Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Een goed initiatief, want ik heb ook nog steeds die problemen van de 1e naar de 2e versnelling. De ander doen het goed, maar pas nadat mijn KIA Dealer er nieuwe boegies in heeft gezet.

Ik ben benieuwd.

Geplaatst

Goed voorstel en zal zeker ook goed opgepakt worden door KMNL. Samen sta je ook sterker.

Geplaatst

Na overleg met Bigwade roep ik iedereen op die in meer of mindere mate last heeft van het inhoudingsprobleem bij het overschakelen zich bij mij te melden via een persoonlijk bericht.

Ik verzamel jullie meldingen en zal die doorspelen aan Bigwade die aangegeven heeft om het op te nemen met KIA NL. Dan kunnen we een grotere vuist maken.

Ik reken op jullie meldingen en geeft het door!

• 1 jaar later...
Geplaatst

Als je het goed beschouwt, is het rijcomfort (nog) niet optimaal. Stuurgedrag, resonantie en schakelen maken daar toch een belangrijk onderdeel vanuit. Gelukkig lijkt het stuurprobleem te zijn opgelost. Ik begrijp de teleurstelling dan ook. Ik ben het ook op dit punt. We leggen toch nog wel wat euris neer voor de SP3. Het forum is natuurlijk ook voor positieve meldingen, maar ook om elkaar te informeren/bevragen over zaken die niet goed zijn. Dat laatste is weer van belang om zo dealers aan te sporen om problemen op te lossen en/of om via de importeur de fabriek daartoe te bewegen. Als we het niet weten van elkaar gebeurt er niets. Ik ben er van overtuigd dat het forum zeker druk heeft gelegd bij de importeur en de Kia technici om het stuurprobleem aan te pakken.

Wat betreft het schakelen ervaar ik ook de klachten. Ik heb het voorgelegd aan de dealer en die heeft mij geïnformeerd dat de importeur aangeeft dat om milieueisen gaat en dat het een kwestie is van gedoceerd gas geven. Ik heb diverse kennissen gevraagd die een nieuwe auto van een ander merk hebben, maar die hebben er geen last van. Die andere merken moeten toch ook aan de eisen voldoen! De reactie van Kia NL is wel er afhoudend. Het is volgens mij een onvolkomenheid en dat wordt natuurlijk niet snel erkend. Daarvoor moeten wij zorgen via de meldingen/klachten bij de importeur. Ook nu dus mijn oproep aan iedereen die het herkend: reclameren!

Geplaatst

Bij mij is het ook nog steeds aanwezig, de ene keer erger dan de andere keer, maar wel onvoorspelbaar en dat maakt autorijden minder ontspannen en leuk.

Wil O.

Geplaatst

Er word wel gezegd dat deSP3 benzine automaat nergens last van heeft wat schakelen betreft maar ik heb al eerder aangegeven het erg irritant te vinden dat de automaat soms 2 versnellingen terug schakelt.

Als je maar een beetje tegenwind heb of een heuveltje in de weg tegen komt schakelt de automaat erg fel terug.

Ik heb al een paar keer meegemaakt dat wanneer ik met CC aan rijd en een tunnel in gaat er op het moment dat de weg in de tunnel omhoog gaat lopen (meestal zo ongeveer in het midden van de tunnel) de automaat opeens 2 versnellingen terug schakelt met als gevolg dat je opeens heel dicht op je voorganger zit.

Hij schiet ahw opeens erg hard naar voren.

Ik heb hiervoor dus al een paar maal snel moeten afremmen.

Ik hou graag ruim afstand van mijn voorganger want bumperkleven hou ik absoluut niet van.

Niet bij mij en zeker niet bij een ander.

Ik weet dat er in de KCG al eens over is gepraat maar er schijnt niets aan te doen te zijn.

Had te maken met emissie eisen.

Dus als er oplossingen zijn of komen hoor ik het uiteraard graag!

Ik hou dan ook het forum hier goed in de gaten.

Ik wilde dit toch ook nog maar weer is even vermelden.

Hier reactie KCG:

http://www.kiaclub.nl/topic/10793-officieel-bericht-kia-motors-nederland-nav-overleg-14-09-2012/page__hl__%2Bterug+%2Bschakelen+%2Bautomaat

Groet,

vand.m

Geplaatst

Vreemde reactie de want de 1.6 handbak op cruisecontrol corrigeert zich prachtig als de weg omhoog of omlaag gaat.

Ook lijkt het me dat fel terugschakkelen meer benzine kost en dus ook slecht is voor de uitstoot dus emissie eisen.....

