Ga naar inhoud

Trilling in auto bij alle snelheden


Gast VieMo

Aanbevolen Berichten

Ik heb een Sorento (3.3V6, geen LPG) van jan. 2007 nu een half jaar in mijn bezit (met 18"velgen en zomerbanden en 17"velgen en winterbanden.)

Nadat we de auto bij de garage hadden opgehaald viel op dat er een trilling in de auto aanwezig was (zomerbanden. Deze trilling treed op bij alle snelheden (20-140 km/h). Omdat bestaande banden vrij oud waren en weinig profiel alle zomerbanden vervangen. Heeft niet geholpen. Vervolgens terug naar garage. Men kon niets vinden behalve een kleine hoogteslag in 2 banden. Zomerbanden eraf en winterbanden er onder (=andere banden en velgen). Precies dezelfde trilling blijft in auto.

Auto naar dealer. Kilometers rond gereden en trilling wordt herkent/gevoeld. Mechanisch niets kunnen vinden. Proefrit gemaakt in soortgelijke auto (ook 3.3 uit 2008) en hier ook dezelfde trilling in.

Conclusie: de trilling in de auto is een product eigenschap.

Zijn er mensen die dit herkennen? Een product eigenschap.

Of zijn er ook mensen die dit probleem herkennen en weten wat te doen om deze trilling uit de auto te krijgen?

Alvast bedankt

Richard

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hank,

Bedankt voor de reactie. Ik zou inderdaad ook verwachten dat je alleen de oneffenheden van de weg voelt. De mensen die ik gesproken heb komen met het argument dat de auto zwaar geveerd is en dat je daarom alle/veel voelt. Vind ik geen goed argument. Ik heb ook nog een 2007 VW Caddy bestel, heeft bladveren achter en die auto rijd zo spoel als het maar kan.

Richard

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 2 weken later...

Ik sluit me aan bij het trilling verhaal. Ik rijdt ook een 3.3 en ondervind dezelfde symptomen. Originele 17" velgen met Kumho banden. Het voelt een beetje alsof er een slag in een wiel zit. Al enkele keren hiervoor bij de garage geweest. Ik heb wel toen twee updates van de versnellingsbak gekregen (zowiezo een aanrader, die updates). Geen verbetering. Mijn garage gaf aan dat het komt door de "onrustige" V6. Een producteigenschap, zogezegd. Ik kan me daar moeilijk bij aansluiten. Die motor loopt wat mij betreft super soepel.

Aan de vering ligt het zeker niet, want ik heb sinds kort Koni FSD's eronder. Daarmee is het trillen niet verdwenen.

Ik heb zelf het vermoeden dat het uit de aandrijving komt of uit de bak. Heb inmiddels al eens nieuwe volsynthetische olie in de tussenbak gegooid en de snelheidssensoren gereinigd. Ook weer geen verbetering.

Het enige mechanische puntje dat ik momenteel nog verdenk is een lichte speling in de voorste kardan-as. Nieuw vet erin via de smeernippels hielp niks. Ik weet niet of die speling in de kruiskoppeling zit of in de flens van de tussenbak. De garage vond dit niet alarmerend of kon (wilde) het niet in verband brengen met het trillen. Ik heb ook een Sorento 2.4 uit 2003 gehad en die trilde ook tussen 110 en 120 km/u. De oorzaak toen was een losse kardanflensmoer op het achterdifferentieel. Daardoor trilde de kardan.

Er trad bij mij wel verbetering op na zeer nauwkeurige balancering van de wielen. Er zat een onbalans in een van de achterwielen. Trillen echter nog steeds niet helemaal weg.

Vandaag zijn de winterbanden + andere velgen erop gelegd. Trillen naar mijn gevoel nog steeds aanwezig, maar hoge snelheden zaten er niet in vandaag.

