Smart Posted November 7, 2010 Share Posted November 7, 2010 Hallo forummers, Ik wil hier een pleidooi houden voor de overzichtelijkheid van het forum. Korte topics Te vaak zie ik dat er topics worden geopend met titels die bevroeden dat het een kort topic gaat worden, feitelijk alleen om een vraag beantwoord te krijgen over een simpele kwestie. Dit komt volgens mij de leesbaarheid van het forum niet ten goede. Is het misschien niet een idee om een 'eigen' topic te hebben waarin jij je vragen stelt of gewoon iets laat zien, of wilt delen met iedereen? Daarnaast een algemeen topic over bijv. accessoires per model Kia of algemeen xenon-/ledverlichting, navigatie. Replyen op een bericht Daarnaast zie ik dat veel forummers op een complete tekst replyen van een ander, soms compleet met alle foto's. Volgens mij is dat niet echt nodig en komt de leesbaarheid in het topic niet ten goede. Je kunt uiteraard wel op een gedeelte replyen door wat tekst weg te halen. Denk hierbij wel aan de begin-/eindcodes om het bericht intact te laten. Suggestie? Wat vinden jullie, heb jij misschien een aanvullend idee en/of suggestie over het voorgaande? Ik zie het voorgaande meer als een discussie, niet als een vaststaand gegeven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peterrrrr Posted November 7, 2010 Share Posted November 7, 2010 Ik denk dat de forumleden eerst eens de zoekoptie moeten proberen voor er een nieuwe topic geopend wordt ! Of een vraag en antwoord topic aanmaken voor elk model ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smart Posted November 7, 2010 Author Share Posted November 7, 2010 Kijk, dat is meedenken. Vind ik een goede suggestie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Remko .me Posted November 7, 2010 Share Posted November 7, 2010 (edited) Jammer dat hier weer een topic voor geopent is Smart, zoek is terug daar vind je een soort gelijk bericht. - haha Nee serieus.. ik betrap mezelf er ook vaak op, ik denk dat gebruikers bewust moeten worden en moderators meer moeten ingrijpen, het zal een cultuur omslag zijn maar op een gegeven moment went het en zal iedereen elkaar 'aanspreken' erop en dan gaat het eigenlijk vanzelf. Wat ik wel jammer vind is dat er vaak verwezen wordt naar een andere auto type dan waar de vraag over gesteld wordt. Een voorbeeld is als iemand een accessoires zoekt voor de Rio, dan wordt er verwezen naar de Sortento topic, maar toch snap ik het wel als gebruikers antwoord willen over hun specifieke model.. Edited November 7, 2010 by Chrones Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Administrators Jheroen Posted November 7, 2010 Administrators Share Posted November 7, 2010 Zo, meteen even iets aan gedaan Bij elk nieuw te openen discussie staat nu rechts de knop waarmee je kunt bekijken of jouw topic al eens gepost is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peterrrrr Posted November 7, 2010 Share Posted November 7, 2010 Kijk, das handelen ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patten Posted November 7, 2010 Share Posted November 7, 2010 Misschien is de zoekfunctie ook wat beter te stroomlijnen. Ik (en wellicht ook anderen) heb er dikwijls ruzie mee. Dan kan ik mijn eigen posts (bijna) niet meer terug vinden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
scorpioshuma Posted November 7, 2010 Share Posted November 7, 2010 Wat ik wel jammer vind is dat er vaak verwezen wordt naar een andere auto type dan waar de vraag over gesteld wordt. Een voorbeeld is als iemand een accessoires zoekt voor de Rio, dan wordt er verwezen naar de Sortento topic, maar toch snap ik het wel als gebruikers antwoord willen over hun specifieke model.. Dit ben ik niet helemaal met je eens. Accessoire aanbieders bieden vaak voor meerdere modellen aan. Misschien wel een aparte accessoire afdeling maken op het forum ?? Of webshop links ? Tevens kan elke Avic gebruiker jou ervaringen geven, dit hoeft niet perse in de Venga te zijn. Wat voor sommige ervaringen wel prettig zou kunnen zijn is of bepaalde knopjes ook in hun model zitten. Tegenwoordig wordt er zoveel techniek gedeeld dat dit zeker mogelijk is. Dezelfde mattenleverancier, dezelfde navigatie in diverse modellen, RVS, etc etc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Remko .me Posted November 7, 2010 Share Posted November 7, 2010 (edited) Kijk, das handelen ! Handel jij ook voor ons doen wij wat terug.. Dit ben ik niet helemaal met je eens.Accessoire aanbieders bieden vaak voor meerdere modellen aan. Misschien wel een aparte accessoire afdeling maken op het forum ?? Of webshop links ? Tevens kan elke Avic gebruiker jou ervaringen geven, dit hoeft niet perse in de Venga te zijn. Wat voor sommige ervaringen wel prettig zou kunnen zijn is of bepaalde knopjes ook in hun model zitten. Tegenwoordig wordt er zoveel techniek gedeeld dat dit zeker mogelijk is. Dezelfde mattenleverancier, dezelfde navigatie in diverse modellen, RVS, etc etc. Eens, maar geldt niet voor alles. Ik gaf maar een voorbeeld, soms merk ik dat we te snel verwijzen waar iemand toch liever over zijn persoonlijke kwestie wilt spreken en vooral bespreken. Ik ben het echt eens met de verschillende afdelingen, dat deze niet afhankelijk moet zijn van merk maar van soort. Edited November 7, 2010 by Chrones Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peterrrrr Posted November 7, 2010 Share Posted November 7, 2010 Zeg maar waarmee ik moet handelen ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smart Posted November 7, 2010 Author Share Posted November 7, 2010 Heel prettig dat er wordt meegedacht, zeker ook door de moderatoren! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Remko .me Posted November 7, 2010 Share Posted November 7, 2010 Zeg maar waarmee ik moet handelen ? Was een grapje, je doet al heel veel voor ons wat wij ook waarderen. Vaak goede input, vaak ook die bevestiging, dat is fijn! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rio-man Posted November 8, 2010 Share Posted November 8, 2010 Dat met die korte topics ben ik het niet mee eens. Niet ieder topic moet een lange draad worden. Dat zie ik de laatste tijd erg op dit forum, en daardoor is voor mij het overzicht weg... Er wordt een vraag gepost, een vast clubje mensen reageerd erop met eigenlijk steeds dezelfde soort reacties. De vraag wordt niet opgelost. Een nieuw lid die de vraag heeft gepost zie je nooit meer terug en er wordt heerlijk van het onderwerp afgeweken zonder dat de oorspronkelijke bedoeling van het topic behouden blijft. Dat is ook een van de redenen waarom ik de laatste tijd een stuk minder actief ben (afgezien van de redenen die ik een aantal weken terug gaf in het caf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigwade Posted November 8, 2010 Share Posted November 8, 2010 Beste Rioman Ik reageer maar even tussendoor "Dat met die korte topics ben ik het niet mee eens. Niet ieder topic moet een lange draad worden. Dat zie ik de laatste tijd erg op dit forum, en daardoor is voor mij het overzicht weg... Er wordt een vraag gepost, een vast clubje mensen reageerd erop met eigenlijk steeds dezelfde soort reacties. De vraag wordt niet opgelost. Een nieuw lid die de vraag heeft gepost zie je nooit meer terug en er wordt heerlijk van het onderwerp afgeweken zonder dat de oorspronkelijke bedoeling van het topic behouden blijft." Dat ben ik niet met je eens. Oplossingen en suggesties worden bovengemiddeld snel beantwoord. Dat het daarna OffTopic kan gaan ben ik met je eens. "De opmerking "gebruik de zoekfunctie" vind ik onzin. Je hebt een specifieke vraag, je wilt specifiek antwoord." Ja, maar dat antwoord is misschien al tien keer gegeven. Ik noem maar even wat; LPG op een Sportage 2009, Navi in de Ceed, kofferbakplank in de Venga etc, etc. Die zoekfunctie is dus wel handig, al dan niet icm kiaclub.nl<vraag> bij google. "Wat ik ook merk is dat veel leden van het begin inmiddels niet meer actief zijn. Leden met rijke technische kennis van niet alleen de Kia-modellen, maar ook andere zaken. En leden die vrij lang Kia rijden, en wellicht al meerderen Kia's hebben gehad. De laatste tijd merk ik dat vooral Cee'd-, Venga en Sportage-rijders op het forum gekomen zijn." Vind je dat gek ? Klik eens op "forum en type" en dan kun je het aantal lezers zien van de verschillende types. De Ceed was de opleving van dit forum, gevolgd door de Venga. Toen ik mijn auto info hier zocht was het forum zo dood als een pier. Nu de nieuwe Sportage er is krijgen we vanuit die hoek ook weer nieuwe gasten/leden. Straks met een nieuwe Picanto en/of andere modellen.......... verzin het zelf;-) "Uiteraard niets mis mee, maar wat ik bespeur is dat veel van de