Jump to content

Venster Ingeslagen.


Ysie

Recommended Posts

Deze nacht is mijn zijvenster van mijn achterruit ingeslagen , deur geforceerd. Plezant. De wagen is 3 maand in mijn bezit. Ervoor een Mercedes c220 Cdi avantgarde met alles erop, nooit inbraak gehad, nu een Kia en voilà prijs:).Conclusie, Kia valt toch meer op Gé:)!!

(null)

Link to comment
Share on other sites


Je bedoeld dat kleine ruitje in je achterdeur?

Vervelend, heb ook eens zoiets meegemaakt, niet met men Sportage, hoop glas troep, naar de politie voor aangifte, verzekering op de hoogte stellen met procesverbaal, afspraak maken voor vervanging ruitje en dashboardonderdelen die ook gesloopt waren om de radio eruit te wrikken etc etc. Daarna weer een vervolgafspraak omdat het ruitje windgeruis gaf, achter een nieuwe radio aan....... al met al je wordt er niet beter van en je hebt er een hoop werk van :hammer:

Je deur geforceerd? Lijkt mij dat als ze dat kleine ruitje hebben ingeslagen, ze toch met 2x het handeltje bedienen de deur kunnen openen....... mits ze niet op het kinderslot staan toch??

In ieder geval sterkte en geduld toegewenst om alles weer netjes in de oude staat terug te krijgen.

BTW, heb je er niet een sappig plaatje van gemaakt?, plaatjes zeggen zoveel meer dan woorden :cool2:

Link to comment
Share on other sites


Er zit niet standaard een alarm op een SP3. Alleen startblokkering. Een alarm is een accessoire en wordt door de dealer nadien ingebouwd, alleen als je daarvoor specifek gekozen hebt. In de accessoirelijst staat de prijs voor zoiets.

Link to comment
Share on other sites


Jazeker,

er zit standaard een alarm op de SP3 !!

Klasse 1, de minste en stelt ook weinig voor.

Ga maar eens in je auto zitten en zet hem op slot.

Wacht 1/2 minuut en open dan de deur.

Er gaat een bescheiden toetertje (niet de stebel) toeteren.

Bij mijn weten werkt het alleen op de deuren en niet op de achterklep.

Probeer het maar eens.

Maar eh Ysie, wat hebben ze nou meegenomen ?

Paraplu ?

Link to comment
Share on other sites


Er zit niet standaard een alarm op een SP3. Alleen startblokkering. Een alarm is een accessoire en wordt door de dealer nadien ingebouwd, alleen als je daarvoor specifek gekozen hebt. In de accessoirelijst staat de prijs voor zoiets.

Mmmm, niet helemaal waar :no:

Als je deur afsluit met je AB en je opent hem nadien met de sleutel, dan gaat er een alarm af.

Op de voorruiten zit ook een soort van driehoekige sticker met de waarschuwing: Warning Security System

In de gebruiksaanwijzing wordt hier ook melding van gemaakt :smartass:

Welke klasse dit is, geen idee :confused:

Link to comment
Share on other sites


Dat is inderdaad om van te balen, hopelijk voor je is alles snel en goed hersteld... Hebben ze binnenin niet teveel schade berokkent? Voor wat was het hen te doen, navigatie of andere kostbaarheden? Het is werkelijk erg gekomen dat men zijn auto nergens meer met een gerust hart kan achterlaten... -_-

Link to comment
Share on other sites


Deze nacht is mijn zijvenster van mijn achterruit ingeslagen , deur geforceerd. Plezant. De wagen is 3 maand in mijn bezit. Ervoor een Mercedes c220 Cdi avantgarde met alles erop, nooit inbraak gehad, nu een Kia en voilà prijs:).Conclusie, Kia valt toch meer op Gé :)!!

(null)

Ik denk eerder, de navigatie?

