Jump to content

gebroken krukas Sorento

mariannef

Recommended Posts

Hallo, ik ben nieuw op dit forum en heb een probleem met mijn Sorento. Ik leg het graag aan jullie voor:

In 2007 kocht ik bij de KIA dealer een nieuwe Sorento 2.5D. Ik heb deze auto gekozen vanwege het trekvermogen van 3.000 kg., ruim voldoende omdat ik slechts een paardentrailer (740 kg) met

Even afgezien van gebruik, wat mij normaal lijkt, vind ik dit een hele sneue actie.

Je mag er inderdaad vanuit gaan dat die krukas het het gewoon een aantal jaar uit houdt.

Dat Kia Motors NL niet reageert op een auto die dealer onderhouden is en slecht 2 weken (!) na het verlopen van de garantie stuk gaat is vind ik zwak.

Edited by bigwade
typo

Zal best BW maar van een krukas hoef je zelfs na 15 jaar nog niet te verwachten dat hij breekt.

En dat er bij deze binnen 3 jaar al door normaal gebruik een scheur is ontstaan en daardoor gebroken is, als ik werkplaatschef was bij die dealer had die expert links of rechtsom kunnen lullen, het klopt en hoort gewoon niet.

ik begrijp de conclusie van de rechtsbijstand niet. Slijtage door normaal gebruik. Lijkt mij toch geen normale slijtage. Materiaalmoeheid hoef je toch ook niet te verwachten? Ik zou toch eens verder informeren, eventueel advies inwinnen bij een advocaat. Het lijkt mij niet dat je het hierbij moet laten zitten. Ik zou dat in elk geval niet doen.

Edited by snowy12

beste marinne f

weet je zeker dat het je krukas is?

het probleem zat meestal in de bout van de krukaspoulie,op deze bout is ooit een terugroep actie geweest.deze bout zit in je krukas geschroeft en op deze bout zit een poulie deze poulie drijf je airco en stuurbekrachteging en meer dingen aan.het probleem met de bout is dat deze bij mijn sorento 2003 dol was gedraaid,de schroefdraad van de krukas is kapot gedraaid,in 2005 kreeg ik dit probleem is 3x onder garantie gemaakt(geknoeit hebben de monteurs hebben de schroefdraad weer op getapt en met loctyden een helicol weer opgelapt maar alles was niet meer centries dus de bout van 2cm dik brak dan af ) na elke +-12000km ging het stuk,tot dat ik uit de garantie was toen ging het weer fout heb het toen zelf laten maken,dat is aleen de krukas bout vervangen koste €1000,00,toen zij de monteur eigenlijk moet er een nieuwe krukas in koste€5000,00,dit was net in de tijd dat kroyman naar de klote ging,nu begrijp ik het het was steeds een lap middel,is goedkoper als een hele krukas vervangen.mijn sorento was al 6 jaar en een jaar de rechtsbijstand er op, uit eindeliik heb kia duitsland hooftkantoor bijna alles vergoed met medewerking van kia nl,ik had dit nooit meer verwacht toch een goed gebaar van kia .mijn stand punt was dat mijn krukas bout nooit goed gemaakt was in de garantie van 3 jaar.

wat je moet doen ,heb ik ook gedaan onverwachts naar kia nl gaan en alles voor leggen,en dan zullen ze je vast wel helpen,maar je heb wel een lange weg te gaan.

Bedankt voor de reakties!

@lund 1775: Het is zeker weten de krukas die gebroken is. Door de breuk is er gruis in de motor terechtgekomen en de hele motor dient dan ook vervangen te worden... De dealer heeft voor me gezocht naar een tweedehandse motor, die vonden ze voor 4.500 Euri's; een nieuwe kan ook en komt op 6.000,-.

Ik las ook over problemen met de bevestigingsbouten, dat is vaker voorgekomen, vooral bij Picanto's. Maar dat is bij mijn auto dus niet het geval.

