Ton054 Geplaatst 3 December, 2010 Geplaatst 3 December, 2010 Probeer eens of je in kontakt kan komen met een metallurgisch laboratorium. Die kunnen door de breuk te onderzoeken goed aangeven of metaalmoeheid inderdaad de oorzaak is (wat ik niet geloof) of dat er sprake was van een defect in het materiaal van de krukas (denk ik eerder aan). Een bedrijf als RTD (Rontgen Technische Dienst) kan je misschien aan een adres helpen. Quote
Alex Geplaatst 6 December, 2010 Geplaatst 6 December, 2010 Ton's voorstel kan inderdaad succes opleveren. Ooit had ik een klapband met een total loss tot gevolg. Ik heb de band toen laten onderzoeken door een prof aan de universiteit van Gent. Zijn gevolgtrekking was dat het klappen een gevolg was van een constructiefout en niet onaangepaste bandendruk zoals de bandenproducent (Semperit) beweerde. Zijn verklaring en een 'dreiging' van mij om naar testaankoop/verbruikersunie/... te stappen met mijn verhaal was voldoende voor Semperit om mij volledig schadeloos te stellen: band, restwaarde auto, sleepkosten edm werden volledig terugbetaald! Als niets anders lukt, kan je misschien iets dergelijks proberen. Succes alvast, Alex Quote
Kia Fan Geplaatst 6 December, 2010 Geplaatst 6 December, 2010 http://www.nl.sgs.com/automotive_nl?lobId=10107970 bovenstaand bedrijf doet dat soort dingen.... maar alleen de dreiging alleen al kan genoeg zijn.... uiteraard alle oude onderdelen bewaren. Ik zou gewoon mailen dat je bovenstaand bedrijf wil inschakelen als onafhankelijk bedrijf en dat de kosten hiervoor bij de 'schuldige' dienen te liggen. Quote
Ton054 Geplaatst 6 December, 2010 Geplaatst 6 December, 2010 SGS is inderdaad een goed adres voor dit soort onderzoek. Het is een gerenommeerd bedrijf met een goede reputatie in de industrie Quote
mariannef Geplaatst 8 Januari, 2011 Topic Starter Geplaatst 8 Januari, 2011 En het wordt nog gekker, voor wie nog een stukje wil lezen: Mijn man heeft eind december besloten er een tweedehands motor in te laten zetten, hij wilde er graag mee naar Tsjechi Quote
Jantje.2 Geplaatst 8 Januari, 2011 Geplaatst 8 Januari, 2011 Jullie verhaalt begint wat weg te krijgen van die andere sorento rijder hier helaas. Succes met alles! Quote
mariannef Geplaatst 10 April, 2012 Topic Starter Geplaatst 10 April, 2012 Niet te geloven! Met mijn Sorento heb ik sinds mijn vorige post nog het eea beleefd. De airco was leeg en deed het niet meer; hij werd gevuld en daarmee zou het opgelost zijn maar een paar maanden later bleek de pomp van de airco en een poelie (?) stuk, 1.700,- Eurootjes. Ongeveer een maand geleden wilde de auto plotseling niet starten, ik heb de KIA hulpdienst gebeld, zij keken ernaar. Mijn man suggereerde dat het misschien een zekering kon zijn, maar dat was het niet, de auto werd weggesleept. Later bleek het toch wel een zekering te zijn... Nu staat ie stil, ik wilde er vorige week mee wegrijden, maar hij startte niet zoals normaal, haperde en maakte vreemde geluiden. Toen hij het deed reed ik een stukje achteruit en sloeg hij af, startte gelukkig wel weer maar bij het uitrijden naar een rood stoplicht (± 1 km. verderop) sloeg hij weer af en wilde weer niet meteen starten. Ik was blij dat ik nog thuis kon komen ermee. Ben benieuwd wat er nu weer mee is. Maar dan nu: mijn dochter woont in Tsjechie en heeft ook een KIA sorento, uit 2007. Hij verbruikte veel olie en maakte rare geluiden. De KIA dealer gooide er olie in en stuurde haar weer weg, maar de problemen bleven en de herrie werd erger. Zij vertrouwde de dealer niet meer en ging naar een "mannetje" in de buurt. Resultaat: er was een afsluitring niet in orde en daardoor is er olie door de motor en de turbo heengelopen, waardoor de turbo kaduuk is. Dit mannetje kwam ook tot de conclusie dat de KRUKAS, nokkenas en drijfstang + 2 zuigers stuk zijn. Er zal een nieuwe motor in moeten... Ik denk dat mijn dochter mijn rijstijl heeft geerfd en ook "ondertoert"... Zijn wij nu de enigen met deze problemen met de sorento??? Quote
