Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Extra power in Venga 1.4

Aanbevolen Berichten

• Reacties 65
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

Blij dat er op dit forum een aantal mensen zijn die het “beter” weten. Ik neem dan ook aan dat alle opmerkingen op eigen ervaringen zijn gebaseerd. Het is in het leven en dus ook bij het aanpassen van je auto zo dat je vaak gedwongen wordt om een compromis te sluiten. Bij de mijn keuze voor de Chipmodule van Datatechnic was dat niet anders. Ik vond dat ik wat extra power kon gebruiken bij het trekken van mijn caravan en ben in eerste instantie opzoek gegaan iemand die mijn motormanagement kon aanpassen. Een belangrijke voorwaarde voor mij was echter het behoud van de 7 jaar KIA garantie. Die kon ik nergens krijgen. Ook niet via bijverzekeren wat een aantal tuners aanbieden. Dit is max. 2 jaar. Hier door bleef er alleen het alternatief van een chipmodule over. Deze is eenvoudig te verwijderen en laat geen sporen na. De vermogenswinst is beslist geen gebakken lucht en ik ben dan zelf ook erg benieuwd hoe is als ik met mijn sleurhut achter mijn Venga over de A3 richting Frankfurt rijd. Na die rit weet of het zijn geld is waard geweest. Als ik veel minder snel moet terugschakelen op een klim is dat voor mij bewijs genoeg dat de chipmodel het werkt.

Grt. Jan Willem

Geplaatst

JWP, het was absoluut niet een aanval richting jouw of het bedrijf waar jij het hebt laten doen.

En ja, ik heb hier zat ervaring mee, wij krijgen per maand gemiddeld 2/3 auto's binnen die op deze manier "gechipt" zijn en waarvan de motorcomputer vol met storingen staat! (ook na verwijdering van de chip!)

Of het slecht voor je motor is? dat denk ik niet. Is het naderhand nog terug te vinden? Met onze uitlees apparatuur in ieder geval wel!

Verder doen de chips op deze manier nooit wat ze beloven, ik heb in ieder geval nog nooit een dynorun gezien die het bewijs geleverd heeft en daarmee zeg ik absoluut niet dat deze manier van motortuning absoluut geen zin heeft, het werkt meestal vooral voor motoren met turbo's..

Geplaatst
Een belangrijke voorwaarde voor mij was echter het behoud van de 7 jaar KIA garantie. Die kon ik nergens krijgen. Ook niet via bijverzekeren wat een aantal tuners aanbieden.

Ik weet even niet precies hoe het zit, maar volgens mij viel de motor en de aandrijflijn niet onder de 7 jaar !! Het is maar een beperkte garantie tot 7 jaar.

Misschien dat Bigwade dit zo op kan lepelen ?

Geplaatst

even over je garantie. je hebt nu al zoveel geschreven over de tuning van je wagen dat het voor kia gemakelijk te bewijzen is dat je het hebt gedaan. dus garantie of niet, module eruit of niet, de dealer hoeft maar even op het forum te kijken en hij weet genoeg over je wagen. succes JPW.

en ik ben het ook met Jantje2 eens dat meten is weten. geen rollerbanktest geen bewijs.

mvg Hank

Geplaatst

OT?

Deze hele materie doet me denken aan diegenen die er alles aan doen om hun PC 'sneller' te laten werken. Ze schroeven alles op en halen z.g. meer uit de processor.

Dat dit vaker leidt tot problemen die er met een niet getuned procesor niet zouden zijn. Het enige dat deze mensen dan communiseren zijn .b.v. opstarttijden die 1 seconde korter zijn,programma's die zich 3 sec eerder openen dan zonder. Door o.a. extra hitteontwikkeling van de processor of alles dat daar achter zit in de rij breek je ook weer vanalles af. En waarvoor? O.K ze beleven er schijnbaar lol aan, maar ik koop een goede PC niet om te bewerkstelligen dat die 1 sec eerder opstart. Ik wil er zaken mee doen die alle mogelijke programma's mogelijk maken, of dan de opstart die i.p.v. 80 sec nu 79 seconden is zal me wordt zijn, daar heb ik dat ding niet voor.

Geplaatst

Ik begrijp je vergelijking met de PC, maar dat komt niet helrmaal overeen met elkaar.

Een motor in een auto is zo "geprogrameerd" dat deze in alle weersomstandigheden blijft functioneren. De programering in het managementsysteem is een compromi tussen de slechste en beste programering van het systeem. 70 - 90% van deze programmeringen is voor de Nederlandse rijder dik in order, maar er zijn mensen die een betere instelling willen voor hun gebruik. De meeste mensen die hun wagen laten tunnen/chippen doen dit om deze zuiniger te maken - besparingen tot max 30% zijn mogelijk afhankelijk van motortype - of in de onderste regionen meer trekkracht te geven zodat ze minder moeite hebben met het trekken van de caravan, paardetrailer, speedboot etc. En er zijn mensen die gaan voor het meer vermogen om sneller te kunnen zijn dan...

Het is aan iedere bestuurder zelf om de beslissen of hij overgaat tot het tunen/chippen van zijn wagen of niet. Ik pleit alleen voor het feit dat dit ten alle tijden dient te gebeuren bij iemand met en ervaring en een vermogenstestbank.

