Ga naar inhoud

Van binnen beslagen koplamp units Sportage III


Seek123

Aanbevolen Berichten

Vandaag mijn Sportage geleverd gekregen. Een dikke 100 km in de regen gereden en nu zijn de koplamp units van binnen beslagen.

Dat moet toch absoluut niet kunnen en mogen?!

Wie heeft nog meer deze ervaring?

En wat is er aan gedaan door de dealer / KIA NL?

P.s. Overigens een prachtige auto. Alleen het sturen is niet 100%. Dus hoop nog op een verbetering van de aangekondigde software update.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Thnx voor de tip.

Ik lees er idd iets over op pag. 7-68 (403 v.d. pfd-versie van de gebruikershandleiding).

Het zou gaan om vocht tussen het binnen- en buitenglas (van buitenaf gezien, zit het aan de binnenkant).

Ik blijf het vreemd vinden. Heb het ook al even bij de dealer gemeld. En daar zal ik het zeker weer aankaarten (bij de gratis 1.000 km check door Jo ten Oever, KIA dealer in Nuth).

Link naar reactie
Delen op andere sites


Wees niet onzeker, ga nou eerst eens lekker rijden in die auto en als er dingen zijn, vat je ze samen en gaat met die dingetjes naar de dealer.

Aan de stuurinstelling wordt gewerkt.

Ga niet zeuren dat het ding zuipt, want dat is je eigen rechter voet.

Veel plezier met je nieuwe tuut !

Link naar reactie
Delen op andere sites


Is een bekend fenomeen.

Maart 2010 Technisch bulletin van KIA.

"This bulletin provides information relating to some Kia models that may experience fogging or condensation inside of the headlamp assembly. Generally, this condition is considered normal and can be eliminated by turning on the headlamps with the engine running for several minutes or during normal driving conditions. In most cases, this will clear the headlamp fogging condition. Headlamp assembly replacement WILL NOT be necessary in most cases."

Als de verlichting is aangezet gaat het vanzelf weer weg.

Indien dat niet het geval is, men spreekt over 30 minuten, contact opnemen met de dealer.

Zoek maar eens op het forum volgens mij is is er al over gesproken.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Is inderdaad een gekend probleem bij de modellen vanaf 2010. Gister ook een Sportage zien staan in Kerkrade met **-NKF-* in zijn kenteken die hetzelfde had.. Ik vind het wreemd, maar als de constructeur zegt dat het normaal is.. a050.gif

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste

Sinds twee weken heb ik mijn nieuwe kia sportage en de condens in de lichten heb ik ook vastgesteld, maar verdwijnt eens de zon schijnt en als je een stukje met lichten gereden hebben. Is normaal volgens kia en het gaat weg, ik ben niet ongerust nu ik weet dat andere mensen dit ook vaststellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Idd. Ben ook enigszins gerustgesteld door gelijke ervaringen en de passage hierover in de handleiding.

Maar het blijft vreemd (deze constructie van de koplampunit kennelijk).

En zal het ook nog laten checken door de dealer.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Wij hebben ook zo'n sportage binnen gehad, ook eerst geprobeert met gewoon de verlichting op te zetten maar dit hielp niet.

Ik heb koplamp gedemonteerd, nacht op verwarming gelegt, ontluchting vervangen, dit haalde helaas niets uit, en nu heeft de klant 2 nieuwe koplampen gekregen.

spijtig genoeg was dit weer net een klant die meteen 'haat' mails naar kia stuurde van slechte service en dat garage een houding had van 'dit is normaal'.

Het heeft idd wel enige tijd ingenomen voordat hij 2 nieuwe koplampen kreeg maar de meeste mensen vergeten soms dat de garage niet beslist wanneer er iets mag vervangen worden onder garantie. En dat wij in zo'n geval eerst veschillende zaken moeten proberen zoals die ontluchting vervangen etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Heb er ook al het internet over geraadpleegd, en volgens sommigen is dit normaal:

http://www.hella.com/produktion/HellaBEFL/WebSite/Channels/Wholesalers/Lighting/Waterdicht/Waterdicht.jsp

Het kan natuurlijk ook een slechte serie koplampunits zijn. Ooit werden ze bij mijn vorige wagen (Toyota) vervangen na 3 jaar en onder garantie...

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het ligt er aan de omstandigheden.

