Ga naar inhoud
tomtomgo88

Motor 'tikt' bij koude start

Aanbevolen berichten

Even een vraagje, de sephia 94' tikt bij de koude start, het klinkt een beetje als kleppen geluid. Als ik dan een keer goed gas geef is het weer weg, als ik geen gas geef blijft het tikken.

De motor loopt verder als een zonnetje.

Hetgeen wat er al gedaan is:

- Wynns valve lifter concentrade aan de olie toegevoegd. Geen resultaat.

- Motorolie + alle filters vervangen

- Bougies vervangen

- Bougiekabels vervangen

- Ontsteking laten afstellen

- Motor laten afstellen

Misschien iemand nog een ideetje?

Verder wil ik nog even kwijt dat ik nog nooit zo,n fijne auto heb

gehad:mrgreen:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Heb je al is gewoon de kleppen gestelt?

Bij een garage hebben ze me wijsgemaakt dat er hydraulisch klepstoters inzitten en er dus niks te stellen is??

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dan is er misschien een klepstoter lek ofzo?

maar volgens mij hebben zelfs de de nieuwe kia's geen hydraulische klepstoters..

Overigens kan het in het geval van hydraulische stoters ook gewoon je olie druk zijn of een te laag olie pijl.

Mijn corrado had een licht versleten olie pomp en het olielampje reageerde er niet op, maar ik hoorde wel de kleppen tikken al een hele tijd.. toen de olie druk echt weg was heb ik de pomp vervangen en was het tikken op stationair toerental weg.

aangepast door Jantje.2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zou je een geluidsopname kunnen maken? Probleem komt me wel bekend voor. Had met de Pride ook een dergelijk probleem. Waarschijnlijk is het tikken al weg als je een dunnere oliesoort gebruikt. Door de kou wordt de olie bij koude motor wat dikker en daardoor krijgen de klepstoters te weinig olie bij koude motor. Zodra deze warmer wordt hoor je dat tikken niet meer.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Heeft met de oliedruk te maken. Bij het starten zonder daarna gas te geven blijft de oliedruk te laag. De olie komt niet boven in de motor en je hoort de kleppen dan flink tikken. Als je een beetje gas geeft, bouwt ie gelijk druk op en houdt het tikken op.

Oorzaak kan het gebruik van een niet-origineel oliefilter zijn. Ik heb een Corsa met exact hetzelfde probleem. Het opsporen van de oorzaak heeft me heel wat garagebezoekjes gekost (gelukkig garantie).

Uiteindelijk bleek de oorzaak een imitatie-oliefilter te zijn (Opel garage !!! wilde besparen :evil::evil::evil:).

Als er een origineel Opel-filter in zit heeft ie het probleem niet. Op de plek waar het oliefilter zit, zit ook een klepje/palletje. Dat zorgt ervoor dat niet alle olie terug het blok inloopt als de auto afgezet wordt. Daardoor is bij een volgende start genoeg olie in het kleppenhuis (meteen op druk). In het originele filter zit een verstevigd hulsje, dat ervoor zorgt dat het palletje gesloten blijft. Bij het imitatiefilter was het hulsje minder stevig en vervormde. Daardoor sloot het klepje niet (voldoende) en stroomde alle olie na het afzetten terug in de motor. Gevolg: tikkend geluid bij eerstvolgende start zonder gasgeven. 1 keer gasgeven en het was weg.

Dus mijn advies: Origineel oliefilter proberen.

aangepast door masimo

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

zie het onderwerp bovenaan "ratelgeluid"

dit heeft niks met olie of filters te maken...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Daar ben ik het niet mee eens.

Heeft zeker met olie of oliedruk te maken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
zie het onderwerp bovenaan "ratelgeluid"

dit heeft niks met olie of filters te maken...

het gaat hier om een auto uit 1994, zover bij mij bekend hadden ze toen nog geen dubbel massa vliegwielen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Offtopic doe je maar lekker in de daarvoor bestemde topics, niet hier.