vragen gaan over onderwerpen als een spoilertje of een sierstukje en of dat wel mooi staat op de auto. Smaken verschillen, en om daar nou keer op keer een topic over te maken vind ik een beetje ver gaan.E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rio-man Posted November 9, 2010 Share Posted November 9, 2010 Ik vind het spijtig dat je me op sommige punten gequote hebt, terwijl je overduidelijk niet verder gelezen hebt wat ik nog meer over het betreffende onderwerp gezegd heb, of dat je gewoon iets heel anders reageert. Bijvoorbeed "Wat ik ook merk is dat veel leden van het begin inmiddels niet meer actief zijn. Leden met rijke technische kennis van niet alleen de Kia-modellen, maar ook andere zaken. En leden die vrij lang Kia rijden, en wellicht al meerderen Kia's hebben gehad. De laatste tijd merk ik dat vooral Cee'd-, Venga en Sportage-rijders op het forum gekomen zijn." Waarna ik dus het volgende schreef: "Uiteraard niets mis mee" Ik ga er verder niet op in. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peterrrrr Posted November 9, 2010 Share Posted November 9, 2010 Een forum hoort leuk te zijn toch ? Wat mij betreft mag er af en toe best afgeweken worden als het maar niet te wordt ! Wat de zoekfunctie betreft slaat Bigwade de spijker op zijn kop, zoek eens in het Cee'd gedeelte hoeveel topics er zijn over het Navigatiesysteem en wat er inhoudelijk anders is per topic ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigwade Posted November 9, 2010 Share Posted November 9, 2010 Ik heb het echt gelezen en je tekst zoveel mogelijk intact gelaten met mijn opmerkingen er tussendoor. (in het begin ook aangegeven) Dat we een andere mening hebben mag toch Jij bent een echte KiaClub veteraan uit 2004. Daar heb ik respect voor. Een forum is echter ook een komen en gaan van mensen. Dat moet ook jou zijn opgevallen. Toen ik in 2008 aan het zoeken was w.b. info over de Sportage waren er al bijna geen echt actieve leden van dat type meer aanwezig. Dat was in 2005/2006 wel anders alleen die mensen zie ik niet meer terug. Hetzelfde kan gelden voor alle andere oudere type's Kia. Men komt en gaat. Het kan ook zo zijn dat we langs elkaar praten hoor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Remko .me Posted November 9, 2010 Share Posted November 9, 2010 (edited) Voor een keer ben ik het toch met bigwade eens. Veel mensen beginnen te snel een topic, inclusief mijzelf. Ik betrap me erop dat ik het soms ook doe. Voor de rest snap ik Rio-man wel, maar je merkt toch dat oudere Kia rijders op een gegeven moment niet meer actief zijn. Waar dit aan ligt dat kan te maken hebben met overstappen op ander merk of gewoonweg klaar te zijn met een forum. Ik ben zelf ook even een tijd uit de running geweest, ook vanwege mijn erg drukke schema (werk). Op dit moment hoop ik dat we elkaar toch met respect kunnen blijven behandelen, iets wat ik niet altijd ervaar. Ik merk dat 'jongere' leden toch wat overlopen worden door de oudere garde. (leeftijd bedoel ik dan) Wij zijn vaak wat onzekerder en zoeken bevestigingen waar de oudere garde iets meer beslissen alvorens te plaatsen. Al is daar niks mis mee, het wordt vaak te snel afgeschoten! Veel werk aan de winkel, maar het zal aan de leden liggen om het echt overzichtelijk te houden. En ik begin bij mezelf @hieronder: Ik doelde inderdaad niet op die navigatietopics enzo.. Meer op het gebied van technische vragen. Of over hoe je iets moet monteren/demonteren. Vaak krijg je hier ook wel de opmerking "google het even" of "gebruik de zoekfunctie". Daar help je niemand mee Precies dat bedoel ik. Edited November 9, 2010 by Chrones Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rio-man Posted November 9, 2010 Share Posted November 9, 2010 Ik doelde inderdaad niet op die navigatietopics enzo.. Meer op het gebied van technische vragen. Of over hoe je iets moet monteren/demonteren. Vaak krijg je hier ook wel de opmerking "google het even" of "gebruik de zoekfunctie". Daar help je niemand mee Want technische vragen kunnen per geval net even wat anders zijn, dat weet iedereen wel. D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jantje.2 Posted November 9, 2010 Share Posted November 9, 2010 @Rio-Man: overe technische vragen. Het antwoord google het even, dat helpt mensen inderdaad niet, daarvoor komen ze niet op dit forum. Maar het antwoord: gebruik de zoekfunctie even, is bij de meeste vragen wel degelijk een goed antwoord. Er zijn hier volgens mij wel 5 onderwerpen over ISG en ze gaan allemaal over hetzelfde, het werkt niet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
