Jump to content

Let op: Stuurbekrachtiging Sportage 2010

Smart

Recommended Posts

Reactie Director After Sales Kia Motors NL, n.a.v. de stuurinstelling van de nieuwe Sportage:

Stuurbekrachtiging:

Natuurlijk is KMNL bekend met het 'zwabberen' van de stuurbekrachtiging. Het is niet zo dat KMNL dat meteen bekend maakt, omdat er nog geen solide oplossing is. De veiligheid is niet in het geding.

De oorzaak zit in de software van de bekrachtiger in combinatie met de programmatuur van de EPS. Het is noodzakelijk de stuurbekrachtiging 'wijs te maken' welke motor de Sportage heeft. Deze instelling bepaalt, softwarematig, de mate/gevoeligheid van de bekrachtiging. Deze instelling staat af fabriek goed en kan door de dealer worden gewijzigd met de diagnose apparatuur.Dat heeft een enkele dealer blijkbaar gedaan.

De instelling waarover wordt gesproken is niet Europa Rechts, maar Europe-R. De aanduiding R staat voor de motorvariant, R-engine is de dieselmotor van de Sportage. Dat betekent dat de bekrachtigingscomputer van de Sportage met een benzinemotor wordt 'wijsgemaakt' dat er een diesel in ligt.

Deze instelling raadt KMNL af: de onderlinge informatie tussen de motorcomputer en de stuurbekrachtigingscomputer (en EPS) klopt niet. De EPS-computer berekent op basis van de diesel gegevens terwijl het een benzine is...

EPS betreft veiligheid en daar moet je niet zonder de fabrikant aan wijzigen. Ook niet als dit leidt tot een prettiger stuurgedrag. Wij, en de dealer, weten namelijk niet wat er gebeurt als de EPS nodig is in een noodsituatie.

De technici zijn er mee bezig en ik verwacht tussen nu en 2-3 maanden een update die de dealer uit kan voeren.

Geplaatst door:

bigwade

ger.w.

Alex VB

Smart

Edited by Smart

• 1 month later...

UPDATE! Reactie Director After Sales Kia Motors NL, n.a.v. de stuurinstelling van de nieuwe Sportage.

Onderstaande reactie m.b.t. de Sportage is beter en kan het vorige vervangen.

Stuurbekrachtiging:

Om auto

• 1 month later...

Pas geleden een Sportage 2.0CVVT X-clusive aangeschaft, lees ik dit stukje in AutoBild waar ook de stuurreactie bij snelle koerswisseling aan de orde wordt gesteld. Heeft iemand ervaring hiermee?

Groeten, hein13

Kijk eens bij de topic "sturen sportage"

• 2 weeks later...

Ik heb het probleem ook aangekaart bij mijn dealer en hem de link naar dit forum gegeven. Hij heeft vandaag aan mij gereageerd dat afgelopen woensdag monteurs uit Korea bij KIA NL waren en de geboden softwarematige oplossingen moesten testen en uiteindelijk ook moeten goedkeuren. Het lijkt er op dat er binnenkort een oplossing te verwachten valt.

PS. Tijdens de proefrit ook al gemerkt. Toen was het volgens de verkoper dat ik moest wennen, omdat ik van een oliegestuurde bekrachtiging naar een elektronische ging. Tja, hij moet het wel geweten hebben van het probleem denk ik zo maar. In dit forum wordt er ook al enige tijd over "gemopperd" en aandacht voor gevraagd.

Hij heeft vandaag aan mij gereageerd dat afgelopen woensdag monteurs uit Korea bij KIA NL waren en de geboden softwarematige oplossingen moesten testen en uiteindelijk ook moeten goedkeuren.

Hopelijk voeren ze die aanpassingen - als ze er al zullen komen - ook in Belgi

• 1 month later...

Vandaag ontvangen van KMNL:

"Update SL Stuurgedrag

De afgelopen maanden is er hard gewerkt om het stuurgedrag van de nieuwe Sportage te verbeteren. Er is eerst getracht de huidige stuurkolom aan te passen en de software aansturing te verbeteren. Dit leidde tot enige verbetering maar volgens KMNL onvoldoende. Daarna is gestart met de aanpassing van enkele onderdelen in de stuurkolom. Deze worden in Korea op maat gemaakt en vervolgens gemonteerd in Frankfurt. Vanzelfsprekend dient er daarna uitvoerig te worden getest. Meerdere keren zijn Duitse testbanen van Opel afgehuurd om de nieuwe onderdelen te testen.

Een dergelijke Sportage zit dan vol met meetapparatuur en wordt langdurig getest. Tijdens zo’n proces komen er weer nieuwe verbeteringen aan het licht. Wederom wordt dan in Korea een nieuw onderdeel gemaakt (custom made). En start de test cyclus weer opnieuw. Daarnaast heeft KMNL alle dealers de afgelopen weken geïnformeerd over de status en de problematiek in kaart gebracht. Vooral Kia eigenaren van de 2.0 liter versie ervaren de meeste problemen.De verwachting is dat er binnen 2-3 maanden een oplossing gevonden is, maar 100% zeker is dat niet. Tot slot bevestigen we nogmaals dat de veiligheid niet in het geding is."

• Like 1

• 4 weeks later...

Vandaag ontvangen van KMNL:

Update Stuurgedrag Sportage

Eind 2010 hebben we via dit forum een update gegeven over de zoektocht naar de oplossing voor de klachten over het stuurgedrag van de nieuwe Kia Sportage uitgerust met benzinemotor. We gaven aan zo rond maart een oplossing van het Kia R&D center in Duitsland te verwachten. Er is ook een oplossing gekomen in de vorm van een software update, maar Kia Motors Nederland (KMNL) vond de verbetering nog niet voldoende. Wel hebben we deze software update recent vrijgegeven zodat dealers deze op wens van de klant kunnen uitvoeren. In sommige gevallen leidt de software update tot tevredenstellend resultaat, maar helaas is in andere gevallen een aanpassing van het stuurhuis nog steeds noodzakelijk.

KMNL heeft een tussentijdse oplossing gevonden in de vorm van een aanpassing (in de afstelling) van het stuurhuis. De aanpassing leidt tot een flinke verbetering, maar helaas deze is nog niet goedgekeurd door de fabrikant. De ‘KMNL aanpassing’ levert geen gevaar op voor de veiligheid. Daarom heeft KMNL besloten de ca. 40 Sportage rijders die het stuurprobleem als zeer urgent ervaren, nog voor de zomervakantie de aanpassing van het stuurhuis aan te bieden. De werkzaamheden zullen bij de Kia dealer van de betreffende klanten worden uitgevoerd.

• Like 1

Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Create New...