Link to comment
Share on other sites


Ik wist dat niet dat er een alarm afgaat als je dan een deur opent, maar dat is dan zeker geen klasse 2 of 3 alarm want het is geen bewegings of inbraakdetectie. De indeling van alarmklasses is als volgt:

Startonderbrekers (klasse 1)

De eerste soort beveiligingssystemen bestaat uit een elektrisch systeem met ten minste een dubbele automatisch inschakelende blokkering. Deze tweevoudige blokkering bevat in ieder geval een onderbreking van de startmotor en een andere, extra blokkering, meestal op de brandstofvoorziening. Het systeem bevat geen inbraakdetectie en geen alarmering. Bij voertuigen die af-fabriek al zijn voorzien van een goedgekeurde startblokkering werkt deze op het motormanagement.

Alarmsystemen (klasse 2)

Klasse 2 alarmsystemen bestaan uit een automatisch inschakelende dubbele blokkering (net als klasse 1), inbraakdetectie en alarmering (sirene).

Alarmsystemen (klasse 3)

Klasse 3 alarmsystemen hebben naast de beveiliging van klasse 2 een aanvullende sabotagesignalering en hellingdetectie. De sirene die voor de akoestische signalering zorgt, bevat een ingebouwde noodstroomvoorziening. De verbinding tussen de centrale en de sirene vindt plaats via een gecodeerd signaal. Als de draad tussen de sirene en de centrale wordt doorgeknipt, zal de sirene afgaan op de noodstroomvoorziening

Voertuigvolgsystemen (klasse 4 en 5)

Sinds begin 2002 is de SCM begonnen met de certificering van voertuigvolgsystemen. Met deze systemen is het mogelijk om een gestolen voertuig na de diefstal te traceren. Een klasse 4 of 5 systeem is altijd een combinatie van een klasse 1,2 of 3 systeem en een voertuigvolgsysteem.

Een klasse 2 is een inbraakdetectering, dus als een ruitje wordt ingeslagen en iemand gaat naar binnen gaat het alarm af (dus zonder de deur te openen). Dat is bij een SP3 standaard volgens mij niet het geval. Het standaard Kia alarm valt een beetje tussen 1 en 2 in denk ik, vandaar de verwarring.

Link to comment
Share on other sites


Ik wist dat niet dat er een alarm afgaat als je dan een deur opent, maar dat is dan zeker geen klasse 2 of 3 alarm want het is geen bewegings of inbraakdetectie. De indeling van alarmklasses is als volgt:

Een klasse 2 is een inbraakdetectering, dus als een ruitje wordt ingeslagen en iemand gaat naar binnen gaat het alarm af (dus zonder de deur te openen). Dat is bij een SP3 standaard volgens mij niet het geval. Het standaard Kia alarm valt een beetje tussen 1 en 2 in denk ik, vandaar de verwarring.

Die gebruiksaanwijzingen worden zo onderschat ;) , al hebben we wel een overdreven dikke pil, en leest hij niet soepel(moet eerlijk bekennen dat ik hem zelf ook nog steeds niet helemaal heb doorgeworsteld :o ) , er staat ook in hoe je het alarm weer uitschakeld als je perongeluk de deur met de sleutel ontgrendeld ipv met de sleutel AB. Nu kan natuurlijk ook het batterijtje in de sleutel leeggeraakt zijn, dus is er een oplossing. Zie blz 4-13 en 4-14 van de online handleiding, er is een klein verschil tussen de bepaalde types die er in omloop zijn.

Alarmsystemen (klasse 2)

Klasse 2 alarmsystemen bestaan uit een automatisch inschakelende dubbele blokkering (net als klasse 1), inbraakdetectie en alarmering (sirene).

Als ik je uitleg zo lees, dan lijkt het toch wel een klasse 2 alarmering te zijn, immers als je de deur opent zonder het alarm uit te schakelen gaat het alarm af. Probeer het zelf maar eens, zet je auto met je AB van de sleutel op slot en maak de deur open met de sleutel, zonder de AB te gebruiken.... er gaat een toeter en de boel gaat staan knipperen. (lees wel even hoe je het uitschakeld) Dat hij niet gaat toeteren als je het raam inslaat zou kunnen omdat er geen "aanvullende sabotagesignalering en hellingdetectie" in zit zoals bedoeld bij klasse 3 alarmering. Ook al zou het tussen 1 en klasse 2 inzitten, ach..... het zat er standaard al op en mijn verzekering heeft mij geen aanvullende eisen opgelegd toen ik hem verzekerde.