scorpioshuma Posted November 9, 2010 Share Posted November 9, 2010 Ik ben zelf ook even een tijd uit de running geweest, ook vanwege mijn erg drukke schema (werk).Op dit moment hoop ik dat we elkaar toch met respect kunnen blijven behandelen, iets wat ik niet altijd ervaar. Wat was het toch rustig he jongens Hoewel af en toe misschien een beetje TE onzeker is het heerlijk om te zien dat niets goed genoeg is en je bezig blijft met aanpassen en verbeteren. Ik kan me nog goed herinneren dat ik zelf ook zo was. En toch wil ik nog even aanhalen wat ik al eerder zei wat betreft de grootte van het forum. Je hoeft geen speciaal forum voor alle modellen te hebben. Maak Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smart Posted November 9, 2010 Author Share Posted November 9, 2010 (edited) Ik merk dat dit topic toch meer dingen losmaakt, die bij de forumleden leeft, dan ik had kunnen bevroeden. Ik ben blij dat er openlijk over gesproken kan worden. Wat ik heel belangrijk vind is wat Rio-man aangeeft over de kern van het forum. Dat je HIER terecht kunt met alle technische vragen over jouw KIA. Dat je namelijk ook terecht kunt met 'how to do' vragen. Dat moeten we vooral blijven koesteren. Zonder de vrijblijvende kennisdeling van de echte techneuten, hebben wij niet de ozo gewenste antwoorden op al onze vragen, en zou het forum verwoorden tot een ordinaire babbelbox. Auto is en blijft emotie, hoe je het ook wendt of keert. Daarnaast is dit forum in de afgelopen 1,5/2 jaar wel flink opgebloeid en gegroeid in aantallen leden, door af en toe quasi grappig en soms ook prikkelend de topicvragen te beantwoorden. Dat ben ik dan wel met Bigwade eens. Je ziet forumleden ook graag terugkomen, omdat er een bepaalde sfeer hangt. Dat er af en toe even offtopic wordt gereageerd is heel menselijk en hoeft niet zondermeer nadelig te zijn. Dat er af en toe wat negatieve geluiden waarneembaar zijn, is volgens mij ook niet erg. Dat zet de boel eens een keer op scherp, waardoor iedereen weer even op zijn/haar verantwoordelijkheid wordt gewezen. We zijn tenslotte allemaal volwassenen (anders mag je geen auto rijden!). Dat we elkaar daarna gewoon weer respectvol behandelen lijkt mij vrij logisch. Dat er gequote wordt in topics is mijns inziens juist de bedoeling. Dat de quote niet het gehele bericht van de oorspronkelijke auteur hoeft te bevatten incluis zijn foto's, moet wel meer ingeburgerd worden. Daar moeten we elkaar op kunnen aanspreken, zonder gelijk in een oeverloze discussie te belanden. Ik hoop dat wij, rekening houdende met het bovenstaande en wat er al is geschreven in dit topic, dat wij er een leuk forum van blijven maken. Er wordt minimaal iets verwacht van elkaar, dus laten we vooral proberen er gezamenlijk iets leuks van te maken. Dat we niet allemaal uit hetzelfde nest komen, hoeft geen belemmering te zijn, dat is juist de charme van dit forum. En.....iedere bijdrage tot het oplossen van een probleem is er Edited November 9, 2010 by Smart Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
scorpioshuma Posted November 9, 2010 Share Posted November 9, 2010 Smart geeft een smart antwoord What's in a name ? en dan nog niet eens zo bedoeld Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smart Posted November 9, 2010 Author Share Posted November 9, 2010 Wanneer heb ik dat bericht dan geplaatst? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigwade Posted November 9, 2010 Share Posted November 9, 2010 Deze dino meent zich te herinneren dat in het verleden er voornamelijk sorento's waren en enkele sportages met daaraan toegevoegd de incidentele picanto, rio, shuma en carens. Kijk maar eens bij de foto's van de KIA ritten Respect ook voor deze veteraan Klopt ! en voorheen was er ook een betaald lidmaatschap, dacht ik. Dat schiet in de snelle "gratistijd" van 2010 niet op. We zien nu wel veel meer bezoekers, al dan niet lid, omdat het quotum van 5 gelezen berichten (voor niet leden) er af is. Het gaat dus goed en hier en daar kan er worden fijn geslepen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts