Banneman Posted March 27, 2011 Posted March 27, 2011 Een kleine twee maanden geleden heb ik een melding gedaan van een forse toename van het motorgeluid boven de 3400 toeren in mijn 2.0 benzine sportage 3 van jan. 2011. De topic is inmiddels gesloten. Er zijn vele reacties geweest waarin dit probleem werd herkend. Ik heb dit vervelende euvel direct gemeld bij mijn dealer die vervolgens aangaf het met de importeur op te nemen. Tot nu toe niets vernomen. Ik ben benieuwd of andere sportage 3 rijders met hetzelfde probleem dit ook bij hun dealer hebben aangegeven. Mijn dealer is Durmi Auto's in Zwaag. Graag hoor ik of jullie ook melding hebben gedaan bij de dealer? Quote
walter4 Posted March 28, 2011 Posted March 28, 2011 Een kleine twee maanden geleden heb ik een melding gedaan van een forse toename van het motorgeluid boven de 3400 toeren in mijn 2.0 benzine sportage 3 van jan. 2011. De topic is inmiddels gesloten. Er zijn vele reacties geweest waarin dit probleem werd herkend. Ik heb dit vervelende euvel direct gemeld bij mijn dealer die vervolgens aangaf het met de importeur op te nemen. Tot nu toe niets vernomen. Ik ben benieuwd of andere sportage 3 rijders met hetzelfde probleem dit ook bij hun dealer hebben aangegeven. Mijn dealer is Durmi Auto's in Zwaag. Graag hoor ik of jullie ook melding hebben gedaan bij de dealer? ook ik heb hier last van ook al enkele malen gemeld bij de dealer,maar er moeten eerst meerdere klachten komen voordat ze KIA tot actie over kunnen laten gaan. ik hoop dat er snel meerdere komen Quote
zwafra Posted March 28, 2011 Posted March 28, 2011 Ook mijn Sportage 2.0 5bak) heeft last van resonantie bij 3500 toeren ,ik ga het ook zeker melden bij de dealer ..maar heb wel twijfels of er wat aan gedaan kan worden .. Quote
bigwade Posted March 28, 2011 Posted March 28, 2011 Een kleine twee maanden geleden heb ik een melding gedaan van een forse toename van het motorgeluid boven de 3400 toeren in mijn 2.0 benzine sportage 3 van jan. 2011. De topic is inmiddels gesloten. Er zijn vele reacties geweest waarin dit probleem werd herkend. Ik heb dit vervelende euvel direct gemeld bij mijn dealer die vervolgens aangaf het met de importeur op te nemen. Tot nu toe niets vernomen. Ik ben benieuwd of andere sportage 3 rijders met hetzelfde probleem dit ook bij hun dealer hebben aangegeven. Mijn dealer is Durmi Auto's in Zwaag. Graag hoor ik of jullie ook melding hebben gedaan bij de dealer? Dat topic is helemaal niet gesloten http://www.kiaclub.nl/topic/6261-bromgeluid/page__st__20 je kunt gewoon door posten hoor. Inmiddels is er een 3e draad voor dit probleem aangemaakt....... http://www.kiaclub.nl/topic/6740-resonantie-3500-toeren/ Zo houden we de boel niet echt bij elkaar, denk je ook niet ? Dames, heren, even zoeken op "brommen/resoneren" kan helpen. Quote
Banneman Posted March 30, 2011 Author Posted March 30, 2011 Ik durf wel te stellen dat het een productiefout is in de motor het gebrom. Voor de vele euri's die we betalen voor de auto is het niet normaal en mag je verwachten dat de dealer/fabrikant er wat aan doet. Het helpt natuurlijk als een ieder die zich in de klacht herkent dit ook meldt aan de dealer. Ik roep bij deze een ieder op om dit melding te doen! Quote
der Rudi Posted March 30, 2011 Posted March 30, 2011 Ik durf wel te stellen dat het een productiefout is in de motor het gebrom. Voor de vele euri's die we betalen voor de auto is het niet normaal en mag je verwachten dat de dealer/fabrikant er wat aan doet. Het helpt natuurlijk als een ieder die zich in de klacht herkent dit ook meldt aan de dealer. Ik roep bij deze een ieder op om dit melding te doen! Heb vandaag veel snelweg gereden en heb af en toe met de hand geschakeld zodat hij boven de 3500 toeren kwam (2.0 automaat benzine); heb geen last van resonantie .......... Quote
Dutchy Posted April 1, 2011 Posted April 1, 2011 Ik heb het helaas ook moeten constateren dat die resonantie erbij mij ook in zit, niet echt heel storend maar toch!! Het treed op rond de 3400 a 3500 toeren bij een snelheid van rond de 120km/u. Quote
Broosje Posted April 2, 2011 Posted April 2, 2011 Komt dit probleem alleen bij de 2 liter benzine voor of ook bij andere uitvoeringen? Quote
der Rudi Posted April 2, 2011 Posted April 2, 2011 Komt dit probleem alleen bij de 2 liter benzine voor of ook bij andere uitvoeringen? Ik heb een 2.0 benzine maar heb er GEEN last van (is wel een automaat). Quote
elmerblues Posted April 2, 2011 Posted April 2, 2011 Wat ik er van begrepen heb: - alleen de 2.0 benzine handgeschakeld heeft er last van, 1.6 niet - automaat ook niet - in ieder geval de 2WD heeft het probleem, de 4WD heb ik nog niet vernomen Quote
Pino_1974 Posted April 4, 2011 Posted April 4, 2011 Ik heb nu de eerste weken (1000 km) braaf onder de 3000 toeren gereden. Trek hem nu wat vaker door naar de 5 á 6000 toeren, en ik heb het probleem ook. Niet bij 120 km. per uur, maar bij het optrekken boven de 3500 toeren. Alleen lijkt het bij mij meer op rammelen dan op resonantie. Vind het niet echt gezond klinken... Ook ik rijd een 2.0 benzine handgeschakeld Quote
harter Posted April 5, 2011 Posted April 5, 2011 Zou die resonantie/gerammel niets te maken hebben met het hitteschild wat onder de auto zit. Dit schild beschermd de onderkant van de auto tegen de hitte van de uitlaat. Ik had dit probleem ook toen ik mijn Volvo V50 net had. Bij de dealer konden ze toen niets vinden tot ik op het Volvo forum de melding zag staan van iemand die hetzelfde probleem had. De dealer heeft het toen na de tip van mij gefixt. Misschien is dat bij de Sportage ook wel zo...... Niet , is altijd mis Quote
der Rudi Posted April 5, 2011 Posted April 5, 2011 Zou die resonantie/gerammel niets te maken hebben met het hitteschild wat onder de auto zit. Dit schild beschermd de onderkant van de auto tegen de hitte van de uitlaat. Ik had dit probleem ook toen ik mijn Volvo V50 net had. Bij de dealer konden ze toen niets vinden tot ik op het Volvo forum de melding zag staan van iemand die hetzelfde probleem had. De dealer heeft het toen na de tip van mij gefixt. Misschien is dat bij de Sportage ook wel zo...... Niet , is altijd mis Makkelijk na te gaan; ga in een andere versnelling rijden (en dus in een ander toerental; en dan weet je het). Maar ik denk dat mijn automaat hetzelfde hitteschild zal hebben en ik heb nergens last van ............ Quote
smetjesmee Posted April 5, 2011 Posted April 5, 2011 Makkelijk na te gaan; ga in een andere versnelling rijden (en dus in een ander toerental; en dan weet je het). Redenering klopt niet! Resonantie treedt namelijk op bij 1 bepaalde frequentie (of toerental). Wijzig je dat, dan heb je natuurlijk geen resonantie meer. Het komt erop aan om iemand ergens op een testbank het toerental te laten aanhouden en uit te zoeken waar de trilling vandaan komt. Makkelijker gezegd dan gedaan waarschijnlijk... Quote
der Rudi Posted April 5, 2011 Posted April 5, 2011 Redenering klopt niet! Resonantie treedt namelijk op bij 1 bepaalde frequentie (of toerental). Wijzig je dat, dan heb je natuurlijk geen resonantie meer. Het komt erop aan om iemand ergens op een testbank het toerental te laten aanhouden en uit te zoeken waar de trilling vandaan komt. Makkelijker gezegd dan gedaan waarschijnlijk... Klopt wel. Als het het hitteschild is dan heeft het bijna zeker met snelheid te maken en niet met toerental; en dat bedoelde ik met in een andere versnelling gaan rijden maar wel met dezelfde snelheid. Dus als hij dan nog steeds resoneert dan is het dus het hitteschild; zoals harter met zijn v50 Quote
PowerAutoBoot Posted April 6, 2011 Posted April 6, 2011 Als je in elke versneling rond de 3200 toeren rijd begind hij te resoneren dus ligt het aan de moter? groetjes Rob Quote
Banneman Posted April 6, 2011 Author Posted April 6, 2011 Klopt wel. Als het het hitteschild is dan heeft het bijna zeker met snelheid te maken en niet met toerental; en dat bedoelde ik met in een andere versnelling gaan rijden maar wel met dezelfde snelheid. Dus als hij dan nog steeds resoneert dan is het dus het hitteschild; zoals harter met zijn v50 Het zit m.i. niet in de snelheid. In de lage versnellingen hoor je de bromgeluid ook. Alleen is dat van korte duur. Immers je schakelt op. In de 5e versnelling zit je bij de kruissnelheid van 120 km precies in 3400-3500 toerengebied en blijf je de resonantie/gebrom "beleven" en dan valt het bijzonder op! Quote
der Rudi Posted April 6, 2011 Posted April 6, 2011 Het zit m.i. niet in de snelheid. In de lage versnellingen hoor je de bromgeluid ook. Alleen is dat van korte duur. Immers je schakelt op. In de 5e versnelling zit je bij de kruissnelheid van 120 km precies in 3400-3500 toerengebied en blijf je de resonantie/gebrom "beleven" en dan valt het bijzonder op! Maar je kunt toch in de 3de of 4de of 2de versnelling op dat toerental blijven rijden met constante snelheid; en dan zou je het dus ook moeten horen zoals je zegt. En dan is het dus niet het hitteschild; simpel dunkt me. Quote
harter Posted April 6, 2011 Posted April 6, 2011 Maar je kunt toch in de 3de of 4de of 2de versnelling op dat toerental blijven rijden met constante snelheid; en dan zou je het dus ook moeten horen zoals je zegt. Oke, maar is dat ook zo??? Quote
harter Posted April 6, 2011 Posted April 6, 2011 En dan is het dus niet het hitteschild; simpel dunkt me. Oke wie heeft er nog een suggestie??? Quote
bigwade Posted April 6, 2011 Posted April 6, 2011 En dan is het dus niet het hitteschild; simpel dunkt me. Dat is helemaal niet uitgesloten. Het hitteschild is maar een dun ding dat kan gaan resoneren onafhankelijk snelheid natuurlijk. Ook kan een schotje in de uitlaat mee/tegen werken. Ik ervaar met de automaat bij 3400-3500 een matige vorm van resonantie, maar vind dat zelf niet hinderlijk en als automaat rijder kom ik amper aan die toerentallen. Maar eh, we gooien het in de groep bij KiaNL. U hoort. Quote
Banneman Posted April 11, 2011 Author Posted April 11, 2011 Dat is helemaal niet uitgesloten. Het hitteschild is maar een dun ding dat kan gaan resoneren onafhankelijk snelheid natuurlijk. Ook kan een schotje in de uitlaat mee/tegen werken. Ik ervaar met de automaat bij 3400-3500 een matige vorm van resonantie, maar vind dat zelf niet hinderlijk en als automaat rijder kom ik amper aan die toerentallen. Maar eh, we gooien het in de groep bij KiaNL. U hoort. Bigwade, begrijp ik het goed dat je het aankaart bij KIA nl? Dat zou zeer fijn zijn. Maar melden bij de dealer gewoon ook blijven doen dunkt mij! Quote
bigwade Posted April 11, 2011 Posted April 11, 2011 Bigwade, begrijp ik het goed dat je het aankaart bij KIA nl? Dat zou zeer fijn zijn. Maar melden bij de dealer gewoon ook blijven doen dunkt mij! Jazeker. btw waar woont Banneman, als dat in de buurt is kunnen we vergelijken. Quote
Banneman Posted April 13, 2011 Author Posted April 13, 2011 Jazeker. btw waar woont Banneman, als dat in de buurt is kunnen we vergelijken. Bigwade: koog aan de zaan (noord-holland) Quote
Pino_1974 Posted April 14, 2011 Posted April 14, 2011 Ik vraag me even iets af.. De resonantie stoort me nou niet zo dat ik meteen langs de dealer wil rijden. Ik heb zoiets van; dat komt bij de eerste beurt wel. Daarnaast heb ik het de komende weken ook erg druk. Zou het dan niet zo zijn dat ze bij de dealer dan zeggen; was er maar eerder gekomen? Ik heb nl. ook geen flauw idee of het kwaad kan om er mee door te rijden. Quote
Recommended Posts