Felin Posted January 27, 2011 Posted January 27, 2011 In september '03 hebben wij onze Kia Rio nieuw gekocht. Nooit noemenswaardige problemen mee gehad verder. Op 5 januari jl is hij voor een jaarlijkse beurt naar de garage geweest, en sindsdien spookt ie. Stotteren 's morgens bij het wegrijden en van de ene op de andere dag ging het lampje 'check the engine' branden. Gelijk naar de garage gegaan, monteur heeft de boel gereset want kon niets vinden bij het uitlezen. Vervolgens de volgende dag vrolijk weer gestotter tot en met (alleen als de motor koud is trouwens) en 's middags begon toch weer het motorlampje branden. Nou, dan zou het de lambda sonde wel eens kunnen zijn volgens de garage, dus die is afgelopen donderdag vervangen. De dag erna begaf de km teller het ineens, bleef rustig op o staan. Pas na een kwartier werd het ding wakker maar wel schoksgewijs. Weer een dag later -gestotter blijft overigens - geen km te zien het eerste kwartier, heb die dag 350 km gereden, en ja hoor, op de terugweg begon ook het motorlampje weer vrolijk te branden. Blijkbaar was het dus niet de lambda sonde? De hele terugweg vloog het km wijzertje van 60 naar 140 en weer naar 0, bekeuringen zullen ongetwijfeld volgen... Weer gebeld met garage (overigens een Kia dealer), okee, breng hem maar weer. Afgelopen maandag gebracht, woensdagochtend pas klaar. 'Geen idee wat het is, we kunnen niks vinden, maar is wederom opnieuw uitgelezen en gereset.' 'Okee', zeg ik nog, 'dan was het dus niet de lambdasonde, die gaan we dus niet betalen', 'ja hoor', zegt de monteur. 'Maar de auto nam de oude waardes van de oude sonde nog waar, dus vandaar dat het motorlampje ging branden met de nieuwe sonde erin. Oude sonde is opgemeten en was inderdaad stuk.' Oude waardes zouden ook gereset zijn en het probleem is volgens monteur nu opgelost. Wat gebeurd er bij het naar huis rijden (op nog geen 2 km van de garage)?? Weer licht het motorlampje vrolijk op! Gelijk onderweg gebeld, de monteur weet het nu ook niet meer. Kan geen kwaad volgens hem. Maar daar blijf je toch niet mee rijden?! Oh en of we een nieuwe km teller willen bestellen, want dat is het andere euvel volgens hem. Zou niets met het branden van het motorlampje te maken hebben. Oh ja, kost wel 500 euro. Wat zou het probleem van de auto nog meer kunnen zijn? Quote
Jantje.2 Posted January 27, 2011 Posted January 27, 2011 Stottert de auto nu ook nog steeds, nu het engine check lampje weer brandt? Quote
bigwade Posted January 27, 2011 Posted January 27, 2011 Ik heb geen idee, maar als ik je verhaal zo lees denk ik aan iets vergelijkbaars wat ik met mijn Chevy heb gehad. Daar ging de toerenteller er ineens als een dolle van door. Bleek een speedsensor op de bak te zijn. Dat ding is vervangen maar het euvel bleef. Het bleek uiteindelijk in het connectortje/stekkertje van diezelfde speedsensor te zitten. Wellicht is bij de beurt ook zo'n draadje ergens losgehaald en niet helemaal goed teruggezet. Ga geen dolle uitgaven doen want het is waarschijnlijk iets heel knulligs als zo'n stekkertje. Suc6! Quote
nookiemar Posted January 27, 2011 Posted January 27, 2011 hallo,even over je snelheidsmeter staat meestal los van je motormagnement. en persoonlijk vind ik best dapper om te zeggen dat er een nieuwe teller in moet. kan ook snelheidsensor zijn of slechte verbinding en dan kan mogelijk je teller binnenwerk happeren. als het constant is kan de garage met de gds het signaal zien dan weet je meer. storingslampjes branden niet zomaar en kan schade veroorzaken eventueel je katlysator.en brandstof gebruik kan negatief worden beinvloed. lamdasonde is beste om orginele kwaliteit te nemen of er moet ervaring met goede aftermarkt product zijn,anders blijf je storingen houden en mogelijk over een langere tijd weer problemen krijgen. maar wat zo raar is na een service beurt,juiste bougies,bougie dop niet beschadigd,,, groot begrip allemaal,succes gr Quote
Felin Posted January 27, 2011 Author Posted January 27, 2011 Bedankt voor de reacties! @Jantje2: hij stottert inderdaad nog steeds (alleen bij het opstarten). Vanmorgen stond ik te krabben en ik hoorde hem niet goed stationair draaien ook, ging met ‘golven’ zeg maar. Het is best een grote garage, moeten we nu voor een seconde opinion naar een andere garage? Je zou toch mogen verwachten dat ze daar wel weten van de hoed en de rand? Ik denk dat ik maar jullie tips ga mailen naar diezelfde garage, hopelijk gaan ze er serieus mee aan de slag want leuk vinden we het allang niet meer. Quote
nookiemar Posted January 27, 2011 Posted January 27, 2011 zou,je kunnen doen maar je betaald ergens voor mag je toch verwachten dat goed afgehandeld word... en een andere garage kost je ook wederom geld. dus zal gewoon weer langs gaan en voor garantie uiteraard laten uitzoeken. als de basis niet goed is kan je alles gaan vervangen. Quote
Jantje.2 Posted January 27, 2011 Posted January 27, 2011 Zijn de bougies/bougie kabels wel gecontroleerd enzo? (of heeft deze de bobines direct tegen de bougies aan??) Quote
Felin Posted February 1, 2011 Author Posted February 1, 2011 De garage is erg vaag, heb inmiddels gevraagd of de bougies/luchtfilter/loszittende stekkertjes/injectiereiniger allemaal zijn gecontroleerd/toegepast maar geen duidelijk ja of nee. Raar hoor, voor zo'n grote garage, die overigens claimt al 30 jaar lang een Kia dealer te zijn? En dan zoiets niet kunnen verhelpen?? Het gestotter neemt trouwens in koude toestand toe, er lijkt dus wel degelijk iets mis te zijn met de motor. We zijn nu al honderden kilometers verder en men weet nog altijd niet wat de oorzaak is. Ik ga hem eind van de middag weer brengen en hoop dat men dan een leenauto heeft, dat is ook altijd erg moeilijk schijnbaar, daar. Quote
Rio-man Posted February 1, 2011 Posted February 1, 2011 Ze kunnen geen 30 jaar Kia-dealer zijn. Kia is tenslotte pas sinds 1994 op de markt in Nederland. Waar ik aan denk is dat er iets met je motormanagement is, of gezien het onregelmatig lopen de timing van je distributieriem, die een tandje van tijd staat. Vaak lopen de motoren daar ook niet lekker van. Quote
Felin Posted February 4, 2011 Author Posted February 4, 2011 Auto zou gefixed zijn, ga hem vanmiddag ophalen. Rekening: 1.300,00 euro (?!). Men blijft beweren dat de lambda sonde kaduuk was, er zou een nieuwe in zitten (dat het motorlampje ook daarna ging branden moet ik maar ff negeren zeker). Er zit nu een nieuwe km teller in a 500 zoveel euro (we wilden liever eerst het motormanagement probleem opgelost zien en wilden deze cancellen maar dit zou ineens niet meer kunnen omdat hij 'al in backorder stond') en wederom een of andere (zeer dure!) sonde. Het hele verhaal geeft ons het gevoel dat we onnodig op kosten worden gejaagd en we gaan naar deze dealer dan ook zeker niet meer terug. Eerst trouwens maar eens kijken of hij het uberhaupt wel goed doet vanmiddag:twisted:. Quote
Jantje.2 Posted February 4, 2011 Posted February 4, 2011 Auto zou gefixed zijn, ga hem vanmiddag ophalen. Rekening: 1.300,00 euro (?!).Men blijft beweren dat de lambda sonde kaduuk was, er zou een nieuwe in zitten (dat het motorlampje ook daarna ging branden moet ik maar ff negeren zeker). Er zit nu een nieuwe km teller in a 500 zoveel euro (we wilden liever eerst het motormanagement probleem opgelost zien en wilden deze cancellen maar dit zou ineens niet meer kunnen omdat hij 'al in backorder stond') en wederom een of andere (zeer dure!) sonde. Het hele verhaal geeft ons het gevoel dat we onnodig op kosten worden gejaagd en we gaan naar deze dealer dan ook zeker niet meer terug. Eerst trouwens maar eens kijken of hij het uberhaupt wel goed doet vanmiddag:twisted:. Ga eerst voor de grap is goed proef rijden voor dat je betaald.. Quote