Binnenkort moet ik voor een beurt en worden alle olies ververst (motor, bak (ofschoon niet nodig bij 45k km), tussenbak en differentielen). Ik ga overal volsyntheten ingooien. Ben benieuwd.

Ik weet niet of je nog garantie hebt van je garage, en of je bereid bent de zaak tot op de bodem uit te zoeken, maar ik zou zeer benieuwd zijn naar de oorzaak. Ik heb me er in principe bij neergelegd, omdat eenmaal buiten de garantie, Kia niks meer voor je doet. Ik blijf wel doorzoeken, maar heb weinig tijd en geen garage beschikbaar voor onderzoek.

aangepast door masimo
Link naar reactie
Delen op andere sites


Hoi Masimo,

De garage waar ik de auto heb gekocht kon geen oorzaak vinden.

Doorverwezen naar lokale dealer.

Daar ben ik nu 2x geweest en die hebben erg uitgebreid van alles getest en systematisch gezocht naar een oorzaak, maar geen kunnen vinden (behalve dan dat er een lichte hoogteslag in een band zou kunnen zitten).

Ook hebben we een proefrit gemaakt met een andere 3.3V6 (half jaartje jonger dan mijn eigen (=januari 2007)). Helaas voor mij zat daar dezelfde trilling in. Conclusie = het is een product eigenschap.

Ondanks dat ik het me niet kan voorstellen dat een auto in deze prijsklasse zo een mankement heeft lijkt het er toch op dat een Sorento 3.3V6 trilt. (argument dat het aan stugge veren ligt kan niet kloppen, want mijn VW caddy met bladveren trilt niet en rolt wel goed.

Om nu je vraag te beantwoorden : de dealer weet het ook niet! Hun suggestie is om er Koni FSD onder te zetten, maar ik lees nu dat dat ook niet de oplossing is.

Balen. Het is een heerlijke auto, maar het trillen irriteert behoorlijk.

Dus nu maar eens verder denken wat te doen

Link naar reactie
Delen op andere sites


Zoals gezegd, blijf ik doorzoeken, maar op een laag pitje. Zeker nu het zo'n slecht weer is. Mijn volgende inspectie-item is de voorste kardan-as. Daarbij wil ik de kruiskoppeling en de flens van de tussenbak kontroleren.

Die Koni FSD's zou ik wel doen als ik jouw was, want dat geeft een enorme verbetering in veer- en weggedrag. Is echt de investering waard.

De auto verandert daarmee van schommelschuit naar fatsoenlijk afgeveerde auto.

Wat ik ook al heb gechecked is een eventueel probleem met de tussenbak. Twee voorkomende problemen:

1. Het kan zijn dat de magneetkoppeling in de bak versleten is. Maar zeer onwaarschijnlijk bij 45k km en geen off-road gebruik.

2. Trillingen kunnen daarnaast ook ontstaan als de profieldieptes van de voor- en achterbanden te veel verschillen (verschil tussen voor en achter bandenomtrek mag maximaal 1-2cm zijn). Daardoor gaan de snelheidssensoren van de tussenbak foute signalen naar de bak sturen en krijg je last van trillingen of spanningen in de aandrijving (auto gaat bokken).

Ik heb een andere 4x4 schakelaar laten inbouwen, met 6 standen (2WD, Auto, Lock voor zowel HI als LOW). Zal straks effe een fotootje plaatsen.

Door de schakelaar in de 2WD stand te zetten zit er geen aandrijving meer op de voorwielen, en kunnen er dus geen spanningen in de aandrijving ontstaan door de tussenbak. Maar de trillingen blijven als ik puur achterwiel aangedreven rijdt. Tussenbak is daarmee ook uitgesloten.

post-594-1297853384,12_thumb.jpg

aangepast door masimo
foto toegevoegd
Link naar reactie
Delen op andere sites


wat een ergenissen! zou het echt alleen aan de 6-pitter uitvoering liggen? ik heb er totaal geen last van en heb ook nog een tussenbak itt. de nieuwe sorento die trouwens nu een geheel andere configuratie heeft gekregen en niet meer terreinwaardig is. heel veel succes met het vinden van een oplossing, lijkt me bijzonder irritant die trillingen!

