29bart11 Posted October 24, 2011 Posted October 24, 2011 Actieve hoofdsteunen kia sorento 2011 Volgend probleem doet zich voor Als de vrouw mee rijdt in de sorento klaagt ze over nekpijn De hoofdsteunen staan iets te ver naar voor, hierdoor wordt haar hoofd naar voor gedrukt met pijn tot gevolg. De oplossing is de hoofdsteun naar achter te plooien, maar ik zit met actieve hoofdsteunen. Deze kunnen niet verwijderd worden omdat er een kabel aangesloten zit in de stoel. Volgens de garage geeft dit airbag problemen wanneer deze verwijderd wordt. Ik heb zelf de plastieken kap langs de achterkant verwijderd. En inderdaad er zit een soort fietsremkabel aangesloten in de hoofdsteun, dit in combinatie met een veer. Wanneer ik met een schroevendraaier in een opening achteraan de hoofdsteun ‘heen en weer’ beweeg gaat de hoofdsteun naar voor (werking van de actieve hoofdsteun) Mijn gedacht is dat dit enkel mechanisch gestuurd wordt, wanneer je hard in de zetel gedrukt wordt spant de kabel aan zodat de hoofdsteunen bewegen. Kan iemand mij dit bevestigen ? Als dat zo is, kan ik dat kabel doorknippen om de hoofdsteun te verwijden en de stangen te verplooien met een buizen plooier Alvast bedankt. Quote
dannyh Posted October 24, 2011 Posted October 24, 2011 Actieve hoofdsteunen kia sorento 2011 Volgend probleem doet zich voor Als de vrouw mee rijdt in de sorento klaagt ze over nekpijn De hoofdsteunen staan iets te ver naar voor, hierdoor wordt haar hoofd naar voor gedrukt met pijn tot gevolg. De oplossing is de hoofdsteun naar achter te plooien, maar ik zit met actieve hoofdsteunen. Deze kunnen niet verwijderd worden omdat er een kabel aangesloten zit in de stoel. Volgens de garage geeft dit airbag problemen wanneer deze verwijderd wordt. Ik heb zelf de plastieken kap langs de achterkant verwijderd. En inderdaad er zit een soort fietsremkabel aangesloten in de hoofdsteun, dit in combinatie met een veer. Wanneer ik met een schroevendraaier in een opening achteraan de hoofdsteun ‘heen en weer’ beweeg gaat de hoofdsteun naar voor (werking van de actieve hoofdsteun) Mijn gedacht is dat dit enkel mechanisch gestuurd wordt, wanneer je hard in de zetel gedrukt wordt spant de kabel aan zodat de hoofdsteunen bewegen. Kan iemand mij dit bevestigen ? Als dat zo is, kan ik dat kabel doorknippen om de hoofdsteun te verwijden en de stangen te verplooien met een buizen plooier Alvast bedankt. ik weet wel dat de hoofdsteunen verwijderd kunnen worden bij mijn compagnon zijn ze er door de garage uitgehaald hij heeft hoofdsteunen met dvd gekregen er zijn ook geen problemen met de airbag dus ik denk dat je garage wat kort door de bocht is en niet helpen wil Quote
Kofferbak Posted October 24, 2011 Posted October 24, 2011 Zoals je al gelezen hebt, heb ik hetzelfde probleem met de Sportage, ook de Sportage beschikt over actieve hoofdsteunen. Ben ook erg benieuwd naar de oplossing, heb zelfs al gedacht aan zeer bruut geweld waar de steun van de hoofdsteun wordt verbogen, maar ik heb geen idee of het stalen materiaal buigzaam is....... Als er iets af te stellen zou zijn in het mechaniek van de stoel, dan zou dat fijn zijn, hij staat echt overdreven naar voren deze hoofdsteun Zal dit Topic ook in de gaten houden, ben blij dat ik niet de enige ben.....(al was dat volgens de dealer ook al zo) Quote
29bart11 Posted October 24, 2011 Author Posted October 24, 2011 bruut geweld zou ik niet gebruiken. in ieder geval de buisjes, stangen van de hoofdsteun zijn hol, dus met een buizenplooier (van de loodgieter) zijn deze te verplooien. het ene buisje kan men perfect los maken, het andere zit vast aan de stoel met de kabel. hiervoor moet er nog een oplossing komen Quote
rob4b4 Posted October 24, 2011 Posted October 24, 2011 Dit mag absoluut niet. Ik werk zelf in de automotive ontwikkeling voor OEM's(seating). Deze stoel heeft net zoals Volvo dat al langer heeft een systeem dat bij aanrijding de hoofdsteun naar voren drukt om wihplash te voorkomen. Met het doorknippen van deze draad zou bij een ongeluk wel eens zeer nadelig kunnen uiteinden in een afwijzing van een claim richting autofabrikant aangespannen door een verzekeraar. En dan praat ik niet over blikschadeclaims. De hoofdsteunen zijn safety gerelateerde onderdelen waar een apparte regelgeving voor is binnen de automotive. Gezien de jonge leeftijd van de auto en het feit dat er meerdere klachten zijn is het raadzaam om dit door de dealer te laten rapporteren aan de importeur en die op zijn beurt weer verder. Ik helaas geen ervaring met KIA, maar bij de Duitse OEM's komt dit wel degelijk binnen een week door tot bij de leverancier van de stoelen. Deze moet dan ook voor zoiets weer direct de ontwikkeling aan het werk zetten en een oplossing aanbieden aan de OEM. Rob Quote
Treespotter (aka Birdy) Posted October 24, 2011 Posted October 24, 2011 Ik weet het, het is niet echt een oplossing, maar draai de bovenkant van de rugleuning eens een heel, heel klein beetje verder naar achteren. Bij onze Cee'd zat ik in den beginne ook met mijn haren/hoofd tegen de hoofdsteun. Na het 'platleggen' van de stoel was het 'probleem' voor mij verholpen. Quote
Kofferbak Posted October 26, 2011 Posted October 26, 2011 Bart bedankt voor de handleiding, ik heb hem uitgeprint en zal hem ter zijner tijd aan de dealer laten lezen als ik het probleem door hem wil laten oplossen. Persoonlijk vind ik het geen oplossing om de stoel maar plat te gaan leggen om je hoofd dan zogenaamd wel recht te krijgen, de nek wordt zodoende toch niet beter gesteund. De hoofdsteun staat te ver naar voren, hadden ze bij de montage maar beter op moeten letten.... Quote
bigwade Posted October 27, 2011 Posted October 27, 2011 Geen idee hoe jullie je stoel hebben afgesteld maar het is beslist niet de bedoeling dat het hoofd "rust" op de hoofdsteun tijdens het rijden. Alleen bij rugleuning te recht-op zou dit kunnen en dan staat de rugleuning verkeerd. Het iets naar achteren zetten van de leuning en het in zijn geheel naar voren zetten van de stoel voor kleinere mensen is dan idd de oplossing. Probeer dat eerst alvorens aan de hoofdsteunen te gaan prutsen. NB die dingen zijn al voor niet al te grote mensen ontworpen... Quote
tipke Posted November 6, 2011 Posted November 6, 2011 In het begin had ik ook wel wat problemen met de hoofdsteun. De oplossing was simpel. De zetelleun iets verstellen naar achter. De zithouding optimaliseren heet dat dan. Na enkele ritjes ben je je nieuwe houding al gewoon en de zetel en leun zijn zo in te stellen dat je nergens last van hebt. De werking van de hoofdsteunen is meer dan waarschijnlijk uitvoerig getest en ik zou daar zeker niet aan beginnen te sleutelen als het ware. Quote
dubbelo7 Posted January 25, 2013 Posted January 25, 2013 hoi, ik heb gisteren de actieve steunen weg gehaald. IEdereen doet erg moeilijk, maar het stelt niets voor. De achterkap van de stoel eraf halen. Dan zie je een soort handremkabel van een fiets lopen. Deze kan je of doorknippen, of de hele unit eruit halen. Onderaan de stoel zit een kastje dat beweegt als je met je kont in de stoel gedrukt wordt. Techniek van een handrem....... De kabel duwt de binnenhuls eruit en dat zorgt ervoor dat de hoofdsteun naar voren gaat. Ik heb het geheel eruit gehaald, de steun, kabel en het kastje van plastic. Dit om dvd steunen te monteren. zonder problemen, zit ook geen stroom of wat dan ook op aangesloten. Puur een los systeem wat ook niet gekoppeld is aan bv airbags ofzo. Quote
santy Posted March 13, 2013 Posted March 13, 2013 hoi, ik heb gisteren de actieve steunen weg gehaald. IEdereen doet erg moeilijk, maar het stelt niets voor. Hoi dubbelo7, Heb zelf ook dvd steunen gekocht en kom er net achter dat de orignele steunen inderdaad niet zomaar los kunnen. Zelf heb ik de sportage en weet dus niet hoe de stoelen van de sorento er uitzien daarom mijn vraag, is de kunststof kap aan de achterkant van de stoel goed los te krijgen? Zit het net als andere kappen van de auto zoals deurpanelen vastgeklikt met dopjes? Neem aan dat het niet veel zal verschillen van de sorento wat dat betreft. Wil niet zomaar aan de kap gaan rukken als ik niet weet hoe die vast zit en het is altijd handig om iemand te vragen die het al gedaan heeft, toch? Dan zal ik ook de hele mechanisme er af halen, als hij toch nergens anders op aan gekoppeld zit!!!?? Alvast bedankt voor je antwoord Quote
Wimis on Posted March 13, 2013 Posted March 13, 2013 Ik zit dit even te volgen maar ken het probleem niet. Knoeien met kabels doorknippen is al afgeraden, dus niet doen! Je hebt van die stoelhoezen, die bubbletjes matten......... Is het geen optie om die eens te proberen waardoor je iets meer naar voren zit? Een cm of 2 kan al voldoende zijn! Heb je stoelverwarming? gebruik dan alleen de rugsteun/mat............ Quote
Recommended Posts