Wat is ie toch goed uitgerust voor zijn prijs :D

Zit er een antiediefstal alarm op, en als we het een beetje samenvatten, niet een echt anti-inbraakalarm, en in combinatie met ruitgraveren wordt hij dan toch wel minder geliefd bij degenen die het niet zo nauw nemen met mijn en dijn. Denk dat 380V en boobytraps wel die heren kunnen stoppen, maar het is dacht ik niet toegestaan om inbrekers te elektrocuteren of op te blazen :tank:

Link to comment
Share on other sites


Nee. Een klasse 2 alarmering is altijd uitgerust met ultrasoon sensoren, die dus beweging in de auto detecteren, en de SP3 is daar echt standaard niet mee uitgerust. En de 'aanvullende sabotagesignalering en hellingsdetectie' van een klasse 3 houdt in dat als de bedrading van het alarm wordt doorgeknipt, deze alsnog tekeer gaat. En bij hellingsdetectie gaat het alarm af is als de auto wordt weggesleept.

Ik heb net even in de accessoirelijst gekeken en een Klasse 2 alarm voor de SP3 kost 650 euro en een klasse 3 kost 825 euro, dit inclusief montage. Dus dat geeft al aan dat er echt geen Klasse 2 of 3 standaard in de SP3 zit. Vandaar ook mijn eerste opmerking dat ik dacht dat er alleen een Klasse 1 alarm inzit, te weten de startblokkering (ik dacht toen al dat ik dat met de verkoper had besproken). Maar er blijkt dus ook nog een portier/kofferklep detectie in te zitten. Dit valt dus echter niet in de SCM klasse 2, omdat o.a. de ultrasoondetectoren ontbreken.

Dus tsja, het standaard alarm valt toch echt tussen klasse 1 en klasse 2 ;)

De verzekering eist alleen een klasse 2 of 3 of 4/5 vanaf een bepaalde aanschafwaarde van de auto.

Link to comment
Share on other sites


Nee. Een klasse 2 alarmering is altijd uitgerust met ultrasoon sensoren, die dus beweging in de auto detecteren, en de SP3 is daar echt standaard niet mee uitgerust. En de 'aanvullende sabotagesignalering en hellingsdetectie' van een klasse 3 houdt in dat als de bedrading van het alarm wordt doorgeknipt, deze alsnog tekeer gaat. En bij hellingsdetectie gaat het alarm af is als de auto wordt weggesleept.

Ik heb net even in de accessoirelijst gekeken en een Klasse 2 alarm voor de SP3 kost 650 euro en een klasse 3 kost 825 euro, dit inclusief montage. Dus dat geeft al aan dat er echt geen Klasse 2 of 3 standaard in de SP3 zit. Vandaar ook mijn eerste opmerking dat ik dacht dat er alleen een Klasse 1 alarm inzit, te weten de startblokkering (ik dacht toen al dat ik dat met de verkoper had besproken). Maar er blijkt dus ook nog een portier/kofferklep detectie in te zitten. Dit valt dus echter niet in de SCM klasse 2, omdat o.a. de ultrasoondetectoren ontbreken.

Dus tsja, het standaard alarm valt toch echt tussen klasse 1 en klasse 2 ;)

De verzekering eist alleen een klasse 2 of 3 of 4/5 vanaf een bepaalde aanschafwaarde van de auto.

Leuk om zo van gedachte te wisselen, ben met je eens dat dit een beetje verwarrend is, maar ik lees nergens in dat lijst je dat je gaf met die klasse indeling dat er bij klasse 2 een ultrasoondetectie verplicht is, het openen van een deur, motorkap of achterklep terwijl het alarm aanstaat doet het alarm afgaan, het opmerken dat zoiets geopend wordt is een vorm van detectie, in het geplaatste lijstje met klasse 2 staat niet dat dat gedetecteerd moet worden door een ultrasoondetectie......

