denk dat ik niet mag klagen. De boordcomputer die van het begin af aan niet gereset is voor wat betreft het verbruik, geeft nu 8.8liter per 100km aan, heeft tijden op zo rond de 9.1 a 9.2 gestaan.

Hee, hoe kan in jouw tank 65 liter in gaan ik krijg in mijn tank moeilijk 40L in 1.6 GDI ???

Gast Timo0103
Geplaatst

Sorry, maar kan dat verbruik van een 2liter niet geloven, of je moet alles op 80km wegen rijden.

Maar als je doet voorkomen dat een tuning zoveel helpt, wat denk je dat mijn verbruik na een tuning zou worden, of is een 1.6 niet zuinig te tunen :cool:

Overigens, zal een stevige rijstijl niet meevallen, de meeste medeweggebruikers rijden als ouwewijven met een dik kussen onder het gaspedaal, vlot rijden valt echt niet mee in dit zuinige landje als alles voor je zich als een stelletje bejaarden met rollators voortbeweegt :mrgreen:

Het zal je verbazen wat tuning doet met de 2 liter diesel.

Alleen het koppel van 442nm zegt al genoeg, weinig toeren en snel schakelen.

Dit vertaalt zich naar mooie verbruikscijfers.

De tuner waar ik geweest ben is een vakman en dan blijkt in alle opzichten.

Een ongeblazen benzine motor moet je eigelijk niet aan beginnen qua tuning omdat dit gewoon te weing resultaat geeft.

Een kleine ongeblazen benzine motor in een relatief zware auto zal niet snel zuinig worden.

Beter kan kia met de ongeblazen 2 liter gdi komen ipv de 1.6.

Wil best een foto maken van de boordcomputer hoor voor de ongelovige of kom eens langs om te ervaren hoe een 2 liter diesel ook anders kan rijden.

Ik rij overigens 75% snelweg.

Geplaatst

Het zal je verbazen wat tuning doet met de 2 liter diesel.

Alleen het koppel van 442nm zegt al genoeg, weinig toeren en snel schakelen.

Dit vertaalt zich naar mooie verbruikscijfers.

De tuner waar ik geweest ben is een vakman en dan blijkt in alle opzichten.

Een ongeblazen benzine motor moet je eigelijk niet aan beginnen qua tuning omdat dit gewoon te weing resultaat geeft.

Een kleine ongeblazen benzine motor in een relatief zware auto zal niet snel zuinig worden.

Beter kan kia met de ongeblazen 2 liter gdi komen ipv de 1.6.

Wil best een foto maken van de boordcomputer hoor voor de ongelovige of kom eens langs om te ervaren hoe een 2 liter diesel ook anders kan rijden.

Ik rij overigens 75% snelweg.

Denk ook dat Kia beter kan komen met de 2.0 liter GDi, zou ook een beter antwoord zijn op de motor van de Mazda CX5, deze is ook zuiniger en ook nog eens sterker dan de 1,6 .....

Oke, ik geloof je, lage toeren en een hoop kracht, zelf moet ik hoog in de toeren wil ik wat fut, maar moet wel zeggen dat als ik geen haast heb, hij toch wel heerlijk soepel is en ook bij lage toeren lekker oppakt, je moet enkel wat geduld hebben :wink:

Geplaatst

Hee, hoe kan in jouw tank 65 liter in gaan ik krijg in mijn tank moeilijk 40L in 1.6 GDI ???

Er gaat in totaal wel zo'n 70 liter in denk ik, alleen met geduld krijgt je hem ook zo vol, toch wordt dat AFGERADEN!!!!!!, ik gebruik namelijk ook het expansievat als voorraadvat. Sta niet graag bij de pomp, ben niet iemand die om de haverklap voor 2 tientjes tankt, sta gewoon niet graag bij de pomp.

Als je gaat tanken als net het lampje is aangegaan, dan zal de pomp idd rond de 40 liter afslaan, je moet wel heel rustig doordruppelen om hem tot de rand vol te krijgen. Kan je het NIET aanraden, zeker niet bij warm weer en helemaal niet als je hem daarna gaat parkeren in de zon, maar als je na het tanken nog een rit voor de boeg hebt.......

Geplaatst

Zo juist in Spanje aangekomen en 2 tankbeurten achterelkaar 1:14 gereden! Ben ik tevreden mee we zijn zelfs van af Toulouse de Pyreneeën over gegaan en niet door de tunnel maar over de bergen.

Morgen door naar Granada ben benieuwd wat het verbruik dan is.

Het goed vol tanken is wel een crime als hij afslaat gaat er rustig tankend nog wel een liter of 10 in maar je moet wel geduld hebben.

Groet Willem

• 3 weken later...
Geplaatst

Inmiddels na Granada,Sevilla ,jerez de la Frontera in Madrid aangekomen, verbruik in de bergen 1:13 en 550km snelweg bij 120,125 verbruik van 1:14. Ik moet wel zeggen dat het verkeersbeeld een heel stuk rustiger is dan in Nederland dus je kan beter anticiperen op bv vrachtwagens. Ik ben tevreden met de 1.6 GDI en de motor is heelijk stil ook als je terug moet schaken voor flinke bergen. Tank wel euro 98.

Groet Willem

Geplaatst

Vorig jaar naar Kroatië geweest en daar ging me motormangment lampje branden de dealer adviseerde om in het buitenland 98 te tanken dat was met een seat altea 1.4 tsi na 2 tankbeurten 98 ging het lampje uit.

Vandaar dat ik in het buitenland 98 tank baat het niet schaden doet het ook niet.

Gast Timo0103
Geplaatst

Vorig jaar naar Kroatië geweest en daar ging me motormangment lampje branden de dealer adviseerde om in het buitenland 98 te tanken dat was met een seat altea 1.4 tsi na 2 tankbeurten 98 ging het lampje uit.

Vandaar dat ik in het buitenland 98 tank baat het niet schaden doet het ook niet.

Beetje flauwekul eigenlijk.

Stel dat je minder als octaan 95 in de tank zou hebben is dat geen probleem als het lampje gaat branden.

Klopsensor registreert dit en stelt de ontsteking anders af met als gevolg wat minder vermogen.

Het kan zeker geen kwaad.

• 2 weken later...
Geplaatst

...alleen met geduld krijgt je hem ook zo vol,... ...Sta niet graag bij de pomp, ben niet iemand die om de haverklap voor 2 tientjes tankt, sta gewoon niet graag bij de pomp.

...je moet wel heel rustig doordruppelen om hem tot de rand vol te krijgen.

Op die manier kan ik de mensen begrijpen die achter jou staan aan de pomp, die staan daar waarschijnlijk ook niet graag :D . Van files gesproken... :D:P;)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...