Jump to content

16 inch velgen op Ceed SW

Niebu

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Ik wil binnenkort 16 inch velgen op mijn Ceed SW leggen en deze wilde ik via internet bestellen, alleen weet ik niet welke breedte en ET-waarde ik het beste kan nemen. Volgens steekmaat.nl heeft de Ceed een ET waarde van 40.

De banden maat gaat 205/55R16 worden.

De onderstaande opties heb ik:

6,5x16 ET 38

6,5x16 ET 45

7x16 ET 48

Wie kan me helpen?

Wat kan ik het beste kiezen of maken deze ET-waarden en velgbreedtes niet zo veel uit.

Edited by Niebu

6,5x16 ET 38

6,5x16 ET 45

Deze 2 zijn de beste opties omdat je dan in de marge van de ET-waarde van 5 zit.. Ik persoonlijk zou dan gaan voor de 6,5x16 ET 45. Ze zeggen nl. dat je beter een ET-waarde (wielbolling) teveel kan hebben dan te wiening.

Zoals ik al eerder gezegd heb klopt de ET waarde van 40 op de diverse websites niet. ET waarde van de Cee'd zit afhankelijk van de velgmaat tussen 47 en de 51.

De ET38 is dus niet aan te raden.

Ik heb zelf 6.5 x 16 ET45 als LM velg eronder, dit gaat prima en staat er netjes onder. :-)

Anders wil ik er wel eens een fotootje van maken, als het iemand interesseert.

Altijd handig!

En nee, zit er in NL niet bij maar kan mij er een voorstelling van maken. Bij sommige elektrische gereedschappen en andere electronische apparaten wordt dit er ook vaak bij geleverd.

Maak er maar een foto van in Nederland zit het er niet bij.

16 inch ET 38 velgen gaan niet passen zonder aanpassingen aan de auto, dit stond in het TUV certificaat van de velg.

Waarschijnlijk gaat het deze velg worden in de maat 7x16 ET 48.

Volgens het TUV certificaat moet het passen, alleen mijn duits is niet zo goed dat ik het helemaal snap.

http://alutec.de/alutec_2007/alutec_felgen/en/alutec_grip.htm

TUV Certificaat

http://gutachten.bmf-application.com/alutec/grip/00156351.pdf

Zal morgen even kijken voor een fotootje. De gegevens die er bij mij op staan zijn natuurlijk wel specifiek voor mijn auto (Cee'd CRDi 66 kw), zoals motorvermogen, topsnelheid, verbruik, gewicht etc; velgen en bandenmaat zijn natuurlijk wel voor meerdere modellen, alhoewel er bij alleen de 15 en 16 inch maat op staat, omdat mijn uitvoering af fabriek alleen met die 2 maten geleverd wordt.

Hieronder de papieren van mijn Cee'd. Links zie je de maat banden/velgen van het standaardmodel. Rechts velg en bandenmaat waar hij ook mee afgeleverd kan worden. Aangezien ik de luxere EX uitvoering heb, zitten er bij mij de 6jx15 ET51 velgen (staal) onder icm 205/55/16 91V banden. Ik heb hierop nu m'n winterbanden liggen en de originele zomerbanden overgezet op lichtmetalen velgen in de maat 6.5x16 ET45

post-1148-1297853391,18_thumb.jpg

• 2 weeks later...

Ik heb zelf winterbanden op 16 inch velgen liggen, met een ET van 43.

Bandenmaat is 215 55R16, dus wat breder dan de standaard 16 inch wielen/banden.