Geplaatst

Ik heb al een paar keer meegemaakt dat wanneer ik met CC aan rijd en een tunnel in gaat er op het moment dat de weg in de tunnel omhoog gaat lopen (meestal zo ongeveer in het midden van de tunnel) de automaat opeens 2 versnellingen terug schakelt met als gevolg dat je opeens heel dicht op je voorganger zit.

Hij schiet ahw opeens erg hard naar voren.

hèhè, dat kan dus niet hè...

Jouw voorgangers hebben geen CC aan en daarom zit je ineens op hun bumper.

De Sportage houdt echt braaf zijn snelheid hoor, al dan niet met gierende motor :wink:

Ik werd er met de vakantie 2011 ook tamelijk gek van, met name in Duitsland.

Met die bak en motor heeft de SP3 in de heuvels/bergen iig niks te zoeken.

Geplaatst

Met die bak en motor heeft de SP3 in de heuvels/bergen iig niks te zoeken.

Dan kun je het "probleem" weer oplossen door de pook iets naar je toe te trekken .. blijftie mooi in de zes en kan je indien nodig met 1 tikje in de 5 zetten.

@vand.m. op "handmatig" zetten zal de CC wat rustiger reageren bij situaties zoals..uit tunnel omhoog rijden

Geplaatst

Dan kun je het "probleem" weer oplossen door de pook iets naar je toe te trekken .. blijftie mooi in de zes en kan je indien nodig met 1 tikje in de 5 zetten.

Was tie met de hellinkjes in Duitsland achteruit gerold hoor :wink:

Dat blok heeft niet zoveel koppel.

Geplaatst

@ bigwade Jouw voorgangers hebben geen CC aan en daarom zit je ineens op hun bumper.

De Sportage houdt echt braaf zijn snelheid hoor, al dan niet met gierende motor :wink:

Dat zal allemaal waar wezen.

Je moet jeechter telkens wel realiseren bij een heuveltje en/of tunnel dat die 2 versnellingen terug gaat schakelen.

Tuurlijk wil die de ingestelde CC snelheid blijven handhaven idd. met gierende motor dus zodra de snelheid gaat terug lopen wil die zo snel mogelijk weer op de ingestelde snelheid komen.Blijf het een onveilig en onrustig gevoel geven.

@Labramatiër

op "handmatig" zetten zal de CC wat rustiger reageren bij situaties zoals..uit tunnel omhoog rijden

Ja,dat is leuk en dat weet ik ook wel maar daar koop je geen automaat voor.

Heb ik met mijn vroegere auto met automaat nooit gehad.

Maar het blijft wel een fijne auto hoor! Zijn genoeg andere dingen waar ik wel blij mee ben.

Groet,

vand.m

Geplaatst

Ik herken het probleem van krachtgebrek van de motor onderin een versnellling - ook met automaat - wat zich vertaald in spontaan terugschakelen "als het even tegenzit". Vergeleken met onze Volvo (een 5 cil. 2.4, die met 170 pk en 230 Nm dus maar ietsje sterker is) valt het verschijnsel zeker op: die Volvo schakelt ook wel eens een enkel keertje terug, maar lang niet zo gauw, maar dat kan ook komen doordat de Volvo een 5-bak automaat heeft ( i.t.t. de KIA met 6 bak)

De motor van de Sportage 2.0 heeft zijn maximale koppel pas bij een vrij hoog toerental. Volgens een grafiekje wat ik uit interesse bij een van de tuners op de site bekeken heb (helaas weet ik niet meer precies op welke site dat was) zou het maximale koppel door tuning een procent of 10 toenemen (ik vraag me af of je daar veel van merkt), maar wat misschien veel interessanter is, is dat de hele koppelkromme behoorlijk ver naar voren schuift waardoor (volgens diezelfde fraaie gafiek) bij 1800 rpm dan al hetzelfde koppel voorhanden zou zijn als nu bij het dubbele toerental het geval is.

Misschien dat er iemand is met een getunde 2.0 automaat die kan bevestigen of dat in de praktijk helpt om dat ongewenste terugschakelen kwijt te zijn.

Persoonlijk vind ik het niet zo heel belangrijk omdat ik er toch niet (heel veel) mee in bergachtig gebied zal rijden. En omdat ik meer hecht aan het garantie-behoud leer ik er wel mee leven.

En inderdaad moet je ook op een vlakke weg soms even handmatig ingrijpen en de boel "vastzetten" in 5 als het hel hard waait.

De 6e heeft ook echt het karakter van een overdrive, daar kun je ook niet teveel fut meer van verwachten!.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...