Jump to content
Onderdelenshop24.com

Recommended Posts

Posted

In de autoweek van deze week staat een rij-impressie van de Hyundai i40. Dit is het station-uitvoering broertje van de aankomende Kia Optima. Zoals iedereen wel weet delen Kia en Hyundai de motoren, aandrijflijn, onderstel en bodemplaat met elkaar.

De i40 wordt leverbaar met 2 benzinemotoren: de 1.6GDI (zelfde als in de ix35 en de SP3) en een 2.0GDI, beide atmosferisch. Die laatste levert 177pk bij 6500 tpm en een koppel van 208Nm bij 4700tpm. En nu gekoppeld aan een zesbak. Kortom, ideale kanshebber voor de SP3.

De huidige 2.0B configuratie (163pk/194Nm) met 5-bak krijgt steeds meer kritiek, met name in testverslagen, waar het relatief hoge verbruik en het gemis van de 6e versnelling steeds opnieuw worden genoemd. Ik denk dat het slechts een kwestie van tijd is voordat de SP3 zal worden geleverd met deze qua specificaties prima passende 2.0GDI.

Het is trouwens vrij normaal dat nieuwe motoren eerst leverbaar zijn in de Hyundai modellen en pas later in de Kia. De 1.6GDI was bij Hyundai ook al veel eerder leverbaar.

Posted

QUOTES EB:

1)De huidige 2.0B configuratie (163pk/194Nm) met 5-bak

2)een 2.0GDI, beide atmosferisch. Die laatste levert 177pk bij 6500 tpm en een koppel van 208Nm bij 4700tpm. En nu gekoppeld aan een zesbak

Dit gaat geen ene reet uit maken.

Die 2 Liter Motoren worden dankzij de groene terreur steeds meer geknepen.

Ik heb nu na 9000 km eens een tankje het nieuwe rijden los gelaten en ben eens van jetje gegaan en gewoon gassen.

Heerejee, je moet idd het pedaal werkelijk vloeren om vooruit te komen en inhaalacties zijn een uitdaging.

Handbediening bij automaat is dan ook beslist gewenst.

Verbruik gaat ook richting V6/V8

Bah.

Posted

@ElmerBlues

De huidige 2.0B configuratie (163pk/194Nm) met 5-bak krijgt steeds meer kritiek, met name in testverslagen, waar het relatief hoge verbruik en het gemis van de 6e versnelling steeds opnieuw worden genoemd. Ik denk dat het slechts een kwestie van tijd is voordat de SP3 zal worden geleverd met deze qua specificaties prima passende 2.0GDI.

Ik vind dit iets te kort door de bocht Elmer. Zoals we met vele weten hier zijn er wat problemen met de 2.0B en dan vooral de handgeschakelde:

Stuurgedrag: komt voor bij zowel 1.6GDI als 2.0 hand en automaat variant. Een aantal hebben er last van maar andere ook weer niet.

Resonantie: is absoluut 2.0B probleem waarvan we allemaal hopen dat dit op korte termijn wordt opgelost.

Verbruik: gemiddelde gebruik wat ik lees in het draadje op dit forum is voor 2.0B 1:10 1:11. Voor de 1.6GDI zit het gemiddelde op 1:12 met een uitzondering op 1:13. Dus vind ik het verbruik voor een zware auto en zware motor verhoudingsgewijs meevallen.

5 of 6 versnellingen: bij aanschaf is dit een bewuste keuze (er zijn per slot van rekening proefritten te maken) er rijden duizenden auto's rond met 2.0 motor met ook 5 versnellingen. Tuurlijk is het mooi als je er 6 hebt met een 2.0. maar dit hoort niet onder het kopje kritiek.

Ik heb ook vele reviews en testen gelezen maar veelal lovende woorden opgemerkt. Er zijn wat kritische noten (en die zijn nog hetzelfde als in het begin en nemen zeker niet toe) maar of dit nou terecht is in vergelijking met ook andere soortgelijke auto's daar zet ik mijn vraagtekens bij.

Mijn mening is puur gebaseerd op wat ik lees op het forum en Internet. Ikzelf wacht nog op mijn Sportage en bij levering moet ik de kritische zaken zelf maar eens ervaren. :D

Posted

Ik heb nu na 9000 km eens een tankje het nieuwe rijden los gelaten en ben eens van jetje gegaan en gewoon gassen.

Heerejee, je moet idd het pedaal werkelijk vloeren om vooruit te komen en inhaalacties zijn een uitdaging.

Handbediening bij automaat is dan ook beslist gewenst.

Verbruik gaat ook richting V6/V8

Bah.

Ik vind de mijne helemaal niet traag, pas vanaf de 70/80 vind ik hem wel traag worden maar beneden de 60kmh zeker niet.

Bedoel je dan jij nu ook 1 op 7 haalt :P ??

Posted

Ik vind de mijne helemaal niet traag, pas vanaf de 70/80 vind ik hem wel traag worden maar beneden de 60kmh zeker niet.

Bedoel je dan jij nu ook 1 op 7 haalt :P ??

Nee 1:10 haha! maar daar zit wel 300km snelweg bij (!) met afremmen en weer optrekken naar 130 op de teller.

Herejee, dat slurpt..

Tja traag, er zit gewoon geen leven in tot je het gaspedaal echt vloert en dan wordt de silver-bullet erg dorstig..

Posted

En een kabelboompje hier en kabelboompje daar.

Alleen de gril is al leuk zag die honingraad vandaag ook bij andere KIA's bij de dealer. Ook op een sorento.

Posted

En een kabelboompje hier en kabelboompje daar.

Doen we dan 2 blokjes begrijp ik ? :wink:

Hoeft toch niemand te weten ??

Posted

Doen we dan 2 blokjes begrijp ik ? :wink:

Hoeft toch niemand te weten ??

Dag ik wel ja wel 2 mooie dan he :lol:

Posted

Zou het kunnen, zou het kosten en wat zijn de alternatieven..HAHA!

Kunnen altijd denk ik zo. Al een gevonden op Ebay Link Is wel een flik bedrag €180,00 incl verz.

Posted

Kunnen altijd denk ik zo. Al een gevonden op Ebay Link Is wel een flik bedrag €180,00 incl verz.

Geen geld, maar het zou mij meer om het motorblok/turbo gaan :wink:

Die is vast geen 180 euro..

En dan de vraag zou het kunnen en kosten...

Posted

Geen geld, maar het zou mij meer om het motorblok/turbo gaan :wink:

Die is vast geen 180 euro..

En dan de vraag zou het kunnen en kosten...

Haha en ik maar denken aan de blokjes van de gril.

Nee maar zooooooon blokje zou het verbruik wel stimuleren.