Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallo ceed eigenaars.

Gisterenavond onze Pro ceed eens gaan testen op topsnelheid.

Toerental kreeg ik niet over 3800 toeren en het rood begint pas op 4800 toeren.

Waarom wil hij niet over de 3800 tpm, hebben jullie hier ervaring mee ?

Het is een Pro ceed 16 crdi 115 pk Automaat heeft nu +- 1300 km op de teller.

Mvg

Tony

Posted

..

Toerental kreeg ik niet over 3800 toeren en het rood begint pas op 4800 toeren.

Waarom wil hij niet over de 3800 tpm, hebben jullie hier ervaring mee ?

..

Ik denk door de toerenbegrenzer.

Die zit in veel moderne diesels en voorkomt dat de motor "op hol slaat" bij een te hoog toerental.

Dan gaat hij z'n eigen motorolie als brandstof gebruiken totdat dit op is en de motor vastloopt.

Dat wil je liever niet denk ik.

Posted

ik denk dat er geen auto is die in de hoogste versnelling (of automaat) tot in het rode gebied draait. Dan zou de versnellingsbakverhouding verkeerd gekozen zijn.

Posted

ik denk dat er geen auto is die in de hoogste versnelling (of automaat) tot in het rode gebied draait. Dan zou de versnellingsbakverhouding verkeerd gekozen zijn.

Dat vind ik zeer raar, bij onze vorige wagens , eveneens diesel automaat was er geen probleem om tot aan de rode zone door te trekken in hoogste versnelling.

Posted

Dat vind ik zeer raar, bij onze vorige wagens , eveneens diesel automaat was er geen probleem om tot aan de rode zone door te trekken in hoogste versnelling.

En wat is daar de zin van ?

Je bent dan al lang over de top van de trekkracht heen hoor.

De auto gaat er dus niet sneller van rijden.

Dus vanwaar deze wens ?

Posted

En wat is daar de zin van ?

Je bent dan al lang over de top van de trekkracht heen hoor.

De auto gaat er dus niet sneller van rijden.

Dus vanwaar deze wens ?

Het is geen wens om hoger in toerental te kunnen gaan, vond het alleen maar raar dat hij niet verder ging.

De wagen rijd perfect zo.

Het is voor mij de eerste maal dat een wagen niet zijn volledig toerental bereik benut.

Posted

Of het nu zin geeft of niet normaal moet hij dat aankunnen.

Juist getest met een Kia soul 16 crdi. Je moet wel rekening houden in welke versnelling je zit, hoe hoger de versnelling hoe sneller je rijdt dus hoe meer weerstand je krijgt.

Plaats hem in 2 de versnelling en test het maar eens, je zal wel boven de 4000 rpm geraken. Maar ja de discussie is wel eenmaal boven de 3500 geeft dat zin?????? Volgens mij niet, je verkracht je wagen ermee.

Posted

Vroeger hadden auto's een zogenaamde overdrive. Bij de moderne auto's is die hoogste versnelling er ook één om het toerental in toom te houden.

Voor mijn werkauto (een VW transporter) schijnt het zo te zijn dat de maximumsnelheid niet in de 6e, maar in de 5e versnelling kan worden bereikt. Dusss, flik het kunstje nog eens een keer, maar vergeet die hoogste versnelling en probeer het nog eens met een verzetje minder.

Kom alleen niet bij mij wanneer de motor over de zeik getrokken is.:blink:

Posted

Terugschakelen zal met een automaat niet veel zin hebben denk ik? Of je moet handmatig de versnellingen kunnen kiezen, maar zover is KIA nog niet..;)

Ik heb nog de "oude" 5-bak met de 1.6 Crdi en mij lukt het ook niet om boven de 4.000 rpm te komen in zijn 5 en dan rijd ik volgens de GPS toch dik over de 180 km.

Het zal inderdaad een begrenzing zijn om te voorkomen dat de motor in de soep draait. Ik vind het niet erg.

Posted

Terugschakelen zal met een automaat niet veel zin hebben denk ik? Of je moet handmatig de versnellingen kunnen kiezen, maar zover is KIA nog niet..;)

Ik heb nog de "oude" 5-bak met de 1.6 Crdi en mij lukt het ook niet om boven de 4.000 rpm te komen in zijn 5 en dan rijd ik volgens de GPS toch dik over de 180 km.

Het zal inderdaad een begrenzing zijn om te voorkomen dat de motor in de soep draait. Ik vind het niet erg.

Zal het niet gewoon zo zijn dat de auto gewoon niet harder kan? Als je deze redenering volgt zou iedere auto ruim boven de 240 moeten kunnen komen alsíe niet begrensd is....

Posted

Zal het niet gewoon zo zijn dat de auto gewoon niet harder kan? Als je deze redenering volgt zou iedere auto ruim boven de 240 moeten kunnen komen als íe niet begrensd is....

Dan is het de natuurlijke begrenzer..

Ik heb een Peugeot 307 Hdi (90 pk) gereden en die haalde precies de door de fabriek opgegeven maximum snelheid van 175 km per uur en zat dan nog niet aan z'n maximum toerental in 5. Die was duidelijk begrensd.

Posted

In het rood komen in de hoogste versnelling?

Vrij logisch toch dat dat niet kan? Dat zou namelijk betekenen dat je de topsnelheid alleen maar op onverantwoorde wijze kunt behalen. Een moderne motor moet gemakkelijk langere tijd op topsnelheid kunnen lopen (je tankstationeigenaar zal dat absoluut toejuichen........).

Als je even nadenkt dan snap je dat wat jij wilt (gelukkig) niet mogelijk is.

• Like 1
Posted

Dan is het de natuurlijke begrenzer..

Ik heb een Peugeot 307 Hdi (90 pk) gereden en die haalde precies de door de fabriek opgegeven maximum snelheid van 175 km per uur en zat dan nog niet aan z'n maximum toerental in 5. Die was duidelijk begrensd.

Die natuurlijke begrenzing bestaat uit: vermogen, luchtweerstand, wrijving van de bewegende delen, gewicht en rolweerstand (onder andere).

• Like 1