Groesbeek Posted August 10, 2011 Share Posted August 10, 2011 Heb mn Sorento 2.4 benzine gisteren opgahaald bij de dealer :D Nou zag ik vanmorgen dat de snelheidsmeter hikte en niet vloeiend met het optrekken mee ging zo ook bij het loslaten van het gaspedaal. de meter gaat niet vloeiend mee. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn (moet zaterdag sowieso terug naar de dealer) Maar wil in het voren weten wat het kan zijn. alvast bedankt gr Groesbeek ---------------------- Kia Sorento 2.4 benzine 2005 Extreme ---------------------- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groesbeek Posted August 13, 2011 Author Share Posted August 13, 2011 Volgens de Kia Dealer is dit een normaal iets bij een Sorento Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Angelique Posted August 13, 2011 Share Posted August 13, 2011 Volgens de Kia Dealer is dit een normaal iets bij een Sorento Gut, het is mij anders nog nooit opgevallen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groesbeek Posted August 13, 2011 Author Share Posted August 13, 2011 Volgens de Kia Dealer is dit een normaal iets bij een Sorento Gut, het is mij anders nog nooit opgevallen Op hoeveel wielen is jouw Sorento aangedreven Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Angelique Posted August 13, 2011 Share Posted August 13, 2011 Volgens de Kia Dealer is dit een normaal iets bij een Sorento Gut, het is mij anders nog nooit opgevallen Op hoeveel wielen is jouw Sorento aangedreven 2 geloof ik...en als die er zin an heeft gebruikt die er 4. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groesbeek Posted August 14, 2011 Author Share Posted August 14, 2011 ow okee dat doet ie van mij ook 2 en als hij zin heeft 4. misschien dat het dan daar aan heeft gelegen maar dat is het ook niet maar het is mijn woord tegen het woord van de dealer dat hij zegd dat dit normaal is en ik vind van niet. Weet er iemand of ik via een weg contact op kan nemen met kia nederland? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Angelique Posted August 14, 2011 Share Posted August 14, 2011 ow okee dat doet ie van mij ook 2 en als hij zin heeft 4. misschien dat het dan daar aan heeft gelegen maar dat is het ook niet maar het is mijn woord tegen het woord van de dealer dat hij zegd dat dit normaal is en ik vind van niet. Weet er iemand of ik via een weg contact op kan nemen met kia nederland? Daar ligt dat niet aan,want de 4WD wordt alleen ingeschakeld als je staat te ploeteren in sneeuw en/of blub. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Crum Posted August 14, 2011 Share Posted August 14, 2011 4wd wordt ingeschakeld als het snelheidsverschil tussen de vooras en achteras te groot is, dus ook bij (stevig) optrekken kan het 4wd systeem al worden ingeschakeld, net als bij rijden over bv een rotonde. verder al vaker gezien dat de snelheidsmeter niet vloeiend gaat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
masimo Posted August 14, 2011 Share Posted August 14, 2011 Wat in dit geval vaak helpt is het opnieuw vasttrekken van de borgmoer van de flens van het achterdifferentieel. Achterste kardan-as aan de differentieelkant afbouwen (4 bouten; positie markeren) en dan wordt die moer zichtbaar. Aantrekken met 220 Nm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
masimo Posted August 14, 2011 Share Posted August 14, 2011 Als bovenstaande optie niet helpt dan is waarschijnlijk de toerentalsensor op de versnellingsbak kapot/versleten of (minst waarschijnlijk) de kilometerteller defect. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groesbeek Posted August 15, 2011 Author Share Posted August 15, 2011 Wat in dit geval vaak helpt is het opnieuw vasttrekken van de borgmoer van de flens van het achterdifferentieel. Achterste kardan-as aan de differentieelkant afbouwen (4 bouten; positie markeren) en dan wordt die moer zichtbaar. Aantrekken met 220 Nm. Als dit aan het differntieel ligt dan moet de auto toch ook schokken met optrekken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