Felin Posted February 9, 2011 Author Posted February 9, 2011 Auto rijdt weer als een zonnetje, nu nog gesteggel over de factuur. Men brengt 316 euro aan werkzaamheden in rekening - simpel en alleen omdat men het probleem niet gelijk vond. We hebben de auto totaal 4x weg moeten brengen voordat ze erachter kwamen dat het de 'meter air flow' was (a 244,83). Ook de lambda sonde heeft men in rekening gebracht (terwijl het probleem daarna niet was verholpen). Ligt het aan ons, of is het simpelweg onterecht dat men het niet gelijk herkennen van de problemen de klant aanrekent? Quote
bigwade Posted February 9, 2011 Posted February 9, 2011 Kun je hier die factuur specificeren. Kunnen we zien wat je "wel en niet moet betalen" van die 1300 euri Quote
Rio-man Posted February 9, 2011 Posted February 9, 2011 die airflowmeter zal wel duur zijn denk ik. Diagnosekosten a 80 euro/uur lopen ook aardig snel op. Lambda moeten ze je coulance voor geven of gewoon de oude terugplaatsen. Indien dit niet gaat door toedoen van de dealer, dan moet hier een regeling getroffen worden. Quote
scorpioshuma Posted February 9, 2011 Posted February 9, 2011 monteur heeft de boel gereset want kon niets vinden bij het uitlezen. Kan een monteur bevestigen dat dit mogelijk is met de juiste apparatuur ? Lijkt mij dat er toch een P-code te zien moet zijn die aangeeft dat er iets mis is met input of output van de motor. Quote
Jantje.2 Posted February 9, 2011 Posted February 9, 2011 Nee scorpioshuma. Wij hebben af en toe ook auto's die overduidelijk een storing geven, maar dat de storings codes je totaal de verkeerde kant op sturen met zoeken en soms zelfs (zoals vandaag) een auto die compleet afslaat en nooit meer aanslaat en er staat geen enkele fout melding in. Overigens moet je in dit geval wel de garage geloven dat de lambda-sensor echt stuk was. Dit is nou eenmaal niet een onderdeel dat heel lang mee gaat (vindt ik). Quote van de bosch site Hoewel lambdasondes een lange levensduur hebben, zijn ze toch aan slijtage onderhevig. Bosch raadt aan om verwarmde sondes, afhankelijk van het type, om de 80.000 tot 160.000 km te vervangen. Voor de oudere, onverwarmde modellen is dat het best om de 50.000 tot 80.000 km. Een versleten lambdasonde leidt niet alleen tot slechte emissiewaarden, maar kan ook een meerverbruik tot 15% veroorzaken. Voor wie gemiddeld 14.000 km per jaar rijdt, betekent dat al snel 250 euro extra kosten. Bovendien voorkomt de tijdige vervanging van de lambdasonde dure schade aan de katalysator. Quote
bigwade Posted February 9, 2011 Posted February 9, 2011 Staat die L sonde in het OH interval van Kia ? Daarnaast heb ik voor de techneuten even een OT vraag, w.b. die sonde en katalysator. Ik rij met de SP3 Quote
Jantje.2 Posted February 10, 2011 Posted February 10, 2011 maakt niet uit BW, Als het goed is zijn alle L-sondes tegenwoordig verwarmd dus of jij de motor nou wel of niet warm genoeg rijdt, die sonde regelt dat zelf wel. (maar misschien loopt kia hopeloos achter...) Bij iveco zijn alle l-sondes in ieder geval allemaal voorzien van een verwarmings element. Quote
gert Posted February 10, 2011 Posted February 10, 2011 Ik heb een sportage uit 2006, daarvan ging in december ook de lambdasonde kapot. Deze laten vervangen, 2 dagen later brande de lamp 'check the engine' weer. Terug naar de garage, daar hebben ze iets gedaan met de massa van de sonde en het probleem is niet meer terug gekomen. De tweede bezoek aan de garage koste niets, dat was service op de eerste reparatie. Quote
Recommended Posts