HobbyRobby Geplaatst 10 April, 2012 Geplaatst 10 April, 2012 Ik was een poosje geleden op zoek naar een goede tweedehands (4x4) trekauto, maar ben toen geschrokken van alle Sorento horror verhalen op internet en heb er van afgezien. Ik vrees dat je niet de enige bent.... Heb uiteindelijk een Nissan Terrano gekocht, maar ook daar ligt al een nieuwe cilinderkop op (1200 euro, tweedehands). Quote
beer1949 Geplaatst 11 April, 2012 Geplaatst 11 April, 2012 Lange tijd deze site bezocht om een indruk te krijgen van problemen die zich voor kunnen doen bij een sorento en sportgage.(WAS namelijk van plan een nieuwe Sorento of sportage aan te schaffen.) In het bijzonder hoe de dealer en belangrijker hoe Kia nederland met de geconstateerde problemen omgaat. Wel heel kort door de bocht:"VOOR MIJ GEEN KIA!!!". Wat een onwil, wat een muggensifterij, wat een incoulance bij Kia Nederland noem maar op. De dealer is meestal van goede wil dat moet ik toegeven, maar verder bar en boos. Quote
Alex Geplaatst 13 April, 2012 Geplaatst 13 April, 2012 Tja, ieder zijn zin. Ik heb meerdere merken gehad (4 x Ford, 2 x BMW, 2 x Saab, 2x VW, 3 x Toyota, 1 x Nissan) en ben nu aan mijn tweede Kia Sorento toe zonder een enkel probleem. Met een van de Saabs en de Nissan had ik wel problemen. Ik vermoed dat er weinig kwaliteitsverschil is tussen de auto's onderling; volgens mij is het correcte onderhoud heel belangrijk : juiste produkten van bij de dealer en geen geknoei met autofit of Auto 5 of Midas of zo en zeker de juiste onderhoudsintervallen respecteren. Ga vooral voor een dealer die je betrouwbaar en eerlijk lijkt en waarmee het 'klikt' eerder dan een merk te volgen. Alex Quote
mariannef Geplaatst 18 April, 2012 Topic Starter Geplaatst 18 April, 2012 Mijn dochter in Tsjechië kreeg bericht van de man die haar auto probeert te repareren: hij was op zoek gegaan naar een tweedehands motor maar die zijn erg moeilijk te krijgen; er zijn meer liefhebbers. Een op de drie (of 2 op de 3, ben ik vergeten) Sorento's schijnt met deze problemen te maken te krijgen. Hij had de KIA dealer gebeld of zij een gebruikte motor konden leveren, die hadden ze niet, wel stonden er 3 (!) Sorento's op een soortgelijke operatie te wachten. Ik snap niet dat hier op 't forum zich zo weinig mensen met deze problemen melden. Het is wel een geruststelling dat het blijkbaar niet aan onze schakel-vaardigheid ligt, voordat we wéér een auto de soep in rijden. Dacht al dat ik aan een automaat moest... Quote
kiaso Geplaatst 14 November, 2012 Geplaatst 14 November, 2012 Ja hallo , hoeveel kilometer heeft de Sorento gereden toen de krukas stuk ging? Is het een automaat? wel het het hele verhaar vertellen graag! want bv met een automaat krijg je krukas niet stuk, wel bij verkeerd inschakelen van low gear ( wielen recht uit, absoluut stil staan etc. ) Quote
kiaso Geplaatst 14 November, 2012 Geplaatst 14 November, 2012 Want in de hand leiding staat dat als je meer dan 3500 kg moet trekken ( wat hij ook kan kan ) moet de versnelling in de auto stand staan , dus niet plussen of minnen , wat aangeeft dat je met zware klussen altijd een automaat moet kopen! ps en bij part time 4wd niet op asfalt of stroeve ondergrond niet de 4WD inschakelen, de weerstand is dan voor de hele aandrijven te hoog! Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.