Remko .me Geplaatst 17 November, 2011 Geplaatst 17 November, 2011 Hoi Allemaal, Is het al meer mensen opgevallen dat het geluid van de uitlaat een wat ander geluid vertoont dan andere auto's. Ik doel het geluid als je achter de auto staat als hij stationair draait. Je hoort een soort 'eco' geluid. Dit was ook bij de demo auto's waar wij in gereden hebben. Daarnaast viel het mij op dat als de Airco aanstaat dit een soort "grrt grrt grrt" geluid geeft voor, in een ritme. Als je de airco uit doet hoor je dat niet meer. Een soort aanloop geluid, dit lijkt me normaal maar toch was ik benieuwd of meerdere Rio rijders dit hebben. Het klinkt niet fout of verkeerd, maar had het nog nooit eerder gehoord bij een auto. Quote
bigwade Geplaatst 17 November, 2011 Geplaatst 17 November, 2011 Komt toch die onzekerheid weer boven hè.. Dacht nou net dat je daar een beetje overheen was, HaHa! uitlaatjes worden idd inmiddels erg geknepen. Een SP3 2.0 klinkt staionair ook wat sneu als je er achter staat. Dat moet anders kunnen Het kreunen voor kan ook van de hoogte afstelling van de lampen komen.. Heb dat met onze i10 Quote
RioTom Geplaatst 17 November, 2011 Geplaatst 17 November, 2011 Hoi Allemaal, Is het al meer mensen opgevallen dat het geluid van de uitlaat een wat ander geluid vertoont dan andere auto's. Ik doel het geluid als je achter de auto staat als hij stationair draait. Je hoort een soort 'eco' geluid. Dit was ook bij de demo auto's waar wij in gereden hebben. Daarnaast viel het mij op dat als de Airco aanstaat dit een soort "grrt grrt grrt" geluid geeft voor, in een ritme. Als je de airco uit doet hoor je dat niet meer. Een soort aanloop geluid, dit lijkt me normaal maar toch was ik benieuwd of meerdere Rio rijders dit hebben. Het klinkt niet fout of verkeerd, maar had het nog nooit eerder gehoord bij een auto. Hoi Remko, exact hetzelfde hier Uitlaat klinkt mijns inziens prima als je erachter staat. Ook het "grrt grrt grrt" herken ik zeer goed. Dit heb ik alleen als hij stationair loopt. Daarnaast is het zo dat hij dat bij mij ook zonder de airco doet De proefauto had dit ook, vind het niet storend en denk niet dat je je druk hoeft te maken. Quote
Remko .me Geplaatst 17 November, 2011 Topic Starter Geplaatst 17 November, 2011 Ah ok! Thanks... ik dacht al dat het normaal was -- maar vroeg me af waarom en of dat met de 1.25 versie te maken heeft. Maak me er niet druk om (ik noem 7 jaar), maar meer een opvallend iets wat je niet bij andere auto's zo kenbaar hoort. Quote
HansB Geplaatst 18 November, 2011 Geplaatst 18 November, 2011 Hoi Allemaal, Is het al meer mensen opgevallen dat het geluid van de uitlaat een wat ander geluid vertoont dan andere auto's. Ik doel het geluid als je achter de auto staat als hij stationair draait. Je hoort een soort 'eco' geluid. Dit was ook bij de demo auto's waar wij in gereden hebben. Daarnaast viel het mij op dat als de Airco aanstaat dit een soort "grrt grrt grrt" geluid geeft voor, in een ritme. Als je de airco uit doet hoor je dat niet meer. Een soort aanloop geluid, dit lijkt me normaal maar toch was ik benieuwd of meerdere Rio rijders dit hebben. Het klinkt niet fout of verkeerd, maar had het nog nooit eerder gehoord bij een auto. Hoi, mijn auto kreeg na 5 dagen ook een 'grrt grrrt grrrt geluid', werd minder na het uitschakelen van de airco. Na een aantal dagen werd het geluid erger, zelfs zo erg dat na een aantal dagen de buren vroegen of het mijn nieuwe auto was die starte... . Enkele keren terug naar de dealer, uiteindelijk 8 dagen de auto kwijt omdat onderdelen besteld moesten worden. Het bleek de aircopomp te zijn (mogelijk door een niet voldoende afgevulde airco), deze is vervangen, samen met de waterpomp. Even in de gaten houden dus! Quote
Remko .me Geplaatst 18 November, 2011 Topic Starter Geplaatst 18 November, 2011 Peterrrrr lees je mee Quote
Remko .me Geplaatst 18 November, 2011 Topic Starter Geplaatst 18 November, 2011 Waarom moest je de auto 8 dagen inleveren, kon je niet doorrijden? Quote
HansB Geplaatst 18 November, 2011 Geplaatst 18 November, 2011 Waarom moest je de auto 8 dagen inleveren, kon je niet doorrijden? Eerst op dinsdag de auto laten onderzoeken, toen dachten ze aan de aircopomp, maar wisten het niet zeker. Er zou volgens de dealer nog een auto met hetzelfde probleem bij Kia NL zijn, ik mocht doorrijden en als er een oplossing was zou ik het horen. Na aantal dagen werd vrijdag het geluid erger en ben ik weer naar de dealer geweest, toen de auto laten staan, maandag probleem gevonden en gedemonteerd, maar nieuwe onderdelen moesten besteld worden bij KIA, en deze moesten blijkbaar nog uit Tsjechie of Korea komen. Deze week wederom een probleem ontdekt: de ventilatie onder het dashboard doet niet, er is een pinnetje bij de regelunit afgebroken. Ook dit onderdeel (nieuwe unit) moet besteld worden en kan ook weer ruim een week gaan duren. Blijkbaar zijn er nog geen onderdelen in Nederland voorradig. Quote
bdegraaf Geplaatst 18 November, 2011 Geplaatst 18 November, 2011 Hier hetzelfde, grrt grrt geluid, mee terug geweest naar Dealer, kijken er naar als de bestelde stootstrips binnen zijn.....kan alles in 1 dag Quote
Remko .me Geplaatst 18 November, 2011 Topic Starter Geplaatst 18 November, 2011 Hier hetzelfde, grrt grrt geluid, mee terug geweest naar Dealer, kijken er naar als de bestelde stootstrips binnen zijn.....kan alles in 1 dag Zal wel even duren, mijn dealer zei dat het allemaal enorm lang duurt met de accessoires. Ik wacht ook nog op een aantal accessoires. Quote
RioTom Geplaatst 20 November, 2011 Geplaatst 20 November, 2011 Zal wel even duren, mijn dealer zei dat het allemaal enorm lang duurt met de accessoires. Ik wacht ook nog op een aantal accessoires. Wat krijg je nog binnen dan? Ik zit momenteel aan uitlaatsierstuk te denken en aan matzwart dak (carbon 3M wrap). Die uitlaatsierstukken zijn echt prachtig, maar voor 130 euro wel aan de prijzige kant Quote
Remko .me Geplaatst 21 November, 2011 Topic Starter Geplaatst 21 November, 2011 Even over de airco, bij mij wordt het geluid echt beter hoorbaar. Woensdag even langs de locale dealer hier. Ook begint de airco te stinken nu, geen fijne lucht. Heb echt geen idee wat het is, maar zou zoals bovenbuurman kunnen zijn. Quote
bigmac Geplaatst 21 November, 2011 Geplaatst 21 November, 2011 Waarvoor gebruik je nu je Airco nog dan? Ik heb die van mij sinds augustus al niet meer gebruikt; wel de verwarming Quote
Remko .me Geplaatst 21 November, 2011 Topic Starter Geplaatst 21 November, 2011 Waarvoor gebruik je nu je Airco nog dan? Ik heb die van mij sinds augustus al niet meer gebruikt; wel de verwarming Als jij ons kan vertellen hoe de automatische airco uit kan in de rio...... deze schiet steeds weer aan als je hem uit zet. En kan zelfs niet uit. Quote
Smart Geplaatst 21 November, 2011 Geplaatst 21 November, 2011 Waarvoor gebruik je nu je Airco nog dan? Ik heb die van mij sinds augustus al niet meer gebruikt; wel de verwarming Het is raadzaam de airco, ook in de wintermaanden, zeker 1x per maand aan te zetten, om de goede werking te garanderen en de uitdroging van rubbers te voorkomen. Quote
bigmac Geplaatst 21 November, 2011 Geplaatst 21 November, 2011 Die van mij is maar hoogst zelden aan geweest dit jaar. Ik zal 'ns proberen 'm af en toe eventjes te laten draaien. Quote
Smart Geplaatst 21 November, 2011 Geplaatst 21 November, 2011 Die van mij is maar hoogst zelden aan geweest dit jaar. Ik zal 'ns proberen 'm af en toe eventjes te laten draaien. Misschien een verkeerde bezuiniging om zo zuinig mogelijk te rijden? Reparatie van een airco doet je zuinigheidsrecord echter zeer snel teniet. Dat zou ik echt ten zeerste betreuren. Quote