Ik laat het er ook niet bij zitten, heb het teruggelegd bij de rechtsbijstand, ik vind hun conclusie niet juist.

Voor die bedragen is het in ieder geval wel duidelijk dat als je het zelf moet betalen dat er een nieuwe motor in gaat ipv een 2e hands lijkt mij.

Ja, precies, dat had ik ook al besloten. Maar nu: als wij er een nieuwe motor in laten zetten krijgen we niet de standaard 3 jaar garantie erop, maar

Vind je dat dan ook redelijk als er een nieuwe motor in gaat ?

Je oude motor had tenslotte al wat gelopen, al weten we niet hoeveel.

Volgens mij heb je met een 2007 auto 3 jaar garantie, die is voorbij.

Als je een nieuwe motor monteert vind ik die 1 jaar niet eens zo gek mits het werkelijk een nieuwe motor is.

Kijk ook eens naar het verhaal van Ladyfly.

Als je een gedeelde kostenoplossing kan vinden zou dat fraai zijn.

Suc6

• 5 weeks later...

Nou, we hebben kontakt gehad met de rechtsbijstand over het rapport van de expert, men gaat ervan uit dat mijn rijgedrag niet deugt, ik ontving deze verduidelijking:

quote:

"Onze conclusie als schade oorzaak is geen eigen gebrek maar een schade als gevolg van "metaal moeheid "

Zoals uw verzekerde stelt betreft het een diesel met een turbo die bij lage toerentallen een dermate druk levert dat er een forse trekkracht voorhanden is. Als er bij die lage toerentallen in een hoge versnelling wordt gereden, extreem gezegd 15km/h in de 5e versnelling zullen er zeer grote krachten op het drijfwerk zoals krukas en zuigers ontstaan. Je merkt dit door bij die toerentallen het gaspedaal volledig in te trappen en merkt dan aan het "protesteren "van de motor dat je in een te hoge versnelling zit. Dit is het ONDER toeren van de motor. Juist dit ondertoeren kan een dergelijke schade te weeg brengen. Vanuit het motormanagement is het OVER toeren uit te lezen. Het onder toeren helaas niet. Het rij gedrag van de berijder bepaald deze omstandigheden.

De ene berijder vind een toerental van 1200 t/min een laag toerental terwijl een andere berijder 1500t/m aanhoudt.

Door regelmatig tegen die grens van een te laag toerental in combinatie met het vragen van een hoge trekkracht te rijden is deze schade ontstaan. Hierdoor ontstaat een vermoeiing breuk. Als we de berijder zouden vragen naar diens rijgedrag geeft hij niet aan dat hij ondertoert. Dit is ten slotte zijn manier van rijden.

Als er een schade zou ontstaan als gevolge van een eigen gebrek ontstaat dit aan het begin van de carri

Inderdaad een vorm van iets op je mouw willen spelden.. Er zijn genoeg experts mbt motoren die het verhaal kunnen weerleggen middels logische verklaringen. 1 ervan is al gegeven door ons Jantje.

Ik zou hier verdere stappen nemen omdat het gewoon aantoonbaar een l*l-verhaal is. De ombudsman kan je buiten de rechtsbijstand misschien ook helpen en anders de ANWB als men daar lid van is...

Mijn -simpel - advies: Niet bij de pakken neer zitten en het onderste uit de kan halen.

Tja, onzin, dat vind ik ook, ik leg me er ook niet bij neer. De Rechtsbijstand heeft me nu doorverwezen naar de geschillencommissie. We zullen eens zien in hoeverre ze kunnen bewijzen dat het aan mijn rijstijl ligt!

Ben blij dat jullie het met me eens zijn dat dit niet normaal is!

De garantie van 3 jaar was trouwens pas 2 weken verlopen toen de auto het begaf en de breuk in de krukas was niet plotseling ontstaan, maar er zat al langdurig een scheur in. Als dat zo is dan is de schade ontstaan binnen de garantieperiode! Dat ga ik ook nog even aanvoeren.