Oke, er zit geen ultrasoondetectie in, en ik heb er ook geen bal verstand van, maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden, zo ziet de SP3 dat er passagiers zijn die hun gordel niet omhebben en dat melden...... zo zou je ook van deze detectie gebruik kunnen maken om inbrekers die door de ramen naar binnen zijn gekomen op te merken, ook inbrekers zijn geen superwezens, die hebben gewicht, blijven niet zweven en zullen ook hun zitvlees ergens moeten parkeren..... ach, ik bedenk maar wat en ik ben geen alarmenmaker en autoantiediefstal bedenker. :cool:

Ben blij dat ik niet in zo'n dure klasse rij dat ik mijn auto nog eens extra moet gaan beveiligen tegen inbraak en diefstal, de aanschaf was toch al boven mijn stand :mellow: , maar ik weet er wel extra van te genieten :D Heb gelukkig ook de navigatie niet als optie(al vind ik het wel heel erg mooi :) ) is hij toch net weer even minder aantrekkelijk....... hoop ik. :unsure:

Klasse 1.5 , oke laten we het daar op houden, de SP3 is net weer even luxer als de rest voor hetzelfde geld, misschien dan geen klasse 2 maar wel een heel luxe klasse 1 :yes:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites


Oke, er zit geen ultrasoondetectie in, en ik heb er ook geen bal verstand van, maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden, zo ziet de SP3 dat er passagiers zijn die hun gordel niet omhebben en dat melden...... zo zou je ook van deze detectie gebruik kunnen maken om inbrekers die door de ramen naar binnen zijn gekomen op te merken, ook inbrekers zijn geen superwezens, die hebben gewicht, blijven niet zweven en zullen ook hun zitvlees ergens moeten parkeren..... ach, ik bedenk maar wat en ik ben geen alarmenmaker en autoantiediefstal bedenker. :cool:

Dat het geluid(alarm) van de gordels afgaat heeft niet zozeer met een detectiesysteem te maken dat ook bv. inbrekers zou kunnen opmerken maar gewoon met het inklikken van de gordel.Het systeem zit hem dus in de klikkers.

By the way, detectiesystemen wel of niet,ik heb de Sportage gekocht omdat ik hem mooi vond en ik beklaag het me zeker niet ;) .

Link to comment
Share on other sites


Dat het geluid(alarm) van de gordels afgaat heeft niet zozeer met een detectiesysteem te maken dat ook bv. inbrekers zou kunnen opmerken maar gewoon met het inklikken van de gordel.Het systeem zit hem dus in de klikkers.

By the way, detectiesystemen wel of niet,ik heb de Sportage gekocht omdat ik hem mooi vond en ik beklaag het me zeker niet ;) .

Het niet gordel dragen systeem is wat uitgebreider dan bij mijn vorige auto, die gaf enkel een seintje dat de gordels omgedaan moesten worden en keek verder nergens naar. In de SP3 wordt waargenomen dat er iemand op een zitplaatst zit en dat die zitplaats zijn gordel niet heeft omgedaan, probeer dat maar eens met een bijrijder, als die onder het rijden zijn gordel losmaakt wordt dat gemeld. Als er niemand op de stoel zit, als je alleen rijd, dan wordt er ook niet gemeld dat die gordel niet is omgedaan, het is in mijn ogen een wat verder ontwikkeld systeem en niet een domme melding die ik voorheen had.

Denk dat je me niet helemaal goed begrepen hebt, de sensoren van dat alarm(gordel niet om) zouden het antiediefstalarm kunnen inschakelen. Probeer maar eens je antiediefstalalarm in te schakelen en het af te laten gaan, je dient met de AB van de sleutel het alarm te activeren, daarna moet je minstens 30 seconden wachten, anders schakelt het antiediefstalalarm voortijdig af. Na die ruim 30 seconden moet je dan de deur met de sleutel in het slot openen, dus zonder de AB te gebruiken, het alarm zal dan afgaan....

Dat is het alarm dat ik bedoel en niet dat piepje dat gegeven wordt bij niet gordel vast, vorst, achteruitrijden ingeschakeld, tank op reserve, handrem niet volledig vrij etc etc etc etc etc etc........... dus het echte alarm.

Ook ik heb de SP3 gekocht omdat ik hem geweldig mooi vind en beklaag me ook absoluut niet, hij rijdt heerlijk :D

Link to comment
Share on other sites


Leuk om zo van gedachte te wisselen, ben met je eens dat dit een beetje verwarrend is, maar ik lees nergens in dat lijst je dat je gaf met die klasse indeling dat er bij klasse 2 een ultrasoondetectie verplicht is, het openen van een deur, motorkap of achterklep terwijl het alarm aanstaat doet het alarm afgaan, het opmerken dat zoiets geopend wordt is een vorm van detectie, in het geplaatste lijstje met klasse 2 staat niet dat dat gedetecteerd moet worden door een ultrasoondetectie......

Ben blij dat ik niet in zo'n dure klasse rij dat ik mijn auto nog eens extra moet gaan beveiligen tegen inbraak en diefstal, de aanschaf was toch al boven mijn stand :mellow: , maar ik weet er wel extra van te genieten :D Heb gelukkig ook de navigatie niet als optie(al vind ik het wel heel erg mooi :) ) is hij toch net weer even minder aantrekkelijk....... hoop ik. :unsure:

(..)

Klasse 1.5 , oke laten we het daar op houden, de SP3 is net weer even luxer als de rest voor hetzelfde geld, misschien dan geen klasse 2 maar wel een heel luxe klasse 1 :yes:

Klopt, ik had alleen inbraakdetectie in het lijstje staan en geen ultrasoondetectie. Ik ben wat verder gaan zoeken bij de alarmklassen indeling van SCM (want ik wist zeker dat de SP3 standaard geen Klasse 2 heeft, heb ik nog met de verkoper over gehad) en het blijkt dus bij inbraakdetectie om ultrasoondetectie te gaan. De reden daarvoor is, is dat zonder die ultrasoondetectie alsnog een ruit ingemept kan worden en je tomtom gejat kan worden (voorbeeldje), zonder dat er iets afgaat.

Maar de auto jatten zal door de startblokkering EN portier/kofferbak detectie, dus zeg klasse 1.5 ;) inderdaad niet meevallen.

Om op je navigatieopmerking terug te komen: die orginele Kia navi's zijn niet zo heel aantrekkelijk om te jatten want ze kunnen alleen weer gemonteerd worden in een auto die al navigatie heeft. De kabelboom van de auto is namelijk anders.

Link to comment
Share on other sites


Dank je voor de "sappige" aanvulling, een plaatje zegt altijd zoveel meer ;)

Altijd vervelend, weet wat je meemaakt, heb het zelf ook gehad, je schiet er helemaal niets mee op, een hoop narigheid, tijdverlies en met mijn toenmalige auto had ik na het vervangen van ook zoiets zo'n ruitje nog eens last van windgeruis, kon ik ook nog weer eens voor terug, narigheid narigheid, gelukkig is bij jou de snoodaard op de vlucht gegaan toen het alarm afging, had je weer moeten gaan shoppen voor nieuwe cadeautjes :-( en wat er nog meer niet was gesloopt, jammer dat je zulke figuren bijna nooit treft, zou je dan ook wel een ruitje bij willen inslaan :hammer:

plezierige feestdagen toegewenst.

Link to comment
Share on other sites


Hopelijk wordt alles perfect hersteld.

Morgen bij een firma die gespecialiseerd is in auto's opkuisen om het glas op te ruimen, daarna carglass om venster in te plaatsen.

Ja, mocht ik weten wie dan zouden ze ook een gaatje ik hun venster hebben:).

Prettige feestdagen

Link to comment
Share on other sites


Sneu voor je Ysie!

Mensen die zoiets doen zouden net hetzelfde moeten tegenkomen met hun eigen wagen... of zouden ze er geen hebben...?

Ik duim voor de herstelling!

grtz, Kurt

Link to comment
Share on other sites


Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...