Jump to content

4x4 in de nieuwe sportage

Ysie

Recommended Posts

Hallo,

Ik heb een vraagje over het 4x4 systeem. Dat schakelt automatisch in bij doorslippen van de wielen. Werkt dat systeem vlug of glijd men eerst tegen een boom voor het in aktie treed :mrgreen: .

Het schijnt dat men de 4x4 kan locken maar dat hij bij snelheid van meer of 45 km/h uitschakelt, is dat zo? Zo ja schakelt hij dan terug in als men dan terug trager rijdt dan 45 km/h of moet men het dan weer locken?

Het is wel tof dat men hier de kans hebt om meningen te delen.

Ik ga ervan uit dat je al de nieuwe Sportage hebt? Zo ja d010.gif

Zo nee. De 4x4 schakelt in zodra het moet. Dus als men zijn grip schijnt te verliezen in samenwerking met ESP. Je kan deze inderdaad ook vastzetten, maar dan alleen bij lage snelheden om door het terrein te kunnen rijden. Dit doet men in het algemeen niet met 100/uur of er moeten tracks/rupsbanden gemonteerd zijn.

Het heeft niets met het feit te maken of bepaalde vragen op het forum thuis horen of niet. Mij STOORT het mateloos dat mensen de handleiding of gebruikersgids niet lezen die bij een voertuig geleverd wordt.

Door zulke acties is er al eens een discussie ontstaan die op de man af werd gespeeld.

en als men verder had gelezen had je ook meteen het antwoord gezien voor het geval de vragen steller niet in het bezit zou zijn van de wagen incl. gebruikershandleiding.

Van mij uit einde discussie!

Ik heb een vraagje over het 4x4 systeem. Dat schakelt automatisch in bij doorslippen van de wielen. Werkt dat systeem vlug of glijd men eerst tegen een boom voor het in aktie treed :mrgreen: .

Het schijnt dat men de 4x4 kan locken maar dat hij bij snelheid van meer of 45 km/h uitschakelt, is dat zo? Zo ja schakelt hij dan terug in als men dan terug trager rijdt dan 45 km/h of moet men het dan weer locken?

De 4x4 van de Sportage zou volgens kia moeten werken voordat je gaat slippen, echter dit is niet helemaal zo.

Heb het op de sneeuw geprobeert en je slipt toch wel een klein beetje maar je voelt dat die zich meteen corrigeert en je weer recht op de weg zet.

Rijden op half weg half ijs is ook geen probleem. Ik heb van al deze sneeuw enz amper last gahad met de 4x4.

De LOCK kan je inschakelen en werkt tot 40kmh waarna die uitschakeld en als je weer onder de 40kmh komt schakeld die weer in.(als je hem teminste niet handmatig hebt uitgezet.) De lock hoef je ook alleen maar te gebruiken als je niet vooruit komt..

Als je 4x4 besteld heb je wel een langere levertijd, maar dat vind ik het zeker waard.

Het heeft niets met het feit te maken of bepaalde vragen op het forum thuis horen of niet. Mij STOORT het mateloos dat mensen de handleiding of gebruikersgids niet lezen die bij een voertuig geleverd wordt.

Door zulke acties is er al eens een discussie ontstaan die op de man af werd gespeeld.

en als men verder had gelezen had je ook meteen het antwoord gezien voor het geval de vragen steller niet in het bezit zou zijn van de wagen incl. gebruikershandleiding.

Van mij uit einde discussie!

Bedankt Rick, mijn vraag was gewoon of hij dan ook weer inschakelt eens je onder de 40 km/h komt. Aan al de andere, NEEN IK HEB MIJN WAGEN NOG NIET? HIJ IS BESTELD EN IK MOET NOG 5 MAAND WACHTEN DUS ALS HET JE STOORT DAT MENSEN VRAGEN STELLEN DAN MOET JE NIET OP EEN FORUM ZITTEN!!!!!!!!!

Waarom altijd onmiddellijk zo kort reageren :o .

De 4x4 van de Sportage zou volgens kia moeten werken voordat je gaat slippen, echter dit is niet helemaal zo.

Heb het op de sneeuw geprobeert en je slipt toch wel een klein beetje maar je voelt dat die zich meteen corrigeert en je weer recht op de weg zet.

Rijden op half weg half ijs is ook geen probleem. Ik heb van al deze sneeuw enz amper last gahad met de 4x4.

De LOCK kan je inschakelen en werkt tot 40kmh waarna die uitschakeld en als je weer onder de 40kmh komt schakeld die weer in.(als je hem teminste niet handmatig hebt uitgezet.) De lock hoef je ook alleen maar te gebruiken als je niet vooruit komt..

Als je 4x4 besteld heb je wel een langere levertijd, maar dat vind ik het zeker waard.

Het zou ook niet kunnen dat hij helemaal niet gaat slippen.

Aangezien er eerst iets moet slippen voordat de wagen kan weten waar hij moet gaan bijsturen. Het slippen zal er altijd zijn, maar dit is zeer beperkt.

Bij mijn weten is de AWD van Kia gebaseerd op de Haldex koppeling die o.a. ook in de Volvo wordt gebruikt.

Dat doorslippen klopt dan maar is slechts 17 graden van het wiel.

NB dit komt uit mijn HD in het hoofd en ik kan er naast zitten :wink:

Waarom altijd onmiddellijk zo kort reageren :o .

Misschien was de reactie ietsiepietsie ongenuanceerd, maar als je als vaste bezoeker/moderator hier ALLE berichten leest (+/- 100 per dag !!) en het merendeel van de nieuwe topics gaat over onderwerpen die al (uitvoerig) besproken zijn en vaak ook nog in de handleiding voor komen, dan heb ik ook wel eens moeite om me in te houden en niet op die manier te reageren.

Enne.......hij gaf je wel het antwoord waar je om vroeg !!!

Mocht je nog tijd over hebben de komende 5 maanden, er staan ook digitale handleidingen op het forum ;)

De forumlezers die nog geen Sportage hebben (en dus ook geen handleiding) vinden misschien dit soortberichtjes en antwoorden ook interessant...dus het is niet altijd even handig om in antwoorden naar de handleiding te verwijzen.