masimo Posted August 15, 2011 Share Posted August 15, 2011 Nee, niet per se. Praktijk wijst echter uit dat het opnieuw vasttrekken van de borgmoer het probleem met de schokkende snelheidsmeter kan oplossen. Echte verklaring heb ik er ook niet voor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groesbeek Posted August 16, 2011 Author Share Posted August 16, 2011 Nee, niet per se. Praktijk wijst echter uit dat het opnieuw vasttrekken van de borgmoer het probleem met de schokkende snelheidsmeter kan oplossen. Echte verklaring heb ik er ook niet voor. Is het ook nog mogelijk door een defect in/aan het differentieel dat alles in de auto begint te trillen wanneer je bv en snelweg verlaat (dus je snelheid flink verminderd met of zonder te remmen) of is dit gewoon een onbalans in de wielen en moeten deze uitgebalanceerd worden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
masimo Posted August 16, 2011 Share Posted August 16, 2011 Nee, niet per se. Praktijk wijst echter uit dat het opnieuw vasttrekken van de borgmoer het probleem met de schokkende snelheidsmeter kan oplossen. Echte verklaring heb ik er ook niet voor. Is het ook nog mogelijk door een defect in/aan het differentieel dat alles in de auto begint te trillen wanneer je bv en snelweg verlaat (dus je snelheid flink verminderd met of zonder te remmen) of is dit gewoon een onbalans in de wielen en moeten deze uitgebalanceerd worden Nu je ook daarover begint zou ik zeker eens naar de borgmoer gaan kijken. Het kan zijn dat de borgmoer (te) los zit. Dat veroorzaakt trillingen in het achterdiff en de kardan-as. Ik heb dit ook bij mijn vorige Sorento uit 2003 gehad. Eerst dacht ik ook dat het achterdifferentieel kapot was, maar dat bleek gelukkig niet zo te zijn. Iets wat hierbij ook nog vaak optreedt is een zoemend/zingend geluid of trillingen bij het verminderen van de snelheid. Daarnaast kunnen door de losse borgmoer ook trillingen optreden in de achterkardan-as bij constante snelheid tussen 90 en 120 km/uur. Deze lijken heel sterk op foute balancering. Je kan het overigens vaak snel opsporen: onder de auto kruipen en voelen of er speling zit op de kardan-as aan het achterdiff (waar de kardan op de flens zit). Een ander punt ter controle is het oliepeil in het achterdifferentieel. Is de olie al eens ververst? Verder, als het oliepeil te laag is gaat het diff trillen. Het komt nogal eens voor dat er bij het verversen te weinig olie in het diff gevuld wordt. Er moet 1.6 liter in, maar ik ben al een aantal gevallen tegen gekomen (waaronder ikzelf) waar er maar 1.3 liter olie gevuld was. Deze fout wordt nog al eens gemaakt omdat het voordifferentieel 1.3 liter olie bevat. Anders voor de zekerheid gewoon olie eruit en nieuwe erin (15 minuten werk). Bijvoorbeeld Kroon Gear Oil LS (80W90) a 10 euro/ltr. Niet schrikken trouwens als de olie pikzwart eruit komt. Kia vult af fabriek een met koolstof verrijkte olie in het diff. Als de olie er zwart uit komt betekent dat zowiezo dat ie nog nooit ververst is. Wel even goed de aflaatbout bekijken. Daar zal wat derrie op zitten. Even uitsmeren op een papier en kontroleren op metaaldeeltjes. Aanwezigheid van te veel metaaldeeltjes kan duiden op overmatige slijtage van het differentieel. Trillingen in de Sorento zijn altijd een moeilijke kwestie. Het is een auto met een ladderchassis, een starre achteras en een gekompliceerde 