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb een tijdje meegelezen op het Volvo forum, deel "hoog op de wielen"

Ik was toen redelijk snel klaar met 4WD, w.b problemen.

Verschil in bandenomtrek bij een VX-70 zou niet meer dan 7mm mogen zijn.

Als jullie het hebben over 2 cm. zou ik toch echt eerst eens gaan kijken naar je banden/wielen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


wat een ergenissen! zou het echt alleen aan de 6-pitter uitvoering liggen? ik heb er totaal geen last van en heb ook nog een tussenbak itt. de nieuwe sorento die trouwens nu een geheel andere configuratie heeft gekregen en niet meer terreinwaardig is. heel veel succes met het vinden van een oplossing, lijkt me bijzonder irritant die trillingen!

ik heb een sorento 3.3 6 cilinder maar geen trillingen.

ligt ook niet aan de 6 cilinder.

ik ben een gelukkig mens.

groetjes hank

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 3 maanden later...

PROBLEEM OPGELOST:

Vandaag de grote beurt gedaan aan de auto. Daarbij ook de olie van tussenbak en differentielen ververst.

Uit voorzorg de verschillende olies opgevangen in een grote maatbeker. En toen kwam de aap uit de mouw.

- Tussenbak: 1.45 liter en olie in prima staat. Beetje verkleurd, maar verder geen troep of metaaldeeltjes.

Gevuld met 1.42 ltr Kroon ATF SP2032 (volsyntheet).

- Voordifferentieel: 1.3 liter en ook hier de olie in prima konditie. Beetje verkleurd en geen andere rotzooi.

Gevuld met 1.3 liter Kroon Gearlube GL-5 80W90.

- Achterdifferentieel: 1.3 liter en olie redelijk zwart. Wel veel zwarte "sludge" op de aflaatschroef. Uitgesmeerd op een glad oppervlak, maar geen metaaldeeltjes te vinden.

De klou is echter dat er maar 1.3 liter olie uit kwam. Dat is veel te weinig. In het achterdifferentieel hoort 1.6 liter.

Alle aandrijfassen en achterdiff wel vijf keer gekontroleerd op lekkages of andere gekke dingen, maar niks gevonden.

Gevuld met 1.6 liter Kroon Gearlube GL-5 80W90.

Toen gaan rijden met de auto, en wat schetst mijn grote verbazing. Die akelige trillingen zijn helemaal weg. :D :D :D

@Viemo: Dus differentieel-olie eruit, opvangen, hoeveelheid en toestand checken. Vullen met olie van goede kwaliteit.

Die Kroon kost 7 euro/liter, dus dat mag geen issue zijn.

Mijn auto heeft de 30.000 beurt bij een Kia-dealer gehad, voordat ik hem kocht. Waarschijnlijk heeft een onoplettende monteur in beide diff's 1.3 liter gegooid, terwijl er achter 1.6 liter in moet.

Ik ben echt superblij dat mijn Sorentootje weer als een vliegend tapijt over de weg zweeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 2 weken later...

@Masimo

Bedankt voor de tip :rolleyes:

Helaas is het vervangen van de achterdiff olie voor mij geen oplossing.

Heb de olie opgevangen (1.5 liter). Was behoorlijk zwart, met kleine zwarte deeltjes, maar geen ijzer.

Gevuld met 1.6 liter GL5 80W90.

Proef gereden (eerst klein eindje, vervolgens 500km). Helaas. Trilling is nog hetzelfde.

Ik begin steeds meer het vermoeden te krijgen van een aandrijfas die niet helemaal goed is gebalanceerd.

We wachten af en zoeken rustig verder.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Jammer dat het nog niet opgelost is.

