Jump to content

Veel condens en vocht aan de ruiten

dude-nl

Recommended Posts

Luitjes,

Ik rij nu 2 maanden in deze heerlijke auto (3.3 2007 LPG) vooral na de operatie kleppen stellen, bougies vervangen, oliewissel, top oiler etc (a 1650,- euro...)

Nu zit ik met een ander "probleem"

Toen ik de auto kocht viel het me al op dat er bij het instappen altijd condens op de ruiten zat.

Aangezien dat wel vaker voorkomt hoopte ik dat het van tijdelijke aard was, het vocht verdampt vanzelf en het probleem lost zich op.

Nu lijkt het toch wat hardnekkiger te zijn. Vanmorgen waren alle ramen gecondenseerd aan de vooruit zat vol met echt natte plekken met druppels.

Ik rij regelmatig met ramen open, verdampt vocht moet dus zo naar buiten kunnen.

Ik ga van de week maar een vochtvreter erin zetten, maar dat zal niet de oplossing zijn. Blijkbaar komt er toch echt vocht binnen ergens.

De interieurfilters achter het handschoenen kastje zijn droog, ook onder de matten geen vocht te vinden. De originele KIA voorruit zit er nog in (ok, zegt niet alles maar toch).

Ik weet even niet meer waar ik moet zoeken...

Iemand ervaring hiermee bij de Sorento? Alle tips zijn welkom...

Guest Angelique

Nu is het momenteel wel extreem vochtig weer. Maarja, dat mag de oorzaak niet wezen. Ik herken je probleem wel, maar ik weet waar het bij mijn auto van komt (natte hondenvervoer)

Je hebt wel je kachel aan tijdens het rijden?

Guest Jeroen66475

Een paar dagen met de airco aan rijden en tijdig weer uitzetten (ong 5 km voor eindbestemming). Als het zonnig weer is, zoals vandaag, alle deuren open zetten op een plek in de zon. Als het dan nog niet overgaat komt er toch op de een of andere manier vocht in de auto door versleten deurrubbers of niet goed sluitende deuren of door verstopte afvoerkanalen in de deuren en/of ventilatieroosters. Succes! smile.gif

Luitjes,

Thanks fot the input.

Even onderbouwend, ik ben van opleiding autotechnicus en ken uiteraard de huis tuin en keuken oplossingen.

De tips heb ik allang uitgevoerd. Rij bij droog weer bijna altijd met raam open. Vloermatten zijn allemaal droog en er zijn geen beschadigingen of slijtage in de rubbers te vinden.

Mijn vraag hier komt omdat bij bepaalde type auto's het bekende problemen zijn, vaak door verstopte airco afwateringsslangen (waardoor het vocht ergens anders heen moet).

Ik hoopte dan ook dat het bij de Sorento een bekend probleem was, dat zoekt makkelijker.

Vanmorgen heel de weg met verwarming aan en raam open gereden om de voorruit te drogen. Alles lijkt dan weer droog na een tijdje.

Vanavond de auto weer pakken en weer diverse natte plekken (dus erger dan condens) op de voorruit.

Nog even en ik ga denken dat de raamrubbers versleten zijn (indien hij niet verlijmd is) of dat bij verlijming die lijm niet 100% meer dicht is.

In principe sluit ik me aan bij de vorige spreker ;)

Verdere mogelijkheden:

- verstopt interieurfilter (achter de handschoenenkast)

- fout gebruik van de airco (teveel met buitencirculatie in deze tijd).

Iets verder gezocht: De oudere Sorento's (t/m2006) hadden wel eens last van waterintrede langs de A-stijl (voorruit). Het water liep dan achterlangs de kunststof binnenbekleding naar beneden naar langs de zekeringkast aan de bestuurderskant of ergens aan bijrijderskant.

Van een ander forum; het hoeft niet de oorzaak te zijn in dit geval, maar wel interessant om te lezen:

Veel condensaanslag op de ruiten in de auto.

Vaak bevindt zich het probleem onder de paravan. "Wat is dat nu weer?", hoor ik velen van jullie denken. De paravan is dat zwarte stuk kunststof, dat over de gehele breedte van de auto loopt, direct onder je voorruit. Dus daar, waar de bevestigingspunten van je ruitenwisserarmen zitten.

De paravan is eigenlijk niks anders dan een afwateringsgoot naar de afwateringsbak en kanalen onder de paravan. Aan weerzijden zit er een rooster, waardoor het regenwater in de onderliggende afwateringsbak valt. Deze roosters zijn er om (grof) vuil tegen te houden, zoals bladeren, takjes en al wat dies meer zij. Daarnaast heeft de paravan als taak om de wissermotor, de blower en het ruitenwisserarmensysteem te beschermen tegen weersinvloeden. Echter, door de tijd heen kan het toch gebeuren dat de afwateringsbak vervuild en verstopt raakt door vuil wat zich ophoopt in de kleinere afvoerkanalen direct voor de middelste afvoerslurf die zich in het midden op het motorschutbord bevindt, en de afvoergaten links en recht van de auto. Gevolg is dat de afwatering niet snel en efficiënt gebeurt (vooral bij een hevige stortbui, of autowassen). Dit heeft weer als gevolg dat het water als het ware overstroomt. Het water zoekt dan het laagste punt op in de afwateringsbak. Laat dit nu net de ruimte zijn, waar de blower van de ventilatie is gemonteerd.

Het water loopt in de ruimte waarna het via de ventilatiekanalen vooraan je middenconsole in de voetenruimte de auto in loopt. Met al eerder genoemde natte voeten als gevolg.Wat te doen? In principe allemaal heel simpel:

• Open de motorkap

• Verwijder het lange rubber, waarmee de paravan aan de bovenkant van het schutbord vast zit

• Trek de paravan voorzichtig omhoog, totdat je genoeg ruimte hebt. Kijk uit, want het kunststof van de paravan is niet van de sterkste soort

• Trek de afwateringsslurf uit midden van het schutbord, bevindt zich boven de stuurstangen (met die grote bouten)

• Maak als eerste de slurf inwendig schoon

• Maak dan de opening schoon, waar de slurf uitkomt

• Controleer onder de paravan, dus in de afwateringsbak, aan de linker en rechterkant op het afwateringsgat (in het voorscherm dus) vrij is van vuil

• Dan, voel met je hand (dat vind ik het handigst) of de smalle afwateringskanalen voor de blowerbak vrij zijn. Zoniet, maak deze dan schoon. (een verfspatel is een heel handig hulpmiddel in deze). Deze afwateringskanalen lopen naar het afwateringsgat, waar de slurf aan vast zit

• Heb je nu het ergste vuil verwijderd, gooi dan bijvoorbeeld met een plantengietertje water in de afwateringsbak, en kijk of het water goed doorloopt naar het gat in het schutbord. Er zal beslist nog het een en ander aan vuil worden meegevoerd, en blijf dus doorgieten, totdat er alleen nog maar water uitkomt

• Doe dit zonodig ook even bij de afwateringsgaten aan de zijkanten

• Doe de paravan en de slurf weer terug op zijn plaats. Rubber weer er op en eventueel de roosters van de paravan schoonmaken

• Rest je alleen nog, indien nodig, je tapijt te laten drogen. Het beste kun je dat doen, door je voorstoelen te demonteren, en het tapijt er, voor zover het kan, zoveel mogelijk op te lichten en te laten drogen aan de lucht. Maak ook de stalen bodem goed schoon, en behandel eventuele ontstane roest.