Is het een koude/vochtige nacht en de volgend morgen staat de zon op je lampen voor of achter dan zie je condens. Is het minder vochtig of is het temperatuurverschil minder dan zul je het niet hebben.

Het komt bij alle merken voor. Op termijn zorgt het beslist voor doffe plekken op je lamp"glas" of reflector. Auto na 3-4 jaar inruilen, dan heb je daar ook geen last van :)

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 1 maand later...

Hallo allemaal

Heb m'n sportage nu een dag of 3 en vanaf dag 1 ook (flink) wat condens in de koplampen.

De dealer vertelde me dat het na een paar dagen weg zou trekken en dat is inmiddels ook het geval. Maar het gaat wel heel langzaam.

Volgens de dealer heeft het te maken met het feit dat hij met een hogedrukspuit is schoongespoten voor de aflevering.

Anyway, wat me zorgen baart is dat ik straks na een wasstraat-bezoek weer een dag of 4 met beslagen koplampen rijd. Iemand ervaringen??

Ik vind het ook niet kunnen.

En nogmaals, het is niet een klein beetje - maar echt beide koplampen voor 50% beslagen. Het ziet er niet uit. :-(

Groeten Danny

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hallo allemaal

Heb m'n sportage nu een dag of 3 en vanaf dag 1 ook (flink) wat condens in de koplampen.

De dealer vertelde me dat het na een paar dagen weg zou trekken en dat is inmiddels ook het geval. Maar het gaat wel heel langzaam.

Volgens de dealer heeft het te maken met het feit dat hij met een hogedrukspuit is schoongespoten voor de aflevering.

Anyway, wat me zorgen baart is dat ik straks na een wasstraat-bezoek weer een dag of 4 met beslagen koplampen rijd. Iemand ervaringen??

Ik vind het ook niet kunnen.

En nogmaals, het is niet een klein beetje - maar echt beide koplampen voor 50% beslagen. Het ziet er niet uit. :-(

Groeten Danny

Lees de bijlage eens door en laat het, indien het echt erg is en zoals beschreven niet verdwijnt, de dealer zien.

TSB headlamp fogging-moisture condition klein.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites


plaatje ?

Heb zelf totaal geen last van condens.

Het heeft zich nu verzameld in de punt van de koplamp. (kleine druppeltjes, zie foto) Wanneer ik nu met koplamp aan ga rijden, wordt het weer in grote condens-vlek. Dat blijft zo, ook al rijd ik een uur met koplamp aan.

post-4028-0-10813600-1300638539_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb het ook gehad. Meteen op de dag van aflevering. Het regende toen flink en en was koud. Ik schrok me ook rot. Maar na melding op dit forum, navraag bij de dealer en nalezen in het instructieboekje bleek dit normaal. Om de warmte van de lamp af te voeren, is er ergens een open verbinding. Bij temperatuurverschillen in en buiten de lamp treedt dus condensatie op. Maar na een dag of max. 3 moet dit weg zijn. De dealer kan gelijk hebben met de opmerking dat het in jouw geval komt door het poetsen met een hogedrukspuit.

Maar het kan natuurlijk dat de lamp echt kapot is en er water in komt. Hebben de lampen aan beide kanten het?

Lat er in ieder geval even door de dealer naar kijken als het blijft. En eis dan desnoods vervanging.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb het ook gehad. Meteen op de dag van aflevering. Het regende toen flink en en was koud. Ik schrok me ook rot. Maar na melding op dit forum, navraag bij de dealer en nalezen in het instructieboekje bleek dit normaal. Om de warmte van de lamp af te voeren, is er ergens een open verbinding. Bij temperatuurverschillen in en buiten de lamp treedt dus condensatie op. Maar na een dag of max. 3 moet dit weg zijn. De dealer kan gelijk hebben met de opmerking dat het in jouw geval komt door het poetsen met een hogedrukspuit.

Maar het kan natuurlijk dat de lamp echt kapot is en er water in komt. Hebben de lampen aan beide kanten het?

Lat er in ieder geval even door de dealer naar kijken als het blijft. En eis dan desnoods vervanging.

Heb het nog een paar dagen afgekeken, 100 km met koplamp aan, hele dag in het zonnetje gezet.

Geen resultaat, er blijven gewoon een hoop druppels zichtbaar en nu en dan weer de hele koplamp beslagen. (Beide kanten)

Morgen maar eens terug naar de dealer.

Verder is het een fantastische auto!

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...