4WD-aandrijving. Naast bovengenoemde mogelijkheden is balancering / uitlijning vaak een oorzaak. Maar ook een te groot verschil in profieldiepte tussen voor- en achterbanden kan trillingen (zelfs bokken) veroorzaken. Dat laatste is voornamelijk het geval bij modellen met permanente 4WD. Onvoldoende smering van de kardan-assen is een volgende oorzaak. Als ze niet regelmatig gesmeerd worden, lopen de kruiskoppelingen droog en verslijten de lagers daarvan. Daardoor krijgen ze speling, wat weer leidt tot trillingen. Als uiterste noem ik een kapotte tussenbak, maar dat is slechts zeer zelden het geval (door fout gebruik van de 4WD). Al met al zijn er veel oorzaken voor trillingen aan te wijzen. Maar een groot aantal daarvan kan relatief snel opgespoord en simpel opgelost worden. De Sorento vergt nu eenmaal wat meer aandacht en onderhoud als een normale auto. Gelukkig zijn een aantal dingen redelijk makkelijk zelf te doen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groesbeek Posted August 17, 2011 Author Share Posted August 17, 2011 kun je mij een afbeelding laten zien waar ik die speling kan opsnorren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
masimo Posted August 17, 2011 Share Posted August 17, 2011 kun je mij een afbeelding laten zien waar ik die speling kan opsnorren Ik zal morgen even onder de auto kruipen en een paar foto's voor je maken. Belangrijk: Ik moet me trouwens corrigeren, wat betreft de oorzaak van de hikkende snelheidsmeter. Ik heb het nog even nagezocht op het duitse Sorento-forum en ook nog even met een op dat forum aktieve monteur gesproken. De oorzaak van de hikkende snelheidmeter ligt vaak in een (te) losse borgmoer van de kardanflens aan de tussenbak. Dit is in principe ook logischer want op die as loopt ook de toerentalsensor. Kan mogelijk als volgt verholpen worden: Positie van de kardan-as op de flens markeren. Kardan-as afmonteren van de tussenbakflens en aan de kant houden (of ergens vasthangen met een draad) Borgmoer vastzetten, aandraaimoment 220 Nm. Kardan-as terug monteren op de juiste positie, aandraaimoment van de vier bouten is 50-60 Nm. Trillingen en/of zoemende/zingende geluiden bij snelheidsvermindering, of trillingen tussen 90 en 120 km/uur hebben vaak als oorzaak een (te) losse borgmoer van de kardanflens aan het achterdifferentieel. Kan mogelijk als volgt verholpen worden: Positie van de kardan-as op de flens markeren. Kardan-as afmonteren van de differentieelflens en aan de kant houden. Borgmoer vastzetten, aandraaimoment varieert tussen 127 - 284 Nm. Bij mijn vorige Sorento heb ik destijds 140 Nm genomen en dat werkte meteen goed. Kardan-as monteren op de juiste positie, aandraaimoment van de vier bouten is 50-60 Nm. Testrit en controleren of de trillingen / geluiden verdwenen zijn. Ondertussen van de gelegenheid gebruik maken om de kruiskoppelingen te controleren en eventueel te voorzien van nieuw vet met een vetspuit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
masimo Posted August 18, 2011 Share Posted August 18, 2011 De plaatjes zoals beloofd. Het eerste plaatje toont de diff-zijde. Tweede plaatje de tussenbakzijde. Derde plaatje de borgmoer van de tussenbak zoals je hem ziet als de kardan er af is. Er zijn dus in totaal 4 plekken waar je eventuele speling kunt controleren. Beide flenzen (op de tussenbak en het differentieel) en beide kruiskopplingen van de kardan-as. Flenzen zijn het belangrijkste. Check de kruiskoppelingen of ze vettig zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groesbeek Posted August 18, 2011 Author Share Posted August 18, 2011 De plaatjes zoals beloofd. Het eerste plaatje toont de diff-zijde. Tweede plaatje de tussenbakzijde. Derde plaatje de borgmoer van