Ik ben het met Masimo eens. Ook ik heb dat tikprobleem gehad, en mij is toen ook iets verteld dat de olie niet goed genoeg werd rondgepompt en dat daarom het tikken voorkwam. Ik had er op dat moment iets dikkere olie ingedaan dan werd voorgeschreven, en toen begon hij te tikken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja of zoals ik al zei, een oliepomp die gewoon niet helemaal lekker meer is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dus volgende punten checken: olie (wellicht te dik bij lage temperatuur), oliefilter (origineel?), oliepomp (oliedruk controleren) of misschien ergens een verstopping in het oliecircuit (door sludge).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Sorry mensen voor de wat late reactie ik ben chauffeur dus heb niet zoveel tijd.

Maar afgelopen weekend is de olie nogmaals vervangen, deze keer een wat dunnere oliesoort gebruikt en een origineel af fabriek oliefilter, en het tikken is al een heel eind minder.

Nu doet hij het ook met de koude start alleen is het na 2 seconden vanzelf weg en het klinkt ook veel minder ''rauw''. dus dit heeft waarschijnlijk inderdaad met de oliecirculatie te maken. Nu alleen nog even goed nadenken om het helemaal weg te krijgen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Weet iemand of er ook een mogelijkheid is om het olie systeem in de motor te ''reinigen'' of iets dergelijks want misschien zit er wel gewoon iets van een kanaaltje verstopt ofzoiets, of stel ik nu een hele onnozele vraag:roll:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Sorry mensen voor de wat late reactie ik ben chauffeur dus heb niet zoveel tijd.

Tomtomgo88,

Gezien jij chauffeur bent en soms voor langere tijd afwezig bent. (heb dit 3 keer gelezen) ;) zou je in dit draadje er iets meer over kunnen vertellen als je wil. Dat scheelt typwerk voor de volgende keer, want dan weet iedereen waarom jij soms voor langere tijd afwezig bent.

http://www.kiaclub.nl/showthread.php?t=5945

Het is geen moetje hoor maar wel erg leuk om te weten ook voor jou.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Je hebt wel toevoegingen die je aan je olie kunt toevoegen. Echter ben ik niet echt op de hoogte welke goedjes dit allemaal zijn. Laat jezelf even informeren bij de automaterialenzaak. Zij kunnen je precies vertellen wat je erin moet gooien ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ga er vanuit dat als het nu bij een koude start nog aanwezig is en je hebt er echt hydraulische klepstoters inzitten, dat er toch minimaal 1 lek is.

Normaal blijft er olie inzitten waardoor je dat tik geluid niet krijgt, nu loopt de olie er dus toch langzaam uit.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb hetzelfde probleem bij mijn Sephia '94, bij koude start een tikkend geluid en zodra je een keer goed gas geeft is het weg.

Waarschijnlijk een eerste teken dat de olie pomp versleten raakt.

Dunnere olie is een tijdelijke oplossing maar daarbij ook slechts het behandelen van de kwaal ipv de oorzaak.

Beste is inderdaad even de olie-druk bij een koude motor meten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

De kleppen van mijn venga gaan best te keer na het starten en de eerste paar kilometers rijden , dacht eerst dat het mijn ventilator was die iets zachtjes raakte. Morgen in garantie terug ben benieuwd wat ze zeggen en eraan doen ik ben a technisch dus kan iemand mij een Beetje aangeven wat ik bij de receptie van de werkplaats kan aangeven, zodat ze weten Ohhh die weet er wat van.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 6-2-2017 om 00:16 zei Leonocento:

De kleppen van mijn venga gaan best te keer na het starten en de eerste paar kilometers rijden , dacht eerst dat het mijn ventilator was die iets zachtjes raakte. Morgen in garantie terug ben benieuwd wat ze zeggen en eraan doen ik ben a technisch dus kan iemand mij een Beetje aangeven wat ik bij de receptie van de werkplaats kan aangeven, zodat ze weten Ohhh die weet er wat van.

geen idee of je dit hier goed hebt geplaatst je plaatst dit bij het type SEPHIA en je zegt dat je een VENGA hebt ????

zo ja stel je vraag dan even bij het juiste model dan is de kans dat je een antwoord krijgt een stuk groter 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen