Jump to content

Hoelang heb ik nu garantie?

mlkk

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Ik kom er niet helemaal meer uit. Volgens kia.nl heb ik recht op 7 jaar garantie als de nieuwe auto verkocht en geregistreerd is na 1-1-2010.

Nu is het zo dat ik mijn SW in oktober of november 2009 besteld heb, maar dat ik hem geleverd en betaald heb op 20-1-2010. In mijn onderhoudsboekje staat nog dat ik 36 + 24 maanden garantie heb.Nu kan het natuurlijk zijn dat er op het moment van leveren van de auto nog geen andere garantie/onderhouds boekjes waren. Kan iemand me vertellen hoeveel garantie ik nou werkelijk heb? Wat verstaat Kia onder verkocht? Is dat de bestelde datum of datum van levering?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden, ik ga het a.s. zaterdag tijdens de wintercheck ( niet dat het nodig is maar het is gratis :) ) ook nog even bij de dealer zelf vragen.

Hallo allemaal,

Ik kom er niet helemaal meer uit. Volgens kia.nl heb ik recht op 7 jaar garantie als de nieuwe auto verkocht en geregistreerd is na 1-1-2010.

Nu is het zo dat ik mijn SW in oktober of november 2009 besteld heb, maar dat ik hem geleverd en betaald heb op 20-1-2010. In mijn onderhoudsboekje staat nog dat ik 36 + 24 maanden garantie heb.Nu kan het natuurlijk zijn dat er op het moment van leveren van de auto nog geen andere garantie/onderhouds boekjes waren. Kan iemand me vertellen hoeveel garantie ik nou werkelijk heb? Wat verstaat Kia onder verkocht? Is dat de bestelde datum of datum van levering?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden, ik ga het a.s. zaterdag tijdens de wintercheck ( niet dat het nodig is maar het is gratis :) ) ook nog even bij de dealer zelf vragen.

Volgens mij gewoon 7 jaar vanaf 02-01-2010 ! Anders heb je 5 jaar + 2 jaar aanvullend !

Guest Angelique

Volgens mij is het moment van kopen, het moment dat je 'm officieel besteld en je handtekening op het koopcontract zet. Als men dus uitgaat van de koopdatum, dan is dat die oktober/november 2009 en gelden de voorwaarden en prijzen zoals ze op dat moment actueel waren en niet zoals ze zijn/waren bij het moment van afleveren.

Lique, ik sta in dit geval lijnrecht tegenover jouw veronderstelling!;)

Volgens mij geldt juist de datum van aflevering en niet de datum van koop.

Dus gewoon 7 jaar garantie. Afleveren is een belangrijke juridische term.

@Crum, een cee'd heeft alleen in België 7 jaar garantie vanaf eerste 2008/2009.. België was nl. het eerste land binnen de EU die de 7 jaar garantie heeft aangeboden aan hun klanten.

In de andere Europese landen is deze 7 jaar volledige garantie pas ingegaan vanaf 01-01-2010 en dan voor alle modellen.

Mbt ingang garantie is dat datum uitlevering cq op naam stelling. Je wagen kan bijv in mei geproduceerd zijn, maar pas in oktober op naam staan. Dan geldt de datum op naamstelling als leverdatum en niet datum ondertekening koopcontract/verkoopbon want bij overdracht van voertuig is de levering pas daadwerkelijk uitgevoerd.

Guest Angelique

Lique, ik sta in dit geval lijnrecht tegenover jouw veronderstelling!;)

Volgens mij geldt juist de datum van aflevering en niet de datum van koop.

Dus gewoon 7 jaar garantie. Afleveren is een belangrijke juridische term.

Gelukkig was het maar een veronderstelling. :) Maar stel dat het andersom zou zijn...je besteld een auto in september met 7 jaar garantie en Kia besluit per 01-01- volgend jaar dat ze nog maar 2 jaar garantie geven, of de auto €2000,- duurder te maken. Ze lopen wat uit qua levering....wat niet geheel ongebruikelijk is.....dan zou je vette pech hebben qua garantie en moet je dan bijleggen, of gelden dan wel de ALV van het moment van koop/bestel?

Ik ben nog niet overtuigt...volgens mij is dit een heel leuk juridisch steekspelletje <_<

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb zojuist even gebeld met de klantenservice van Kia NL.

Het moment van leveren is bepalend welke garantie je hebt.

Op de Cee'd zit vanaf het begin van de auto al 7 jaar garantie.

Alleen in de oude situatie was het 5 jaar volledige garantie + 2 jaar op aandrijflijn.

Dat is nu 7 jaar volledige garantie geworden.

Dus in mijn geval heb ik de "nieuwe" soort garantie.

Ik heb zojuist even gebeld met de klantenservice van Kia NL.

Het moment van leveren is bepalend welke garantie je hebt.

Het is een zware last als je elke keer weer gelijk hebt, ja toch, niet dan?;):lol:

Het is een zware last als je elke keer weer gelijk hebt, ja toch, niet dan?;):lol:

Dat kan een zware last zijn inderdaad. trouwens jij ook zaterdag aanwezig bij de grote wintercheck? :P

Dat kan een zware last zijn inderdaad. trouwens jij ook zaterdag aanwezig bij de grote wintercheck? :P

Nee helaas, ben gisteren aan mijn knie geopereerd.

De lontverlichting loop ik daardoor nu wel mis!