Niebu Posted December 26, 2010 Share Posted December 26, 2010 (edited) Hallo allemaal, Ik wil binnenkort 16 inch velgen op mijn Ceed SW leggen en deze wilde ik via internet bestellen, alleen weet ik niet welke breedte en ET-waarde ik het beste kan nemen. Volgens steekmaat.nl heeft de Ceed een ET waarde van 40. De banden maat gaat 205/55R16 worden. De onderstaande opties heb ik: 6,5x16 ET 38 6,5x16 ET 45 7x16 ET 48 Wie kan me helpen? Wat kan ik het beste kiezen of maken deze ET-waarden en velgbreedtes niet zo veel uit. Edited December 26, 2010 by Niebu Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alex VB Posted December 26, 2010 Share Posted December 26, 2010 6,5x16 ET 38 6,5x16 ET 45 Deze 2 zijn de beste opties omdat je dan in de marge van de ET-waarde van 5 zit.. Ik persoonlijk zou dan gaan voor de 6,5x16 ET 45. Ze zeggen nl. dat je beter een ET-waarde (wielbolling) teveel kan hebben dan te wiening. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leon Posted December 26, 2010 Share Posted December 26, 2010 Zoals ik al eerder gezegd heb klopt de ET waarde van 40 op de diverse websites niet. ET waarde van de Cee'd zit afhankelijk van de velgmaat tussen 47 en de 51. De ET38 is dus niet aan te raden. Ik heb zelf 6.5 x 16 ET45 als LM velg eronder, dit gaat prima en staat er netjes onder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niebu Posted December 27, 2010 Author Share Posted December 27, 2010 Waar kun je deze waardes vinden, ze staan niet in het instructieboekje. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niebu Posted December 27, 2010 Author Share Posted December 27, 2010 Net de Kia dealer gebeld zij zeggen ET 42. Welke waarde is het nu??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jantje.2 Posted December 27, 2010 Share Posted December 27, 2010 Pak dan gewoon de et 45, dan zit je voor wat kia opgeeft goed en voor wat Leon zegt goed. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leon Posted December 27, 2010 Share Posted December 27, 2010 Waardes kun je vinden op de velg zelf (toch al zeker op een stalen velg) en bij mij staan ze ook op het european certificate of conformity. Dat is dat grote blad dat hier in belgi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smart Posted December 27, 2010 Share Posted December 27, 2010 Anders wil ik er wel eens een fotootje van maken, als het iemand interesseert. Altijd handig! En nee, zit er in NL niet bij maar kan mij er een voorstelling van maken. Bij sommige elektrische gereedschappen en andere electronische apparaten wordt dit er ook vaak bij geleverd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niebu Posted December 28, 2010 Author Share Posted December 28, 2010 Maak er maar een foto van in Nederland zit het er niet bij. 16 inch ET 38 velgen gaan niet passen zonder aanpassingen aan de auto, dit stond in het TUV certificaat van de velg. Waarschijnlijk gaat het deze velg worden in de maat 7x16 ET 48. Volgens het TUV certificaat moet het passen, alleen mijn duits is niet zo goed dat ik het helemaal snap. http://alutec.de/alutec_2007/alutec_felgen/en/alutec_grip.htm TUV Certificaat http://gutachten.bmf-application.com/alutec/grip/00156351.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leon Posted December 28, 2010 Share Posted December 28, 2010 Zal morgen even kijken voor een fotootje. De gegevens die er bij mij op staan zijn natuurlijk wel specifiek voor mijn auto (Cee'd CRDi 66 kw), zoals motorvermogen, topsnelheid, verbruik, gewicht etc; velgen en bandenmaat zijn natuurlijk wel voor meerdere modellen, alhoewel er bij alleen de 15 en 16 inch maat op staat, omdat mijn uitvoering af fabriek alleen met die 2 maten geleverd wordt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alex VB Posted December 29, 2010 Share Posted December 29, 2010 Ik zal van mij het attest ook maar eens plaatsen. Daar staan wel de 17" op die ik eronder heb. Kunnen de mensen vergelijken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leon Posted December 29, 2010 Share Posted December 29, 2010 Hieronder de papieren van mijn Cee'd. Links zie je de maat banden/velgen van het standaardmodel. Rechts velg en bandenmaat waar hij ook mee afgeleverd kan worden. Aangezien ik de luxere EX uitvoering heb, zitten er bij mij de 6jx15 ET51 velgen (staal) onder icm 205/55/16 91V banden. Ik heb hierop nu m'n winterbanden liggen en de originele zomerbanden overgezet op lichtmetalen velgen in de maat 6.5x16 ET45 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alex VB Posted December 29, 2010 Share Posted December 29, 2010 In de bijlage mijn attest. Hierop staan de 17" velgen vermeld die ik standaard erop heb. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mlkk Posted January 7, 2011 Share Posted January 7, 2011 Ik heb zelf winterbanden op 16 inch velgen liggen, met een ET van 43. Bandenmaat is 215 55R16, dus wat breder dan de standaard 16 inch wielen/banden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts