Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Kia Sportage X-ecutive Plus Pack 2.0 CVVT Black Pearl 2011

(sinds 22-1-2011)

Wanneer ik opschakel - met name van de 1 naar de 2, maar ook naar volgende versnellingen - dan accellereert de auto, om vervolgens even kort in te houden en dan pas weer verder te accellereren.

Heeft iemand ook deze ervaring?

Kan het liggen aan de koppeling die laat ''pakt'' en wanneer die ''strakker'' wordt afgesteld, dit mogelijk is opgelost?

Ik probeer het a.s. zaterdag eens via een monteur bij de dealer beter te laten afstellen.

P.s. Wordt er in stadsverkeer bij wijze van spreken een beetje zeeziek van.

Edited by Seek123
Posted

Is dat niet het beruchte 2 traps gaspedaal ?

Je moet er ahw even door heen drukken om verder te gassen ?

Dat hoort..... en is bedoeld om je zuiniger te laten rijden of iig je er van bewust maken.

Geen last van met een automaat, heerlijk..

Posted

Ik zou niet weten of dat het ''beruchte'' 2-traps gaspedaal is.

Wat is dat dan precies en kun je het ook laten vervangen door een ''normaal'' gaspedaal?

Voor m'n gevoel zit het in de koppelingspedaal.

Posted

Heb hetzelfde bij overgang van 1 naar de 2. De motor houdt dan in.

Heeft niets van doen met het "tweetrapsgaspedaal" .

Probleem is al eens eerder gesignaleerd door ene Flipperdeflap.Zie hieronder:

Bovenstaande herken ik wel een beetje, de besturing is nogal losjes (electronisch) bij hogere snelheden, dus op de snelweg bijcorrigeren. Het geluid valt me heel erg mee, maar bij doortrekken zal je de motor best wel horen. En

Posted

tegenwoordig zitten er 2 gaspedaalsensoren in geen kabel meer alles met stroompjes.

weet,zo niet maar denk dat je een hydraulische koppeling heb daarbij kan je volgens mij niet iets afstellen misschien bij pedaal iets.

hoor wel eens vaker dat die wat inhoud maar denk dat het software matig iets is.

Posted
Heb hetzelfde bij overgang van 1 naar de 2. De motor houdt dan in.

Grappig, bij de SP2 liep het toerental tussen het schakelen juist op...

Posted (edited)

Op dit forum al eens vaker voorbij zien komen.

http://www.kiaclub.nl/showthread.php?t=5066&highlight=opschakelen

Het inhouden bij het opschakelen is een bewuste afstelling vanaf fabriek en heeft met emissie te maken, dus zuiniger rijgedrag. Schijnt iets software matig te zijn. Ik heb het al langere tijd geleden gemeld bij mijn dealer maar deze is ook maar afhankelijk van kia NL.

Las dat een Sorento eigenaar hier ook last van had bij zijn vorig model. Hier is toen een update voor gekomen waarna het probleem was verholpen. Dus het verhaal moet bij Kia niet vreemd zijn.

Als vele van de Sportage rijders dit nu via de dealer melden bij Kia NL bestaat de mogenlijkheid dat er naar "gekeken" wordt.

Edited by Xling
Posted

Als de koppeling laat zou oppakken, zou je het merken aan je toerental, deze schiet dan omhoog en daarna weer naar beneden.

Posted (edited)

Zojuist even naar de garage geweest.

Volgens de monteur is er niets aan de hand. Heb samen met hem even proef gereden.

Toch kennelijk een kwestie van wennen aan de nieuwe auto (en hoe de koppeling precies ''pakt''). Pas 400 km gereden trouwens.

De monteur vertelde dat de koppeling hydraulisch is en zichzelf stelt. Komt verder geen elektronika bij kijken. Dus een eerder bericht in dit draadje dat een software update (van de koppeling) iets zou kunnen verbeteren, berust op onjuiste informatie.

Bepaalde - elektronische - afstellingen door de fabriek om een lage (zuinige) uitstoot te bereiken, is wel mogelijk (met als gevolg heel gevoelige afstellingen).

Edited by Seek123
Posted

Heb ook hetzelfde probleem en ook mijn garage vond het normaal. Je hebt er weinig gevoel bij en het is me al meerdere malen gebeurt dat de motor afsloeg.

Erg irritant en hoop dat er een oplossing voor komt.

Ik kan me niet voorstellen dat dit voor de emissie eisen is, want zo voordelig rijdt de SPIII niet.

:confused::confused::confused::confused::confused:

Posted

Dus een eerder bericht in dit draadje dat een software update (van de koppeling) iets zou kunnen verbeteren, berust op onjuiste informatie.

Deze update heeft ook niets met de koppeling te maken, of is dit elders te lezen? maar meer met afstelling van motormanagement. zeg maar fine tuning van.

Op dit forum is ook een Sportage bezitter welke is "gechiped"

Ik denk dat hij/zij geen haperings probleem meer heeft bij het flink opschakelen. maar dit weet ik natuurlijk niet zeker.

Posted

Net boven de 120 km/u een lichte brom (bij kennelijk een bepaalde resonantie). Maar bij een paar km's meer of minder is dat weg.

Posted

Bij mij gaat het niet weg. Blijft een stevig en zwaar geluid. Wachten maar af wat ik van de dealer terugkrijg die het heeft voorgelegd aan KIA NL

• 1 month later...
Posted

Niemand verder problemen met het waggelend opschakel gedrag van de koppeling bij de 2 liter handgeschakelde benzine SP3?

Volgens de dealer is er niets aan de hand en werkt de koppeling normaal. Wel heeft hij aangeboden hiernaar te laten kijken van iemand van de importeur die maandelijks langs komt.

Ik zal het forum op de hoogte houden hiervan.

Posted

Er staat ruim 10.000 km op de teller van mijn handgeschakelde 2.0 bezine en heb nergens problemen mee.

Maar ligt het niet aan dat geval wat tussen de rugleuning en het stuur zit. :blink:

Met andere woorden je moet ook leren je zelf aan te passen.

Elke auto heeft zijn eigen kenmerken.

De motor maakt inderdaad geluid als je hem flink op zijn pedaal/staart trapt en boven de 3500 toeren.

Ik zelf heb daar niet zo veel problemen mee vind het geluid zelfs mooi als je het pedaal helemaal door drukt.

Wat ik wel mis is een 6e versnelling.

Vanaf 55/60 wordt er niet meer geschakeld.

Maar dat is de keuze die ik gemaakt heb.

Spijt? Nee zeker niet, het is en blijft een mooie auto.

Posted

Ik bedoel niet het geluid van de auto. Daar is niets mis mee. Zelfs de brom bij 120 die ik aanvankelijk hoorde, is weg.

Wat ik bedoel, is het opschakel gedrag (zie het bericht waar ik dit draadje mee begon).

Ik rij al 35 jaar auto en weet echt wel wat prettige rij eigenschappen van een auto zijn.

Als het opschakelgedrag van mijn SP3 normaal is (d.w.z. andere vergelijkbare uitvoeringen hebben het ook), dan vind ik de auto geen fijn schakel gedrag vertonen. Dan zijn er merken met betere rij eigenschappen.

Als het opschakelgedrag van mijn SP3 niet normaal is (anderen hebben het niet, ik wel), dan hoop ik dat er nog wat aan te doen / vervangen is.

Overigens ben ook ik helemaal weg van het model. Geweldig mooi en onderscheidend.

Guest Timo0103
Posted

Ik snap 1 ding niet over de klacht van het geluid.

Je merkt zoiets toch meteen bij een proefrit, toen ik proefreed merkte ik meteen dat de benzine het niet ging worden. Te veel lawaai boven de 120.

De 2.0 diesel was in vergelijking met de benzine een verademing.

Posted

N.B. Dit draadje gaat niet over geluid, maar over opschakelen!

En nee, niet iedereen constateert alles tijdens een proefrit.

Guest Timo0103
Posted

N.B. Dit draadje gaat niet over geluid, maar over opschakelen!

En nee, niet iedereen constateert alles tijdens een proefrit.

Volgende keer wat meer tijd nemen voor een testrit, tis geen rol drop die je koopt.

En ook in dit topic werd het overmatige geluid genoemd vandaar mijn reactie.

:dots: back to Topic......

• 1 month later...
Posted

Ben net terug van een bezoek aan de dealer waar vandaag een zonemanager van Kia Motors NL aanwezig was, o.a. voor mijn ''klacht'' over het waggelend / schokkerig schakelgedrag van mijn 2.0, 5 versnellingen, handgeschakelde SP 3 bak. M.n. bij het optrekken van stilstand in de 1 en vooral van de 1 naar de 2.

Wat ik al verwachtte. De reactie was dat de zonemanager het ook constateerde en erkende / begreep wat ik bedoelde. Ik was natuurlijk de 1e met deze klacht. Maar volgens hem is er niets aan te doen.

Het zou zitten in het toerental, motormanagement en afstellingen verbandhoudende met emissies en regelgeving. Niet in de zichzelf stellende hydraulische koppeling.

Mijn klacht en het contact daarover, wordt in de database van Kia Motors NL opgeslagen. Maar in principe gebeurt er niets mee en hoor ik er niets meer over.

Heel jammer.

De dealer kwam nog met een rigoureuze oplossing waar ik zelf ook al over dacht, namelijk de 2.0 inruilen voor een 1.6. Daarom gaat de dealer mij een dezer dagen een aanbod doen. Maar ik verwacht (zoals door de dealer ook al aankondigt) dat ik er dan te drastisch op moet inleveren, wat de €'s betreft.

Ben bij de koop op het verkeerde been gezet. Heb uitgebreid in de 1.6 proef gereden. Maar omdat de levertijd lang was en ik een mooie aanbieding kreeg voor een 2.0, heb ik na een korte proefrit van zo'n 10 km over de autoweg, gekozen voor deze. Heb toen in beide auto's het euvel met het schakelgedrag niet geconstateerd en ervaren.

Advies en oproep: Heb je deze klacht ook, meldt het dan bij je dealer en Kia Motors NL. Mogelijk dat er dan op termijn iets aan wordt gedaan. Software update o.i.d.

Posted

Ben net terug van een bezoek aan de dealer waar vandaag een zonemanager van Kia Motors NL aanwezig was, o.a. voor mijn ''klacht'' over het waggelend / schokkerig schakelgedrag van mijn 2.0, 5 versnellingen, handgeschakelde SP 3 bak. M.n. bij het optrekken van stilstand in de 1 en vooral van de 1 naar de 2.

Wat ik al verwachtte. De reactie was dat de zonemanager het ook constateerde en erkende / begreep wat ik bedoelde. Ik was natuurlijk de 1e met deze klacht. Maar volgens hem is er niets aan te doen.

Het zou zitten in het toerental, motormanagement en afstellingen verbandhoudende met emissies en regelgeving. Niet in de zichzelf stellende hydraulische koppeling.

Mijn klacht en het contact daarover, wordt in de database van Kia Motors NL opgeslagen. Maar in principe gebeurt er niets mee en hoor ik er niets meer over.

Heel jammer.

De dealer kwam nog met een rigoureuze oplossing waar ik zelf ook al over dacht, namelijk de 2.0 inruilen voor een 1.6. Daarom gaat de dealer mij een dezer dagen een aanbod doen. Maar ik verwacht (zoals door de dealer ook al aankondigt) dat ik er dan te drastisch op moet inleveren, wat de €'s betreft.

Ben bij de koop op het verkeerde been gezet. Heb uitgebreid in de 1.6 proef gereden. Maar omdat de levertijd lang was en ik een mooie aanbieding kreeg voor een 2.0, heb ik na een korte proefrit van zo'n 10 km over de autoweg, gekozen voor deze. Heb toen in beide auto's het euvel met het schakelgedrag niet geconstateerd en ervaren.

Advies en oproep: Heb je deze klacht ook, meldt het dan bij je dealer en Kia Motors NL. Mogelijk dat er dan op termijn iets aan wordt gedaan. Software update o.i.d.

Ik ga dit ook aankaarten. Ik irriteer me er ook aan. WAt ik ook doe een soepele overschakeling krijg ik zonder schokken niet voor elkaar. Dat kan toch niet als "normaal" worden beschouwd. Bij geen auto dit meegemaakt. Het is een technisch mankement en dat moet gewoon opgelost worden!

Posted

Ik ga dit ook aankaarten. Ik irriteer me er ook aan. WAt ik ook doe een soepele overschakeling krijg ik zonder schokken niet voor elkaar. Dat kan toch niet als "normaal" worden beschouwd. Bij geen auto dit meegemaakt. Het is een technisch mankement en dat moet gewoon opgelost worden!

Banneman, je kunt quotes ook weglaten of inkorten.

Is een stuk leesbaarder.

Bij mijn vorige auto, een SP2, ging de bak pas na een half uur soepeler schakelen.

Rij jij alleen korte stukjes van bijv. 15 minuten ?

Evt een deel ATF (automaat olie) in de bakolie zou nog wat kunnen helpen.

Kun je hier op zoeken

Suc6

Posted

als het in de motor software zit, zou chiptunen dan een oplossing kunnen zijn.Schijnt ie iets zuiniger van te worden ook