Guest Angelique Posted December 22, 2010 Posted December 22, 2010 Hoi fijne autovriendjes:D Van de handleiding wordt ik niet slimmer, dus vraag ik het hier maar even. Mijn vorige toet zette ik met dit weer op 4x4 anders kwam ik niet van de stoep af. Met de Sorento ploeter ik tot op heden nog overal wel doorheen. Maar aangezien er een 4x4 knop opzit vraag ik me af of het handig/beter/nuttig is om de toet bij sneeuw en gladheid op deze stand te zetten. Ik dacht ook begrepen te hebben dat mijn toet vanzelf naar 4 x 4 overschakeld als hij dit nodig acht. Ondanks wat slippertjes heb ik daar (denk ik) nog niets van gemerkt. Tenminste, ik verwacht minstens een lampje als hij overstapt op 4 x 4 en die heb ik nog niet gezien. Iemand een idee wat handig is? Gewoon blijven rijden zoals ik nu rijdt of overschakelijk op 4 x 4? Quote
rob4b4 Posted December 22, 2010 Posted December 22, 2010 Wat heb je voor een uitvoering en welke standen heeft de 4x4 knop. Hier zit verschil in per uitvoering. Quote
Guest Angelique Posted December 22, 2010 Posted December 22, 2010 (edited) Wat heb je voor een uitvoering en welke standen heeft de 4x4 knop. Hier zit verschil in per uitvoering. Uitvoering...die zoeken we op:oops: ..2004..automaat...diesel Er staat maar 1x 4x4 bij dat knopje, de andere standen zijn "low" en "auto". De handleiding heeft het over een "4x4 high" stand, vandaar dat ik even van het padje af ben. Edit: uitvoering gevonden Sorento CRDI TOD EX Edited December 22, 2010 by Angelique Quote
Jantje.2 Posted December 22, 2010 Posted December 22, 2010 Wat je ook doet.. ze hem niet in de LOW stand.. Deze stand is alleen voor als je echt in de bagger rijdt of een stijle helling. In deze stand ook absoluut niet veel gas geven want je draait de hele boel aan puin. Eigen ervaring met een land rover. Quote
Alex VB Posted December 23, 2010 Posted December 23, 2010 In dit weer op stand "auto" zetten. Dan wordt de 4x4 automatisch ingeschakeld indien nodig.. Voor de rest niets meer doen! Quote
willem1 Posted December 23, 2010 Posted December 23, 2010 TOD=Torque On Demand, wat zoveel betekent als koppel op afroep. Wat dat met 4 x 4 te maken heeft? Het volgende: zoals reeds door Jantje2 en Alex is vermeld is deze inschakeling alleen bedoeld voor echte bagger, steile helling met los zand e.d. Wanneer je dan 4 x 4 inschakelt, auto eerst stoppen, enfin het hele riedeltje in de gebruiksaanwijziging, je rijdt dan met minder toeren, overbrenging wordt anders (daarom max. 50 km anders draait de zaak in de soep) en heeft de Sorento veel meer kracht=koppel=torque. Maw. zet de stand nu in 'auto' en wanneer in deze barre tijden benodigd schakelt de aandrijving geheel automatisch over naar 4 x 4, dwz. op je voorwielen komt ook tractie! Als je dan ook nog winterbanden hebt gemonteerd rij je zo naar Moskou heen en terug, als je dat zou willen natuurlijk. Sorento is echt een bereauto! OK? Quote
Guest Angelique Posted December 23, 2010 Posted December 23, 2010 Dank je Willem! Deze info zocht ik op google e.d. maar was in het NL niet vindbaar zodat ik wel wist dat ik een TOD had, maar wat het nou precies inhield was me niet helemaal duidelijk. Maar het is me wel duidelijk, dat de 4x4 op deze auto dus heel wat anders is dan de 4x4 op mijn Suzuki, want die werd er alleen maar sneller van. (die zou alleen nooit MosKou gehaald hebben ) Quote
Alex Posted December 28, 2010 Posted December 28, 2010 Als je wil wegrijden uit bijvoorbeeld een besneeuwde berm of modderpoel kan het zijn dat je ESP ingrijpt. ESP is in feite een stabiliteitsprogramma dat het wiel dat doorslipt afremt zodat je minder snel uit de bocht gaat.Toch maar niet te gek doen, want ESP is niet almachtig. Bij het wegrijden uit de modder of sneeuw gaat het ESP ook ingrijpen, maar hier werkt het eerder remmend dan helpend. Ideaal is dus : ESP afzetten (knop naast die van de 4x4) tot je uit de berm/modder bent en van zodra je weer op stevige ondergrond staat direct weer opzetten ! Als je jouw ESP uitschakelt is heb je wel een verklikker op je dashboard (oranje). Voor de 'LOW'-stand ook (groen) en zoals hierboven reeds uitgelegd, niet als de 4x4 aanslaat in de 'AUTO'-stand. Alex Quote
Guest Angelique Posted December 30, 2010 Posted December 30, 2010 Als je wil wegrijden uit bijvoorbeeld een besneeuwde berm of modderpoel kan het zijn dat je ESP ingrijpt. ESP is in feite een stabiliteitsprogramma dat het wiel dat doorslipt afremt zodat je minder snel uit de bocht gaat.Toch maar niet te gek doen, want ESP is niet almachtig. Bij het wegrijden uit de modder of sneeuw gaat het ESP ook ingrijpen, maar hier werkt het eerder remmend dan helpend. Ideaal is dus : ESP afzetten (knop naast die van de 4x4) tot je uit de berm/modder bent en van zodra je weer op stevige ondergrond staat direct weer opzetten ! Als je jouw ESP uitschakelt is heb je wel een verklikker op je dashboard (oranje). Voor de 'LOW'-stand ook (groen) en zoals hierboven reeds uitgelegd, niet als de 4x4 aanslaat in de 'AUTO'-stand.Alex Die zit er helaas niet. In ieder geval niet op die plek. Verder doe ik ook niet al te gek, ben al blij dat ik rij en toch wel iets te zuinig op mijn KIaatje. In deze subliem bestrate gebieden kan het echter nog wel eens gebeuren dat de grens tussen straat/berm/greppel bij wat meer sneeuw niet zichtbaar meer is en dan is het toch prettig als je jezelf uit een bergje sneeuw kunt redden:smile: Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.