Jump to content

winterbanden

ronald43

Recommended Posts

Ik denk erover op op mijn venga winterbanden te laten zetten voor a.s. winter.

Dit zou mijn 1e auto worden met winterbanden.

Wie heeft er voor mij tips waar ik op moet letten.

Heb een venga X Ecutive met licht metalen velgen 205/55/r16 banden.

Ik heb voor exact dezelfde Venga uitvoering ook winterbanden besteld. Op de originele velgen komen de banden in dezelfde standaardmaat (205/55/R16). Bij mij komen er Continental TS830 op. Perfecte winterbanden met hele goede eigenschappen.

Ik denk dat je daar te vroeg mee bent, meestal als het onder of rond de 5 graden wordt zo vanaf begin november worden de winterbanden er onder gezet, anders slijten je winterbanden wel heel snel. Heeft dealer of diegene die de banden erop gezet heeft dat niet gezegt?

Jeroen

Toevallig afgelopen weekend winterbanden erop laten zetten.

Verder geen tips, naja, ik zou er niet te lang mee wachten omdat het druk schijnt te worden.

Vredenstein Snowtrac 3 heb ik erop, die kwamen wel goed uit de test.

Geadviseerd wordt om medio oktober de zomerbanden te verruilen voor winterbanden. Temperaturen onder de 7 graden zijn ook een goede graadmeter. vanaf deze temperaturen komen de kenmerken van een winterband het beste tot uiting en is de slijtage normaal (zoals een zomerband). Begin april is dan weer de wissel naar zomerbanden, tenzij de temperaturen al eerder boven de 7 graden gaan uitkomen. Dan is het verstandiger om ze eerder te wisselen.

Zie: http://www.winterbandenvelg.nl/

Ik heb voor exact dezelfde Venga uitvoering ook winterbanden besteld. Op de originele velgen komen de banden in dezelfde standaardmaat (205/55/R16). .

Ik heb ook al Snowtrac's 3 besteld in dezelfde maat. Wel voor de Cee'd. Snap wel dat je er nu al aan denkt. Die van mij komen er 19 november op. Nu kun je tenminste nog helemaal zelf de datum kiezen, wanneer ze erop gaan. Als je pas in november gaat plannen, kan het soms op vervelende tijdstippen.

Ik heb voor exact dezelfde Venga uitvoering ook winterbanden besteld. Op de originele velgen komen de banden in dezelfde standaardmaat (205/55/R16). Bij mij komen er Continental TS830 op. Perfecte winterbanden met hele goede eigenschappen.

Even vraag

Zelf ga ik ook winterbanden voor mijn Venga aanschaffen, alleen zit ik met de vraag op de bestaande alu. velgen of winterbanden aanschaffen met stalen velgen??

Als ik het goed leest Smart dan laat je zelf de winterbanden op de alu. velg monteren? Is dit wel goed voor de velg? en het uitbalanseren?

Ik verneem graag jullie reactie

Gr. Labwerf :wink:

Heren, mag ik daar even wat aan toevoegen?

Als je nu niet 2 x per jaar banden (of zelfs complete wielen) wilt wisselen, kun je ook voor de middenweg kiezen: de 4 seizoenen band.

Afgestemd op goede vocht en vuil afvoer, lage temperaturen, en hoge temperaturen.

Ik gebruik op de standaard staalvelgen van mijn Rio nu sinds een aantal jaren de Vredestein Quatrac 2 naar volle tevredenheid.

Dit zijn banden MET M&S keur, waardoor zij dus ook toegestaan zijn in landen waar winterbanden in de winter verplicht zijn.

Vaak gooi ik mijn lichtmetaal er pas onder op het moment dat de zon weer meer aanhoud, dan de regen, maar als de banden op mijn lichtmetaal straks een keer op zijn, komen daar dus ook deze 4 seizoenenbanden op en wissel ik waarschijnlijk helemaal niet meer.

Inmiddels is er overigens ook al weer een tijdje de Quatrac 3, de opvolger van de 2 (duh:wink:) die nog weer verbeterd is.

Banden zijn duur genoeg, zeker in deze tijden, waardoor de investering in 4 seizoenenbanden mijns inziens zeker de moeite waard is.

Voor mij is het in elk geval naar volle tevredenheid, mijn Quatracs hebben me nog niet in de steek gelaten!

Edited by El-Rio-Grande

Vandaag bij de dealer geweest i.v.m. de terugroepactie van de koelvloeistof slang/klem.

Gelijk gevraagd wat winterbanden zouden kosten.

Zij raden om andere velgen te nemen. Steeds wissen op de velg is niet goed.

Verkoper vertelde dat stalen velgen van kia duur zijn.

Kreeg een prijs van 700 euro incl. velg (goedkope l.metaal).

Weet niet wat voor band erop gaat.

Is dit duur???

Ronald,

Dan zou ik toch de 4 seizoenenband overwegen. Spaart je de extra velgen uit plus dat er dus niet steeds gewisseld hoeft te worden. De 4 seizoenenband voor 4 x 14 inch kostte mij destijds 310 euro. Als jouw banden nog nieuw zijn, zou je die juist weer terug kunnen verkopen en spaart jou dan dus weer op de investeringskosten voor de 4 seizoenenbanden.

Zoals ik net bovenstaand al zei, is iig de Quatrac band voorzien van M&S keur die in diverse landen verplicht zijn in de winter.

Je kunt er in de winter dus ook gewoon mee de grens over naar bijvoorbeeld Duitsland en Oostenrijk..

En het scheelt je de kosten en tijd om 2 x per jaar te wisselen..

Vandaag bij de dealer geweest i.v.m. de terugroepactie van de koelvloeistof slang/klem.

Is dit duur???

heb voor mijn pro ceed een setje nieuwe 15 inch lmv met vredenstein snowtrac banden bij een bandenboer gekocht voor 575 euro dus het kan goedkoper

Even vraag

Zelf ga ik ook winterbanden voor mijn Venga aanschaffen, alleen zit ik met de vraag op de bestaande alu. velgen of winterbanden aanschaffen met stalen velgen??

Als ik het goed leest Smart dan laat je zelf de winterbanden op de alu. velg monteren? Is dit wel goed voor de velg? en het uitbalanseren?

Ik verneem graag jullie reactie

Gr. Labwerf :wink:

Ik laat de winterbanden monteren op de originele 16 inch velgen die bij de Venga werden geleverd. Die liggen nu nog opgeslagen bij de dealer. De zomerbanden blijven uiteraard op de nieuw aangeschafte 17 inch velgen.

De winterbanden blijven dus gewoon op deze velgen zitten bij de zomer-/winterwisselingen.

Ik laat de winterbanden monteren op de originele 16 inch velgen die bij de Venga werden geleverd. Die liggen nu nog opgeslagen bij de dealer. De zomerbanden blijven uiteraard op de nieuw aangeschafte 17 inch velgen.

De winterbanden blijven dus gewoon op deze velgen zitten bij de zomer-/winterwisselingen.

Als je het kunt betalen en opslag hebt of kunt regelen is dat een prima oplossing.

Je "zomerbanden" gaan langer mee, je mooie velgen blijven langer mooi en het is beslist veiliger w.b. grip in de winter heb ik zelf mogen ervaren afgelopen winter.

• 2 weeks later...

ik rijd al sinds jaren met winterbanden. Voor de prijs hoef je het niet te laten en echt verschil in de winter. Vooral met sneeuw op de weg. Aangezien ik ook nog aan de grens woon heb ik geen problemen met de duitse autoriteiten. Bedenk ook een ongelukje in de winter zit in een klein hoekje en het zou toch lullig zijn als ze je vertellen dat het ongeluk verkomen had kunnen worden als je winterbanden had. Eerste probleem no-claim weg en ook nog eens zelf betalen omdat je niet aan de wet voldoet. Ik rijd overigens met de orginele maat van de x-tra en deze had ik ook al op mijn ceed. (daar wel een maatje kleiner) voor geen problemen met de sneeuwkettingen. Om deze reden ook geen lichtmetale velgen.

Wij hebben gisteren bij de Kia dealer winterbanden "snowtrac 3" en originele "stalen" velgen besteld

voor de prijs van € 625,- (all-in / incl. opslag). :cool::-D

Edited by Woeper
Algemene aanpassing

Ik ben ook deze week gaan kijken voor een set winterbanden en afgaande op de winterbanden test van de ANWB leek mij de GOODYEAR Ultragrip 7+ de beste keuze.

Voor mijn cee'd sw 205/55/R16 zou dit komen op 119 euro per band (alles in gemonteerd uitgebalanceerd etc. Wil ik er een extra set stalen velgen bij is de setprijs afgerond naar 800€. Wil ik ze op Alu velgen komt er +- 60€ in totaal bij.

Groeten

Ronald43,

Kijk eens op autobandenmarkt.nl. Hier heb je voor zo'n 450 euro 4 stalen 15" velgen met Yokohama W-drive winterbanden er op. Deze prijs in incl. monteren van de band op de velg, balanceren en versturen naar je eigen adres! Thuis alleen nog even zelf onder je auto zetten. Da's een betere prijs dan van de Kia dealer.

Heb eerder winterbanden (W-drive) via Autobandenmarkt.nl gekocht voor toen nog mijn Swift. Is me zeer goed bevallen. De banden trouwens ook!

Qua type band heb je veel keuze bij deze club.

Succes!

Peter

Is dit duur???

Edited by Venga OK
montage band op velg toegevoegd