de tussenbak zoals je hem ziet als de kardan er af is. Er zijn dus in totaal 4 plekken waar je eventuele speling kunt controleren. Beide flenzen (op de tussenbak en het differentieel) en beide kruiskopplingen van de kardan-as. Flenzen zijn het belangrijkste. Check de kruiskoppelingen of ze vettig zijn. He mooi zo die uitleg bedankt Ik heb de bouten gevonden Ik weet nu in iedergeval waar ik over praat bij de dealer Hun moeten dit onder garantie controleren/ uitvoeren. Zelf heb ik geen moment sleutel anders had ik zelf al een inspectie gedaan De bouten zitten er allemaal en zitten in iedergeval handvast. Bedankt voor je hulp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groesbeek Posted August 24, 2011 Author Share Posted August 24, 2011 Nu ondekte ik vanmiddag naast het hikken van de snelheidsmeter ook dat de toerenteller hetzelfde doet (dus ook hikken) WAT NU.....? waar mag dit nu aan liggen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
masimo Posted August 24, 2011 Share Posted August 24, 2011 Ik denk dat dat dezelfde oorzaak heeft. Snelheid en toerental komen van dezelfde sensor. Snelheidsweergave wordt omgerekend van toerental naar snelheid d.m.v. overbrengingsverhoudingen van de versnellingsbak. Speling van de flenzen al gekontroleerd? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groesbeek Posted August 25, 2011 Author Share Posted August 25, 2011 Ik denk dat dat dezelfde oorzaak heeft. Snelheid en toerental komen van dezelfde sensor. Snelheidsweergave wordt omgerekend van toerental naar snelheid d.m.v. overbrengingsverhoudingen van de versnellingsbak. Speling van de flenzen al gekontroleerd? De Sorento moet binnekort terug naar de dealer nog wat (oplever) puntjes m.b.t. de aflevering dan kunnen ze mooi even naar de flensen kijken. Zit te denken om de sensor bij de kardan-as er af te halen en schoon te maken. Ben alleen bang dat ik iets kapot maak....... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
masimo Posted August 29, 2011 Share Posted August 29, 2011 Als je nog garantie hebt, dan zowiezo de dealer laten kijken. Je kan hem wel met gerichte tips helpen, want de kennis is vaak beneden peil. Ik zag overigens de reaktie op je bericht op Problemcar. Een kapotte tussenbak is het absoluut slechtste scenario, en die kans is klein. Of de vorige bezitter moet 'm gesloopt hebben door verkeerd gebruik. Hangt er ook vanaf welk type 4WD je hebt. Handmatig (2HI, 4HI, 4LOW) of Permanent (Auto, Low)? Als ie handmatig is, in welke stand rij je? Als je permanente 4WD hebt, kan je inderdaad proberen of door het uittrekken van zekering nr. 13 de trillingen verdwijnen. Als die zekering eruit is dan wordt de tussenbak uitgeschakeld en rij je 100% achterwiel aangedreven. Is hetzelfde als bij handmatige 4WD in stand 2HI rijden. Als de trillingen bij getrokken zekering weg zijn, kan dat wijzen op dat er iets mis is met de aandrijving naar voren of een bandenprobleem. Hoe zit het met de bandenomtrek voor en achter? Ik zeg bewust omtrek! Een omtrekverschil van meer dan 2 cm tussen voor en achter kan de permanente 4WD regeling ontregelen (en uiteindelijk molesteren). Een profieldiepteverschil van 2 mm duidt op een omtrekverschil van ongeveer 2 cm. Er wordt dan constant een snelheidsverschil gedetecteerd tussen voor en achter door de snelheidssensoren van de tussenbak. (Let wel, dat zijn andere sensoren als de sensor waar we eerst over spraken). De auto gaat dan bokken en in scherpe bochten kan de aandrijving verspannen. Dat uit zich dan weer in "slagen" in de aandrijving of doorslippende wielen. Als je daarmee blijft doorrijden dan gaat de tussenbak er uiteindelijk aan. Dit kan makkelijk worden voorkomen door regelmatig (om de 10.000 