Geplaatst

Ik kan Alex daar alleen maar gelijk in geven.

Wat denk ik de belangrijkste issue is in dit topic, zonder een waardeoordeel te geven, is dat je een product hebt gekocht met een zekere veronderstelling. Er wordt toegezegd dat je n

Geplaatst

Okee, Okee, ik zal een Kia nooit meer vergelijken met een PC ;)

Maar dan dit citaat van Alex:

De meeste mensen die hun wagen laten tunnen/chippen doen dit om deze zuiniger te maken - besparingen tot max 30% zijn mogelijk afhankelijk van motortype"...

Kunnen eventuele forumleden die dit hebben laten doen, wat verbruikscijfers ophoesten in een voor/en na tunen tabelletje? Want dat vind ik wel interressant. En kan ook een Kia-dealer daar dan voor zorgen?

Geplaatst

Nu, na bijna een week, blijf ik bij mijn vorige opmerkingen. Ik kan er zelfs aan toevoegen dat bij koude start het verbruik aanzienlijk minder is. Eerst de eerste km 8.9/100 nu 8.2/100.

Zondag 150 km autoweg gereden met 120/130 verbruik 6.9/100. Overigens heeft JPW gelijk met zijn opmerking over de verschillende tuningmethodes. Het is natuurlijk waar dat je geen formule 1 auto krijgt, maar het verschil is duidelijk merkbaar. Mijn vrouw vond de prijs (normaal

Geplaatst

Daarin kan ik jou wel gelijk geven. Toch leuk meegenomen dat de auto daardoor zuiniger is geworden. Ik heb met 120/130 km op de teller een verbruik van 8.5/9.0 L op de boardcomputer.

Geplaatst
Ik kan er zelfs aan toevoegen dat bij koude start het verbruik aanzienlijk minder is. Eerst de eerste km 8.9/100 nu 8.2/100.

Zondag 150 km autoweg gereden met 120/130 verbruik 6.9/100.

Hoe je over dit onderwerp denkt ligt aan het perspectief van waaruit je het bekijkt. En dat is voor iedereen verschillend.

Helemaal prima, maar alsnog zou ik voor dat geld een uitdraai van de gegevens willen hebben.

Die chip kan ook de BC be

Geplaatst

Bigwade, dat ben ik met je eens. Maar als je naar het bedrijf gaat, bestaat de mogelijkheid om een rollenbanktest te doen. Mij is wel een motordiagnose aangeboden, maar daar heb ik van af gezien na mijn proefrit, die goed beviel, wegens tijdgebrek mijnerzijds (werk) en omdat ik weinig technische kennis heb. Echter genoemd bedrijf doet met vele bedrijven die veel autos op de weg hebben zaken. Ik heb al twee mensen gesproken met een auto van de zaak die waren gechiptuned. Het betrof wel opel isigna diesels. Ook zij waren tevreden.

Geplaatst
Daarin kan ik jou wel gelijk geven. Toch leuk meegenomen dat de auto daardoor zuiniger is geworden. Ik heb met 120/130 km op de teller een verbruik van 8.5/9.0 L op de boardcomputer.

Even voor de duidelijkheid:

In een Venga 1.4?

Gemiddeld over de hele rit of tijdens die 130km/p/u?

Geplaatst
Even voor de duidelijkheid:

In een Venga 1.4? Gemiddeld over de hele rit of tijdens die 130km/p/u?

Ik heb dezelfde uitvoering als die jij hebt, een Venga 1.4 X-ecutive. Ik heb net wat snelwegkilometers gereden en gekeken naar de het gemiddelde verbruik op de BC. Bij 120km/u schommelt het verbruik tussen de 7.6/8.2 liter. Deze is dus wel beter geworden n

Geplaatst

Gehele periode, dus ook remmen en gasgeven

• 11 maanden later...
Geplaatst

Ik overweeg zo'n tuningbox maar dan vooral voor ECO (vermogenswinst van 12pk en 25 Nm koppeltoename).

Wat is wijsheid?

Geplaatst

Ik overweeg zo'n tuningbox maar dan vooral voor ECO (vermogenswinst van 12pk en 25 Nm koppeltoename).

Wat is wijsheid?

Wat is wijsheid? Niemand weet het. Wat wel zeker is, is dat wijsheid met de jaren komt.

Hoe oud ben je??http://www.kiaclub.nl/public/style_emoticons/default/biggrin.gif

Geplaatst
Wat is wijsheid? Niemand weet het. Wat wel zeker is, is dat wijsheid met de jaren komt.

Hoe oud ben je??

Kan het nog directer.....wiseguy?:rolleyes:

Geplaatst

Voor deze manier van chippen ben ik toch niet zo.

Bij een diesel sturen ze verkeerde meetgegevens door waardoor de motor een hogere druk ( bar) gaat geven dan normaal. Dat is verkrachten. Ik deed dat vroeger met mijn skoda Fabia 1900 TDI. Is werkelijk een verschil van rijden geef ik gerust toe, meer koppel, trekt beter minder verbruik maar na 100 000 km begon de motor de pingelen. Daarna heb ik dat soort chippen niet meer toegepast.

Natuurlijk iedereen doet ermee wat hij wilt, is ook te bezien hoelang je ermee gaat rijden.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...