Jump to content

Recommended Posts

Posted

Het viel mij vandaag op dat als ik me gas los laat, de auto bleef rijden. Normaal valt je auto uit als hij bijna stil valt. Maar nee, in zijn 1,2,3,4 bleef bij keurig rond de 10/15km per uur rijden.

Viel me wel op dat het gebeurt als me auto koud is. Ging vandaag weg bij een klant, auto stond er denk 3 uur in de kou. Toen kwam ik er achter. Later thuis geweest en na een uur weer weg gegaan en weer dit probleem. Na 45min rijden en met de motor aan even 10 min stil gestaan, rij ik weg, weer het probleem. Auto valt niet uit en hobbeld rustig 10km per uur verder.

Pas na was KM rijden viel hij zelf uit als ik het gas los liet en geen koppeling indruk.

Meerdere dit gehad? Soort ongewilde cruisecontrol. Morgen maar ff langs de dealer.

Posted

Dat heet automatische choke.

De motor draait een hoger toerental met rijkere inspuit.

Niks aan doen, merk je anders nooit maar wel met dit koude weer.

Hoort erbij ahw.

Posted

Inderdaad, dat wat BW vertelt... In dit weer zou ik daar erg blij mee zijn..hoef je zelf geen gas te geven en kan de wagen zelf zijn grip zoeken op de besneeuwde wegen.. Wel de ESP uitzetten!

Posted

Alex, kun je mij dat uitleggen met die uitschakeling van de ESP? Hierin ben ik blanco.

Waarom uitschakelen? ESP is toch bedoeld om slippen op de wielen tegen te gaan. Het systeem corrigeert juist doorslippende wielen!

Posted

Inderdaad! ESP corrigeert het slippen van de wielen. Maar!!.. In dit weer blijven we zoeken naar grip en blijft de ESP dus corrigeren.. ESP wisselt de tractie van links naar rechts. Dit is vooral van belang bij het wegrijden.. Als men eenmaal op weg is is het verstandiger de ESP aan te hebben staan.

Posted
Het viel mij vandaag op dat als ik me gas los laat, de auto bleef rijden. Normaal valt je auto uit als hij bijna stil valt. Maar nee, in zijn 1,2,3,4 bleef bij keurig rond de 10/15km per uur rijden.

Dat gebeurt toch bij iedere 'moderne' auto waarbij de motor wordt 'onderhouden' door een computersysteem. Wanneer ik bij mijn VW T5 (busje) het 'gas' los laat dan zal het motortoeren nooit onder de 800 toeren p/m zakken (of ik nou tegen een behoorlijke helling op rij of niet).

Ik moet er niet aan denken dat mijn auto stil zou vallen wanneer ik het gas los zou laten tijdens het rijden/rollen.

Posted
Inderdaad! ESP corrigeert het slippen van de wielen. Maar!!.. In dit weer blijven we zoeken naar grip en blijft de ESP dus corrigeren.. ESP wisselt de tractie van links naar rechts.
Misschien heb ik het helemaal fout hoor Alex, maar volgens mij heb jij het over het ASR systeem. Dit systeem zorgt er inderdaad voor dat een wiel wordt 'afgeknepen' wanneer dit aan het doorslippen is. Dit systeem zit onder andere ook op mijn hierboven genoemde T5 bedrijfswagen.

Volgens mij zorgt ESP ervoor dat de juiste wielen worden afgeremd tijdens een mogelijk aankomende slippartij en zorgt dit systeem ervoor dat je op de juiste koers blijft en niet achterstevoren uit de bocht vliegt. En dat is nou net een systeem wat heel veel auto's nu nog niet standaard hebben.

Maar dat gaat komend jaar volgens mij veranderen.

Posted

Interessante reacties hier.

Zelf ben ik van 1958 en heb op mijn 12e kennis gemaakt met de choke. (brommer)

De jeugd van tegenwoordig dus kennelijk niet.

Als een motor koud is is er een rijker brandstofmengsel nodig dan bij een warme motor.

Dat kan middels een hand of auto choke.

Automatische choke is inmiddels gemeengoed.

Het heeft als gevolg dat je auto hoger stationair draait en meer brandstof verbruikt bij koude motor.

Is de motor op temperatuur dan is het normaal w.b verbruik.

Maak je veel korte ritten vanaf koude doet de automatische choke zijn werk

en dat ZUIPT benzine.

transam, dat is

Posted

@Birdfeedertje,

Bij KIA valt alles onder de noemer ESP. ASR is de "handelsnaam" van de VAG groep.

Men mag mijn verhaal zelf uittesten als je de mogelijkheid hebt de ESP uit te zetten. Dan ervaar jezelf wat ik bedoel..

Posted
op mijn pro ceed ook :-D en het werkt heerlijk in de sneeuw

In de sneeuw gaat het bij mij juist beter zonder ESP, kan je wat met het gas spelen als je slecht weg komt. Met ESP heb ik al enkele keren vast gestaan en bij uitschakeling ging het wel. De brede zomerbanden zijn wel een ramp met dit weer.

Posted
@Birdfeedertje,

Bij KIA valt alles onder de noemer ESP. ASR is de "handelsnaam" van de VAG groep.

Daar zat ik vandaag zelf ook al aan te denken. :roll::wink:

ASR is eigenlijk een soort 'dom' of beter gezegd minder slim programma.

Alle hardware is aanwezig alleen het rekenprogramma is heel slim 'uitgekleed'. Kunnen die VAG boys je weer extra 'uitkleden'.

Posted
In de sneeuw gaat het bij mij juist beter zonder ESP, kan je wat met het gas spelen als je slecht weg komt. Met ESP heb ik al enkele keren vast gestaan en bij uitschakeling ging het wel. De brede zomerbanden zijn wel een ramp met dit weer.

Klopt, zolang je rijdt is de ESP heel handig.. Kom je stil te staan kan je het beter even uitzetten.

Posted
.. De brede zomerbanden zijn wel een ramp met dit weer.

Met 'zomer' banden mag je in NL ook niet op de weg rijden. Dat zijn slicks zonder profiel.

Alleen All-weather en winterbanden zijn toegestaan.

Posted
Met 'zomer' banden mag je in NL ook niet op de weg rijden. Dat zijn slicks zonder profiel.

Alleen All-weather en winterbanden zijn toegestaan.

En waar haal JIJ deze wijsheid vandaan.. Zomerbanden is de benaming voor de banden die normaal op je auto zitten bij aflevering en als je normaal de banden wisselt. Dus alle banden die niet toebehoren tot de categorie All-weather, winterbanden(Vroeger hete deze sneeuwband), terreinbanden en custom made banden.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...