Wat je wel nog kan kontroleren/doen:

1. Trek zekering nummer 14 van de zekeringkast linksonder in de passagiersruimte eens eruit. Ga dan rijden. Die zekering is van de tussenbakregeling. Als de zekering eruit is rijdt de Sorento puur achterwielaangedreven.

Daarmee kontroleer je of de oorzaak wellicht in de tussenbak (4WD) zit.

2. Hoe is het profieldiepte verschil voor en achter? (Uitleg zie boven).

3. Kontroleer of er speling zit in de bevestiging van de achterste cardan-as op de flens van het differentieel. Als je de cardan-as afmonteert kijk je tegen een grote flensmoer aan. Bij mijn vorige Sorento zat die op gegeven moment los en daardoor trilde de auto.

4. Achterste cardan-as afmonteren en 180° gedraaid er weer op zetten. Wel even de originele positie goed markeren.

Ik zie op mijn achterste cardan-as een klein balansgewichtje zitten. Lijkt erop geplakt. Heeft er bij jouw ook een op gezeten die er misschien vanaf gevallen is?

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 6 jaar later...

Ook hier een 3.3 uit 2007.  Na aankoop begon hij ook te trillen of eigenlijk een beetje te schudden /jutteren tussen  de 40km & 100km. Bleek er een remklauw aan te lopen dus vervangen en toen ging het een week goed daarna begon het weer maar nu alleen bij 70/75 km.  Verdenking is nu de aandrijving.....               is het probleem bij jullie al opgelost????

Link naar reactie
Delen op andere sites


Waar je ook naar kan kijken is het vastmaken van de velgen. Veelal worden de velgen met een luchthamer vastgeramd en dan voor de sier met een momentsleutel nagedraaid. Dat heeft natuurlijk geen nut. Je ramt ze met 200 Nm vast en vervolgens met de momentsleutel op 120 Nm. 

De velgen met beleid vastzetten: eerst handvast, een paar keer er tegen schoppen terwijl je ronddraait, dan vaster aandraaien met een sleutel, en weer effe ronddraaien en af en toe een schopje ertegen, dan met de momentsleutel op 120 Nm vastzetten. Op deze manier zorg je ervoor dat de velgen zich optimaal centreren.

Én de draad van de bouten en het kegelvlak een beetje invetten met koper- of keramisch vet.

 

Uiteraard alles nakijken op speling: cardanassen, kruiskoppelingen, flenzen op tussenbak en differentiëlen. Hoe is de toestand van de andere remklauwen? Ook de remcilinders hebben vaak last van roest.

Verder genoeg zaken in dit topic om te controleren. Mogelijk eens beginnen met het uit trekken zekering nr 14 van de tussenbak.

Link naar reactie
Delen op andere sites


15 uur geleden zei masimo:

Waar je ook naar kan kijken is het vastmaken van de velgen. Veelal worden de velgen met een luchthamer vastgeramd en dan voor de sier met een momentsleutel nagedraaid. Dat heeft natuurlijk geen nut. Je ramt ze met 200 Nm vast en vervolgens met de momentsleutel op 120 Nm. 

De velgen met beleid vastzetten: eerst handvast, een paar keer er tegen schoppen terwijl je ronddraait, dan vaster aandraaien met een sleutel, en weer effe ronddraaien en af en toe een schopje ertegen, dan met de momentsleutel op 120 Nm vastzetten. Op deze manier zorg je ervoor dat de velgen zich optimaal centreren.

Én de draad van de bouten en het kegelvlak een beetje invetten met koper- of keramisch vet.

 

Uiteraard alles nakijken op speling: cardanassen, kruiskoppelingen, flenzen op tussenbak en differentiëlen. Hoe is de toestand van de andere remklauwen? Ook de remcilinders hebben vaak last van roest.

Verder genoeg zaken in dit topic om te controleren. Mogelijk eens beginnen met het uit trekken zekering nr 14 van de tussenbak.

Ga ik probere thnx...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 31-1-2018 om 13:49 zei tdm:

 

Massimo ik heb eens gekeken maar bij mijn sorento 3.3 uit 2007 staat dat zekering 14 is van de tracioncontrol ,ESP en startblokkering.. Kan ook niet zo vinden waar die van de tussenbak dan moet zijn ?? 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het gaat om de zekering 14 met de omschrijving TCCS. Die regelt de tussenbak. TCCS staat voor Transfer Case Control System. Transfer case = tussenbak.

In het boekje staat ie inderdaad vermeld als TCS, ESP, startblokkering.

Aangezien de startblokkering ook via die zekering loopt moet je hem, als ik het goed herinner, er uit trekken als de motor loopt.

(Bij het oude model is zekering 13 voor de TCCS)

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 3 weken later...

Helaas nog steeds is het trilprobleem nog niet opgelost. Verschillende keren geprobeerd met zekereing 14 eruit maar het maakt geen verschil. Eerst was het rond de 72km/u maar na een ritje van 300km gisteren begint het al bij ca. 55 á 60 km p/ u.. Van de week vd  week weer  terug naar waar ik hem heb gekocht (audi specialist Weyenberg in Heesch en die gaan er weer mee naar de Kia in heeswijk dinter.....hopelijk hebben jullie nog ideeën.. mijn dank ik groot..

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hebben ze achteras gecontroleerd? Zit die goed vast en hoe zit het met de stabilisatorstangen en ophang- / bevestigingspunten?

Heeft ie de terugroep actie van de achteras ondergaan, waarbij de ophanging voorzien werd van een gaatje om het water af te laten lopen?

Komen de trillingen misschien uit het achterste differentieel? Speling in cardan of  flenzen?

Is het de automaat misschien (bijv. ooit met verkeerde olie gevuld, of oliepeil te laag?)

 

Off the record: Van Kia dealers heb ik (wat de Sorento betreft) niet zo'n hoge pet op qua kennis. Daarbij komt ook nog dat Kia Heeswijk, jouw verkoper waarschijnlijk liever ziet gaan dan komen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


15 uur geleden zei masimo:

Hebben ze achteras gecontroleerd? Zit die goed vast en hoe zit het met de stabilisatorstangen en ophang- / bevestigingspunten?

Heeft ie de terugroep actie van de achteras ondergaan, waarbij de ophanging voorzien werd van een gaatje om het water af te laten lopen?

Komen de trillingen misschien uit het achterste differentieel? Speling in cardan of  flenzen?

Is het de automaat misschien (bijv. ooit met verkeerde olie gevuld, of oliepeil te laag?)

 

Off the record: Van Kia dealers heb ik (wat de Sorento betreft) niet zo'n hoge pet op qua kennis. Daarbij komt ook nog dat Kia Heeswijk, jouw verkoper waarschijnlijk liever ziet gaan dan komen. 

Nee massimo, kia in Heeswijk-Dinter is niet waar hij is gekocht, ik heb m bij Weyenberg auto's ( hoofdzakelijk Audi) in Heesch gekocht en die gaan dus naar de kia in Heeswijk- Dinter,  waar ik toevallig enige jaren geleden een sportage heb gekocht en dik tevreden was over deze dealer.... 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 1 maand later...

Even een update.

Het trillen/ jutteren is er nog steeds, vandaag de zomerbanden er weer opgelegd en met de hand vastgezet ipv met de moersleutel , geen verbetering. Binnenkort nieuwe banden bestellen en dan maar weer eens bekijken hoe het gaat. Erg jammer  want het is een berefijne wagen ,ook al met de 1700kg zware caravan erachter weggeweest en doet het perfect ( mede door de MAD vering)... ik wil dan de all Vredestein quatrac 5 all season gaan proberen...jullie bevindingen en raad blijven welkom natuurlijk. 

Word weer vervolg..

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...