km) de wielen van voor naar achteren te gooien. Als je nieuwe banden koopt altijd 4 stuks, om te voorkomen dat er te grote omtrekverschillen onstaan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bitman Posted August 30, 2011 Share Posted August 30, 2011 @masimo, nu ben ik op zoek naar de speed sensor die dus de snelheid aangeeft en ook de stuurbekrachtiging regeld (weet niet eens of het de zelfde sensor is)... ik heb je picture genomen en speed sensor er op geschreven, is dat deze? reden voor deze vraag is dat ik deze censor vervangen heb maar het stuurbekrachtiging probleem er nog steeds is. mijn sorento heeft het TOD system (auto / 4l) kia vertelde me dat de speed sensor zit aan de zijkant van de versnellings bak maar daar kon ik niets vinden bedankt, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
masimo Posted August 30, 2011 Share Posted August 30, 2011 Zover ik weet is wat ik in de foto heb aangegeven de speedsensor die het euvel kan veroorzaken. Maar nogmaals speling van de tussenbakflens is waarschijnlijker de oorzaak, volgens de kenners. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groesbeek Posted August 30, 2011 Author Share Posted August 30, 2011 Als je nog garantie hebt, dan zowiezo de dealer laten kijken. Je kan hem wel met gerichte tips helpen, want de kennis is vaak beneden peil. Ik zag overigens de reaktie op je bericht op Problemcar. Een kapotte tussenbak is het absoluut slechtste scenario, en die kans is klein. Of de vorige bezitter moet 'm gesloopt hebben door verkeerd gebruik. Hangt er ook vanaf welk type 4WD je hebt. Handmatig (2HI, 4HI, 4LOW) of Permanent (Auto, Low)? Als ie handmatig is, in welke stand rij je? Als je permanente 4WD hebt, kan je inderdaad proberen of door het uittrekken van zekering nr. 13 de trillingen verdwijnen. Als die zekering eruit is dan wordt de tussenbak uitgeschakeld en rij je 100% achterwiel aangedreven. Is hetzelfde als bij handmatige 4WD in stand 2HI rijden. Als de trillingen bij getrokken zekering weg zijn, kan dat wijzen op dat er iets mis is met de aandrijving naar voren of een bandenprobleem. Hoe zit het met de bandenomtrek voor en achter? Ik zeg bewust omtrek! Een omtrekverschil van meer dan 2 cm tussen voor en achter kan de permanente 4WD regeling ontregelen (en uiteindelijk molesteren). Een profieldiepteverschil van 2 mm duidt op een omtrekverschil van ongeveer 2 cm. Er wordt dan constant een snelheidsverschil gedetecteerd tussen voor en achter door de snelheidssensoren van de tussenbak. (Let wel, dat zijn andere sensoren als de sensor waar we eerst over spraken). De auto gaat dan bokken en in scherpe bochten kan de aandrijving verspannen. Dat uit zich dan weer in "slagen" in de aandrijving of doorslippende wielen. Als je daarmee blijft doorrijden dan gaat de tussenbak er uiteindelijk aan. Dit kan makkelijk worden voorkomen door regelmatig (om de 10.000 km) de wielen van voor naar achteren te gooien. Als je nieuwe banden koopt altijd 4 stuks, om te voorkomen dat er te grote omtrekverschillen onstaan. Mijn 4WD heeft 2 standen LOW of AUTO. De dealer gaf mij het advies deze op AUTO te zetten omdat dit beter is op de openbareweg. LOW is meer voor Off Road zei hij. Garantie is er zoiezo nog (1/2 jaar BOVAG garantie) a.s Dinsdag 6 sep met ik toch nog naar de dealer voor wat ''opleverpuntjes'' Ik probeer in iedergeval met mijn ervaring en jou adviezen duidelijk te maken wat er allemaal speelt. Weet jij ook toevallig of het normaal is dat het tankje van de koelvloeistof na 2 uur stil staan nog behoorlijk warm mag zijn (er is dan 3/4 kwartier varierend door de stad en provenciale weg gereden???? Bedankt voor je vele informatie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.