bigmac Geplaatst 21 November, 2011 Geplaatst 21 November, 2011 Buiten het feit dat ik hoogst zelden met 'n airco aan gereden heb, speelt het zuinigheidsaspect hier ook mee. Ik geloof dat mijn airco dit jaar in totaal misschien 8 uur gebruikt is. Mijn achterruitverwarming gaat ook uit zodra het zicht achter vrij is. Mijn radio en de ventilator daarentegen mag altijd aan. Quote
bigmac Geplaatst 21 November, 2011 Geplaatst 21 November, 2011 Tips voor het gebruik van uw auto-airco Bij de auto-airconditioning denken we doorgaans alleen aan gebruik in de zomer. Dit is een misverstand. De airco kan prima gebruikt worden voor ontwaseming van de ruiten omdat de lucht uit de airco veel droger is dan die uit de blower. En als u het te koud vindt om de airco in herfst of winter voor dit doel aan te zetten dan kunt u daarbij gewoon de kachel aanzetten. De lucht blijft dan toch droog en is ook nog warm. Regelmatig aanzetten voorkomt problemen. Het is überhaupt belangrijk om het hele jaar door regelmatig de airco even aan te zetten. Een keer per week even de airco aanzetten voorkomt lekkages door uitdrogen van onderdelen in de airco. En een lekkende airco is een kwalijke zaak. Kwalijk voor uw portemonnee omdat u een extra reparatie moet laten uitvoeren die u nota bene had kunnen voorkomen. Maar ook kwalijk voor het milieu. Dat is een wat ingewikkelder verhaal. In de auto-airco zitten zogenoemde koudemiddelen. Deze middelen bevatten HFK’s. HFK-gassen tasten (in tegenstelling tot de voorganger CFK) de ozonlaag niet aan, maar als ze vrij komen in de atmosfeer dragen ze wel bij aan het broeikaseffect. Kortom: een lekkende airco is altijd een probleem en moet direct hersteld worden. Tip 1. Regel periodieke controles. Neem het onderhoud van uw auto-airco en de tussentijdse controles op in de periodieke onderhoudsbeurten. Laat de airco in ieder geval één keer per jaar controleren. Tip 2. Gebruik de airco bewust. Gebruik de airco alleen als het echt nodig is. Zet hem dus uit zodra de auto op temperatuur is. Tip 3. Zet de auto-airco minimaal eens per week 10 minuten aan. Dit voorkomt lekkages door uitdroging van pakkingen en afdichtingen en voorkomt onaangename geurvorming door condens-, bacterie- en schimmelvorming in het systeem. Tip 4. Zet voor vertrek deuren of ramen open. Is de auto erg warm, zet dan voor vertrek eerst de deuren open. De grootste warmte kan dan weg en de auto is sneller koel. Of rij even kort met de ramen open, zonder de airco in te schakelen. Schakel de airco alleen in wanneer de auto niet koel genoeg wordt. Hierdoor vermindert u het energieverbruik. Vergeet niet de ramen te sluiten bij het aanzetten van de airco. Want deze heeft alleen effect met gesloten ramen. Tip 5. Zet de airco niet te koud. De overgang tussen binnen en buiten is anders te groot. Een te koude airco geeft daarnaast ijskoude luchtstromen en zorgt daarmee vaak voor verkoudheden. Als de auto ’climate control’ heeft, wordt automatisch zo snel mogelijk de gewenste temperatuur bereikt zonder bovenstaande koude luchtstromen. Tip 6. Gebruik van de airco bij regen of in de winter.Schakel uw auto-airco ook kort in bij beslagen ramen. Het vocht wordt uit de ruimte gehaald. Tip 7. Zet de airco uit voor de motor uitgaat. Schakel de installatie 10 minuten voordat u de motor uitzet uit. Dit voorkomt condensvorming in de installatie en daarmee de kans op schimmel en dus onaangename geuren. Tip 8. Maak de airco schoon.Ruikt de airco toch onaangenaam, dan is de airco waarschijnlijk beschimmeld. Laat deze dan reinigen door uw STEK-erkende garage. Tip 9. Voorkom verstopping van uw airco.Houd de luchtinlaten vrij van blad en vuil. Dit voorkomt verstopping van het systeem. Tip 10. Lees het instructieboekje van uw airco. Lees aandachtig uw auto-airco instructieboekje door over het juiste gebruik en onderhoud. Tip 11. Zet de airco uit bij extra verbruik. Airco’s gebruiken brandstof en kosten motorvermogen. Pas dus op met het gebruik. Moet uw auto hard werken (caravan of bergen), zet de airco dan uit. Het vermogen is dan al hard genoeg nodig. P.S. Plasje onder uw auto. Afhankelijk van het weer, ligt er vaak een plasje water onder auto’s met een airco. Dit is condenswater, daar hoeft u zich dus geen zorgen over te maken. Quote
Smart Geplaatst 21 November, 2011 Geplaatst 21 November, 2011 Goed bezig bigmac! De laatste posting bevestigd mijn argumentatie voor regelmatig gebruik van de airco. Quote
dijk48 Geplaatst 22 November, 2011 Geplaatst 22 November, 2011 Wat krijg je nog binnen dan? Ik zit momenteel aan uitlaatsierstuk te denken en aan matzwart dak (carbon 3M wrap). Die uitlaatsierstukken zijn echt prachtig, maar voor 130 euro wel aan de prijzige kant Bij car&folie geïnformeerd naar de prijs van een carbon-dak voor de Rio. Hun reactie: Elke kleur is mogelijk in glans of mat tot zelfs metalic mat en glans. Flip flop folies, carbon folie. Gekleurde folies in mat/ glans zijn vanaf € 195,- incl. Carbon folies vanaf € 295,- incl. Dit zijn prijzen incl. Montage Met vriendelijke groet, Car & Folie info@car-folie.nl www.car-folie.nl Quote
Smart Geplaatst 22 November, 2011 Geplaatst 22 November, 2011 Heel mooi die carbon onderdelen met behulp van een dompelbad. In Essen (tuningbeurs) Duitsland laten ze zulke dingen ook live zien. Een hele mooie techniek. Quote
RioTom Geplaatst 22 November, 2011 Geplaatst 22 November, 2011 Bij car&folie geïnformeerd naar de prijs van een carbon-dak voor de Rio. Hun reactie: Elke kleur is mogelijk in glans of mat tot zelfs metalic mat en glans. Flip flop folies, carbon folie. Gekleurde folies in mat/ glans zijn vanaf € 195,- incl. Carbon folies vanaf € 295,- incl. Dit zijn prijzen incl. Montage Met vriendelijke groet, Car & Folie info@car-folie.nl www.car-folie.nl Ik ook al gedaan. Bij mij heeft hij een prijs van 275 euro ex. BTW opgegeven. Als het goed is krijg ik deze week twee samples binnen om te kijken welke ik eventueel neem. Quote
RioTom Geplaatst 22 November, 2011 Geplaatst 22 November, 2011 Ik ook al gedaan. Bij mij heeft hij een prijs van 275 euro ex. BTW opgegeven. Als het goed is krijg ik deze week twee samples binnen om te kijken welke ik eventueel neem. Om even terug te komen op de titel van dit topic: Ik weet niet of het aan de koudere temperatuur ligt, of aan het aircosysteem van de Rio, maar ik heb vandaag even de airco aan gehad (15 minuten) Na gebruik van de airco, werd het zogenaamde grrrrt grrrrt grrrrrt geluid beter hoorbaar. Dit hoor je met name in de eerste twee versnellingen bij een bepaald toerenaantal. Ook hoor je het als de auto stationair loopt. De airco stinkt niet, en op de terugweg verdween het geluid langzaam maar zeker. Daarnaast heb ik vandaag met de onderkant een stukje asfalt geschaafd, dus ga binnenkort naar de dealer en vraag direct of er even naar de airco/waterpomp gekeken kan worden. Quote
RioTom Geplaatst 22 November, 2011 Geplaatst 22 November, 2011 Hoewel ik vanmiddag al een stukje over het geluid heb geschreven wil ik toch nog even wat kwijt. Ik heb net een stukje gereden en nu was het geluid ook bij het starten van de auto goed hoorbaar! Ik begin mij nu een beetje zorgen te maken dus neem ik morgen contact op met de dealer. Hopelijk is het niks ergs en kan er op tijd wat aan gedaan worden..... heb in het verleden genoeg gekloot gehad met mijn eerste (en vorige) auto. Hoop toch niet dat dit bij een splinternieuwe ook het geval gaat zijn. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.